Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10342
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Vil politi kunne se at man har fått et muntlig kjøreforbud av lege?
Kjøreforbud er kun gitt muntlig fra fastlege. Fylkeslege er ikke innvlandet.
Det er vel en grunn til at du har fått kjøreforbud. Jeg vil insistere på det sterkeste at du respekterer forbudet hvis det innebærer at du er en fare i trafikken. (Ser det ikke var det du spurte om, men følte behov for å si det allikevel).
Greia er at en kompis sa ifra til legen at han røyka skit, så legen sa muntlig at han ikke får kjøre bil nå, og må pisse i 6mnd. Men fylkeslege osv. Er ikke innblanda. Så han fikk muntlig forbus. Han har begynnt på pisseprøver, og røyker ikke hasj.
Da er det vel mer sånn at så lenge han leverer vlean piss så vil ikke legen gå til det skritt og informere fylkeslegen.

Dette er vel leens forsøk på å hjelpe kompisen din med rus uten å involvere myndighetene. Hvis han driter i å levere clen piss så regner jeg med at legen sender melding til fylkesmannen og han mister lappe, må ta ett år med clean piss for så å søke om å få den igjen....
Noen som vet om det vises hos politet at lege har gitt muntlig kjøreforbud? Han er nå nykter, og har ikke røyka på 1mnd. så noe større fare for andre traffikanter er han ikke.
hvordan skal det vises? polititet har ikke tilgang til journalen hans, og han har nok ikke sendt melding til fylkeslegen. Da hadde han fått et brev om manglende edrulighet og mistet lappen.
Okei, var det jeg trodde. Takk for svar
Hold deg unna trafikken! Hvis du bli stoppet, og politiet finner deg uskikket for kjøring, vil du bli straffet. Det er en grunn til at legen har gitt deg kjøreforbud.

Skaff deg venner eller familie som kan kjøre på deg, og eventuelt et busskort.

Edit: ser nå at han har forbud pga røyk. Prøv å ring vegvesenet/politiet for mer info.
Sist endret av sudo; 20. juni 2018 kl. 12:04.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så det er ikke greit for legen din at du kjører bil upåvirket? Sa du at du var avhengig? Leger kan være så dumme ass. Jeg har mottatt benzo av legen uten å høre noe om kjøring. Viser også til hvor uforutsigbare de er.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det er ikke greit for legen din at du kjører bil upåvirket? Sa du at du var avhengig? Leger kan være så dumme ass. Jeg har mottatt benzo av legen uten å høre noe om kjøring. Viser også til hvor uforutsigbare de er.
Vis hele sitatet...
Er dette troll? De trenger ikke informere, om doseringen du blir forskrevet er under grensen som er tillatt, men de fleste vil gjøre det likevel.


§ 34 i Helsepersonelloven utpeker leger, optikere og psykologer til meldepliktige dersom de finner at en pasient med førerkort ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Hold deg unna trafikken! Hvis du bli stoppet, og politiet finner deg uskikket for kjøring, vil du bli straffet. Det er en grunn til at legen har gitt deg kjøreforbud.

Skaff deg venner eller familie som kan kjøre deg, og eventuelt et busskort.

Edit: ser nå at han har forbud pga røyk. Prøv å ring vegvesenet/politiet for mer info.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser du for deg at den samtalen skal gå? "Hei Politiet, legen min sier jeg ikke kan kjøre bil fordi jeg har innrømmet å røyke hasj. Kan jeg kjøre bil alikevel?"
Det forslaget er helt på tryne man
Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Hvordan ser du for deg at den samtalen skal gå? "Hei Politiet, legen min sier jeg ikke kan kjøre bil fordi jeg har innrømmet å røyke hasj. Kan jeg kjøre bil alikevel?"
Det forslaget er helt på tryne man
Vis hele sitatet...
Hei, x som ringer, er det registrert noe kjøreforbud på meg?

