Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6360
Det första jag hörde när jag kom in i landet var låten "Partysvensker" och det kändes inte så jätte välkomnande fast har inte riktigt förstått vad en partysvensk är. Antar att det är såna som vi kallar "stekare". Tänkte väl att Jaa9 och OnklP bara var sur för att någon svensk hade tagit deras ragg.

Då man var ny med det Norska språket och den svåra dialekten ni har i Trondheim så skjönnte man väl inte allt som sas och fick höra "dumma svensk" ibland. Fast nu går det ju jättebra så det har man inte hört på länge.

Låt höra vad ni har för fördomar om oss svennebananer!!
Vel... jeg kan ikke påstå jeg har noen fordommer imot svensker personlig, men jeg kan godt forstå at andre kan ha det.

En grunn til slikt vil jo være det store antallet svensker som kommer til Norge for å jobbe og gjerne jobber for lavere lønn enn nordmenn, dette er et rimelig stort antall og det gjør det da betraktelig mye vanskeligere for Ola nordmann å finne en jobb.

Jeg hadde planlagt å nevne flere mulige grunner for slikt men jeg kommer ærlig talt ikke på noen, for meg kan du være like mye svensk som du er albaner, så lenge du er en grei kar gir jeg ganske blaffen i hvor du kommer ifra.
Er nok en god grunn den Wolty nevnte (^) at svensker kommer over til Norge og tar noen arbeidsplasser for unge nordmenn.
Personlig har jeg på ingen måte noe imot svensker.
This is why

On-topic: Jeg har ingenting imot svenske blondiner.
Heller ikke resten av Sverige for den saks skyld
Sitat av wolty Vis innlegg
En grunn til slikt vil jo være det store antallet svensker som kommer til Norge for å jobbe og gjerne jobber for lavere lønn enn nordmenn, dette er et rimelig stort antall og det gjør det da betraktelig mye vanskeligere for Ola nordmann å finne en jobb.

Jeg hadde planlagt å nevne flere mulige grunner for slikt men jeg kommer ærlig talt ikke på noen, for meg kan du være like mye svensk som du er albaner, så lenge du er en grei kar gir jeg ganske blaffen i hvor du kommer ifra.
Vis hele sitatet...
Jag har då aldrig sagt till någon arbetsgivare att jag är villig att jobba för lägre lön än norskar. Dock så har jag bara jobbat genom bemanningsföretag så dom kanske lurar en friskt. På en fiskefabrik jag arbetade på liksom 15 andra nationaliteter så arbetade jag för 132 kr / h vilket alla andra gjorde inklusive de norska tjejerna och männen gjorde.

Nu arbetar jag på rema1000 genom bemanningsföretag för 125 kr/h vilket är 34 kronor mer i timmen än vad jag får i Sverige som direkt ansatt genom företaget, räknat i SEK då. Tror dom andra Norskarna som jobbar för företaget får samma sak, inte frågat än dock.

Skönt att se att du och jag har samma syn på människor iallafall.

Sitat av Blåtann
This is why

On-topic: Jeg har ingenting imot svenske blondiner.
Heller ikke resten av Sverige for den saks skyld
Vis hele sitatet...
Haha jag ser inte Sean Banan som svensk precis. Han är ju bara en pårökt dum tomte som fjortisar tycker är jätterolig!
Hva med jernbanen under krigen..

Nåå det var inte pent var det.

Det var mange år at Nordmenn ikke viste om med svensker på grunn av det.

Ikke vær feig neste gang
Sitat av BondeFaen Vis innlegg
Hva med jernbanen under krigen..

Nåå det var inte pent var det.

Det var mange år at Nordmenn ikke viste om med svensker på grunn av det.

