Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  279 50917
Sitat av StaiN
Jeg skulle bare si til alle som tror Krav Maga er en kampsport det er det ikke, det er nemlig kun til selvforsvar.Og til dere som vil lære deg en kampsport til selvforsvar finn deg en kampsport der det er mye sparring.
Vis hele sitatet...
Krav Maga har som en ideologi å legge fienden i bakken og låse han på 7 sekunder. Sparring? - tror du man lærer av bare sparring? Jeg har trent kampsport siden jeg var 8 år gammel, og har trent innenfor de fleste grener. Sparring lærer man _ikke_ mye av.
Hva lærer du av da? mcsmak? sparrer du så finner du fort ut hva som virker når du får trøbbel.Hvordan ellers skal du bli god i den kampsporten/selvforsvar treningen du trener i? Mønster/kata? Hvordan ellers skal du få følingen av å være i kamp? Det er bra mye du lærer både fysisk og psykisk av å sparre.

Sitat av Mcmak
Lære deg å sloss?
Last ned noen UFC kamper. Jeg anbefaler kamper med folk som: Ken Shamrock, Vitor Belfort, og spesielt Tito Ortiz.
Vis hele sitatet...

Tito Ortiz? karen er jo ett vandrende teppe.Eneste han gjør er jo å skyte for singel-leg/double-leg å ligge oppå karen til han får decision altså svært lite all-rounded, se heller på Bas Rutten og Fedor Emilianenko.Det må være lenge siden du har sett på Ufc eller mma i heletatt siden du nevner belfort og Shamrock.
Sist endret av StaiN; 22. februar 2008 kl. 13:14.
Sitat av Mcmak
Krav Maga har som en ideologi å legge fienden i bakken og låse han på 7 sekunder. Sparring? - tror du man lærer av bare sparring? Jeg har trent kampsport siden jeg var 8 år gammel, og har trent innenfor de fleste grener. Sparring lærer man _ikke_ mye av.
Vis hele sitatet...
Er jo et spørsmål om tid. Om du f.eks vil lære å passe på deg selv på byn hjelper det ikke med en haug med fancye teknikker du kun har tørrtrent på - klart du kommer lenger om du har litt erfaring fra skikkelig sparring.

Boksing f.eks er nok den kampsporten du fortest vil kunne dra nytte av i selvforsvar imo. Et par måneder så har du erfart både å få slag mot deg med full kraft og du kan dele ut harde nok slag til å avslutte de fleste slåsskamper før de engang har begynt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Franklin
Du har sett altfor mye på cheezy action-filmer av typen Seagal. Det er -ikke- mulig å slå nesebeinet opp i hjernen til noen, dette er et idiotisk "triks" oppfunnet av regissører med liten kjennskap til menneskelig anatomi.

http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=511

Det er mulig at disse triksene fungerer for deg, men det finnes uendelig mange teknikker som er langt mer effektive. Vil du stille godt i en slosskamp, hjelper det ikke å skulle begynne med knivhåndslag og andre overavanserte teknikker. Slag mot haka / nesa setter ut motstanderen i et par sekunder, og åpner opp for å kunne felle motstanderen / bruke enkle men destruktive teknikker som knær mot ansiktet, slag i solar plexus og spark mot kneleddet.

Hvis du vil lære deg effektiv kampsport som fungerer utenfor dojoen, er krav maga, brazilian ju jitsu, boksing, kickboksing og andre sparringssporter veien å gå. Det å holde hodet kaldt og faktisk være forberedt på å tåle et slag eller to er langt viktigere enn å kunne ta flyvespark over hagemøblene eller gå et mønster i femten minutter.

Og holder du på å tape er det alltid et sikkert triks - et spark i balla.
Vis hele sitatet...
" Det å holde hodet kaldt og faktisk være forberedt på å tåle et slag eller to er langt viktigere enn å kunne ta flyvespark over hagemøblene eller gå et mønster i femten minutter."

