Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6650
Jeg fant ut at jeg hadde lyst til å starte et trossamfunn, og så vidt jeg vet kan jeg da få statsstøtte. Hvordan skal jeg gå frem for å få pengene mine? Trenger litt cash til nettside og buttons og kanskje en genser, men gidder ikke å kjøpe dette selv. Ser at disse gutta får penger, så hvor går jeg for å få min del av kaka?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så du har din egen religion?
Kyrios's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så du har din egen religion?
Vis hele sitatet...
Jepp! Eminismen - troen på at alle skal ha et prosjekt å jobbe med. Vi har alle en oppgave her i livet, og vi er hver og en ansvarlig for at vi har noe å henge fingrene i til enhver tid. Noen er dedikerte og har for eksempel «skrive en bok» som prosjekt, andre er mer nesevise og har «få gode karakterer» som prosjekt. Hovedpoenget er at man alltid har et aktivt prosjekt på gang.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg fant ut at jeg hadde lyst til å starte et trossamfunn, og så vidt jeg vet kan jeg da få statsstøtte. Hvordan skal jeg gå frem for å få pengene mine? Trenger litt cash til nettside og buttons og kanskje en genser, men gidder ikke å kjøpe dette selv. Ser at disse gutta får penger, så hvor går jeg for å få min del av kaka?
Vis hele sitatet...
Pengene dine?

Man får ikke støtte for å starte et trossamfunn - man får støtte når det er etablert. Hvis du kan lese er det en god start å begynne med artikkelen du henviser til. Kommer du ikke videre etter å ha lest den burde du ikke bare få statsstøtte ifm trossamfunn, du er også en sterk kandidat til å få igjen skolepengene.
Dette synes jeg er meget interessant, og har vært inne på tanken selv tidligere. Jeg ble ikke mindre interessert da jeg leste at happy-go-lucky-gutta i Pi-Ismens venner har fått 70'000 av fylkesmannen så langt. Pizza og cola til 100 mann fra allerede betalte skattekroner? Ja takk!

Fant et reglement som forteller hva du må gjøre for å få dette til. Det er ikke så vanskelig som det ser ut til, bare skum igjennom så skjønner du.

Sitat av www.lovdata.no
§ 14. Vil eit trudomssamfunn verta registerført, må det senda melding til fylkesmannen om det og der gjera greie for
1) namn og tilskrift til trudomssamfunnet,
2) truvedkjenning og lære,
3) oppbygging, verksemd og utbreiing,
4) namnet til kvar styremann,
5) namn og arbeidskrins til kvar prest og forstandar,
6) dei føresegnene som samfunnet har om føremålet, om kven som kan høyra til samfunnet, om røysterett, om målsmenn for samfunnet, om tenestemenn, om brigde i vedtekter og om oppløysing og liknande.
Vis hele sitatet...
Resten av informasjonen finner du på www.lovata.no/...002.html#14

Du må altså ikke promotere religionen for å få medlemmer, du bare får noen underskrifter, så får du spenn. Jeg signer gjerne, er for tiden ikke medlem av noe som helst.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så du forventer å få statstøtte fordi du har "funnet opp" att det er bra å ha noe å gjøre?
Det blir jo rett og slett for dumt!
Øyvind Solberg, en halvgammel frika advokat, har god peiling på dette. Han opprettet i sin tid trossamfunnet Alt som er. De har som policy å sende 500 spenn i året til medlemmene sine, altså det de mottar i støtte fra staten. Jeg snakket litt med han en gang angående et prosjekt jeg hadde, men det ble ikke noe ut av det.