Hei, x som ringer, kan dere sjekke opp om førerkortet mitt er gyldig?

Også momler man noe om at man har sluttet med en medisin eller noe hvis man vil virke litt mer koko. Forstår ikke hvorfor det skal være så dumt å spørre om man har gyldig førerkort. Mest sannsynlig kan man enten sjekke på vegvesen.no under helse og vandel, eller møte opp personlig.
Sist endret av sudo; 20. juni 2018 kl. 19:32.
Ingen myndigheter annet enn legen vet om et muntlig/midlertidig kjøreforbud. Skulle du komme ut for en ulykke når du kjører og det innhentes helseopplysninger ifm. dette, vil du straffes som ved kjøring uten gyldig førerkort. Ansvarsforsikringen vil da heller ikke være gyldig. Således bør du absolutt ikke kjøre under et muntlig kjøreforbud selv om ikke politiet vil kunne vite om dette ved en eventuell ordinær kontroll.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fått muntlig kjøreforbud av legen etter avrusning i april. Er helt clean og har vært helt clean siden da og aldri kjørt påvirket. Så da vil ikke politiet se at jeg har muntlig kjøreforbud altså? Har forøvrig aldri fått en prikk eller bot i de 10 årene jeg har hatt kortet... Men er gira på å kjøre bil igjen!
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har fått muntlig kjøreforbud av legen etter avrusning i april. Er helt clean og har vært helt clean siden da og aldri kjørt påvirket. Så da vil ikke politiet se at jeg har muntlig kjøreforbud altså? Har forøvrig aldri fått en prikk eller bot i de 10 årene jeg har hatt kortet... Men er gira på å kjøre bil igjen!
Vis hele sitatet...
Muntlig kjøreforbud betyr at forbudet er gitt muntlig, dvs at det står ikke notert noen plasser politiet har tilgang til. Ingen kan vite om at du har fått muntlig kjøreforbud utenom legen din, det er en muntlig avtale mellom deg og legen. Ingen andre er involvert. Kjør i vei!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Muntlig kjøreforbud betyr at forbudet er gitt muntlig, dvs at det står ikke notert noen plasser politiet har tilgang til. Ingen kan vite om at du har fått muntlig kjøreforbud utenom legen din, det er en muntlig avtale mellom deg og legen. Ingen andre er involvert. Kjør i vei!
Vis hele sitatet...
Jo det kan så være. Men så tuter og kjører en da, med muntlig forbud fra legen. La oss si da, at en forsnakker seg under et legebesøk, legen ser deg kjøre, eller får fatt i det på en annen måte. Da har legen et solid tillitsbrudd til deg. Så da går antageligvis saken til øvre hold med en gang, og politiet kommer og tar førerkortet fra deg. Sammen med, at du må igjennom papirmølla for å få det tilbake. Altså du har lagd ris til din egen bak...
Så vidt jeg har forstått så får man kjøreforbud fra lege i påvente av at fylkesmann skal behandle saken, legen noterer rusbruken og sender det så til fylkesmann som da tar fra deg retten til å føre motorvogn på grunn av manglende edruelighet, så venter 8år med undertrykkelse og nedverdigende behandling fra stat og helsevesen før man kan bli sett på som kurert, det er selvfølgelig sett at man holder seg 100% rusfri og pisser i en kopp mens de stirrer på tissen din så ofte som det passer dem iløpet av de 8årene.

Det som er enda mer bambus her er at hvilken som helst fjott av en uerfaren og lite kompetent turnuslege eller vanlig lege for den saksskyld kan gjøre dette uten å ta noen form for hensyn til ditt individ, da for eksempel din historie hvor du i behandling har vist en god vilje til å holde deg innenfor retningslinjer som blir satt til deg med og faktisk vise x-antall år med rusfrie prøver, eller hvilke medisiner man står på og hva de kan gi deg av kjip bivirkninger eller hva det måtte være, hva som er blitt gjort eller ikke gjort iløpet av din behandling eller noe som helst, de gidder ikke engang rådføre seg med fastlege som mest sannsynlig ville frarådet dette om man er under noe form for behandling.