Hahahaha..ser det for meg ..

Slossing er generelt ubruklig, ender bare med skrik og hyl uansett... Dessuten skjer vel nesten all slossing her til lands i rusa tilstand, og skulle likt å se noen utføre noen elegante innlærte teknikker med røyken i kjeften og ølglasset i hånden på isføre i Oslo sentrum ass.. Nei faen, unngå det og sloss ass, null respekt ovenfor slosskjemper på byen.. få dere en time hos psykolog og gjør noe med aggresjonsproblemene deres istede for å la alle pengene gå til dyre tannlegeregninger og rettsaker..!
Når det gjelder Street Fights er det en selvfølge, det finnes ingen regler.
Når det ikke finnes regler er det bare å banke løs å håpe på det beste, ingen ting kan tolkes som feighet da det i værste fall kan handle om liv og død, den eneste meningen med denslags gatekamp er hvordan du får motstanderen i bakken, uansett hvilket skikk han er i, ballespark med en god uppercut eller et hammerpunch mot halsen som følger er altid en sikker vinner.
Jeg vil anbefalle å ta et raskt søk på google ->"how to kill a man with your own hands"
samt last ned E-book versonen "Martial-Arts Pressure Points - Military Hand to Hand Combat Guide"

Enkle beskrivninger om hvor og hvordan man skal slå, og i værste fall drepe motstanderen. Skaderisk øker jo hardere man slår. halspartiet er kjenslig og personlig nøler jeg ikke med å ta den veien om jeg havner i bråk, man vet aldri hvem du havner i basketak med å om du faller kan motstanderen like godt ta en finale med American History X i bakhue å da ligger man dårlig an, tenk deg de som skal rydde opp etter deg da, når kjeveben, tannkjøtt å nesebrusk ligger spredd utover gata som en søplesekk som er voldtatt av 15 sultne kråker.

Jeg mener å huske (rett meg om jeg tar feil) en lov i Norge som sier at om du blir angrepet av noen har du lov å ta igjen etter 3slag, hva du gjør som følger er opp til deg og vil annsees som selvforsvar i retten, selv om motstanderen hadde ligget på likhuset da rettsaken begynnte. Vitner er selvfølgelig et must ved et sånnt uhell.

Mvh rotskrot.
Da jeg gikk på kickboksing prøvde vi noe som het Keysi. Keysi er beregnet for slossing på gaten, hvor du får flere personer på deg. For det er ingen som sloss en og en lengre, no komme det plutselig en bakom deg å slår deg med en ølflaske eller noe. Keysi er vell den eneste sporten du kan kalle for selvforsvar, siden du fokuserer på fleire motstadere(Karate/kickboksing osv er det en mot en).

Mer info her: http://www.keysi.no/
når jeg havner i bråk på fester osv så bruker jeg ingen spesiell teknikk, det er bare å slå løs på motstanderen og håpe på å få inn noen gode slag!
sjekk ut litt cagefighting, fair 1v1, alt er lov omtrent, flesteparten bare jumper på kvarandre og denger laus. funker sikkert til en grad.
Sitat av bz3rker
når jeg havner i bråk på fester osv så bruker jeg ingen spesiell teknikk, det er bare å slå løs på motstanderen og håpe på å få inn noen gode slag!
Vis hele sitatet...
Funker sikkert fint en gang eller to , problemet er at det ikke funker i lengden. Siden du ikke har noen teknikk, går det bare på hvem som er sterkest fysisk, hvem som har sloss mest og hvem som har mest venner bak ryggen. Hvis du fortsetter å holde på sånn, kommer du til å en dag møte din overmannn!