I Gateavisa finner du en liten oppskrift: http://www.gateavisa.no/blekka/ga152...on/152rel.html
Sist endret av mentalmelt; 18. januar 2011 kl. 23:36.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Øyvind Solberg, en halvgammel frika advokat, har god peiling på dette. Han opprettet i sin tid trossamfunnet Alt som er. De har som policy å sende 500 spenn i året til medlemmene sine, altså det de mottar i støtte fra staten.
Vis hele sitatet...
Vært medlem der i godt over et år, aldri sett noe til de 500 kronene. Heller ei noen respons på e-poster jeg har sendt. Nettsiden ser likedan ut som den gjorde da jeg registrerte meg, fortsatt 'under konstruksjon'
Sist endret av Tengel; 18. januar 2011 kl. 23:43. Grunn: skriveleif
For min del virker ordningen din useriøs - og det at du skal "ha din del av kaka" forsterker min oppfatning av at dette er enten en som bare vil tjene/undra seg litt lette penger eller en som er i overkant blind ift. sin revolusjonerende "tro" han har kommet frem til.

Tok meg 3 og et halvt minutt med søking for å finne ut at det var fylkesmannen som bestemte litt av hvert innenfor dette - både hans navn og nr får du finne selv. Litt sånn som at du må gjøre din del av jobben også.

Forøvrig er dette vel strengt tatt ikke et trosamfunn, men heller et livssynssamfunn.

Hentet fra Wiki:
Et trossamfunn er en organisert gruppe mennesker innen en viss religion.

Livssynssamfunn er en organisert gruppe mennesker med en felles livsfilosofi, spesielt i forhold til de spørsmål religioner tradisjonelt befatter seg med.

Og japp, jeg har negative holdninger til dette her, det er trossalt viktigere ting å bruke penger på her i landet.

Hva nøyaktig er det at du vil at folk skal få ut av ved å være en del av ordningen din?

Skriv heller en bok eller hold et foredrag...

Lykketil
Sitat av Tengel Vis innlegg
Vært medlem der i godt over et år, aldri sett noe til de 500 kronene. Heller ei noen respons på e-poster jeg har sendt. Nettsiden ser likedan ut som den gjorde da jeg registrerte meg, fortsatt 'under konstruksjon'
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tviler egentlig ikke. Jeg har ikke meldt meg inn selv. Jeg fikk tak i han gjennom en felles bekjent, og selv om han sto rett foran meg, så var det ikke akkurat lett å kommunisere med fyren =)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det blir jo rett og slett for dumt!

Lattelig!
Er ikke bare å lage et eget trossamfunn. Man må ha en særegen personlighet og gjerne karisma. Man må ha evnen til å få folk til å tenke i nye baner og påvirke folk på en god og effektiv måte. Har du disse egenskapene, kan du komme langt med de fleste ideer, uansett hvor rare de måtte være.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Er ikke bare å lage et eget trossamfunn. Man må ha en særegen personlighet og gjerne karisma. Man må ha evnen til å få folk til å tenke i nye baner og påvirke folk på en god og effektiv måte. Har du disse egenskapene, kan du komme langt med de fleste ideer, uansett hvor rare de måtte være.
Vis hele sitatet...
Egentlig trenger du bare en kompis som sier seg villig til å melde seg inn. Har du ett medlem utenom deg selv, så kan du registrere et trossamfunn.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det blir jo rett og slett for dumt!

Lattelig!
Vis hele sitatet...
Å skrive det samme 2 ganger blir rett og slett for dumt!

