Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 7359
Leste her om dagen at noen hadde levert inn 24.000 Euro, som tilsvarer ca. 200.000 Norske Kroner.. De har nå funnet hvem som leverte disse pengene, dvs hun må ha levert de anonymt siden de ikke har lykkes i å finne henne før nå.

Men hvordan kan hun bevise at det var hun som leverte disse pengene?
Ikke det at jeg tviler på at det faktisk var hun, men av ren nysgjerrighet.
Sist endret av maggii; 9. desember 2009 kl. 00:29.
Interesserte meg mer at 63% av de som svarte på daglbadets poll ville beholdt pengene.

Hun får visst dusør tho
For alt vi vet kan jo dette være narkopenger eller liknende. Lukter litt av at ingen dukker opp for å hente disse pengene, med tanke på beløpet.
Finneren av pengene vet følgende:
Type konfolutt pengene var i, hvilken trikk dette var på, og hvilket tidspunkt.
Finneren av pengene ga pengene til konduktøren av trikken, som ga dem videre til politiet.
Denne konduktøren kan ha bidratt til å identifisere finneren.
Det kan også ha vært overvåkningsbilder fra trikken... aner ikkje om trikker i sør-norge har det, men veit om busser...

Du spør personer som hevder de fant pengene om når/hvor og hvilken trikk, hvordan konfolutten så ut, og til slutt får de konduktøren til å se på deg for å se om han kjenner deg igjen...
Sist endret av Turbolego; 9. desember 2009 kl. 00:41.
Bussjåføren ser dumt på meg når jeg forteller at "neida, jeg betalte med en 50lapp, du trenger ikke gi meg en 200lapp tilbake".. Som sett i pollen ved artikkelen ville få gjort som henne. Jeg synes hun går foran som et godt eksempel og viser hvordan man skal gjøre ting når det frister mest.
Det jeg tenker på er samvittigheten, tenk deg du finner 200.000 svarte kroner. Om du beholdr de, så får du dårlig samvittighet, men om du leverer de til politiet vil du mest sannsynlig få en en bra samvittighet, og en dusør. Dusøren burde ikke være så ille.
Noen som vet på hvor mange % den ligger på?
Jeg personlig hadde ikke fått dårlig samvittighet av å beholde pengene. Gjør det meg til en dårlig person?
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det jeg tenker på er samvittigheten, tenk deg du finner 200.000 svarte kroner. Om du beholdr de, så får du dårlig samvittighet, men om du leverer de til politiet vil du mest sannsynlig få en en bra samvittighet, og en dusør. Dusøren burde ikke være så ille.
Noen som vet på hvor mange % den ligger på?
Vis hele sitatet...
er det ikke 25% da?
Sitat av Dotten Vis innlegg
Noen som vet på hvor mange % den ligger på?
Vis hele sitatet...
Etter [COLOR=black]hittegodsloven § 9[/COLOR] har finneren krav på godtgjørelse av eieren før han tilbakeleverer tingen. Ved uenighet avgjør politiet størrrelsen på finnerlønna. [COLOR=blue]Hittegodsloven § 9[/COLOR] inneholder også retningslinjer for beregningen av finnerlønna.

Dette blir normalt 10%.
Dusøren var på 10% mener jeg å huske.
Sist endret av Snuble; 9. desember 2009 kl. 00:47. Grunn: Matthiesen var raskere enn meg gitt.
10% lå dussøren på, dvs ca. 20.000. Men hun kan ende opp med rundt 70.000 dersom eieren av pengene ikke melder seg Resten av pengene går til statskassa (sjokk?)
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Etter [COLOR=black]hittegodsloven § 9[/COLOR] har finneren krav på godtgjørelse av eieren før han tilbakeleverer tingen. Ved uenighet avgjør politiet størrrelsen på finnerlønna. [COLOR=blue]Hittegodsloven § 9[/COLOR] inneholder også retningslinjer for beregningen av finnerlønna.