overmann/overmenn
Skjønner ikke at denne tråden kunne bli så lang...
En vis mann sa en gang, uten at jeg husker hvem, "ska du bi flenk å slåst i fylla, må du slåst i fylla!".
Og nærmest all slossing foregår i fylla, så det er vel bortkastet tid å øve på baklengs salto o.l uansett?
Gjør det enkelt, et hardt slag eller headbutt mot nesa så knekker den. Du kan også slå han i plexus (eller hvordan det skrives) som er i midten av ribbeina. Han vil miste pusten med en gang og knekke sammen som gir deg mulighet til enten å løpe, eller drive litt mer "selvforsvar" mens han ligger nede
Sitat av coLE
Gjør det enkelt, et hardt slag eller headbutt mot nesa så knekker den. Du kan også slå han i plexus (eller hvordan det skrives) som er i midten av ribbeina. Han vil miste pusten med en gang og knekke sammen som gir deg mulighet til enten å løpe, eller drive litt mer "selvforsvar" mens han ligger nede
Vis hele sitatet...
Du er glad i betinget dom og store bøter, antar jeg..?
Legge armen i en spiss V som ligger helt inntill siden av hodet og stikker litt ut foran ansiktet (forholdsvis med håndleddet over øret ca) er bra blokkering. Vrir du deg litt til siden så dekker den hele fjeset ditt. De fleste slag i gateslagsmål kommer mot hodet, og hvis du blokkerer på nevnt måte dekker du så og si hele hodet mens høyrearmen er fri til å gi han en suser. Når du står litt vridd til siden er det veldig lett å få til en bra rotasjon og et hardt slag. Fordelen med denne blokken er at den er rask og dekker alt det vitale. Du burde i midlertid øve deg på å ta imot slag i denne posisjonen, så du blir vandt til å bli slått med armen som demper.

Hvis han du sloss mot er vendstehendt (står som regel med høyre ben foran) så må du slå med venstre hånd, noe som ikke er lett, men da kan du bruke blokken til å presse han i ubalanse med en bestemt bevegelse, rett etter at han treffer deg, ta tak i han og skalle han ned. Om noen derimot prøver å skalle deg (det skjer relativt ofte sier statistikkene) er det bare å bøye nakken, altså på en måte se ned i bakken og han brekker nesa i sammenstøtet med kraniet ditt.

Uansett er gateslagsmål veldig utilregnelig, og alt kan skje. Hvis du er ute etter å lære deg å slåss vil jeg annbefale å kjøpe værneutstyr sammen med kompisene dine, og banke løs på hverandre til dere er gule å blå..

*edit* Det viktigste i en slosskamp er å ikke se vekk fra motsanderen, og tenke hva man gjør. Å trene seg på å ikke blunke når objekter kommer mot deg osv. er bra. F.eks. en plastball/skumgummiball som blir kastet i ansiktet kan jeg tenke meg er en bra metode å trene opp dette på.
Sist endret av nilsern; 18. mars 2008 kl. 18:06.
Lær deg å legge kroppen i de vanlige slagene, å steppe ned og eksplodere opp på uppercuts og komme inn med sveipende albuer og motsatte knær etter slag til hodet og overkroppen... lær deg en del bakke teknikker, grep espessielt saksgrep og hodelås.
Det meste går ned etter en konbinasjon i det mønsteret samme faen kæm dæm trur dæm e ^^
Meg for min del som har drevet med Kung Fu og Boksing, altså 2 nærkontakt kampsporter, så har jeg også merket at ikke alt kan brukes i street fights.
Det som er, er at jeg har øvet meg på 3 combo'er som altid har fungert for meg.

Hvor det meste av måten og slå på kommer fra boksing, og treffsikkerhet og kombinasjon av fart, vekt og muskelstyrke.
Sitat av Usikkertja
Meg for min del som har drevet med Kung Fu og Boksing, altså 2 nærkontakt kampsporter, så har jeg også merket at ikke alt kan brukes i street fights.
Det som er, er at jeg har øvet meg på 3 combo'er som altid har fungert for meg.

Hvor det meste av måten og slå på kommer fra boksing, og treffsikkerhet og kombinasjon av fart, vekt og muskelstyrke.
Vis hele sitatet...