Jeg syns det virker som et ålreit opplegg. Har vært innom tanken å starte mitt eget trossamfunn før. Er det 500 medlemmer man trenger for å få statsstøtte?
Hvorfor i ville h***** skal trosamfunn få statstøtt? At ideelle org. Idrettsklubber og og sånn som gjøre noe samfunnsnyttig og er bra for folk, er OK. Men når noen "nerder" fra Grenland for 70K i pizzapenger av staten er jo helt absurd.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Egentlig trenger du bare en kompis som sier seg villig til å melde seg inn. Har du ett medlem utenom deg selv, så kan du registrere et trossamfunn.
Vis hele sitatet...
Rent praktisk så stemmer det, men for å bli et kjent trossamfunn og få mange medlemmer, mener jeg at personen som starter trossamfunnet må ha spesielle karismatiske egenskaper og være en inspirasjon og ha innflytelse på mennesker for å få de til å melde seg inn.
Sist endret av Omnibenevolence; 19. januar 2011 kl. 00:04. Grunn: Sa
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Hvorfor i ville h***** skal trosamfunn få statstøtt? At ideelle org. Idrettsklubber og og sånn som gjøre noe samfunnsnyttig og er bra for folk, er OK. Men når noen "nerder" fra Grenland for 70K i pizzapenger av staten er jo helt absurd.
Vis hele sitatet...
Pi-ismen, Alt Som Er og Det Flyvende Spaghettimonsters Kirke er like absurd som kristendommen, islam, jødedommen og hinduismen. Ser ingen grunn til at de skal forskjellsbehandles hva det angår statssøtte.

Endring: Uansett så er 70000 til brus og pizza mer fornuftig pengebruk enn trosopplæring til barn, gudstjenester og misjonering.
Sist endret av BomberMan; 19. januar 2011 kl. 00:04.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Pi-ismen, Alt Som Er og Det Flyvende Spaghettimonsters Kirke er like absurd som kristendommen, islam, jødedommen og hinduismen. Ser ingen grunn til at de skal forskjellsbehandles hva det angår statssøtte.

Endring: Uansett så er 70000 til brus og pizza mer fornuftig pengebruk enn trosopplæring til barn, gudstjenester og misjonering.
Vis hele sitatet...
Ikke missforstå, jeg er jo SELVSAGT ikke tilhenger av at jøder, muslimer eller kristene skal få støtte, selvsagt ikke. Men nå er jo desverre de store religionene en del av vår kultur, (ikke at det er god nok grunn), men det er hakke mer absurd og gi en gjeng nerder 70K til pizza en de andre samfunnene, selv om Grenlands-gjengen er bedre for samfunnet en alle disse forbanna tulle-sektene og sånn. (Les jøder, kristne og muslimer)
Sitat av Euforia Vis innlegg
Rent praktisk så stemmer det, men for å bli et kjent trossamfunn og få mange medlemmer, mener jeg at personen som starter trossamfunnet må ha spesielle karismatiske egenskaper og være en inspirasjon og ha innflytelse på mennesker for å få de til å melde seg inn.
Vis hele sitatet...
Eller man kan ha mange venner, som igjen har enda flere venner. Venner som er villige til å melde seg inn i et trossamfunn mest for moro skyld.
Jeg er enig med mentalmelt - Det burde ikke være vanskelig å få tak i mange venner som vil bli med.
Alle som ser ironien i at trossamfunn skal få statlig støtte burde melde seg inn.
Og hvem sier vel nei takk til gratis pizza og brus til 70.000 kr?
Trossamfunn i dag får ganske lite penger, spesielt sammenlignet med den jobben som gjøres og de utgiftene det er. Det er ikke slik at driften av trossamfunn er drevet av skattepenger, men av gaver fra medlemmer og besøkende - støtten som gis er en liten andel.
Jeg vil også starte et trossamfunn. Trossamfunnet skal bygge på at det ikke finnes noen guder, og at du er din egen lykkes smed. Rom Stoff Tid (Fysikkbok fra VGS) skal være vår bibel og vi skal holde søndagen hellig til fyllesjuke og fylleangst. Dine handlinger eller tanker vil ikke få noe direkte konsekvens etter din død, ingen overnaturlig makt vil straffe eller prise deg. Alt du tenker, gjør eller sier vil aldri kunne få noen konsekvens utover det dine medmennesker kan gi.
Noen med?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Meh, så lenge trossamfunn får støtte sier jeg "bruk systemet".