Ikke vær feig neste gang
Vis hele sitatet...
Förklara gärna närmare, och inte som Kato i Kill Buljo då.
Är inte så insatt i Norsk/Svensk historia.
Har intrykket av at det finnes flere kvinnelige datamennesker i sverige enn i norge, så jeg digger sverige ^^
Den ene svensken sa til den andre: "Jag e intelligent". Da sa den andre: "Inte jag hellre". ^^

Neida. Har ingen fordommer mot svensker, syns de er ganske like oss norsker egentlig både i utseendet og personlighet. De jeg har møtt er ganske vanlige og like oss. Eneste negative jeg møtte var en snekker i oslo en gang... skikkelig dust som slang med kjeften så ofte han hadde mulighet. Han så forøvrig ut som en stor vandrende ståpikk skalla som han var.
Mye komplekser ute og går tipper jeg.

Å hate et land med kjempetrivelige folk, billig snus og øl(og alt annet), snygga brudar og super hockeykultur bl.a. virker ulogisk i mine øyne.

Peter Forsberg og Henke Larsson er to av mine største idoler, Uddevalla GP er ett av høydepunktene hver sommer.

Nej, lungna ner killen. Från en norrmann som värkligen gillar Sverige och Svenska språket; supa på!
(Förlåt min tråkiga svenska)
Sitat av Scott Mescudi Vis innlegg
Låt höra vad ni har för fördomar om oss svennebananer!!
Vis hele sitatet...
Bra du nevnte svennebananer :P

http://www.dagbladet.no/2011/02/08/n...orge/15345078/ Ditto sier bare jeg.

Har selv ingen fordommer mot Svensker, men liker å mobbe dere litt. Også har vi jo litt komplekser for å ha vært i union med dere så lenge.
Sist endret av legalize_it; 13. februar 2011 kl. 00:42.
Har ingen ting imot svensker.
Har selv ingenting i mot svensker, men det at det er utrolig mange svenske arbeidsinnvandrere er jo litt slitsomt for oss studenter, fordi de tar jo opp ekstremt mange typiske studentjobber som kassa på rema og caféer for lavere lønn!
Sitat av brunost Vis innlegg
Vennligst skriv norsk på nFF.
Vis hele sitatet...
Skjönner dere ikke ka ae skriv? Eller er du den eneste som ikke skjönner?
Ae skjönner allt dere skriver ihvertfall.

Sitat av DfenZ
Har intrykket av at det finnes flere kvinnelige datamennesker i sverige enn i norge, så jeg digger sverige ^^
Vis hele sitatet...
Har inte märkt någon skillnad på dataintresset av norska jenter vs svenska tjejer. Alla tjejers största intressen är ju "fika på byen, sje på Greys Anatomy og SUPA"... Fast i och för sig så har jag några svenska väninnor som gillar Webdesign och Photoshop så det kanske ligger något i vad du säger.

Sitat av roadkill006
Peter Forsberg og Henke Larsson er to av mine største idoler, Uddevalla GP er ett av høydepunktene hver sommer.

Nej, lungna ner killen. Från en norrmann som värkligen gillar Sverige och Svenska språket; supa på!
(Förlåt min tråkiga svenska)
Vis hele sitatet...
Haha ja Foppa och Henke kommer alltid ligga varmt om våra hjärtan.
Ni Norge avlar ju fram riktiga ski-stjärnor som till exempel Per Kristian Hunder och Andreas Håtveit.

Du måste ju lära dig ordspråket "impa, pimpa, pumpa och dumpa" btw.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Ha,jeg ser nesa di vokser pinoccio, du går på videregående
Vis hele sitatet...
pinocchio*

Ja, elever på videregående er også studenter

Engelsk: Student = "a person who is studying at a school or college."
Norsk: Student = " person som studerer"
Sist endret av Krokodille; 13. februar 2011 kl. 01:17. Grunn: leif roar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg går i skam til sengen, godnatt
Vis hele sitatet...
Student-diskusjon kan tas i andre eksisterende tråder, eks: http://freak.no/forum/showthread.php?t=161232 . Kort sagt er man student etter videregående i Norge, elev frem til du har Examen Artium.

//Ontopic:
Har vel alltid vært et visst konkurranseinstinkt mellom Sverige og Norge. Har personlig ingenting mot svensker, med mindre de håner nordmenn på usaklig vis, noe som ofte skjer i nasjonale idrett o.l.
Sitat av brgz Vis innlegg
Dere er akkurat som alle andre mennesker......

bare litt dummere
Vis hele sitatet...