Dette blir normalt 10%.
Vis hele sitatet...
Jafaen. 10% var det.
Hadde det ikke vært en flott konspirasjonsteori at pengene var narkopenger og at det var hun som bare var sendebud og skulle få en liten del av de la oss si rundt 5000 norske. Så hun velger å miste de og finne de og samt få finnerlønn pluss (eller) 1/3 av beløpet dersom skurkene ikke vil innom og hente de. Dermed får hun en god slump mer enn planglagt? :P

Vet dette er helt fjernt å tenke og at dama skal ha respekt i massevis! Men liker tanken som sier: "hva om..." :P

Edit: Hadde jeg vært sendebud og virkelig trengt penger kunne jeg nok gjort noe slikt. Ingen kan bevise at det var akkurat meg? :P Men jeg ville jo slite med å forklare meg om at jeg mistet så mye penger til de som skulle ha de :P
Sist endret av Vandringsmann; 9. desember 2009 kl. 00:50.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hadde det ikke vært en flott konspirasjonsteori at pengene var narkopenger og at det var hun som bare var sendebud og skulle få en liten del av de la oss si rundt 5000 norske. Så hun velger å miste de og finne de og samt få finnerlønn pluss (eller) 1/3 av beløpet dersom skurkene ikke vil innom og hente de. Dermed får hun en god slump mer enn planglagt? :P

Vet dette er helt fjernt å tenke og at dama skal ha respekt i massevis! Men liker tanken som sier: "hva om..." :P
Vis hele sitatet...
Roter du vekk 200 000 narkopenger for noen så får du garantert seriøst store problemer.. Så, nei

Edit : Tror ikke jeg hadde klart å levere fra meg 200k som jeg fant, men er rimelig sikker på at jeg hadde fått litt angst av det.
Sist endret av pidget; 9. desember 2009 kl. 00:53.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det jeg tenker på er samvittigheten, tenk deg du finner 200.000 svarte kroner. Om du beholdr de, så får du dårlig samvittighet, men om du leverer de til politiet vil du mest sannsynlig få en en bra samvittighet, og en dusør.
Vis hele sitatet...
Men hun hadde jo ikke blitt tatt for det? Helder meg enn staten.
Sitat av pidget Vis innlegg
Roter du vekk 200 000 narkopenger for noen så får du garantert seriøst store problemer.. Så, nei

Edit : Tror ikke jeg hadde klart å levere fra meg 200k som jeg fant, men er rimelig sikker på at jeg hadde fått litt angst av det.
Vis hele sitatet...
Kom på dette litt etterhvert som jeg selv skrev. På en annen side kunne hun kanskje vært leid av noen større igjen? Men dette er nok mest sannsynlig bare et godt eksempel på at det finnes ærlige sjeler
Tror hun hadde hatt store forklaringsproblemer om vi skal se på scenarioet til Vandringsmann
Nå har ikke jeg vært i den situasjonen, men jeg føler meg veldig sikker på at jeg ikke hadde fått noen dårlig samvittighet ved å beholde alt sammen selv. Pengene hadde jeg brukt på mat, siden jeg er en fattig student.

Kanskje er jeg egoist, men hvis jeg hadde funnet 200.000kr så hadde jeg tatt det som et tegn på at det finnes en gud, og de pengene der var forjent.
Sist endret av MikeHunt; 9. desember 2009 kl. 01:06.
De fortjener en Darwin-award begge to. Både han\hun som mistet dem og hun som leverte dem tilbake.
Finnern er vinnern er det noe som heter.. He he, neida.
Jeg vet ikke om jeg hadde tatt de, men hvis jeg hadde gjort det så hadde jeg nok vært forsiktig med å bruke de med det første. Kjipt å få en gærning på nakken fordi du har brukt opp penga hans.

Men hun som fant de fortjener virkelig en stor takk og selvfølgelig dusøren som hun har fått / kommer til å få.

Hadde vært artig å sett hvilken aldersgruppe denne damen befinner seg i.
tror ikke jeg hadde turt å beholdt pengene med tanke på at de er utenlandske og sjangsen er da større for at de er innblandet i noe kriminelt.. Spesielt nå i senere tid da ingen har kommet å hentet de.
Hvis du finner en hundrings i grøfta, tar du den med til politistasjonen da?
Den kan ikke spores tilbake til eieren, og havner i statskassa...
Penger som ikke kan spores tilbake til eieren er idiotisk å levere inn uansett sum spør du meg.

Eller er dette kanskje dette diskusjonen bygger seg på?
Hvor går grensa?
Hvor mye penger må det være som ligger i grøfta for at man uansett må lever dem inn til politiet?

20-kroning på fortauet: putt i lomma.
500-lapp i fjæra: den er din.
200.000 i en brødpose i en innsjø: levér til snuten?