Hva må man egentlig gjøre for å få en slutt på denne praksisen?
Det er ikke en menneskerett å kjøre bil, blablabla, vet du hva? kyss meg der sola aldri skinner, jeg har en rett til å være menneske.
Når det er slik at stat og helsevesen skal ha pengene dine i form av bøter og betaling av legetimer og prøvetaking uten å engang tilby noe form for hjelp til det å faktisk bli og holde seg rusfri så må man nesten begynne å lure på om dette er en modell som er satt opp slik at enkelte skal feile.

Mennesker gjør feil sånn er det bare, den som ikke gjør feil gjør ingenting.
Skal man virkelig straffes for å være menneske?

Det er noe som er virkelig galt med denne modellen om manglende edruelighet og det virker som om man ikke klarer å se dette eller bry seg med det fordi det påvirker jo bare en liten prosent av befolkningen.
Når en først har feilet så må man starte helt på nytt og det kan virke veldig demotiverende for et individ som kanskje allerede er vanskeligstilt og det kan da føre til at den enkelte velger å se seg tilbake til der hvor en kom fra, kriminell livstil og null respekt for veitrafikkloven eller noen andre lover, denne modellen vil da virke mot sin hensikt fordi man hjelper ikke de som prøver å komme igjennom dette, det virker mer som om de luker ut de individene som ikke klarer å følge retningslinjer satt av andre, de som ikke har det i bakhodet at denne modellen er helt på tryne og bare gjør det som blir sagt klarer jo selvfølgelig denne modellen, men de som er mer kritisk og skjønner at her blir man satt i bås og nåde deg om du ikke gjør som vi sier, de vil ha problemer med å komme igjennom denne modellen og det er disse menneske som også vil ha noe å si i hvilken som helst sak som ikke er helt som den burde være og da er det jo like greit å luke de ut av samfunnet så man slipper å plages med dem.
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis fylkesmannen tar fra meg retten til å kjøre nå er det enden på visa. Leverer forhåpentligvis helt rene prøver fremover da jeg faktisk holder meg edru, men den første var ikke ren. Har akkurat fått livet på bena igjen og har luktet på håpet om et fint liv. Jobbet virkelig hardt nå og er så stolt. Forsvinner lappen skal jeg lage en rebus til liket mitt.
Anonym bruker
"Tom Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er flere leger som praktiserer feil i forhold til førerkortveileder, førerkortveilederen som leger skal følge legger vekt på at bruken må være helseskadelig og gi økt trafikksikkerhetsrisiko, det betyr en ruspreget bruk som påvirker helsen i den grad at det går ut over evnen til sikker bilkjøring både når vedkommende er påvirket av middelet og når vedkommende ikke er påvirket. Veilederen sier at det ikke finnes noen klar grense for når rusbruk er av en slik art. Det er helt åpenbart at å innrømme ett enkelt tilfelle av bruk av cannabis ikke omfattes at lovens intensjoner, og dersom man blir meldt (som mange meldingskåte leger gjør), så hadde det vært interessant å sende klage til fylkeslege på legen som melder. Da bør klagen inneholde mangel på god rusmiddelanamnese, manglende bruk av validert kartleggingsverktøy (https://rop.no/snakkomrus/kartleggingsverktoy/) mm.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er flere leger som praktiserer feil i forhold til førerkortveileder, førerkortveilederen som leger skal følge legger vekt på at bruken må være helseskadelig og gi økt trafikksikkerhetsrisiko, det betyr en ruspreget bruk som påvirker helsen i den grad at det går ut over evnen til sikker bilkjøring både når vedkommende er påvirket av middelet og når vedkommende ikke er påvirket. Veilederen sier at det ikke finnes noen klar grense for når rusbruk er av en slik art. Det er helt åpenbart at å innrømme ett enkelt tilfelle av bruk av cannabis ikke omfattes at lovens intensjoner, og dersom man blir meldt (som mange meldingskåte leger gjør), så hadde det vært interessant å sende klage til fylkeslege på legen som melder. Da bør klagen inneholde mangel på god rusmiddelanamnese, manglende bruk av validert kartleggingsverktøy (https://rop.no/snakkomrus/kartleggingsverktoy/) mm.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er helt korrekt, det er også vektlagt at det skal være et pågående eller varig bruk av rusmidler, at helsevesen har en prøve av deg som er positiv på narkotika er ikke nok til at man ikke oppfyller helsekrav til førerkort, det holder bare ikke.