Sverige overgår Norge i det meste som f.eks INTELLIGENS.

http://img23.imageshack.us/img23/3522/iqeurope.jpg
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ts-brainy.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/new...icle697134.ece

Bedre å holde kjeft enn å lire av seg usaklig piss, og ikke kom med "det er jo bare en spøk daaaah" for dette er noe du har blitt oppfostret med å tro av dine bønder av foreldre.



Sverige er et mye mer internasjonalt land og i mine øyne et langt bedre land enn det lillebror Norge er.
Annbefaler dere å lese teksten

Selv om det med svensker og arbeid er representert i sangen er det egentlig den svenske "stekare" som det er mest pun intended mot. Som. f. eks. "Liker far din at du kler deg som dama di?", "vi tar og utsetter den sveisen til 2016", "Om du kler deg som dama di må du kule'n mann" og spesielt denne er ganske fin "dette er downtown Oslo, ikke Stureplan!"

For de som lurer på hva en steker er så har vi en egen her i norge, Petter Pilgaard.

http://huggsexa.blogg.se/images/2009/stekare1_33058614.jpg
Også har man jo alltids noen som "vasker" champagne. Men man kan jo ikke dømme svensker for det, er jo sikkert normenn osv som også gjør disse kvalme greiene når de leker deilig på ferie.
For dere som ikke vet hva vasking er, betyr det å gjerne kjøpe 2 Möet flasker, helle ut den ene, og drikker den andre, selfølgelig for å vise at man har penger.

Nei, svensker har jeg ingenting imot. Digge damer, billig snus, kjøtt og diverse. Jobbkonkuranse med svensker har jeg ikke blitt vitne til(enda?).

Forresten syntes jeg det er kult at svensker også er på forumet pga. mye annen innsikt.

Hater_mordin
svensker har sjefs bilmiljø, smooth damer, damer som snakker svensk er suuuper smooth.
bra torrent-sider.Mye good svensk musikk.+++ Thumbs up for svensker
Hadde ikke noe imot Svensker helt til jeg møtte Svensker fra Skåne!

Det er nesten som om man blander:

En fra Indre Troms + Hillbilly fra Tennessee + rånere fra Sarpsborg= Skåne!
Tror nordmenn generelt sett ikke har noe mer i mot svensker enn det svensker har i mot oss, if you catch my drift?
Norge-Sverige-Danmark har et sunt "hat" mot hverandre, slik som mange andre land har det naboland imellom.
Hold dere til temaet folkens! Han spørr etter fordommer mot svensker, og ikke hvorfor svensker er så smarte og pene.

Jeg har jobbet sammen med 3 svensker, og erfaringene mine er derfor 100% fra disse tre.

- De var kjipe som fy faen, og prøvde å suge ut hvert minste øre og hver minste lille frynsegode fra bedriften. Noe var kan vell pr def. kalles for stjeling.
- Kranglet på akkord/produksjonstillegg, ikk med sjefen, men med de andre i teamet.
- Umulig å få med på noe fritidsaktiviteter, dersom det ikke var helt 100% gratis.
- Bidro så lite som mulig til norsk næringsliv (fylte opp bilen da de var hjemme i helgene)

Thats about it.
Kjenner etpar svensker som jeg ikke har vært i en jobbsituasjon med, og begge disse er veldig brae folk i mine øyne. Så det er mulig at jeg har vært uheldig med de jeg var på jobb sammens med ?
Alle svenskene jeg jobber med er veldig hyggelige og effektive folk. Du har nok bare hvert uheldig. Jeg har vanskeligheter for å se at svensker skal være så mye mindre (eller mer) arbeidsvillige og trivelle enn oss nordmenn.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Etter et utall slettede innlegg er tråden herved stengt -- ettersom gjennomsnittsnordmannen tydeligvis er en idiot. Beklager.
Sist endret av nso; 13. februar 2011 kl. 03:45.