Hvor mye penger måtte du ha funnet for at du heller ville levert inn pengene, istedenfor å beholde dem?

Det kan tenkes at hvis man fant en søppelsekk med 1 million kroner i brukte femtilapper (turbonegro style), ville man levert den inn rett og slett for å sikkre seg at man får beholde noe av spenna, skulle man bli oppdaget...

Dersom kvinnen som fant pengene tenkte: "hvis jeg beholder dem, kan de få meg i trøbbel, jeg kan ikke henvise til hvor jeg har dem fra etc. (angst)"
For noen frister det heller å få 20k fra stuten som man trykt kan bruke på shopping, enn 200k som man må bruke i smug via netthandel elns. ordi man har angst...

Selv hadde jeg gravd dem ned i vakumpakka poser, om jeg var redd for at noen skulle stille spørsmål, og grave dem fram igjen et år seinere...
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det er kanskje fordi jeg enda er en uvitende liten drittunge på VGS, men om jeg hadde funnet noe større enn 500 kr evt 1000 kr hadde jeg nok returnert det til politiet.

Om jeg var avhengig av egen økonomi for å leve, hadde det sikker stilt seg annerledes, men 200.000 NOK hadde jeg ikke klart å beholde.
Om man er ung har man uansett møtt på forklaringsproblemer for noen.. Det vises at man plutselig er 200.000 kroner rikere! Men jeg vil også si at det er forskjell på å finne 200.000 i fjæra enn å finne de på trikken... Med tanke på hvor mange som ser at du tar disse pengene. Tenk om de som mistet pengene hadde gått ut i avisa dagen etterpå, og hun hadde tatt pengene og det var opp til flere øyevitner.. Den kan svi litt.. Uten at det trenger å ha noe større konsekvenser.
Sitat av maggii Vis innlegg
Om man er ung har man uansett møtt på forklaringsproblemer for noen.. Det vises at man plutselig er 200.000 kroner rikere! Men jeg vil også si at det er forskjell på å finne 200.000 i fjæra enn å finne de på trikken... Med tanke på hvor mange som ser at du tar disse pengene. Tenk om de som mistet pengene hadde gått ut i avisa dagen etterpå, og hun hadde tatt pengene og det var opp til flere øyevitner.. Den kan svi litt.. Uten at det trenger å ha noe større konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det er sant, og dette er noe som har plaget meg litt...
Hva om kvinnen som fikk finnerlønna bare var en tilskuer?
En tilskuer ville kunne fortelle om tid/sted og beskrive konvolutten, det eneste en tilskuer ikke har, er et eventuelt signalemang fra trikkeføreren...

Hvorfor har forresten ikke trikkeføreren fått noe credz?
Hadde jeg vært trikkeføreren, hadde jeg levert inn 150.000...
tror ikke dama telte pengene før hun leverte dem...
Noe av det samme stusset meg også, jeg kunne like godt sittet på den trikken å observert hele hendelsen, for så å lese avisen dagen etterpå and so on.. Dere skjønner tegninga. Eneste problemet er vel at trikkeføreren måtte ha godkjent henne som den personen som leverte pengene og det er vel ikke vanskelig. Er vel ikke hverdagskost at en dame kommer med 200 høvdinger.

Men ja, trikkesjåføren er jo like ærlig som henne. Han kunne like godt tatt alle pengene.. Finnes vel få bevis på at hun faktisk kom med pengene til han, ville bare blitt ord mot ord om det skulle bli noe sak.
Sist endret av maggii; 9. desember 2009 kl. 01:33.
Ettersom jeg er en mann med mangel på verdier ville jeg utvilsomt ha beholdt pengene selv og deretter mangedoblet beløpet ved hjelp av ymse økonomiske krumspring.
Jeg syns ikke synd på en person som har råd til å forlegge 200k på trikken.

