Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 8621
Jeg har sett meg lei av at folk bruker pc på skolen til forbanna tull som facebook, spille flashgames etc. Idag fikk vi en ny lærer I historie. Jeg likte denne læreren veldig godt. Han var interessant og kunne faget sitt. Jeg ble ganske irritert da jeg ser sikkert 10stk i klassen bare glor på pc-skjermen. Det er irriterende og høre tastelyden går i et når man prøve å følge med på hva lærerne snakker om.

Siden jeg sitter nesten helt bakerst kunne jeg ikke unngå å se hva de drev på med. Det går i facebook, se å tv-serier(!!!) se på filmer osv. Når vi fikk oppgaver så så de ikke i boka engang. De nøyer seg heller med teksten på facebook.

Nå driter jeg i at de ødelegger for "ansvar for egen læring" prinsippet.
Selv om de ikke syns noe om faget så trenger man ikke være så jævla respektløs ovenfor lærerne.Skjønner at læreren kan si ifra at de ikke får lov å sitte på pc. Men mangel på respekt er tingen. Hørte at universitetet er en drøm, for der klarer 100 studenter sitte stille på en forelesning å følge med.

Er det på tide å finne fram spanskrøret igjen, da tydeligvis anmerkning ikke holder mer?

(And for the record. Jeg er ikke en 10.klassing som whiner. Jeg går i klassen med godt "voksne"mennesker i 3.klasse på VGS.)
Sist endret av mo3; 19. oktober 2010 kl. 17:25.
Jeg vet om den beste løsningen på det problemet! Dessverre nevnte jeg ikke det før jeg sluttet på skole selv.

hvis alle pultene står mot veggen, har ingen grunn til å glo i pc skjermen når læreren snakker.
speil bakerst i rommet, vinklet slik at læreren kan se alle skjermene. Ingen vold, ingen tull.
Sist endret av random42099; 19. oktober 2010 kl. 17:28.
Drøyt å reagere så sterkt på dette etter min mening. Ikke alle som klarer å fulge med 100% av en 6 timers ofte tung skoledag. Noen er selvfølgelig mer giddeløse og kunne trengt å ta seg selv i nakken da de sitter på skolebenken kun for stipendes skyld, men det er skjeldent tilfellet da noen tar seg en tur innom facebook på skolen.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Jeg vet om den beste løsningen på det problemet! Dessverre nevnte jeg ikke det før jeg sluttet på skole selv.

hvis alle pultene står mot veggen, har ingen grunn til å glo i pc skjermen når læreren snakker.
Vis hele sitatet...
Da må man snu seg hver gang læreren skal snakke da?

Hadde det ikke vært bedre å fått læreren til å gå litt rundt i klasserommet mens han underviser istedet for å stå stille ved whiteboardet/tavla?
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Sitat av Masclet Vis innlegg
Drøyt å reagere så sterkt på dette etter min mening. Ikke alle som klarer å fulge med 100% av en 6 timers ofte tung skoledag. Noen er selvfølgelig mer giddeløse og kunne trengt å ta seg selv i nakken da de sitter på skolebenken kun for stipendes skyld, men det er skjeldent tilfellet da noen tar seg en tur innom facebook på skolen.
Vis hele sitatet...
Ja, spesielt tungt, særlig siden det va de 3 første timene.

Sitat av toxicity Vis innlegg
Sett deg forran...
Vis hele sitatet...
Lærerne bestemmer hvor vi sitter. Har vært et problem med at folk bråker så vi er satt litt rundt omkring.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Ja, spesielt tungt, særlig siden det va de 3 første timene.
Vis hele sitatet...
ja den situasjonen var de 3 første timene. Regner med det ikke var en engangshendelse dette som gjorde sterkt inntrykk på deg. Positivt at du fulgte med i timen. Sett deg frem som nevnt tidligere om det er dataene som forstyrrer deg. Lærere bør undervise og hjelpe de interesserte. Det som først irriterer meg om jeg fulger med på det læreren har å tilby, er situasjoner der læreren bruker tid på å buste folk fra å være på facebook, av med lua, colaen vekk fra bordet osv. Ting som ikke hadde trengt å plage noen.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Er selvfølgelig ikke engangstilfelle. Man skulle nesten tro at noen bare var på skolen for å snylte nett til å sitte på facebook.
Du kan foreslå ovenfor læreren ,at han stenger internett på maskinen til alle i klassen.
Å bruke spanskrøret på voksne elever som ikke følger med i timen blir for dumt. Hvorfor skal læreren kaste bort tid på de som kunne vært brukt på å faktisk lære noe til elever som deg? Det er deres eget problem at de ikke får med seg pensum til prøvene.
Sist endret av Grix; 19. oktober 2010 kl. 17:52.
Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor elevene får lov til å sitte med PC-en oppe til enhver tid. Det må da være bedre om PC-en er klappet sammen til man evt. trenger å bruke internett? Joda, det er lettere å skrive notater på PC, men man venner seg fort til å skrive de for hånd og jeg tror dette absolutt er en fin egenskap å ta med seg videre.