See what I mean? ^^
Sitat av rotskrot

Jeg mener å huske (rett meg om jeg tar feil) en lov i Norge som sier at om du blir angrepet av noen har du lov å ta igjen etter 3slag, hva du gjør som følger er opp til deg og vil annsees som selvforsvar i retten, selv om motstanderen hadde ligget på likhuset da rettsaken begynnte.

.
Vis hele sitatet...
Du må ikke vente til du har blitt slått tre ganger, du kan til og med angripe før du blir angrepet hvis du føler at situasjonen er truende.
Det høres tvilsomt ut. Hva hvis personen dytter deg? Kan du se på det som to slag? Må du bli truffet? Mener selv å ha hørt at om noen angriper deg, kan du slå angriperen én gang, eller til han er satt ut av spill. Er selvsagt ikke selvforsvar å grisebanke en angriper som ligger nede..
Sitat av nilsern
Det høres tvilsomt ut. Hva hvis personen dytter deg? Kan du se på det som to slag? Må du bli truffet? Mener selv å ha hørt at om noen angriper deg, kan du slå angriperen én gang, eller til han er satt ut av spill. Er selvsagt ikke selvforsvar å grisebanke en angriper som ligger nede..
Vis hele sitatet...
Tviler på at det blir regnet som slag, men det vil deffinitivt gå som truende adferd.
Så å slå noen etter at de har gitt deg en dytt vil i kunne gå får selvforsvar (Går vell på skjønn vil jeg tro)

Selvforsvars paragrafen går mye på skjønn egentlig, både på hva som kan regnes som selvforsvar, og hvor lenge det er selvforsvar (når det blir regnet for å gi bank )
Jeg så på en dokumentar angående dette og den var ifra England, menne uansett så sa han att så lenge du følte deg truet og hadde grunn så hadde du lov til å gjøre det du måtte gjøre.
veldig relevant, ettersom vi bor i norge og følger norske lover.

don vegeez snakker sant. skjønn er en viktig faktor i forbindelse med selvforsvar. hvis du kan begrunne hvorfor du slo først vil saken din stå veldig mye sterkere. eksempler på truende atferd kan være at motstander knytter nevene, sonderer omgivelsene for andre trusler (f.eks. purk) eller snakker aggressivt med sammenbitt munn.
Ja, menne viss de kommer mot deg på en truende måte så blir det vell rett? er ikke helt sikker så derfor spør jeg.Menne det jeg snakker om er vis det gjelder noen du feks har problemer før med utpå byen å du møter de i en gate en mørk kveld og de kommer mot deg.
Det lureste å gjøre hvis du skal bruke "skitne" knep i selvforsvars sammenheng er gjøre disse knepene på en skjult måte, fks late som om du faller oppå en som ligger nede. å stikke av , så du ikke blir arrestert er også lurt =)
stain: så du har lov til å slå ned alle uvennene dine så lenge de går mot deg i ei mørk gate? hææ? du formulerer deg veldig utydelig. les hele topicen igjen, så får du svar på spørsmålet ditt.

shinobi: REALITY CHECK. virkeligheten her ute er en annen enn den du ser på tv. utsagnet ditt vitner om null erfaring og manglende forståelse for situasjoner som krever at du forsvarer deg selv. jeg skjønner ikke hvorfor du engang gidder å uttale deg når det er så åpenbart at du ikke har peiling. at du har runda assassins creed gjør deg desverre ikke til noen kampsportekspert.
Ja faktisk Kjell, kommer det noen truende mot deg så.Om det gjelder her vet jeg ikke menne i England sa karen att det gjaldt.
Sitat av StaiN
Ja faktisk Kjell, kommer det noen truende mot deg så.Om det gjelder her vet jeg ikke menne i England sa karen att det gjaldt.
Vis hele sitatet...
Tror det er noe sånt som at hvis du får inntrykk av at noen har som hensikt å skade deg , selv om de ikke har truet deg verbalt, eller slått/dytta deg , så kan du fortsatt angripe først,men i en evt rettsak er dette et ganske tynt grunnlag for å angripe.

eks: Du vet at noen er ute etter deg, du har for eksempel hørt det fra noen, du går på gata og ser at vedkommende person/personer kommer gående mot deg fort og du skjønner at han/hun/de skal gjøre noe, så du kliner til først og løper som faen.

