Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 11791
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Vel, lykke til med å finne en koselig 2000m² hytte langt ute i naturen.

Du skjønner vel at det ikke holder med et par tomatplanter i vinduskarmen om du skal overleve en hel vinter?
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig og dette er diskutert tidligere i tråden også.
Jeg har selv levd i telt i lang tid med min familie der vi kun har levd på fisk og bær fra naturen, en virkelig spennende opplevelse.

Det er langt fra umulig, selv ikke på vinteren. Da er det kun viktig å bruke speil ved sluken for å tiltrekke fisk i vintermørket.
Flytt til Rjukan! Veldig usentralt, ligger mellom to fjellvegger og 4-5000 innbyggere. Lykke til!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
"Jeg vil bort fra folk!" Men jeg er redd for ensomheten...

Kjør en testperiode "bort fra folk" først. Sommeren er uansett best å gjøre det i. Så fra mai til august kjører du en fem-måneder der du ikke ser et eneste menneske. Du begynner allerede nå å spare inn penger og skaffer deg kunnskaper om mat i naturen og fiske. Lita hytte finner du deg. Havregryn og ris har du noen schwære sekker av.

Du tror vel ikke Hr. Hillary reiste til Nepal med én gang?
Har mye de samme tankene. Drittlei bylivet, tids og pengejaget.. Nei, har store planer om å realisere en drøm om å bo over en lengere periode ute i det fri.

I første omgang skal jeg bruke sommeren for å se om det gir mersmak. Har planer om å stable opp et telt oppe i et fjell i hjemkommunen min i nord-norge. Det førse man må tenke på er hvordan man skal ha mat nok. Som mange her har jeg heller ingen spisskompetanse om hvordan man lever alene ute i det fri. Men lar meg ikke stoppe av det. Jeg kan kaste en fiskestang, jeg kan skyte et gevær, jeg kan kjøpe meg bøker, kunnskapen er der allerede, det skal ikke være et uoverkommelig problem, jeg ser på det som en veldig interessant utfordring. Tenker også å kjøpe meg en jaktbue jeg kan bruke til å felle vilt med. (Sjekk at jeg bryr meg om norges lover.. ) Får også muligens lånt meg en liten robåt jeg kan bruke til å duppe rundt ute på fjorn med hvor det er plenty med fisk.

Ensomheten kan kansje bli et problem, men helst i overgangsfasen hvor du er vant med å ha det lett hvor en grandis i ovnen og kompiser med øl rundt stubordet ikke er langt unna. Men sett i fra et annet perspektiv, kan det virke styrkende på dine egne mentale verdier som selvtillit og kunne vite at du kan, hvis det skulle komme til det, faktisk berge deg selv uten at Nav står over deg og stirrer hull i bakhue ditt.. Og ikke minst den fysiske styrken. Det blir nok endeliket for ølringen rundt magen.

Går det til helvete kan jeg bare snu ræva hjem. Den som intet våger intet vinner.

:edit: skriveleif
Sist endret av Fever; 9. februar 2011 kl. 13:03.
Tror ikke en skal tenke for mye på at det kan bli kjedelig i lengden. Det har seg bare slik at vi har vokst opp i et samfunn hvor vi blir vant til å bli underholdt hele tiden. Via TV, data, radio, mobil, spillkonsoller og liknende. Jeg tror ikke det hadde vært noe problem i det hele tatt å gå gjennom livet uten disse materielle godene.

Ser for meg at det virker kanskje vanskelig for noen som bor i byen å forestille seg et liv uten bare én av disse tingene. Men om en bor utenfor der alt dette er "nødvendig", lenge nok, blir det bare en ganske så naturlig ting å gjøre. I tillegg kommer du til å sysselsette deg selv mye mer, mtp jakt og bare det å kunne se til å forsørge seg selv uten å være avhengig av den store maskinen og systemet som vi kjenner det, holder seg gående.
dere kan også starte å øve, ved at på rommet deres, så fjerner dere alt av elektronikk, og starter å leve på naturligvis hjemme først. bare på rommet deres, eller i deres hjem. Se hvordan det er...
Onkelen min bor på en hytte i Uvdal, er registrert på en addresse i Oslo der fetteren min henter post og slikt for ham. Virker som han tar det med ro. Går tur med bikkja, ser på tv, jakter ryper, fisker, etc. Han er dog 60 år og ufør(har hatt kreft i tarmen). Han tjener penger på kunst(kjøper og selger)+aksjer og noe trygd.
jeg bor i naturen for meg selv. familiens hytte. langt til folk. reltivt spartansk uten innlagt vann. men med strøm og mobilt "bredbånd".