Kan tenke meg å grunnlegge noe som "pizzismen" ("pizza er en mangfoldig matrett. Med et hav av forskjellige mulige pålegg er retten nesten like variert som livet selv. Pizzister feirer livet ved å avholde pizzafester et par ganger i året. Sånn mellom sommersolhverv og vintersolhverv, eller andre datoer. Tidspunkter bestemmes av hva flest pizzister føler vil ære pizzismen mest." (skulle pi-ister dukke opp er de hjertelig velkomne til å spise pizza de også)). Eller kanskje "festismen" i stedet.

Edit: Sneipen92: Ser ikke dumt ut. Har faktisk vært med på å korrigere de hellige skriftene. Valgfri målform? (:
Sist endret av Jonta; 19. januar 2011 kl. 00:39.
Lovens krav til en religion:
En bestemt holdning til den makt eller de makter som individer eller grupper anser for å bestemme over deres liv og skjebne. Felles for alle religioner er at tilhengerne regner med en skjebnebestemmende makt som står utenfor den menneskelige livssfære, og at de innretter sine liv etter denne forestillingen. Det bør videre finnes enkelte religiøse grunnbegreper som for eksempel det hellige, åpenbaring, under, synd og offer.
Vis hele sitatet...
Så latterlig at man mottar statstøtte hvis man starter et trossamfunn basert på overtro og skjebnebestemmende makter. Hva er egentlig det her for noe tull? Hvorfor kan ikke et vitenskapelig trossamfunn motta støtte?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Trossamfunn i dag får ganske lite penger, spesielt sammenlignet med den jobben som gjøres og de utgiftene det er. Det er ikke slik at driften av trossamfunn er drevet av skattepenger, men av gaver fra medlemmer og besøkende - støtten som gis er en liten andel.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på trossamfunnets kostnader om det klarer å livnære seg på statsstøtten. Vi snakker ikke utelukkende om de store, men heller de små.

Det er heller ikke på grunn av pengemengden dette er artig. Det er fordi jeg selv mener at staten ikke skal gi trossamfunn statsstøtte.

Pluss at om du er med i et trossamfunn, så er det dit dine skattepenger går, og ikke til drift av norsk statskirke - dersom du ikke er medlem av noe, så får statskirken fortsatt pengene.

Bare til info:
Sitat av Lov om tilskott til livssynssamfunn
§ 1. Livssynssamfunn som ikkje krenkjer rett og sømd, kan krevje årleg tilskot frå rikskassen.

Tilskota skal nyttast til føremål som går inn under verksemda som livssynssamfunn.

§ 2. Tilskotet skal vere så stort at det etter måten svarar om lag til det som staten har budsjettert til Den norske kyrkja og skal reknast ut etter kor mange som høyrer til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grimdoc; 19. januar 2011 kl. 00:43.
Latterligste ideen jeg har hørt på lenge da. Just sayin.
Herregud så festlig, hadde definitivt blitt med på den ideen, tiltross for at den er absurd. Herlig
Sneipen92, synes forslaget ditt om å lage et trossamfunn basert på ateismen var et godt forslag. Så et program hvor det var noen galninger i USA som hadde opprettet en religion hvor man tilba grytekluter. De mente at gryteklutene vart det beste som hadde hendt menneskene. Så bare kjør på!

(kan sjekke om jeg finner det programmet jeg snakket om snart)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Så du forventer å få statstøtte fordi du har "funnet opp" att det er bra å ha noe å gjøre?
Det blir jo rett og slett for dumt!
Vis hele sitatet...
Ikke dummere enn at folk får statstøtte for å gå rundt å tro på eldgamle eventyrbøker vel?

Kanskje jeg skulle samle en gjeng som tror på Asbjørnsen og Moe`s samlede verker? -Så kan vi også få lit ekstra fra statskassa?
Man kan ikke bygge et trossamfunn på hva som helst. Som gateavisa skriver:
Hva skal man tro?