Selv satt jeg på internett så ofte jeg fikk muligheten og da spesielt siste året ble det svært mye. Jeg hadde derimot enkelte lærere som ikke godtok at PC-en var oppe og da irettesatte jeg meg etter det. Dette er vel 3 år siden og jeg regner med det har blitt værre nå etter kunnskapsløfte da alle får utlevert PC til bruk i timen.

Det blir tåpelig å ta i bruk "spanskrøret" når man tillater elever å distraheres på denne måten.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Drøyt å reagere så sterkt på dette etter min mening. Ikke alle som klarer å fulge med 100% av en 6 timers ofte tung skoledag. Noen er selvfølgelig mer giddeløse og kunne trengt å ta seg selv i nakken da de sitter på skolebenken kun for stipendes skyld, men det er skjeldent tilfellet da noen tar seg en tur innom facebook på skolen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke alle som klarer å følge 100% med, men om man sitter på Facebook følger man vel ikke med i det hele tatt? Det beste er selvsagt å forby bruk av PC mens lærer underviser. Da unnskylder folk seg selvsagt med at "nei jeg må notere på PCen, har ikke bok" osv. Syns et litt strengere regime er på sin plass.

PC er et supplement til undervisningen, ikke et verktøy som skal erstatte bøker. Personlig syns jeg bruk av PC har sine fordeler, men ulempene er også godt synlige. Det tar (som tydelig presentert her) lett fokuset fra det faglige over på irrelevante ting som Facebook, spill og tv-serier.

Selv i auditoriene på høgskolen blir folk som bruker PC bedt om å sette seg bakerst, da bruk av PC potensielt kan forstyrre enormt om det sitter 20stk og kan se skjermen din.

Skulle selv ønske jeg ikke fikk tilbud om bruk av PC på VGS, da jeg var en av de som ikke klarte å holde fokuset på det faglige. Lost hadde jo tross alt kommet ut natten før, og det gikk jo ikke an å vente med å se det til jeg hadde kommet hjem.

Bruk av PC på skolen går for mye utover utdanningen etter min mening. Det er forsåvidt bare ens egen feil at man ikke klarer å fokusere på rett ting i undervisningen, men bruk av PC gjør virkelig ikke saken bedre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grix Vis innlegg
Det er deres eget problem at de ikke får med seg pensum til prøvene.
Vis hele sitatet...
Det er eit samfunnsproblem når vi faktisk bruker titusenvis av kroner på at folk skal få lærdom. Då bør vi ha ei forventing om at folk tar til seg lærdomen som blir presentert.

Diverre ser det ut til å vere tabu å stille konkrete krav, eller stille spørsmål ved pc som læringsverktøy.
Sitat av spelley Vis innlegg
Du kan foreslå ovenfor læreren ,at han stenger internett på maskinen til alle i klassen.
Vis hele sitatet...
Ville sikkert vært jævlig populært av han

Jeg ser samfunsproblemet med pc på skole da noen driter i undervisninga, også da staten bruker penger på dette. Vondt ble verre for noen da vi fikk pc, men så ble det enda verre igjen da noen lærere bruker all undervisningstia på å passe på at ingen misbruker pcen.
Jeg ser flere fordeler med pcbruk en det negative da det er et godt læremiddel.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Ville sikkert vært jævlig populært av han
Vis hele sitatet...
Og så? Elever har ikke brukt for internet for å skrive notater.
Fjerning av internet var hyppig i bruk når jeg gikk på videregående, fungerte rimelig bra gjorde det også.
Sist endret av Spelly; 19. oktober 2010 kl. 18:06.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Drøyt å reagere så sterkt på dette etter min mening. Ikke alle som klarer å fulge med 100% av en 6 timers ofte tung skoledag. Noen er selvfølgelig mer giddeløse og kunne trengt å ta seg selv i nakken da de sitter på skolebenken kun for stipendes skyld, men det er skjeldent tilfellet da noen tar seg en tur innom facebook på skolen.
Vis hele sitatet...
Prøv med 8 timer. Ja, så meget som man ideelt skal bruke på SØVN i løpet av et døgn.

Sitat av mo3
Jeg ble ganske irritert da jeg ser sikkert 10stk i klassen bare glor på pc-skjermen. Det er irriterende og høre tastelyden går i et når man prøve å følge med på hva lærerne snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal bli irritert på hva andre driver med når det ikke angår deg, og når du ikke merker noe til det. Med mindre du faktisk bruker tiden din til å undersøke hva andre driver med. Tenk å drive med slikt i timen! Har du ikke annet å følge med på?
Sist endret av robhol; 19. oktober 2010 kl. 18:08.
Jeg likte ikke å innrømme det når jeg gikk på skolen, men bruk av PC på skolen har enormt mange bakdeler. Jeg vet om mange personer som normalt sett klarer å følge med, men som sliter hardt når dem sitter bak en skjerm. Det er noe jeg også merket til tider, og selv nå - i høyere utdanning merker jeg at det er lett å skli bort fra forelesningen til tide å utide.

