Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1892
Jeg bor utenfor Oslo og lurer på om det er noen som vet hvordan man lager fleksibelt månedskort til Oslo/Akershus området.

Hva man trenger av utstyr? Eventuelt hvor dyrt vil det bli og hvordan går man frem for å gjøre dette?


Meffy
Har dere sånn kort som du stapper inn i en maskin på bussen/trikken for så å få stempel?
Månedskortene og ungdomskortene er egentlig bare i papp. Men de har sånn blanke mønstre (stjerner osv) som er vanskelig å lage. Det du kanskje kan gjøre er å få scannet et kort og få tak i stempelet de bruker. Så kan du kanskje skrive begge sidene på en side av et ark, klippe ut.. klippe ut hullene til glinsestuffet.. og lime sammen arkene med aluminiumsfolie i mellom.. Kanskje? Har tenkt å kanskje prøve selv en gang. Men har ikke scanner.. og det er vanskelig å redigere bort stempelet og datoen osv..
Jeg leste en gang at hvis man smørte lim, stearin eller en eller annen type vox der man stempler. Så kan er det bare å varme kortet forsiktig opp når det går ut, og vaske vekk stempelet. Så er det bare å stemple på nytt. Det kunne være smart å legge ett tynt lag med krepp-papir eller noe mellom, slik at ikke slaget fra stempelet ble så alt for hardt.
Vet ikke om det er slike kort dere bruker men...
Meffy's Avatar
Trådstarter
91 4
Noen forslag på papir som kan brukes?
En i klassen min har gort noe sånt, og skrevet det på vanlig utskriftspapir. Det ser veldig dårlig ut. man ser med en gang at det er en fake.


Meffy
Geir&Dangerous: Det virker jo greit egentlig... Får se om jeg finner ut av eksakt hvordan.
Jeg aner ikke hva dette heter men, det er en form for papir som er laget av kull/bly? eller noe sånt.

Man legger det oppå et ark, også kan man skrive på det.
Dette gjør at det smitter av det du har skrevet på det andre arket.

Perfekt for å forfalske underskrifter osv.

Tingen er den, dette papiret som jeg har sett, finnes bare i svart.

Om det skulle finnes i en mørkerød farge, ville det bare vært å legge dette oppå når du stempler.

Så hadde det bare vært å viske det ut med vanelig viskelær etter at datoen hadde gått ut- og deretter gjennomgått samme prosedyren.
raz: har tenkt på akkuratt det samme selv, husker før var lotto-kuponger laget på den måten, så tenkte jeg skulle få taki noen sånne og bruke, men dem finnes vist ikke lengre...

prøvde også å tegne en liten firkant med blyant VELDIG hardt på et papir, (sånn at man får en rute som smitter av bare man såvidt er borti) og legge det mellom stempelet/månedskortet i håp om at det skulle farge av.. funka jo litt men ble utrolig svakt og jeg var så utålmodig fordi toget mitt gikk snart at jeg gadd ikke prøve mer og stempla på vanlig måte

en annen ting jeg har tenkt på er hvis man får tak i en eller annen type veeeldig tynn selvklebende(men likevel lett å få av) plast-film greie kan man kanskje legge denne over hele forsiden av kortet, stemple, og bare dra av / sette på ny / stemple på nytt neste mnd..
Sist endret av andjoha; 16. desember 2004 kl. 20:39.
Stempelet er vel sort da... Hvis jeg ikke husker altfor feil. Har ikke noe å se etter nå.
Stempelet kan være både sort og rødt.. spørs på hvilken type automat man stempler.. (toget/buss/t-bane)
Meffy's Avatar
Trådstarter
91 4
Jeg fant et papir man kunne putte utenpå for å bruke det flere måneder som ikke syntes så godt: Silkepapir.
Har bilder av test på et vanlig skolekort om hvor bra det syntes.


Er det noen som har peiling på hva slags papir man burde bruke?


Edit: Seg vet et av bildene er blurry. Så det er ikke vits å fortelle det, men det var det beste jeg fikk til uten å måtte fikle så mye. hadde lite batteri igjen på kameraet.
Sist endret av Meffy; 16. desember 2004 kl. 22:01.
så ikke helt hva du gjorde på det bildet...

silkepapiret er på den halvdelen som er mye hvitere enn resten??
Meffy's Avatar
Trådstarter
91 4
Ja.
Jeg la silkepapiert på halvparten av kortet og tok bilde av det, bare for å se hvor mye hvitere det ble med det silkepapiret. Man kan jo nesten ikke se at det er der.