Sitat av Worldwide Kjell
stain: så du har lov til å slå ned alle uvennene dine så lenge de går mot deg i ei mørk gate? hææ? du formulerer deg veldig utydelig. les hele topicen igjen, så får du svar på spørsmålet ditt.

shinobi: REALITY CHECK. virkeligheten her ute er en annen enn den du ser på tv. utsagnet ditt vitner om null erfaring og manglende forståelse for situasjoner som krever at du forsvarer deg selv. jeg skjønner ikke hvorfor du engang gidder å uttale deg når det er så åpenbart at du ikke har peiling. at du har runda assassins creed gjør deg desverre ikke til noen kampsportekspert.
Vis hele sitatet...

hva vet du om hvilken erfaring jeg har, faktisk ser jeg ikke på den forbanna tven heller.

For det første har jeg ikke sagt at dette er lett å gjennomføre, men at det er lurt eller bra hvis du vil uskadelig gjøre noen(ved å skade dem) uten at det er åpenbart at du gjør det, så hvis du evt kommer i en rettsak senere, kan ingen vitne på at du har hatt som hensikt å skade personen.
For det andre , du trenger ikke så mye erfaring for å forstå at det er lurt å stikke av fra åstedet , hvis du har skadet noen , for å unngå å bli arrestert.

Du har tydeligvis ikke så mye erfaring selv, siden du knytter kampsport med selforsvar.
Dette er to ting som så og si har absolutt ingenting med hverandre å gjøre!

Hvis innlegget mitt vitner om at jeg har null erfaring, kan du idet minste påpeke hva som vitner til dette og begrunne hvorfor.
Sist endret av shinobi; 2. april 2008 kl. 19:59.
..................?
Sitat av shinobi
Du har tydeligvis ikke så mye erfaring selv, siden du knytter kampsport med selforsvar.
Dette er to ting som så og si har absolutt ingenting med hverandre å gjøre!

Hvis innlegget mitt vitner om at jeg har null erfaring, kan du idet minste påpeke hva som vitner til dette og begrunne hvorfor.
Vis hele sitatet...

Hysj hysj å hold kjeft. Kampsport er så og si selvforsvar hele tida, så ikke kom her å si det er 2 forskjellige ting. Det er det sporten går ut på, forsvare seg selv.
Sitat av tjobo
Hysj hysj å hold kjeft. Kampsport er så og si selvforsvar hele tida, så ikke kom her å si det er 2 forskjellige ting. Det er det sporten går ut på, forsvare seg selv.
Vis hele sitatet...
Hold kjeft???? Vet du i det hele tatt hva sport betyr??? I sport har man konkurranser, i konkurranser har man regler, på gata og i virkeligheten er det ingen regler, ergo har ikke kampsport noe med virkelig kamp på liv og død eller gatekamp generelt og gjøre!

Det er selvfølgelig mange av teknikkene i kampsport som kan brukes på gata, som fks helt vanlige, slag og spark.