Og hva slags nytte får politiet av pengene?!
Sist endret av Knask; 9. desember 2009 kl. 02:30.
Politiet får ingen nytte av de i det hele tatt... Dama som leverte får 10% i dussør, om ingen henter pengene er det en lov som sier at hun skal få så så mange % av pengesummen på nytt, og resten blir levert til skattekassa
Nå vet jo ingen at det lå 200.000 i den konvolutten. Skal ikke se bort i fra at det lå endel mer der, og at ho tok halvparten for så å returnere det resterende. Slik at hun fikk penger + fame.


evt trodde hun det var en jalla valuta, og at det ikke var verdt mer enn 5000-10.000kr.
Sist endret av MikeHunt; 9. desember 2009 kl. 03:06.
Angående denne snille kvinnen. Visste hun egentlig hva hun ga fra seg? Isåfall, åpnet hun noen andres konvolutt for å så gi den fra seg, dette virker for meg ikke logisk. At man bryter en moralsk eller etisk norm og deretter følge den til punkt å prikke.

All ære til henne for å være ærlig, men når pengene , bokstavlig talt, kom på bordet undres jeg fortsatt.
Alright, jeg hadde aldri gitt fra meg pengene. Og ivertfall aldri gått til avisen. Si at du finner denne summen penger i Norge, hvis den var lovlig, hvorfor i euro?? Hvilken turist går med denne summen i cash? Så det er helt åpenbart illegale penger. Og siden det etter all sannsynlighet er illegalt. Hva hindrer de som eier pengene i å presse trikkeføreren i å identifisere kvinnen som fant de nå som de vet de?

Jeg hadde brukt pengene på byturer for all fremitid. Og andrre ing man ellers betaler cash for.
Er det ingen av dere som har tenkt på teorien om at det kanskje var 40.000 Euro, kanskje hun tok halvparten og når det er ett såpass stort beløp så tror jeg ikke folk vil misstenke henne for noe.
Hun har vært ærlig og levert inn halvparten og tok kanskje den aldre halvparten.

EDIT: Så nettopp at MikeHunt hadde samme teori som meg.
Sist endret av Dotten; 9. desember 2009 kl. 08:52.
Hehe, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Håper hun var smart nok til å gjøre det.
Sitat av maggii Vis innlegg
10% lå dussøren på, dvs ca. 20.000. Men hun kan ende opp med rundt 70.000 dersom eieren av pengene ikke melder seg Resten av pengene går til statskassa (sjokk?)
Vis hele sitatet...
Hvor skulle pengene ellers havnet?
Jeg ser ikke helt hva det er å diskutere. Selvfølgelig er det rette å gjøre å levere pengene, men når det er sagt hadde nok de fleste (inkludert meg) tatt pengene selv. Jeg ser ikke hvordan man kan rettferdiggjøre det, det går nok bare på grådighet.

Jeg hørte at pengene ble funnet på trikken jeg tar hver bidige dag... *sukk*
Hun hadde åpenbart sett denne. Det var jo veldig uselvisk gjort av henne, men det hadde egentlig vært mer imponerende hvis summen var mindre. Finner jeg en hundrelapp beholder jeg den, en tusenlapp vil jeg prøve å finne eieren og hvis det er hundre tusen kroner vil jeg nok sterkt vurdere å la politiet ta seg av det. Hva hvis pengene er ransutbytte med kjente serienummer? Tror fort man blir paranoid hvis man legger pengehaugen under senga...
Jeg hadde helt klart beholdt hver eneste krone. Det her er nok kriminelle penger, og da er samvittigheten min i god behold.
Kunne ikke vært mer enig med Tortia. Så lenge det er kriminelle penger, så trenger man ikke ha dårlig samvittighet for å ta noe av det.

Selv om det er edelt og creds til personen som leverte det inn, men tror ikke helt hu var klar over hva hu gjorde..
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Angående denne snille kvinnen. Visste hun egentlig hva hun ga fra seg? Isåfall, åpnet hun noen andres konvolutt for å så gi den fra seg, dette virker for meg ikke logisk. At man bryter en moralsk eller etisk norm og deretter følge den til punkt å prikke.

