Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 4475
Sitat av Tfan Vis innlegg
Sjems? Faktisk. Du har ikke satt deg godt nok inn i sosialisme.

Aldri fungert? Du innser vel at Norge har blitt mer og mer sosialistisk - og det faktisk fungerer? Norge blir faktisk kalt et halv-sosialistisk land. Og som jeg sa tidligere, så er jeg ikke enig i alt Rødt står for. Jeg er enig i at kommunisme ikke kommer til å fungere, pga menneskers egoisme av natur. Sosialisme står jeg for.
Vis hele sitatet...
Sosialdemokrati er hva Norge er - altså ikke fullt ut sosialistisk.
Nå ser det imidlertid ut til at folket tar mer og mer til fornuft og de rødgrønne havner under sperregrensa en etter en.
De borgerlige partiene satt ved forrige valg med over 50% av stemmene, men siden Siv og Erna var mer hypp på å krangle enn å samarbeide måtte de gi tapt for AvgiftsPartiet og SVik (som forøvrig såvidt havnet over sperregrensa men allikevel fikk plass på tinget) -demokrati my ass at SV faktisk har lov å kalle seg folkevalgt..
Sitat av Prinz_Valium Vis innlegg
Syns å gi stemmerett til 16-åringer er helt idiotisk.
Hvilket politisk perspektiv har noen i tiende klasse?

Og Norsk politikk, begynner i likhet med det vi ser i USA, og bli et jævla sirkus!
Det hele er en jævla populæritetskonkurranse.

En 16 åring ville stemt på det partiet som virker "kulest"
og da er det bare å smelle til med rallies med partymusikk og fester
for å sikre seg numbskulls som velgere.

Helt idiotisk!

Personlig er jeg for følgende:

- Innfør en republikk
- Innfør en føderasjon (evt en konføderasjon siden jeg ikke vil Løvebakken skal ha føderal makt)
- Legaliser hasj
- Legaliser prostitusjon
- Selg alkohol til alle døgnets tider i butikker og bensinstasjoner
- 17 år for sertifikat
- 16 år for øl, 18 for vin, 20 for sprit, 21 for cannabis
- Uteplasser må få ha åpent til 7-8 om morran så folk slipper å klynges dritings sammen klokken 2 eller 3.30

- 21 ÅRS MYNDIGHETSGRENSE I FØDERASJONEN/KONFØDERASJONEN (I en Konføderasjon er jeg usikker på om man kan ha lik stemmerett fra stat til stat)!
Og derav også 21 år for å stemme i.o.m. at jeg mener en 18-åring heller
ikke har noe videre perspektiv annet enn å stemme på populistpartier.

Så kan dere alle mene hva dere vil om mine meninger.
Som sagt: Det hele er en jævla populæritetskonkurranse.
Vis hele sitatet...
En ting skal du ha, du er flink å motsi deg selv.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
En ting skal du ha, du er flink å motsi deg selv.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?
Du kan jo utdype det litt før du prøver deg på latterlige forsøk på sarkastiske personangrep.


Mener du f.eks. jeg skal forsvare hvorfor 16-åringer burde få kjøpe øl men ikke ha stemmerett f.eks.?
Explain!
Sist endret av Prinz_Valium; 31. januar 2011 kl. 15:14.
Det å la 16 åringer stemme er på mange måter positivt og negativt.

De som er mest aktiv, er som oftest sosialister av varierende grad, og står ofte på SV sin side. De utgjør tho en liten andel av stemmene og vil ikke utgjøre den største forskjellen.
Så har man de som er totalt egoistisk og utgjør kanskje 95% av velgerne under 18. De vil ha billigere fyll, bensin og muligheten til å kjøpe sprit i yngre alder. Perfekt FrP politikk.

Så, FrP vil lett få makten i Norge da.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det å la 16 åringer stemme er på mange måter positivt og negativt.

De som er mest aktiv, er som oftest sosialister av varierende grad, og står ofte på SV sin side. De utgjør tho en liten andel av stemmene og vil ikke utgjøre den største forskjellen.
Så har man de som er totalt egoistisk og utgjør kanskje 95% av velgerne under 18. De vil ha billigere fyll, bensin og muligheten til å kjøpe sprit i yngre alder. Perfekt FrP politikk.

Så, FrP vil lett få makten i Norge da.
Vis hele sitatet...

Som jeg skrev tidligere, en gjeng ureflekterte småunger vil falle rått for populistpartier. Når mesteparten av sauebefolkningen som utgjør Norge gjør det
hva i H******* skal man da forvente av en gjeng unger?
Sitat av Prinz_Valium Vis innlegg
På hvilken måte?
Du kan jo utdype det litt før du prøver deg på latterlige forsøk på sarkastiske personangrep.
Vis hele sitatet...

Les teksten din i starten, og så ser du hva du vil ha innført...

Ser du sammenhengen? =)
Jeg tror det vil hemme norsk politikk ettersom de fleste på 16 år ikke har, som andre har nevnt, tatt et politisk standpunkt og/eller har noen spesielle grunner for hvorfor de velger slik de velger i politikken. De fleste velger enten det foreldrene velger, eller et parti som har en eller annen kampsak de støtter enten det er Frp, Høyre eller SV, i stedet for å se helheten i partiets politikk. Kanskje man er veldig enig i den ene saken, men har ikke fått med seg partiets standpunkt i forhold til en annen sak.