Foreslå for lærerne at de ber elevene klappe igjen maskinen når det ikke er behov for dem. Enkelt og effektivt.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal bli irritert på hva andre driver med når det ikke angår deg, og når du ikke merker noe til det. Med mindre du faktisk bruker tiden din til å undersøke hva andre driver med. Tenk å drive med slikt i timen! Har du ikke annet å følge med på?
Vis hele sitatet...
Litt av poenget mitt er at jeg syns det er respektløs å sitte på pcen og ikke følge med i timene. Jeg følger ikke med på hva andre driver med. Det er lett å se hva andre gjør om man er observant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit samfunnsproblem når vi faktisk bruker titusenvis av kroner på at folk skal få lærdom. Då bør vi ha ei forventing om at folk tar til seg lærdomen som blir presentert.

Diverre ser det ut til å vere tabu å stille konkrete krav, eller stille spørsmål ved pc som læringsverktøy.
Vis hele sitatet...
Det var en norsk forsker som var ute i Klassekampen her om dagen og kritiserte bruken av PC som læremiddel, så dette er forhåpentligvis på vei til å snu. Argumentene gikk på at man lærer bedre når man leser tekster man kan forholde seg til fysisk og at man bruker en større del av hjernen når man skriver for hånd enn man gjør når man bruker et tastatur, samt at barn lærer bedre ved hjelp av muskelminne.
Første året mitt på videregående var også det første skoleåret mitt med regelmessig pc-bruk på skolen. Jeg, som til da hadde fullført grunnskolen med gode karakterer, og hadde fulgt godt med i hver time greide ikke dette nå lenger. Resultatet av å sitte på 123spill, facebook etc. ble naturligvis en karakterdump av det store formatet. Heldigvis har jeg alltid hatt litt lett for det, så jeg kom meg igjennom med noen skippertak her og der. Andre og tredjeåret hadde jeg lært av dette, og nå som jeg går på universitet bruker jeg aldri datamaskin på seminarer, forelesninger eller noen annen form for arbeid i undervisningssammenheng. Jeg skriver naturligvis oppgavene mine på data, men det er også det hele. Jeg har rett og slett ikke selvbeherskelse til å ha data med meg, og det er greit for meg å bruke penn og papir.

At du TS skal bli irritert over andres databruk virker litt uforståelig på meg. Det er elevenes valg om de ønsker å følge med på undervisningen. De har jo møteplikt og er tvunget til å være der. Naturligvis kan det argumenteres mot meg at de selv har valgt å gå videregående, men det er noe alle må igjennom for å få et akseptabelt yrke idag. Pensum skal testes ved prøver og eksamen, er dette bra utført av eleven ser jeg ingen grunn til å ha møteplikt i den videregående skolen. Dessuten, hva dine medelever bedriver tiden med er irrelevant for deg, og jeg ser ikke på det som respektløst ovenfor læreren. De fleste lærere jeg hadde på videregående hadde tvert imot respekt for elever som ikke ønsket å være en del av undervisningen, men som heller ville kjøre sitt eget opplegg. Dette var naturligvis elever som læreren visste ville gjøre et godt arbeid, men dog.

Ingen møteplikt er vel grunnen til at det er flere som følger med på forelesninger på universitetene vil jeg tro. De som ikke ønsker å delta på fellesforelesninger kan ganske enkelt la være. Nå har det riktignok begynt å komme fraværsføring på visse seminarer på universitet også, men såvidt jeg forstår har de problemer med å gjennomføre det da de gamle trauste professorene ikke ønsker å behandle studentene sine som barn riktig ennå. Godt er det synes nå jeg. La de som ønsker det møte opp å lære på den måten, de som ønsker å oppnå kunnskap på annen måte kan gjøre det. Hovedsaken er at de kan pensum, hvordan de lærer det har ingenting å si.
Eller bare at lærerne bruker LanSchool oftere? At folk skal gjøre det så vanskelig med å snu pulter, sette speil bakerst i klasseromma osv. Det er en grunn til at lærerne har fått LanSchool, og det er for å se hva elevene gjør på datamaskinene.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det var en norsk forsker som var ute i Klassekampen her om dagen og kritiserte bruken av PC som læremiddel, så dette er forhåpentligvis på vei til å snu. Argumentene gikk på at man lærer bedre når man leser tekster man kan forholde seg til fysisk og at man bruker en større del av hjernen når man skriver for hånd enn man gjør når man bruker et tastatur, samt at barn lærer bedre ved hjelp av muskelminne.
Vis hele sitatet...
Kan være en liten feil du bare skrev uten vilje, men det er her snakk om VGS elever, og da går man ikke lenger under kategorien "barn" etter min mening, så om det er forskning på elever i barneskolen eller VGS er faktisk en vesentlig forskjell her.

Personlig har jeg ikke noe problem med at andre sitter på Facebook, jeg sitter foran i de timene jeg er interessert/trenger å jobbe, og sitter bak og gjør ting i stillhet i de timene jeg ikke trenger å gjøre noe. Og dersom du har et problem med at du sitter bak, og trenger å sitte foran... Så kan du spørre læreren om å få sitte foran, og la være å ta med PC selv/ta den opp kun når den trengs. Jeg er derimot med kritisk til de som får gratis skolegang og stryker i fag pga. skulk eller at de ikke gjør noe som helst.