det er ganske herlig og befriende, men litt arbeid er det jo å dra med seg matvarer fra byen, samt hogge ved og hente vann og alt sånt som hører med.

uten strøm og internett hadde jeg ikke orket å leve så isolert tho, det må sies
Sist endret av technot; 9. februar 2011 kl. 14:17.
Sitat av technot Vis innlegg
jeg bor i naturen for meg selv. familiens hytte. langt til folk. reltivt spartansk uten innlagt vann. men med strøm og mobilt "bredbånd".

det er ganske herlig og befriende, men litt arbeid er det jo å dra med seg matvarer fra byen, samt hogge ved og hente vann og alt sånt som hører med.

uten strøm og internett hadde jeg ikke orket å leve så isolert tho, det må sies
Vis hele sitatet...
For en herlig livsstil, hva gjør du for å tjene penger til mat og bredbånd/strøm?
jeg er uføretrygdet.
Sitat av technot Vis innlegg
jeg er uføretrygdet.
Vis hele sitatet...
Okei, beklager om dette blir litt snoking i ditt privatliv. Men ca hvor mye får man om man er uføretrygdet?


Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust af min stemme; Du har ikke lov til å gå der at glemme!
Peer gynt,sant ?

Husker den setninga sabla godt etter et skuespill jeg hadde på ungdomsskolen.
Gode ord da.
Sitatet er Arnulf Øverland.

hvor mye man får vil variere med om man har jobbet tidligere, og om man blir trygdet før man er 26 år.

I mitt tilfelle får jeg utbetalt ca 12.000kr i måneden. Det funker bra når man bor slik jeg gjør med minimale utgifter.
Sitat av technot Vis innlegg
Sitatet er Arnulf Øverland.

hvor mye man får vil variere med om man har jobbet tidligere, og om man blir trygdet før man er 26 år.

I mitt tilfelle får jeg utbetalt ca 12.000kr i måneden. Det funker bra når man bor slik jeg gjør med minimale utgifter.
Vis hele sitatet...
Åja,snedig. Kanskje jeg som bare var litt slack på skolen.

Hvertfall høres ut som om du lever et godt liv oppe i skogen, skulle gjerne gjort det samme.
Hei

Nesten litt skremmende å lese denne tråden da jeg disponerer en relativt isolert hytte/gård i Telemark som jeg tenkte jeg skulle bo på når jeg med stor sannsynlighet starter på skole til høsten.

Hytta er ikke så enkel og har innlagt strøm og vann fra brønn. Den har dog utedass, men vi har et innendørs alternativ. En såkalt frysedass. Personlig så tror jeg ikke jeg kommer til å benytte denne noe særlig, ser ikke helt forskjellen på å drite i en fryser enn en fryser :P Jeg tenker da på vinterstid, sommertid er jo ikke utedo noe problem.

Har ikke tenkt til å dra den så langt ut som enkelte ønsker ved å prøve å være selvforsynt osv. Men skal nå reetablere den gamle åkeren, prøve å plante bygg og humle til ølbrygging (Y) samt diverse grønnsaker.. Uaktuelt med cannabisdyrking på gården da den benyttes av hele familien, men det er store skogsområder rundt så det er absolutt mulig å finne egnete steder ^^

Ellers så tenkte jeg å lage en pistolskytebane for å glede min bror og hans skyteinteresse (en interesse som er smitsom må jeg si), kansje prøve å fikse smia som ligger der hvis dette lar seg gjøre trygt. Muligens et drivhus for litt variasjon i grønnsakene/fruktene. Samt oppussing av hovedhuset utvendig og innvendig. Blir jeg lei av å jobbe kan jeg altids gå på sopptur/fisketur/bærtur, jakte når det er sesong for det og hvis jeg får tatt meg jegerprøven. Eller bare jobbe med en av de sikkert hundrevis av alle de andre småprosjektene jeg driver å tenker på.

Tror ikke det sosiale blir noe problem da jeg kommer til å møte mennesker hver dag samt at hytta er meget godt likt av de av mine venner som har vært der. Så jeg regner meg hyppige helgebesøk om ikke annet.