Men hele trenings eller konkurranseformen i de fleste kampsporter er ikke realistisk i forhold til gatekamp! fks Boksing har man på seg hansker og lærer å guarde seg med hansker på, noe som ikke funker like bra uten hansker. I taekwondo er det masse urealistiske høye fancy tullespark som kun en ordentlig mester ville greid å dra nytte av i en realistisk kampsammenheng. I alle kampsport konkurranser er det en dommer, som fks stopper kampen innimellom.......osv

lista er uendelig lang over ting som er urealistisk for ordentlig kamp i kampsport trening.

det verste jeg vet er taekwondo klubber som reklamerer med postere hvor det står: Lær selvforsvar, dette er løgn og det vet trenerne også.
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 11:20.
Sitat av shinobi
Hold kjeft???? Vet du i det hele tatt hva sport betyr??? I sport har man konkurranser, i konkurranser har man regler, på gata og i virkeligheten er det ingen regler, ergo har ikke kampsport noe med virkelig kamp på liv og død eller gatekamp generelt!
Vis hele sitatet...

hhahaha eg må le.

Selvforsvar er like mye sport som inneBÆNDI.

Du bevise nok en gang at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Kampsport har ikke mye til felles med gatekamp nei, PGA dem fokuserer på selvforsvar og ikke direkte "slossing" i seg selv. "Vet du i det hele tatt hva sport betyr ?!?!)#¤?!?#)?!/(" Ja

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.
men så må de sies at kampsporter som har mye fullkontakt trening som fks Thai boksing og bjj tar seg bedre ut, og folk som er drevne i disse har en fordel mot vanlige folk på gata.

Sitat av tjobo
hhahaha eg må le.

Selvforsvar er like mye sport som inneBÆNDI.

Du bevise nok en gang at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Kampsport har ikke mye til felles med gatekamp nei, PGA dem fokuserer på selvforsvar og ikke direkte "slossing" i seg selv. "Vet du i det hele tatt hva sport betyr ?!?!)#¤?!?#)?!/(" Ja

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at selforsvar er sport, JEG SA AT KAMPSPORT IKKE ER SELVFORSVAR!!!!, det er to helt forskjellige ting og det er en grunn til at det heter sport.
shinobi: du har helt rett i at kampsport og selvforsvar er to helt forskjellige ting. grunnen til at jeg nevnte "kampsportekspert" i mitt innlegg til deg var at utsagnet ditt bar preg av å komme fra en som trener en eller annen obskur kampsport som han tror er veldig effektiv i virkeligheten, men som er helt ubrukelig i selvforsvarssituasjoner hvor ingen regler egentlig gjelder.

i en virkelig situasjon vil du aldri ha tid til å gjøre knep på en "skjult måte". å late som du faller på en som allerede ligger nede? haha. utsagn som det gjør at jeg automatisk setter spørsmålstegn ved dine kunnskaper. jeg hadde tatt deg mer alvorlig om du kom med et mer realistisk eksempel. uansett vil du aldri ha behov for skjulte knep så lenge det ikke var du som startet slosskampen, ettersom det er helt lovlig å forsvare seg selv, noe man raskt lærer av erfaring.

jeg gidder ikke å ødelegge denne tråden med krangling, og det forrige innlegget mitt står fint for seg selv. ha en ellers fin dag!
Sist endret av Worldwide Kjell; 3. april 2008 kl. 11:07.
Sitat av Worldwide Kjell
shinobi: du har helt rett i at kampsport og selvforsvar er to helt forskjellige ting. grunnen til at jeg nevnte "kampsportekspert" i mitt innlegg til deg var at utsagnet ditt bar preg av å komme fra en som trener en eller annen obskur kampsport som han tror er veldig effektiv i virkeligheten, men som er helt ubrukelig i selvforsvarssituasjoner hvor ingen regler egentlig gjelder.

i en virkelig situasjon vil du aldri ha tid til å gjøre knep på en "skjult måte". å late som du faller på en som allerede ligger nede? haha. utsagn som det gjør at jeg automatisk setter spørsmålstegn ved dine kunnskaper. jeg hadde tatt deg mer alvorlig om du kom med et mer realistisk eksempel. uansett vil du aldri ha behov for skjulte knep så lenge det ikke var du som startet slosskampen, ettersom det er helt lovlig å forsvare seg selv, noe man raskt lærer av erfaring.