Vilkårene for å få til et trossamfunn er altså ganske enkle. Det eneste som kan være vanskelig er punkt 2: Hva skal man tro? Poenget er å få til en sirkelslutning som ikke kan motbevises, d.v.s. det filosofene kaller metafysikk. Man kan ikke få registrert som trossamfunn en tro på at steiner finnes, men hvis man tror at steiner har magisk kraft (f.eks. at menneskene stammer fra steinene) kan det bli registrert som et trossamfunn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Pluss at om du er med i et trossamfunn, så er det dit dine skattepenger går, og ikke til drift av norsk statskirke - dersom du ikke er medlem av noe, så får statskirken fortsatt pengene.
Vis hele sitatet...
Hvis det er det faktiske motivet, så misforstår du finansieringen av statskirken.

Den har sine utgifter, si 2 milliarder, og sine medlemmer, si 2 millioner. Da blir det 1000 kroner per medlem.

Om 1 person melder seg ut av statskriken og inn i et annet trossamfunn, får det trossamfunnet en støtte som tilsvarer kirkens støtte per medlem, 1000 kroner. (egentlig 2 milliarder delt på 1.999.999 siden én er meldt ut derfra).

Med andre ord vil kirken fortsatt ha 2 milliarder og drive for, mens det må utlyses 1000 kroner EKSTRA til det andre trossamfunnet.

Så å lage fiktive trossamfunn for å ta penger fra kirken fungerer ikke.. Det er egentlig bare å på uærlig vis skaffe seg mer skattepenger.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Pi-ismen måtte betale tilbake støtten de hadde fått på grunn av useriøsitet. Det kan nok lønne seg å ikke gå ut i media og si at det er tull.

http://www.ta.no/nyheter/article2244651.ece

Forøvrig hadde Mac1 noe lignende for noen år siden, men det rant ut i sanden dessverre.
Man må ha 500 medlemmer for å få statsstøtte.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Roark Vis innlegg
Man må ha 500 medlemmer for å få statsstøtte.
Vis hele sitatet...
Man må ha kilder for å slenge ut påstander.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det blir jo rett og slett for dumt!

Lattelig!
Vis hele sitatet...
Det er langt bedre å tro på subjektive fortellinger som omhandler en kosmisk jødisk zombie som var sin egen far som kan få en å leve for alltid, hvis man symbolisk spiser hans kjøtt og telepatisk forteller ham at man aksepterer ham, så han kan fjerne en ond kraft fra ens "sjel" som finnes der fordi en kvinne, som ble skapt av et ribbein fra en mann for lenge siden, ble lurt av en snakkende slange til å spise et eple fra et magisk tre.

Jepp. Makes more sense.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Marken Vis innlegg
Det er langt bedre å tro på subjektive fortellinger som omhandler en kosmisk jødisk zombie som var sin egen far som kan få en å leve for alltid, hvis man symbolisk spiser hans kjøtt og telepatisk forteller ham at man aksepterer ham, så han kan fjerne en ond kraft fra ens "sjel" som finnes der fordi en kvinne, som ble skapt av et ribbein fra en mann for lenge siden, ble lurt av en snakkende slange til å spise et eple fra et magisk tre.

Jepp. Makes more sense.
Vis hele sitatet...
Du bør være litt mer kritisk til dette gamle sitatet før du oversetter det. Tydeligvis er denne Jesus-fyren fysisk tilstede i brødet, og man kan kalle alle som har gjennomført katolsk nattverd kannibaler og gudsetere. Dét er vel enda kulere enn å bare si "symbolically eating his flesh"?

Euforia: ateisme er uten innhold, så det er nok ikke dét Sneipen92 foreslår som trossamfunn. Det er mer en slags gnostisk ateistisk naturvitenskapelig sak med snev av politikk (:
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Så å lage fiktive trossamfunn for å ta penger fra kirken fungerer ikke.. Det er egentlig bare å på uærlig vis skaffe seg mer skattepenger.
Vis hele sitatet...
For det første, hva er et fiktivt trossamfunn? Jeg mener alle trossamfunn er fiktive fordi de ikke kan bevise noe særlig av det de tror på.

