Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8799
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ser du ikke at pølsa er skattlagt mange ganger før den ligger i butikkhylla?
Tror du ikke bonden,slaktern og grosisten betaler moms og skatt?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Du har ikke forstått et snev av hvordan mva funker. Det bonden slakteren og grossisten betaler av mva får de igjen. Det er kun det som kommer inn i siste ledd som faktisk går til staten.
Jeg sliter virkelig med å skjønne tankegangen til visse brukere på forumet her. Uansett om det Jensen sier er sant eller ikke, så spiller det vel ingen trille om vi på papiret har 70 % skatt, når vi likevel har en kjøpekraft som er blant de aller høyeste i verden??
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg sliter virkelig med å skjønne tankegangen til visse brukere på forumet her. Uansett om det Jensen sier er sant eller ikke, så spiller det vel ingen trille om vi på papiret har 70 % skatt, når vi likevel har en kjøpekraft som er blant de aller høyeste i verden??
Vis hele sitatet...
Tror årsaken er en blanding av idioti og av å ikke ha vært nok ute i verden til å skjønne hvordan ting egentlig virker.

I den andre tråden hvor en eller annen idiot snakket om å flytte fra Norge fordi han skattet så mye så skjønner jeg ikke hvorfor flere folk ikke bare sa "Ha det bra og lykke til med å skaffe deg jobb!"
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Det at lønnstaker ikke merker noe til den eller ikke skulle ikke være særlig relevant. Man skal ikke se bort fra at denne avgiften veltes over på lønnstaker ved at de får lavere lønninger enn det de ville gjort uten arbeidsgiveravgift..
Vis hele sitatet...
Det går ikke. Man kan ikke bare anta at om avgiften ikke eksisterte, så ville lønnen vært 14,1% høyere. Lønnsnivået i Norge er forhandlet frem i hver næring til et nivå som svarer til prisene i dette landet. Kanskje vi bør regne med lånerenten til bedriftene også da, eller andre utgifter de har? I din verden er da lønnsnivået bare basert på hvor mye penger bedrifter har til å gi. Alt henger sammen.
Etter en kjapp titt... Det var jo en veldig snodig regnemåte Onarki har brukt, minner litt om en viss partileder.... F.ex. bruker man jo absolutt ikke 100% av lønn etter skatt på forbruk av mva-belagte varer, en ganske stor andel av dette går til bolig, som det ikke er noen mva på, og mat, som det er sterkt redusert (14% kontra 25%) mva på, så der tror jeg nok f.ex. han mister 10% på rappen.

Men igjen, som flere har påpekt - hva er det egentlig som teller? For meg er det hva vi får igjen som teller, og der ligger vi faktisk i verdenstoppen, enten frepperne vil innrømme det eller ikke.
Sist endret av atomet; 5. februar 2011 kl. 10:56.