jeg gidder ikke å ødelegge denne tråden med krangling, og det forrige innlegget mitt står fint for seg selv. ha en ellers fin dag!
Vis hele sitatet...
Er som sagt klar over at det er veldig vanskelig å gjøre ting på en skjult måte i kampens hete, men jeg vil legge til at dette ikke er umulig og lar seg gjøre etter en cirka 20-30 års med effektiv selforsvar/kampkunst trening og en del førstehånds erfaring.
Det var kanksje litt teit å nevne det i den tråden her=)
Orker ikke krangle jeg heller, måtte bare si det=) ha en fortsatt god dag selv Worldwide kjell!

Sitat av tjobo
Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.
Vis hele sitatet...
Nemlig! er kamp på død og liv bare lek,moro og fysisk aktivitet? er det en konkurranse? er det fastsatte regler på gata?
Du sier jo imot deg selv!
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 11:14.
Sitat av tjobo
hhahaha eg må le.

Selvforsvar er like mye sport som inneBÆNDI.

Du bevise nok en gang at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Kampsport har ikke mye til felles med gatekamp nei, PGA dem fokuserer på selvforsvar og ikke direkte "slossing" i seg selv. "Vet du i det hele tatt hva sport betyr ?!?!)#¤?!?#)?!/(" Ja

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.
Vis hele sitatet...
Har du lest igjennom hva du har skrevet her?
Stain, jeg tror nok ikke tjobo blir å se på den tråden her på en stund=)
dæven as , nå som endelig denne diskusjonen kom , har venta på den lenge!
Den beste kampsporten er fransk og kalles Parkour. Sjekk ut youtube. Du trenger ikke en jævla karatefilm, du trenger bare å ha jævlig god kontroll. Så slipper du å havne i en eneste knipe for resten av livet. Hvis ikke du er en slik 'æres person' som absolutt ikke kan 'miste ansikt'
Er ikke parkour de som driver å springer på taket å klatrer overalt? menne jeg vet om kampsporten som kommer ifra de som springer på veggene å klatrer og gjør stilige triks i lufta menne det ser jo veldig likt ut som capoeira.Og da kan du jo bare se på Brasilianerne som har holdt på med det i mange år, i Brasil så har Capoeira vs, Jiu Jitsu vært flere ganger å de har ikke sjangs mot Jiu Jitsu.Keep in mind dette er Vale tudo Turneringer (lov med headbutts slag, mot ballene, soccer kicks osv).Det er ikke noe som kan kalles den beste kampsporten, det som gjelder nå til dags er å være god i alt som feks i standup (Muay Thai/kickboxing/boxing) og groundgame (Jiu Jitsu, Judo, sambo, bryting (effektiv til å holde seg oppe og ta ned folk) osv.
Henger meg på at parkour er effektivt selvforsvar.
Har du noe til å vise frem til att det er effektivt selvforsvar? no doubt att det ser fancy ut menne tror du det hadde virket hadde du blitt konfrontert og du mått beskytte deg?
StaiN: Prøver du å ikke skjønne, eller er du bare litt … treg?

Poenget er at det er passe vanskelig å fillebanke/kile/rane/voldta en fyr som spurter vekk fra åstedet raskere enn beina hans greier å bære ham. Ergo: selvforsvar.
jeg holder meg til enkleste formen... Hit N' Run... kommer det 2-3++ folk med skumle hensikter mot meg slår jeg den fremste av dem med strak arm rett i nesa og løper som faen... sjokket over at en av dem nå står å blør burde skaffe meg iallefall et par sekunders forsprang
Sitat av egeulf
StaiN: Prøver du å ikke skjønne, eller er du bare litt … treg?