Har regnet på det og det blir ikke direkte gratis å leve sånn, regner med å bruke en 20.000 i måneden. De store kostnadene blir bil og hybel i skolebyen. Hytta ligger ca 5mil fra skolen så det blir 10mil med bil hver dag mer eller mindre. Og som en ekstra oppkvikker i hverdagen har jeg ikke tenkt til å kjøpe meg en liten drivstofføkonmisk drittbil som putrer av gårde, men satser på 4hjulstrekk og nok hester til å kunne smile på vei til skolen hver dag. Føkk it, jeg tar meg råd til det
Og hybelen ja, kjekt å ha et lite krypinn i nærheten av skolen hvis det blir festlig lag. Samt ikke minst tilgang på internett, vaskemaskin og tørketrommel. Og ikke minst en postadresse sånn at jeg ikke får noen konflikter med kommunen ved å bo på hytta. Det er også mest sannsyneligvis ganske jævlig å bo der (på hytta altså) midt på kaldeste vintern så det kan da være greit å ha et sted å varme seg i en måned eller to.

Anyways, jeg ser frem til å komme meg bort fra storbyen og leve litt mer i pakt med naturen på et sted hvor jeg kan gjøre stort sett akkurat det jeg har lyst til. Selvom det hele avhenger av at jeg mottar et positivt svar på min søknad, som jeg tidligst kan få rundt 1.mai.

Kort oppsummert så må jeg vel si at ja jeg tenker litt som deg TS

Btw.. Jeg satser på å flytte dit alene, så hvis du ikke er en skikkelig ållraight jente i alderen 23-27 så er det ikke vits i å spørre om å få flytte inn sammen med meg
Sitat av Insert name Vis innlegg
så hvis du ikke er en skikkelig ållraight jente i alderen 23-27
Vis hele sitatet...
Heisann du! http://paradoxdgn.com/junk/avatars/trollface.jpg
Hehe, ser den men måtte bare slenge det med just in case ^^

Andre ting jeg tenkte på når jeg leste første innlegget igjen. Om lovlig inntekt.

En ting jeg altid har tenkt på er de syke kantarellprisene i butikkene, mener jeg har sett priser på 100kr hekto'en osv. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å spe på inntekten ved å selge friske nyplukkete kantareller til butikker i nærområdet. Dette er da meget sesongbasert, men i mitt område er det ihvertfall ikke noe problem å plukke noen 100 liter med litt flaks. Eventuelt gjøre byttehandler for andre produkter butikken fører hvis de har interesse for det. Vet ikke helt hvordan rutiner butikkene har på dette men litt utpå landet kan vel det meste fikses Fattern klarer ihvertfall å bytte til seg bedre middager på dyre steder i Oslo ved å levere tørkede kantareller til kokkene der. Og da snakker vi ikke de store mengdene Det kan ihvertfall gjøre hverdagen litt mer romslig utpå høsten for de som velger å leve av naturen.
Sist endret av Insert name; 9. februar 2011 kl. 23:03.
Samme plan her også, bare penga går til hytte rett ved grensa så jeg kan gå over til sverige

dog incognito
.

Anbefaler alle som klikket seg inn på denne tråden om å lese boka Doppler av Erlend Loe.
Om en helt alminnelig familiefar som får nok og rett og slett flytter til skogen. Han slo seg på sykkeltur, våkner opp og innser hvor stille og fint det var å ligge i skogen. Han flytter 100 meter inn i skogen - akkurat langt nok til å kunne leve et annerledes liv, men likevel nær nok det moderne livet til at han hver eneste dag får bekreftet sine egne fornemmelser av galskapen i menneskesamfunnet og vi følger han i denne lettleste og morsomme boka gjennom forholdet han utvikler med en elgkalv, hvordan han syns at barna sine er for flinke i alt, om den faste avtalen han får med butikken mot å gi elgkjøtt for noen melk, om kameratskapet han får med mannen han jevnlig har stjelt mat og toblerone fra og hvordan han rett og slett er fed up av alle "de vanlige" Ola Nordmannene som higer dag ut og inn etter bra jobb og fin bil.

Les mer HER.

Ekke særlig glad i bøker, men denne boka har jeg lest 4 ganger og ikke et sekund bortkasta tid. Min favoritt og anbefales på det sterkeste!
Sist endret av vacant; 11. februar 2011 kl. 00:08.
Der ingen skulle tru at nokon kunne bu , er vell et tvprogram som kan være til litt inspirasjon ?
har ikkje sett så mykje av det , men tipper der er endel forskjellige karakterer der som man kan
lære litt av ?

http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/191/