Nå skal det jo sies at alle trossamfunn må bruke pengene på å fremme sin sak av statsstøtten, så hvordan kan du si at de er uaærlige skattepengesugere? Dette gjelder også for statskirken da, regner jeg med? Jeg synes i alle fall de er skattepengesugere.

Bort med alle statsstøttede bidrag. Om kirken ikke kan få nok penger av medlemmene sine er de ikke bærekraftige, og får ta konsekvensene, etter min mening.
Og jeg sier ikke at det skal koste penger å tro på noe, men om man vil ha store samlingshus med stor takhøyde og masse bling (ja, det er masse dilldall i kirker), så bør de kunne betale for goden, slik som f.eks samfunnshus må gjøre.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Om 1 person melder seg ut av statskriken og inn i et annet trossamfunn, får det trossamfunnet en støtte som tilsvarer kirkens støtte per medlem, 1000 kroner. (egentlig 2 milliarder delt på 1.999.999 siden én er meldt ut derfra).

Med andre ord vil kirken fortsatt ha 2 milliarder og drive for, mens det må utlyses 1000 kroner EKSTRA til det andre trossamfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingen kilder på dette, kan du hjelpe meg?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
For det første, hva er et fiktivt trossamfunn? Jeg mener alle trossamfunn er fiktive fordi de ikke kan bevise noe særlig av det de tror på.
Vis hele sitatet...
Et samfunn er aldri fiktivt. Dette er trossamfunn vi snakker om, ikke hva som er troen. At noen lager et fiktivt trossamfunn vil si at det ikke er noe samfunn, bare noen papirer som genereres for å få støtte.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå skal det jo sies at alle trossamfunn må bruke pengene på å fremme sin sak av statsstøtten, så hvordan kan du si at de er uaærlige skattepengesugere? Dette gjelder også for statskirken da, regner jeg med? Jeg synes i alle fall de er skattepengesugere.
Vis hele sitatet...
Uærlig med tanke på at oppriktigheten forsvinner. Om man vil bruke penger på noe bare for å demonstrere, eller om man bare vil ha støtte til snacks, tv'er eller playstationspill, så regner jeg det som å suge ut skattepenger på uærlig vis.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Bort med alle statsstøttede bidrag. Om kirken ikke kan få nok penger av medlemmene sine er de ikke bærekraftige, og får ta konsekvensene, etter min mening.
Og jeg sier ikke at det skal koste penger å tro på noe, men om man vil ha store samlingshus med stor takhøyde og masse bling (ja, det er masse dilldall i kirker), så bør de kunne betale for goden, slik som f.eks samfunnshus må gjøre.
Vis hele sitatet...
Det skal du få lov å mene. Sist jeg var i en kirke giftet jeg meg, og kanskje neste gang blir når jeg skal begraves. Kanskje er det slik at om statsstøtten til kirken forsvinner, så forsvinner også kirken, og erstattes av at menigheter leier billigere bygg andre steder, og bare driver for seg selv. Jeg tror det kan være grunnen til at det ikke skjer, nemlig at kirken (slik den er i dag) vil da forsvinne helt. Mange andre ting kan reduseres kraftig til et konkurransedyktig nivå hvis statsstøtten trekkes: idrettslag, drama, musikk, film og kunst. Mange ser på kirken som historisk viktig, spesielt med tanke på kirkebyggene.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg finner ingen kilder på dette, kan du hjelpe meg?
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-025-002.html#19
egisterført trudomssamfunn kan krevja årleg tilskot frå rikskassen. Tilskotet skal vera så stort at det etter måten svarar om lag til det som staten har budsjettert til Den norske kyrkja, og skal utreknast etter kor mange som høyrer til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Antar man at budsjettet til statskirken er konstant, noe jeg ville gjort når det er snakk om denne situasjonen. Tenker man slik, så vil det si at de som melder seg ut av statskirken og inn i et annet trossamfunn bare genererer mer støtte. Denne tankegangen vil ikke fungere om det er enorme folkemengder som gjør dette, men det er heller ikke tilfellet i slike situasjoner som dette (at folk lager trossamfunn).
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Kanskje er det slik at om statsstøtten til kirken forsvinner, så forsvinner også kirken, og erstattes av at menigheter leier billigere bygg andre steder, og bare driver for seg selv. Jeg tror det kan være grunnen til at det ikke skjer, nemlig at kirken (slik den er i dag) vil da forsvinne helt. Mange andre ting kan reduseres kraftig til et konkurransedyktig nivå hvis statsstøtten trekkes: idrettslag, drama, musikk, film og kunst. Mange ser på kirken som historisk viktig, spesielt med tanke på kirkebyggene.
Vis hele sitatet...
Jeg ser personlig ingen negative ting i at kirken forsvinner. Jeg støtter den på ingen måter, og er ikke tilknyttet den.
Dessuten støtter jeg ikke statsstøttet idrett, drama, musikk, film eller kunst.
Vi kunne diskutert dette opp og i mente, men det er ikke det denne tråden er for.