Jeg har ennå ikke mistet førerkort, men slik det ligger an nå så er bare snakk om tid, har fått en vikar for fastlege som beskylder meg for å skjule rusbruk og at jeg derfor er rusmisbruker, toppen av kaka så mener hun at jeg selger medisinene mine på det svarte markedet siden de tydeligvis er av høy verdi, snakket om at hun kom til å melde meg inn til fylkesmannen og blablabla.. ja dere vet enden på den visa der, mister vell både lappen og resepten.
Alt dette til tross for at jeg leverer rene prøver, er i gang med en klage, har et syv siders dokument som jeg jobber litt med nå og da, jeg har trålet helsedirektoratet, lovdata og helsebiblioteket, alt jeg finner tilsier at leger som driver slik praksis er i strid med loven, om ikke i strid så er det helt på kanten av hvordan man har lov å behandle en pasient.
Om noen har flere sider hvor det er bra info å finne så vil jeg gjerne vite om de.

Vurderer også advokat da dette begynner å bli litt i drøyeste laget, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med det.
Jeg trodde politi kunne være drittsekker, jeg tok feil, de er ganske snille folk sammenlignet med denne dama her..
Sist endret av Kjelldriver; 10. juni 2020 kl. 07:26.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Det du skriver er helt korrekt, det er også vektlagt at det skal være et pågående eller varig bruk av rusmidler, at helsevesen har en prøve av deg som er positiv på narkotika er ikke nok til at man ikke oppfyller helsekrav til førerkort, det holder bare ikke.

Jeg har ennå ikke mistet førerkort, men slik det ligger an nå så er bare snakk om tid, har fått en vikar for fastlege som beskylder meg for å skjule rusbruk og at jeg derfor er rusmisbruker, toppen av kaka så mener hun at jeg selger medisinene mine på det svarte markedet siden de tydeligvis er av høy verdi, snakket om at hun kom til å melde meg inn til fylkesmannen og blablabla.. ja dere vet enden på den visa der, mister vell både lappen og resepten.
Alt dette til tross for at jeg leverer rene prøver, er i gang med en klage, har et syv siders dokument som jeg jobber litt med nå og da, jeg har trålet helsedirektoratet, lovdata og helsebiblioteket, alt jeg finner tilsier at leger som driver slik praksis er i strid med loven, om ikke i strid så er det helt på kanten av hvordan man har lov å behandle en pasient.
Om noen har flere sider hvor det er bra info å finne så vil jeg gjerne vite om de.

Vurderer også advokat da dette begynner å bli litt i drøyeste laget, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med det.
Jeg trodde politi kunne være drittsekker, jeg tok feil, de er ganske snille folk sammenlignet med denne dama her..
Vis hele sitatet...
Om du leverer prøver skal det være relativt lett å se at du tar det du skal jmf serumkonsentrasjon. Desverre foregår det en god del videresalg så at leger har det i bakhodet er en ting, men om prøvene dine samsvarer serummessig med hvor mye du får utskrevet skal du ha ditt på det tørre. Jeg ville spurt legen om dette samt snakket med legen som gav deg resept i første omgang.