Synes vi skal fortsette med skolevalg og vente med det ordentelige valget til vi er 18.
Sitat av Prinz_Valium Vis innlegg
På hvilken måte?
Du kan jo utdype det litt før du prøver deg på latterlige forsøk på sarkastiske personangrep.


Mener du f.eks. jeg skal forsvare hvorfor 16-åringer burde få kjøpe øl men ikke ha stemmerett f.eks.?
Explain!
Vis hele sitatet...
Sitat av Prinz_Valium
Syns å gi stemmerett til 16-åringer er helt idiotisk.
Hvilket politisk perspektiv har noen i tiende klasse?
Vis hele sitatet...
Ser du litt sammenheng?
Har på ingen måte forsøkt å personangripe deg på en sarkastisk måte.

Hvor gammel er du?
Sist endret av Donkeybrain; 31. januar 2011 kl. 15:22.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Ser du litt sammenheng?
Har på ingen måte forsøkt å personangripe deg på en sarkastisk måte.

Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ingen sammenheng.
I andre land fungerer det jo helt fint
(Danmark, Tyskland, Nederland, Frankrike etc etc)

Poenget er at kidsen blir å drikke uansett så de kan like greit gjøre det under
kontrollerte forhold.
OK?
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Selv er jeg 16 og ville aldri gitt meg selv stemmerett... Det er få 16 åringer som har utviklet et tydelig politisk standpunkt som ikke er direkte påvirket av Norsk/samfunnsfag lærern sin og foreldre.
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Med et så dumt utsagn håper jeg du aldri får stemmerett heller.
Du beviser jo her at du ikke har et fnugg av anelse om hva hverken FrP eller nazisme står for. Men for all del, hvis du vet noe som har gått en fjerdedel av Norge hus forbi så fortell for all del.

Og angående det å gi stemmerett til 16åringer: Tja, hvorfor tar vi ikke bare skikkelig i og gir det til 14 åringer eller 10 åringer? Eller kanskje eneste krav skal være at du kan lese og skrive?
Så kan alle de rødgrønne lærerne manipulere elevene med sine holdninger sånn at alle untatt "jævelungene" i klassen stemmer SV (som jo svært mange lærere stemmer).

Unger har ikke forutsetninger for å stemme, derfor har de ikke stemmerett enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Tror han vet hva FRP står for ? Entel Fremskritspartien, eller den kulere versjonen, Fette,Rev og puppa Thats the way I like it
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Selv er jeg 16 og ville aldri gitt meg selv stemmerett... Det er få 16 åringer som har utviklet et tydelig politisk standpunkt som ikke er direkte påvirket av Norsk/samfunnsfag lærern sin og foreldre.
Vis hele sitatet...

Noe lignende av hva jeg også mener.
Trenger vi politisk rallies med Beyonce og fjortisfyll
og politiske reklamer som minner om MTV?

Er ikkke det nok populæritetskonkurranse i politikken?
Er det noe politikk lengre?
Sist endret av Prinz_Valium; 31. januar 2011 kl. 16:35.
en 16 åring sier: Eyy, valget er snart, hva skal dere stemme?
han andre: ey! sjekk her da, Frp skal få plomba vekk og billigere røyk! vi kjører på da.


Jo.. FRP er det som kommer til og tjene mest på dette

jeg kommer til og stemme for Frp
Sitat av Lhem Vis innlegg
en 16 åring sier: Eyy, valget er snart, hva skal dere stemme?
han andre: ey! sjekk her da, Frp skal få plomba vekk og billigere røyk! vi kjører på da.


Jo.. FRP er det som kommer til og tjene mest på dette

jeg kommer til og stemme for Frp
Vis hele sitatet...


Rekti! 21 års myndighetsgrense
Jeg syns ikke det er riktig en gang å si at en som er 18 er myndig. At en som er 16 skal være med å bestemme landets utfall i politikk er helt feil. Det som er viktig for deg når du er 16 er på langt nær så viktig for deg som når du blir mye eldre.
Når jeg var 16 så var sprit, røyk og alt annet rundt dette viktig. Nå er ingenting av det viktig.
Slik det var i gamledager så var myndighetsalderen 20 år. Noe jeg syns er helt riktig. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man nærmer seg 25-30 år gammel.
16 år og stemmerett vil bare resultere i at vi får ett hav av alkoholiserte 30 åringer i senere tid. Vi som nordmenn har en elendig kultur på alkohol og generelt en elendig kultur når det gjelder forbruk. "Døh! Skal vi ha drikkekonkuranse eller? Jeg tåler mer enn deg!"
Nei uff.
Sitat av Pytho8 Vis innlegg
Døh! Skal vi ha drikkekonkuranse eller? Jeg tåler mer enn deg!
Vis hele sitatet...
I beg to differ!!


Uansett, jeg tror det ville gått helt fint. De som hadde interesse for politikk ville stemt, de som ikke brydde seg ville latt være. Norges 16 og 17 åringer utgjør vel ikke en så stor del av befolkningen at partier ville bevisst drevet propaganda mot den målgruppen?
Jeg er ikke umiddelbart for stemmerett for 16 åringer. Jeg har et annet forslag:

Gi stemmerett til 10-12 åringer og så en pause frem til man får stemmerett i en alder av 20. Barn er engasjerte og interesserte i hvordan verden og Norge bør styres. La deres stemme bli hørt!