Jeg tror problemet kan løses enkelt ved at lærere tar en vurdering av elever med lave karakterer - gjør de ingen innsats/sitter på face o.l. hele tiden så får de privelegiet med data inndratt. Eventuelt at det koster penger for elever dersom de ikke bruker utdannindssystemet slik det skal og stryker i fag. Dette vil effektivt tvinge elever til å gjøre en innsats. Og nei, de svake skal ikke singles ut, det vil være en helhetligvurdering, så elever med lærevansker skal ikke betale for at de ikke leverer gode karakterer/få inndratt privelegier.
Sist endret av Xasma; 19. oktober 2010 kl. 18:41.
ok, viss du blir så forstyrret av dette og sier det til læreren blir du nok flyttet frem med en gang.

Jeg går nå i 10. klasse på en skole hvor vi nesten ikke bruker pc i timene, det er det både fordeler og ulemper med.
Man slipper selvsagt distraksjoner som facebook, nettby osv.... men tror det er svert få som klarer å holde 100% fokus i 6 timer med skole. Da synes i alle fal jeg at det er digg med korte pauser, bare 2 min er jo nok. Viss du har sittet i 3 timer i strekk å hørt på lærere som snakker om temaer som ikke intereserer deg er jo kjedelig nok, så da er det digg med et lite avbrekk.

Jeg er også en av de som har så stygg håndskrift at både jeg og lærere har trøbbel med å skjønne den. Da mister jo undervisningen halve vitsen. selvom jeg heldigvis pleier å huske en del av det som blir sakt i timene hadde det vært digg å kunne notere på data. Men jeg får ikke data og jeg gidder ikke å ta med data som jeg kanskje skal skrive en side på i løpet av en skoledag. jeg tar også buss ca 15 min til skolen, og siden skolen ikke dekker skader på min egen data er det kjipt viss noe skjer med den.

så ikke foreslå å ha alle dataene lukket i timen, det er vel nesten ikke til hjelp for noen
Jeg lurer seriøst på hvilke forskning som ligger til grunn for at elver på videregående skal kunne bruke pc i tide og utide.

Er snart 10år siden jeg selv var ferdig på vgs. Var på en skole som mente at det var smart å ha mange datarom. Lærerene sendte elevene til datarommet for å "jobbe" med prosjekt ganske ofte, og gudene vet hvor lærern ble av. Jeg var ihvertfall ikke blant dem som jobbet med prosjekt for å si det sånn. Hadde jeg hatt en bærbar forran meg hele tiden på vgs hadde jeg nok strøket i 3-4 fag.

Har også snakket med noen VGS lærere og de har vel strengt tatt gitt opp. At elever sitter og kuker på facebook er noe de ganske enkelt må akseptere, så får elevene som ønsker å lære noe få oppmerksomheten istedet.
Ettersom det er lov å benytte seg av pc, så bør ikke dette gå utover de som ikke gjør det. Det er veldig distraherende når man ser folk se på youtube, facebook osv når man prøver å følge med selv. Samme hvor mye man prøver å følge med, så trekkes øynene seg mot skjermen foran, hele tiden. Men dette kan unngås hvis de med pc sitter bakerst og de uten foran.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dareknix Vis innlegg
Ettersom det er lov å benytte seg av pc, så bør ikke dette gå utover de som ikke gjør det. Det er veldig distraherende når man ser folk se på youtube, facebook osv når man prøver å følge med selv. Samme hvor mye man prøver å følge med, så trekkes øynene seg mot skjermen foran, hele tiden. Men dette kan unngås hvis de med pc sitter bakerst og de uten foran.
Vis hele sitatet...
Eller hvis den ene av de to skjerper seg. Jeg nekter flatt å tro at Facebook fungerer som noen kjempedistraksjon. Spill kan jeg skjønne, hvis det er et heavy spill med mange effekter. Jeg kan også til en viss grad skjønne at film virker distraherende. Noe annet går jeg nok ikke helt med på.
Sist endret av robhol; 19. oktober 2010 kl. 20:29.
Sitat av robhol Vis innlegg
Eller hvis den ene av de to skjerper seg. Jeg nekter flatt å tro at Facebook fungerer som noen kjempedistraksjon. Spill kan jeg skjønne, hvis det er et heavy spill med mange effekter. Jeg kan også til en viss grad skjønne at film virker distraherende. Noe annet går jeg nok ikke helt med på.
Vis hele sitatet...
Vel, du vil forstå det bedre selv når du sitter et stykke bak i et klasserom hvor x antall PC-skjermer lyser og skriker etter din oppmerksomheten med spill, film o.l samtidig som de nærmest blokkerer for synet ditt fram til tavlen og læreren, som holder på å belære deg om et eller annet fra 5000 år tilbake i tid krydret med knusktørre faktaer. Da er det lett å falle i fristelsen å heller ta seg en titt på noe som interesserer mer..

Det kan påvirke selv den mest konsentrerte og pliktoppfyllende eleven som på alle måter har lyst å lære mer, men dessverre blir distrahert av andre tankeløse elever som klarer å ense at noen kanskje har lyst å lære og at de i det minste burde så mye respekt at de legger vekk spill og slikt til friminutt eller fritimer..
Ikke kom her og si at man må sitte seg lengre fram, det blir bare tull siden det ikke er lov å uttøve disse aktivitetene som elevene holder på med..
Skal jeg virkelig ta deg seriøs på dette temaet, Mo3 ?