Poenget er at det er passe vanskelig å fillebanke/kile/rane/voldta en fyr som spurter vekk fra åstedet raskere enn beina hans greier å bære ham. Ergo: selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke det når det ikke er noen plass å løpe? Alle vet jo att kan man løpe så løper man, kan man ikke hjelper det jo lite med parkour.
Sist endret av StaiN; 9. april 2008 kl. 09:34.
Sitat av StaiN
Er jo ikke det når det ikke er noen plass å løpe?
Vis hele sitatet...

det som er pointed med Parkour, det er ALLTID en plass å løpe
Å herregud, det er ikke alltid en plass å løpe når du har 2-3 stk som kommer mot deg å du har en vegg i ryggen.


Edit:Noen Parkour freaks kommer nok til å begynne med "menne de kan jo løpe opp veggen" ellernoe lignende, menne du kan jo ikke bare si ifra til de "2sec gi meg litt space så jeg kommer meg opp veggen".
Sist endret av StaiN; 9. april 2008 kl. 09:42.
Å herregud, hva diskuterer vi egentlig? Tilfelle 34, andre delavsnitt, hvor det tydelig framgår at du blir presset inn i et hjørne av mursteinshus hvor angrepsmann a) har et balltre, b) har stikkniv og c) har dårlig ånde.

ELLER snakker vi om hva som fungerer «stort sett»?
Stort sett? menne det jeg reagerte på var att noen sa det var ett effektiv selvforsvar.Selvforsvar er noe man skal bruke når man ikke har har noe annet å gjøre som feks å løpe eller å ringe politiet.Og heile poenget med tråden var jo att han ville vite teknikker som fungerer.Parkour er sikkert kjempebra for å flykte fra noen menne når du ikke kan det så hjelper det jo lite, Ergo:Parkour lite nyttig til selvforsvar.
Sitat av StaiN
Å herregud, det er ikke alltid en plass å løpe når du har 2-3 stk som kommer mot deg å du har en vegg i ryggen.


Edit:Noen Parkour freaks kommer nok til å begynne med "menne de kan jo løpe opp veggen" ellernoe lignende, menne du kan jo ikke bare si ifra til de "2sec gi meg litt space så jeg kommer meg opp veggen".
Vis hele sitatet...

Snakker vi kverulant eller?
nesten uansett hvis du er pressa opp i ett hjørnet av 2-3 stk med en vegg i ryggen har du ikke sjangs, hadde du kunnet noe annen form for forsvarsteknikker eller kampsporter ville du ikke vært i dette hjørnet. Samme tilfelle med parkour, det er ypperlig for deg da å IKKE havne i dette hjørnet. Hvis du allikevel klarer det eller blir tvunget inn dit, da sliter du.

Kanskje noen burde finne opp en slik "presset inn i et hjørnet og må sloss mot 3 personer"- forsvarsteknikk siden det høres ut som om du virkelig vil ta denne situasjonen i betrakning.
Don't feed the troll.
Ja menne ville ikke du ha hatt mer sjangs mot la oss si 2 stk med ett effektivt selvforsvar som Krav Maga istedenfor parkour? og mange som skal ta noen presser folk mot en vegg eller noen plass de ikke kan løpe.Og noe som gjør ett bra selvforsvar til bra selvforsvar er jo att du kan gjøre det uansett hvilken alder og fysikk du har.
Sitat av StaiN
Ja menne ville ikke du ha hatt mer sjangs mot la oss si 2 stk med ett effektivt selvforsvar som Krav Maga istedenfor parkour? og mange som skal ta noen presser folk mot en vegg eller noen plass de ikke kan løpe.Og noe som gjør ett bra selvforsvar til bra selvforsvar er jo att du kan gjøre det uansett hvilken alder og fysikk du har.
Vis hele sitatet...

selvfølgelig hadde du hatt bedre sjangs i å stå på stedet å sloss istedenfor å løpe........
Men (som det skrives) å løpe vekk er alltid beste løsningen med tanke på konsekvenser. Derfor mener jeg og noen andre at Parkour er en ypperlig selvforsvarsteknikk.