Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1541
Her jeg leier der det svært varmt på sommeren, men jeg har både gratis strøm og kommunalt vann.
Vannet blir veldig kalt.
Vil det fungere og koble vannet til en radiator fra en bil og så la det renne godt igjennom. Og ha en stille vifte som blåser på radiatoren.

Vet man kan kjøpe portable enheter men har alt jeg trenger til dette prosjektet.

Vil det funke eller ikke?
Når du kjøler ned lufta på denne måten, så får du også en haug med kondens. Så hva gjør du med alt dette vannet?

Og ikke minst. Hvor lenge tror du, at du har "gratis" kommunalt vann hvis du prøver denne ideen? For det vil da saktens gå en del kubikkmeter på dette. Faktisk ikke umulig at huseier får ei vannregning på en del tusen kroner.
Du har ikke heller vurdert ei varmepumpe? Hva med å spørre huseier, om det er aktuelt med ei varmepumpe, og du kan være med å spytte inn litt midler i det.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Kondens hadde jeg ikke tenkt på. Men én varme pumpe er jo selfølgelig bedre. Bare en tanke,
Vi har ikke vannmåler så betaler ikke mer.
Du har nok ikke vannmåler, men det er en i huset. Tenker huseier begynner å lure, når vannforbruket plutselig går opp en god del ganger mere enn normalt forbruk. For et slik prosjekt vil sløse bort noen tullete mengder med rent vann.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Du har nok ikke vannmåler, men det er en i huset. Tenker huseier begynner å lure, når vannforbruket plutselig går opp en god del ganger mere enn normalt forbruk. For et slik prosjekt vil sløse bort noen tullete mengder med rent vann.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det er i huset?
Jeg har ingen vannmåler i mitt hus...

I Bergen, askøy og Øygard kommune vet jeg at private abonnenter kan velge mellom å betale vannavgiften etter stipulert forbruk eller målt forbruk. Ved sistnevnte må man få installert vannmåler. Meg bekjent har de færreste i de nevnte kommunene installert vannmåler...
Sist endret av OhHai!; 2. juni 2020 kl. 10:27.
Vannmåler er noe enkelte Kommuner benytter seg av for å beregne vannavgift.
Såvidt meg bekjent er vann enn så lenge inkludert i "vann og avløp" under kommunale avgifter i de fleste kommuner.

Termodynamikk er gøy, men litt for fjernt for meg å begynne regne på dette nå. Noe sier meg at det er begrenset hvor mye vannet i radiatoren kan bli varmet opp og at det ikke nødvendigvis er snakk om noen stor (vann)strøm for å holde radiatoren kjølig. Hadde dog vært artig å regne på.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg skal prøve og sette det opp en dag og bruke litt forskjellige vifter på den. vil jo at den er litt stille og har en haug Noctua vifter liggende.
Det er ikke vannmålere på absolutt alle strekk hvor vannet går i bakken heller, men de merker til slutt hvor røret er lekk når enorme mengder vann forsvinner og trykket ikke lenger er som det skal..
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hadde heller vurdert en portabel kjøleenhet med kondenstank innebygd. Bruker ikke allverdens med strøm
Sist endret av HanDuck; 2. juni 2020 kl. 21:32.
Har prøvd akkurat det du beskriver med bilradiatorens tilhørende vifte

Det ga en viss effekt, men den var forsvinnende liten
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Når du kjøler ned lufta på denne måten, så får du også en haug med kondens. Så hva gjør du med alt dette vannet?
Vis hele sitatet...
Kondensen vil vel i stor grad samles rundt slange og kanskje noe rundt inntaket av kjølevann på radiator? Så om en forsøker å kveile slange i en stor bøtte og la radiator stå på toppen så bør vel all kondens dryppe rett ned i bøtten?

Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hadde heller vurdert en portabel kjøleenhet med kondenstank innebygd. Bruker ikke allverdens med strøm
Vis hele sitatet...
Kjøpte en for noen år tilbake, den sommeren som varte helt ut september. Virker greit men den må ha slange montert ut pga varmluften må slippe ut, også bråker den relativt mye og drar endel strøm. Kjøler greit ned opp til ca 25 kvm. Men den kostet vel ca 3.000 kr eller var det 4.000 kanskje?

Var av de billigste som var å få tak i da. Av de som faktisk kjøler ned luften.

Øst i middelhavet så var det forresten vanlig å fylle svære leirekrukker med vann, når det vannet fordampet gjorde det rommet litt kaldere.
Sist endret av _abc_; 3. juni 2020 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En bekjent bruker 2 enorme radiatorer som er koblet på brønnen-delen til vann-til-vann varmepumpen med en varmeveksler. Vannet som kommer opp der holder samme temp som vannet du får ut av springen. Effekten av de to enorme radiatorene er veldig liten. Overraskende liten faktisk.