Synes jeg tilogmed skrev med deg på face iløpet av skoletiden idag =)
Sitat av dareknix Vis innlegg
Ettersom det er lov å benytte seg av pc, så bør ikke dette gå utover de som ikke gjør det. Det er veldig distraherende når man ser folk se på youtube, facebook osv når man prøver å følge med selv. Samme hvor mye man prøver å følge med, så trekkes øynene seg mot skjermen foran, hele tiden. Men dette kan unngås hvis de med pc sitter bakerst og de uten foran.
Vis hele sitatet...
Du kan glemme å ta høyere utdanning. Eller, du kan jo alltids sette deg helt forran i forelesingsalen(der det vanligvis aldri sitter noen).
Sitat av toeless Vis innlegg
Du kan glemme å ta høyere utdanning. Eller, du kan jo alltids sette deg helt forran i forelesingsalen(der det vanligvis aldri sitter noen).
Vis hele sitatet...
Hehe, holder på med høyere utdanning, og folk sitter både foran og bak. Tro det eller ei. Der blir de med pc henvist til de bakerste radene, nettopp pågrunn av forstyrrelser fra skjermene.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
Drøyt å reagere så sterkt på dette etter min mening. Ikke alle som klarer å fulge med 100% av en 6 timers ofte tung skoledag. Noen er selvfølgelig mer giddeløse og kunne trengt å ta seg selv i nakken da de sitter på skolebenken kun for stipendes skyld, men det er skjeldent tilfellet da noen tar seg en tur innom facebook på skolen.
Vis hele sitatet...
Får ta mekanisk eller noe, du velger ikke studiespesialisering om du ikke er i stand til å studere. Vondt i nakken? Følg denne listen, det gjorde jeg da jeg gikk på VGS (det er ikke sant, jeg hadde fått noen tips fra en venn som gikk mye til fysioterapeut.)
Sitat av Xasma Vis innlegg
Kan være en liten feil du bare skrev uten vilje, men det er her snakk om VGS elever, og da går man ikke lenger under kategorien "barn" etter min mening, så om det er forskning på elever i barneskolen eller VGS er faktisk en vesentlig forskjell her.

Personlig har jeg ikke noe problem med at andre sitter på Facebook, jeg sitter foran i de timene jeg er interessert/trenger å jobbe, og sitter bak og gjør ting i stillhet i de timene jeg ikke trenger å gjøre noe. Og dersom du har et problem med at du sitter bak, og trenger å sitte foran... Så kan du spørre læreren om å få sitte foran, og la være å ta med PC selv/ta den opp kun når den trengs. Jeg er derimot med kritisk til de som får gratis skolegang og stryker i fag pga. skulk eller at de ikke gjør noe som helst.

Jeg tror problemet kan løses enkelt ved at lærere tar en vurdering av elever med lave karakterer - gjør de ingen innsats/sitter på face o.l. hele tiden så får de privelegiet med data inndratt. Eventuelt at det koster penger for elever dersom de ikke bruker utdannindssystemet slik det skal og stryker i fag. Dette vil effektivt tvinge elever til å gjøre en innsats. Og nei, de svake skal ikke singles ut, det vil være en helhetligvurdering, så elever med lærevansker skal ikke betale for at de ikke leverer gode karakterer/få inndratt privelegier.
Vis hele sitatet...
Det gjelder alle aldre, hovedargumentet når det gjaldt elever på vidergående tror jeg var alle distraksjonene man får når man jobber på en datamaskin. Det er så mange muligheter at hjernen ikke får konsentrert seg som den skal. Det gjelder særlig Wikipedia-artikler og lignende som er stappet med hyperlinker. Forsåvidt så bruker man visstnok en annen del av hjernen når man skriver for hånd, og denne er bedre egnet til slikt. Men jeg skal ikke si for mye for sikkert, det var bare noe jeg leste over lunsjen her om dagen. Poenget var at det er delte meninger om dette i det offentlige rom.
Sist endret av gulunderstrek; 19. oktober 2010 kl. 22:04.
Sitat av Sio Vis innlegg
Får ta mekanisk eller noe, du velger ikke studiespesialisering om du ikke er i stand til å studere. Vondt i nakken? Følg denne listen, det gjorde jeg da jeg gikk på VGS (det er ikke sant, jeg hadde fått noen tips fra en venn som gikk mye til fysioterapeut.)
Vis hele sitatet...
Går mekanisk, er i stand til å studere, og god form. jøss... ikke sikkert du mente det som offens da, men likevel Syns det ble usaklig
Jeg ville å frem et poeng jeg trodde kom greit fram.

Hadde sansen for tiltaket der elever med pc sendes bakerst.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Skal jeg virkelig ta deg seriøs på dette temaet, Mo3 ?

Synes jeg tilogmed skrev med deg på face iløpet av skoletiden idag =)
Vis hele sitatet...
Ok , så sjekket jeg facebook idag på skolen, I FRIMINUTTET!

for å få det avklart, så blir jeg ikke ukonsentrert av at folk sitter på pc. men det er bruken av det. Her har vi en lærer for første gang, så driter folk rett og slett i det og bare sitter å gjør fritidsaktiviteter.