All ære til henne for å være ærlig, men når pengene , bokstavlig talt, kom på bordet undres jeg fortsatt.
Vis hele sitatet...
Vi vet jo ikke om konvolutten var slikka? Og om den så var det, trenger du ikke være veldig smart for å finne ut at det ikke er et vanlig julekort inni. Men veldig godt poeng, for all del.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hvor skulle pengene ellers havnet?
Vis hele sitatet...
Hadde vært fett med loddtrekning, eller konkuranse
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hvor skulle pengene ellers havnet?
Vis hele sitatet...
Veldedighet ? Ikke til typen fattigebarn i et annet land, for vi fleste realister vet at de pengene aldri kommer fram. Men til noe her innenriks.
jeg hadde beholdt penga uansett hvor mye det hadde vært og uansett situasjon, lovlige penger eller ikke.
Jeg tror faktisk ikke jeg hadde turt å beholde dem. Tipper jeg hadde utviklet en slags paranoia og gått med konstant redsel.
Ingen dårlig måte å hvitvaske penger på sett at det faktisk er henne som egentlig har "mistet" dem på trikken. Hvis ingen melder seg innen ett år så får hun 1/3 til av summen, vil tro det er ganske vanlig "sats" for hvitvasking av penger. Altså veldig lite arbeid i forhold til hva som er vanlig for hvitvasking av penger og hun sitter igjen med samme summen uansett.

Bare en liten tanke...
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ingen dårlig måte å hvitvaske penger på sett at det faktisk er henne som egentlig har "mistet" dem på trikken. Hvis ingen melder seg innen ett år så får hun 1/3 til av summen, vil tro det er ganske vanlig "sats" for hvitvasking av penger. Altså veldig lite arbeid i forhold til hva som er vanlig for hvitvasking av penger og hun sitter igjen med samme summen uansett.

Bare en liten tanke...
Vis hele sitatet...
Spesiellt når det er en kvinne også, tror ikke noen vil misstenke henne for noe sånnt.

Nå har vi 2 teorier, din og min:

Sitat av Dotten Vis innlegg
Er det ingen av dere som har tenkt på teorien om at det kanskje var 40.000 Euro, kanskje hun tok halvparten og når det er ett såpass stort beløp så tror jeg ikke folk vil misstenke henne for noe.
Hun har vært ærlig og levert inn halvparten og tok kanskje den aldre halvparten.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dotten; 9. desember 2009 kl. 20:20.
Ang. hvitvasking: Glem det. Skal man først hvitvaske penger, så finnes det metoder som er ti ganger kjappere enn dette her.
Sist endret av Exmagician; 9. desember 2009 kl. 21:15.
Forresten, er det bare i denne tråden, eller omtales denne kvinnen som "norges ærligste kvinne" i tabloidene? Isåfall er jeg uenig da jeg mener man er minst like ærlig om man leverer inn en kortholder med femti kroner.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Ang. hvitvasking: Glem det. Skal man først hvitvaske penger, så finnes det metoder som er ti ganger kjappere enn dette her.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert alle er like opplyst om måter å hvitvaske penger på, slik at det var det hun gjorde.
Men det er sant det du sier, at det fins måter som er mye mer lønnsomme enn 1/3.
Sist endret av Grimdoc; 9. desember 2009 kl. 21:42. Grunn: skriveleif
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Forresten, er det bare i denne tråden, eller omtales denne kvinnen som "norges ærligste kvinne" i tabloidene? Isåfall er jeg uenig da jeg mener man er minst like ærlig om man leverer inn en kortholder med femti kroner.
Vis hele sitatet...
VG.no hadde overskriften "Norges ærligste kvinne funnet" Noe jeg også er uenig i. Trikkeføreren er like ærlig.

Det er flere ting som egentlig kunne skjedd her folkens.


1) Hun kunne tatt en del av pengene selv først, for å så levere pengene til trikkesjåføren (Litt risikabelt med tanke på vitner som kunne sett det og reagert)

2) Trikkesjåføren kunne tatt litt av pengene for å så ha levert de til politiet. (Noe som er mindre risikabelt med tanke på at han kunne gjort dette i sin priva bil under leveringen)

Men så er det mange som kjapt tenker; Tenk om vedkommende som eier pengene dukker opp og skal hente pengene hos politiet, og det mangler en stor del penger? Enkelt og greit, det blir jo ord mot ord... Ingen kan bevise at det var damen, eller trikkesjåføren som tok seg en slant. Disse pengene kunne manglet FØR damen fant de, eller trikke føreren fikk fatt i de.

Som sagt, mange teorier fram og tilbake her.
Sitat av maggii Vis innlegg
VG.no hadde overskriften "Norges ærligste kvinne funnet" Noe jeg også er uenig i. Trikkeføreren er like ærlig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har vært inne på de samme tankene selv. Som mange før meg har nevnt er det naturlig å anta at pengene stammer fra kriminell virksomhet. Det finnes ingen redelige grunner til å ferdes med flere tusen € i en konvolutt.