Men dette er kun mine meninger.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-025-002.html#19
Antar man at budsjettet til statskirken er konstant, noe jeg ville gjort når det er snakk om denne situasjonen. Tenker man slik, så vil det si at de som melder seg ut av statskirken og inn i et annet trossamfunn bare genererer mer støtte. Denne tankegangen vil ikke fungere om det er enorme folkemengder som gjør dette, men det er heller ikke tilfellet i slike situasjoner som dette (at folk lager trossamfunn).
Vis hele sitatet...
Kirken sine egne nettsider sier at de får per medlem, og dette revideres nok inn i budsjettet for hvert år.

Økonomisk har kirkemedlemskapet ingen personlige følger. Det er ikke egen kirkeskatt i Norge. Alle registrerte tros- og livssynssamfunn mottar støtte pr. medlem fra stat og kommune tilsvarende bevilgningene til Den norske kirke pr. medlem.
Vis hele sitatet...
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3171

Jo flere medlemmer kirken har, jo mindre får andre tros- og livssynssamfunn.

Da Kirkens felles medlemsregister ble etablert i 1998, ble folkeregisteret lagt til grunn. Ikke-medlemmer skulle lukes ut etter hvert. Målet var å gjøre etableringen av registeret så rimelig som mulig.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2009/08/06/n.../valg/7532637/
Sitat av Jonta Vis innlegg
Man må ha kilder for å slenge ut påstander.
Vis hele sitatet...
http://onarki.vgb.no/2010/02/friborg...ndet-lanseres/
Sitat av Roark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Man regner vanligvis ikke en blogg som en kilde man kan stole på..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Man regner vanligvis ikke en blogg som en kilde man kan stole på..
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Onar_%C3%85m
Sitat av 32b Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fortsatt så er en blogg for dårlig, når han selv ikke linker til kilder som bygger opp under dette.
Hvor står det at man trenger 500 for å starte et trossamfunn - skrevet av en pålitelig kilde (regjeringens-, lovdatas-, kirkens nettsider, eller lignende).

Hvem som helst kan jo skrive "fakta" på en blogg, og lage en wikipedia-side om seg selv. Dette gjør ikke at det som står i bloggen blir fakta.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
32b: Du lenker til en Wikipedia-artikkel om en fyr (som er konspirasjonsteoretiker) som har skrevet en feil i en blogg.
...
Hvordan underbygger dette påstanden om at 500 er nødvendig? Hvordan tilbakeviser det at pi-ismen fikk eksistere? Hvordan overkjører dette lovgivning?
Sist endret av Jonta; 14. februar 2011 kl. 13:41.