Det var DET som fikk meg til å vippe av pinnen, respektløshet!
Sist endret av mo3; 19. oktober 2010 kl. 22:24.
At PC'er skal hjelpe kunnskapsløftet har jeg vanskelig for å tro, det er alt for ny teknologi til at man effektivt kan bruke dette i skolen. Det er flere punkter her som spiller inn selvfølgelig for og mot, alikevel mener jeg at MOT har flest og sterkeste punkter. Jeg kan vel ramse opp et par jeg kommer på:

Datamaskiner er ikke stabile, spesielt ikke maskiner som legges i ryggsekker o.l, har hørt om mang en gråtkvalt student som har eksamensinnlevering om to dager der maskinen har kræsjet, og selvfølgelig må sendes inn i to tre uker for reparasjon. Er hun heldig og treffer på en veldig behjelpelig "kundebehandler" her, så kan i de fleste tilfeller denne hentes ut direkte fra harddisken, med mindre nettopp denne er problemet...

80% om ikke mer av internett er kun distraksjoner, spesielt sett i skolesammenheng er vel 98% distraksjon, tall jeg selvfølig har dratt ut av rævva, men det illustrerer nok sannheten nøyaktig nok. Da jeg gikk på skole hadde vi enda penn og papir, så om var timen gørrkjedelig nyttet ikke facebook.com, med mindre man tegnet det selv på arket. Dette fører til at selv om man ikke følger med, så forstyrrer man i hvertfall ikke andre (med mindre man faktisk gjør dette, men da blir det som regel oppdaget av lærer).

Selv voksne mennesker kan bruke en hel jævla dag på facebook, så hvorfor ikke skoleslitne ungdommer?

Gjerne et litt surt innlegg, men for faen, kjenner bildet av en gjeng slappe tenåringer som ser på tv serier og spiller spill i timene på skolen pisser meg off noe jævlig
Vi brukte mye PC i undervisningen på VGS, men enkelte lærere var veldig strenge med brukern. De tillot kun at vi brukte PC-en når det var naturlig å ta notater, og kunne godt gå å sjekke at det faktisk var det vi drev med. Resten av lærerne ga faen, og det gikk egentlig mest utover oss selv, følte vi da. Selv satt jeg ofte og spillte Elastomania eller hang på facebook, og angrer selvfølgelig på det i dag. Her på universitetet har jeg aldri med PC på forelesning, da alle notatene blir lagt ut på internett. Dersom jeg vil ta notater, prøver jeg somregel å printe ut lysark på forhånd og notere på dem, eller skrive i en god gammeldags skrivebok.

Enkelte sitter fortsatt på forelesning og surfer VG eller spiller, og dette er veldig forstyrrende. Tastelyd er ikke et stort problem i et forelesningssal med 200 plasser og høyttaleranlegg, men jeg det sliter på konsentrasjonen min. Alt for ofte blir øynene mine ledet til denne spennde skjermen, og det irriterer meg.
Dette er kanskje litt off topic, men jeg forstår ikke helt hvorfor det ble innført med data til alle uansett. Alle ungdommer kan vel bruke en data og skrive på den når det trengs. Når man kommer på høgskole skal de fleste eksamner(mine i det minste) leveres for hånd. Jeg er nesten litt bitter for at jeg har skrevet alt på data før, for nå har jeg blitt så vant til å kunne gå inn og redigere uten at det blir så mye kluss.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Masclet Vis innlegg
god form. jøss... ikke sikkert du mente det som offens da
Vis hele sitatet...
Neinei, ikke overvekt biten av siden, men "støl i nakken" biten.
Har selv sittet mye på facebook i timene, men det er forskjell på tidsfordriv og missbruk.
Mye tjas og mas på deg mo3. Kan du ikke bare sette deg fremst nærmest mulig læreren? Om du misliker at andre sitter på facebook istedet for å følge med i timen, så reis deg opp og fortell dem hvor respektløs dem er, tør du det?
Dessuten tviler jeg neppe at slike overvåkningsprogram biter på elevene. I hver klasse har man en eller annen smart datajævel som kommer seg forbi slike overvåkningsprogrammer slik at de kan spille og gjøre whatever de vil på PCen.
Hadde jeg vært lærer, hadde jeg bedt de legge PCen ned i sekken eller på gulvet. Opplevde mange irriterte lærere, da elevene var trass og lukket opp lokket på laptopen som lå på bordet, for at de skulle sjekke facebook eller spille wow.
Lærerne har jo faktisk rett til å nekte dem å bruke PC i timen, så foreslå dette for din fantastiske lærer mo3.
Satt på pcen og gjorde andre ting 40 % av skoletiden på VGS. Gikk ut med studiekompetanse - 4,3 i snitt og ingen nedsatt orden. Norsk skole kan gå å henge seg selv.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Kan ta opp mine erfaringer med PC-bruk i skolen.
I VG1 fikk vi utdelt såkalte mini-pc'er. Vi hadde veldig stor frihet og mye av skoletiden gikk med på spill og masse annet tull. I tillegg ble hodepine en bieffekt av såpass liten skjerm kombinert med flere timers bruk hver dag.
Selv om man har ansvar for egen læring, er det utrolig lett å slippe seg fra en gørrkjedlig mattetime og ned i et artig nettspill.
Jeg erfarte at størstedelen av klassen (inkludert meg selv) brukte store deler av dagen på det vi ikke skulle.

Nå er jeg på utveksling i England VG2, og her kan man bruke PC i timene, men ingen gjør det. Det er ufattelig hvor mye mer man får med seg i timene uten noen form for distraksjon, i tillegg til flinke lærere.

Basert på mine erfaringer mellom disse to årene, mener jeg absolutt at data ikke bør brukes i andre fag der det er en nødvendighet.
Om håndskriften din er dårlig bør jo det være mulig å jobbe med, snarere enn å ty til tastatur i stedet.
Å bruke digitale hjelpemidler i skolen tror jeg er viktig. Problemet er at det i en (lang) overgangsperiode vil være mange problemer fordi klasseromsstrukturen er utdatert. Klasserommet ble designet i en tid da læreren stod fremme og doserte i time etter time. Om du ser på et typisk klasserom så er det designet for at læreren skal snakke til elevene, og eventuelt at en og en elev snakker til læreren (typisk svarer på spørsmål). Elevene som sitter bakover i klasserommet ser bare ryggen til de andre elevene og ansiktet til læreren. Når du så introduserer en skjerm i denne settingen så får elevene i tillegg til medelevenes rygg også skjermene deres i synsfeltet. Dette er distraherende, særlig når skjermene blir brukt til spill, film, facebook og andre fristelser. Jeg merker det selv, om jeg har undervisning i en datalab og sitter bak noen som surfer på VG eller Facebook i stedet for å følge med på undervisningen så blir jeg distrahert.

I tillegg til distraksjonen som en skjerm er så krever det kanskje en annen type pedagogikk for å utnytte læringspotensialet som ligger i en datamaskin. Og en annen type pedagogikk kan kanskje kreve noe annet enn klassisk tavleundervisning i alle timer, ergo en annen type klasserom. Kanskje burde vi redesignet hele skolen og gått bort fra å fylle skolebygget med ørten kliss like klasserom.

Velvel, noen løse tanker fra en hvis eneste pedagogiske utdanning er en forelesning om IT i skolen for flere år siden ...
I tillegg til distraksjonen som en skjerm er så krever det kanskje en annen type pedagogikk for å utnytte læringspotensialet som ligger i en datamaskin. Og en annen type pedagogikk kan kanskje kreve noe annet enn klassisk tavleundervisning i alle timer, ergo en annen type klasserom. Kanskje burde vi redesignet hele skolen og gått bort fra å fylle skolebygget med ørten kliss like klasserom.
Vis hele sitatet...
Går lærerutdanninga i tromsø og har nettop vært på observasjon hos en splitter ny skole hvor all arkitektur og lignende er skreddersydd "moderne" tanker som økologi, oppdatert pedagogikk og digitale læremidler. Alle er fornøyd med allt bortsett fra de digitale læremidlene. Det er stort sett bare rektorer og elever som vil ha dem, ikke lærerne (som ser effekten). Elevene vil selvsagt ha PC på skolen, de må jo få sett film i timen og holde seg oppdatert på sosiale medier. Rektorer har fått med seg at man får fler søkere med digitale hjelpemidler og det er så flott og fint og moderne og greier. Men som i de fleste andre deler av verden er teori og virkeligheten forskjellig, hvis man bruker systemene på riktig måte, og har riktig elevgruppe til det, kan bruk av PC være et fantastisk hjelpemiddel. Men det er ingen skoler som har råd til å prioritere å sende lærere på kurs hos de som lagde systemene(som ikke har pedagogisk utdannelse, ei kjenner elevene) om korrekt bruk av disse. Det er viktigere å kurse lærerne i andre ting, hvis man i det helle tatt har råd til å kurse dem. Feil bruk av digitale hjelpemidler(Facebook, spill, film, tekniske problemer) fører ikke til noe bedre læring.

Til dere som mener man burde unne seg litt distraksjon i hverdagen for å holde 6/8/whatever timer, når jeg var ung sov vi eller tegna eller ett eller annet. Man må ikke ha en PC for å distrahere seg selv. Poenget mitt er: nytten av å hele tiden ha tilgang på PC i den virkelige skolen er delvis tilstede, alle farene er der i høy grad. Det er andre ting som er mye viktigere, både for læring og trivsel, enn digitale hjelpemidler og bør IMHO heller satses på.
For eksempel: Kursing av lærere i hvordan læreplanen til kunnskapsløftet er ment å leses (den er ikke så gæren man skal ha den til. Liker fortsatt ikke Clemet, tho)
Fysisk aktivitet ca. midten av skoledagen
Varm mat
Færre elever per klasse
Større valgmuligheter av fag og fagkombinasjoner
Alternativer til å sitte på skolebenken som undervisning. Mange lærer best ved bevegelse, andre trenger variasjon for å ikke dø.

Dette er alle ting som har bedre dokumentert positiv effekt på læring og trivsel en PC til alle, men er ikke like hipt og moderne og flott og fint og hypa til himmelen.
Da jeg gikk mine 3 år på VGS, i yngre DOS - alder, var pc bannlyst som et ulovlig hjelpemiddel, på linje med spanskrøret. To elever i min klasse fulgte et særskilt opplegg hvor de fikk lov å bruke PC under norsktentamen, ettersom de var diagnostisert som dyslektikere. Kalkulator var et obligatorisk hjelpemiddel i matematikk, men ellers hersket det en allmen oppfatning om at datateknologi, nei det var noe av det mest upedagogiske man kunne tenke seg.

Den gang, som nå, var det frivillig om man ville følge med i timen eller ikke. De som ikke ville følge med, skrev gjerne lapper til hverandre. SMS var ikke oppfunnet ennå, man skrev for hånd. Tavle og kritt ble fremdeles flittig brukt, skjønt de fleste lærere hadde lært seg å bruke overhead. Tekst på gjennomsiktig plast, projisert opp på et lærrett, det var alt som skulle til for at læreren kunne presentere tekstlige notater uten å måtte ta seg bryet med å skrive dem for hånd - noe det imidlertid var forventet at elevene skulle gjøre. Så satt vi der og gapte, med notatblokkene fulle av kruseduller.

Men, som man gjerne sier, det ble da folk av oss også.
Sitat av spelley Vis innlegg
Du kan foreslå ovenfor læreren ,at han stenger internett på maskinen til alle i klassen.
Vis hele sitatet...
Har blitt sånn hos oss nå at vi noterer i Google Docs, så læreren kan gå inn å se alt vi har skrevet. Så dette hadde ikke vært noen god plan.

Vet ikke om andre har det slik, men hos oss er ivertfall tilfelle. I tillegg til at vi har arbeidsplaner og liknende på internett.
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Den gang, som nå, var det frivillig om man ville følge med i timen eller ikke. De som ikke ville følge med, skrev gjerne lapper til hverandre. SMS var ikke oppfunnet ennå, man skrev for hånd. Tavle og kritt ble fremdeles flittig brukt, skjønt de fleste lærere hadde lært seg å bruke overhead. Tekst på gjennomsiktig plast, projisert opp på et lærrett, det var alt som skulle til for at læreren kunne presentere tekstlige notater uten å måtte ta seg bryet med å skrive dem for hånd - noe det imidlertid var forventet at elevene skulle gjøre. Så satt vi der og gapte, med notatblokkene fulle av kruseduller.
Vis hele sitatet...
Ler litt av din detaljerte forklaring av "oldtidens" tilstander
Det er vel fortsatt mye bruk av overhead og tavle og kritt i timene, hvis ikke skolen har gått igjennom en kjempereform de siste 6 månedene.

On topic: Jeg hadde en lærer som nektet oss å ha PC-lokket oppe under undervisningen, hvis ikke vi skulle gjøre noen oppgaver på PCen. Mobil var ikke tillatt, og man måtte notere for hånd.

Hun var faktisk en av de mer populære lærerne, og en av de bedre lærerne jeg har hatt.
mo3
Meddlemm
Trådstarter
På onsdag Gikk strømmen i området skolen ligger på. dermed var nettet nede en stund etter at strømmen kom tilbake. da timen begynte å læreren skulle til å starte så begynte mange å klage om at "Å NEI! nettet er borte!" Jeg sa da at " Det er jo ikke farlig fordi vi vi trenger ikke bruke relevant informasjon fra nettet i denne timen." Da ble jeg konfrontert med at jeg er en nørd!

Nå er det slik at noen lærere ikke orker å bruke tid og krefter på å hele tiden snakke til de som ikke hører etter når de blir bedt om å ta ned pcen. Vi hadde en tidligere lærer som slo hardt ned på det, hun ga anmerkninger og gikk rundt å så hva folk drev på med på pcen. Læreren ble kalt for nazilærer. Vi skulle vært mer som det Finske skolesystemet, der man hele tiden har tester relevant til pensumet, og om man ikke får god nok score på testen, så må man fortsette å ha det emnet. I findland er det til og med noen som aldri kommer seg inn på videregående engang!
Hvis du sitter bakerst, så rekk opp hånden litt oftere, så er læreren nødt til å komme bak i klasserommet til deg. Da ser han jo alle skjermene.
Når jeg leser om alle duppeditter elever får bruke i Norsk skole nå så er jeg evig takknemlig for at mine fremtidige barn ikke skal sette sine bein i norsk skole Men i asia ett sted istedet. Der de får lære seg hoderegning, skrive på blokk, måtte være oppegående i timen og ikke bare komme seg unna. Høres ut på meg som om putesyingen under armene på norske elever har gått for langt. Pr idag er jeg overlykkelig for at Kalkulator var sett på som juks når jeg gikk på skolen unntatt i regnskapsfaget hvor prosent regning ble vel tøft i enkelte tilfeller.

Nå kan jeg faktisk handle på butikken og summere i hodet varene jeg kjøper så jeg vet prisen før kassa og kan holde øye med om kassadama gjør rett. (I 99 prosent av tilfellene gjør de det). Ler godt når jeg ser ungdommer går og bruker mobilen som kalkulator når de kjøper en brus og en sjokolade. Det blir rett og slett for dumt unnskyld at jeg sier det men såpass må dere jaggu klare i huet.