Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4119
Hei, jeg driver litt å ser på finn.no blant ledige stillinger og jeg fant et selskap som finner kunder til selvstendig næringsdrivende som driver som renholdere. For meg som er student er det ganske interessant fordi da kan jeg selv styre når jeg har mulighet til å jobbe. Problemet er bare at man må registrere seg som næringsdrivende og jeg gidder ikke å bli det og registrere meg i det selskapet for å så finne ut at det er nesten ingen som bruker appen. Er det noen som driver med dette?
på forhånd takk.
Sist endret av Maxinbror; 18. desember 2018 kl. 15:16.
Har du tenkt over ulempene også?

Du mister feriepenger
Retten til sykepengeer
Må betale arbeidsgiveravgift
Dobbel skatt, da du er både arbeidsgiver og arbeidstaker.

Du må huske ta med dette i beslutningene. Si at du skal ha 500 kr i lønn pr time eller noe lignende for å dekke alt dette.
Hvis han registrerer seg som selvstendig næringsdrivende skal han ikke betale arbeidsgiveravgift.

Som innehaver av et enkeltpersonforetak er du ikke ansatt og følgelig ikke lønnsmottaker. Du skal heller ikke betale arbeidsgiveravgift.
Vis hele sitatet...
https://www.altinn.no/starte-og-driv...personforetak/

Men du vil ha dårligere sosiale rettigheter enn om du er arbeidstaker med tanke på sykepenger, ikke rett til dagpenger osv.
Det er ikke rett at man som selvstendig næringsdrivende må betale ‘dobbel skatt’. Som selvstendig næringsdrivende betaler du skatt av overskuddet i firmaet. Alt av utstyr og utgifter (i dette for eksempel vaskeutstyr, kjørebok etc) kan føres som utgifter på firmaet.

Vaskehjelp AS sørger for betaling av moms, i følge dem selv. Dette er et viktig punkt, for om du bare skal drive dette litt på si, er det ganske greit å slippe å styre med momsen.

Man betaler ikke arbeidsgiveravgift som ENK. Derimot har du ingen sikkerhet og rettigheter ved sykdom, og det er å anbefale å tegne egne forsikringer dersom du hovedsakelig eller i stor grad har din inntekt som selvstendig næringsdrivende. Det samme gjelder pensjon.

Det er derfor vanlig å regne et pålegg på 36% av den timelønnen du ville fått som lønnsmottaker. Dette finner du utregningsmodeller på ved et enkelt google-søk.

Ryddighet på fakturering og regnskap er alfa og omega! Sett deg nøye inn i regelverk før du fyrer løs.

Vi har etter flere år med vaskehjelp begynt å bruke Vaskehjelp-appen, og er godt fornøyd. Det gir valgmuligheter og sikkerhet for forbrukeren. Men, vær klar over at du konkurrerer på pris. Det forutsettes at du følger minstetakst for vaskepersonell, og du trenger også en eller annen godkjenning for å kunne registrere deg.

Et alternativ er kanskje å bare legge ut annonse under ‘småjobber’ på Finn
Sitat av Thororo Vis innlegg

Vaskehjelp AS sørger for betaling av moms, i følge dem selv. Dette er et viktig punkt, for om du bare skal drive dette litt på si, er det ganske greit å slippe å styre med momsen.
Vis hele sitatet...
Dette sliter jeg med å forstå. Du skal registere deg som ENK men de betaler moms. Det betyr at de fakturerer kunden og du fakturerer vaskehjelp. Da blir du jo like fort momspliktig når du omsetter for 50.000,- om det er de eller du som betaler moms???
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette sliter jeg med å forstå. Du skal registere deg som ENK men de betaler moms. Det betyr at de fakturerer kunden og du fakturerer vaskehjelp. Da blir du jo like fort momspliktig når du omsetter for 50.000,- om det er de eller du som betaler moms???
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke så godt til MVA, så her siterer jeg bare Vaskehjelp:

Blir mva og skatt betalt?
Alle renholderne er selvstendig næringsdrivende og er derfor ansvarlig for å betale skatt av det de tjener. Vaskehjelp AS betaler mva på vegne av alle renholderne i appen.


Hovedregelen er vel at MVA skal legges på i alle ledd, og så føres tilbake i mva-regnskapet, men de har vel funnet en måte å gjøre det på ‘deres vegne’ som er innenfor regelverket.
Sist endret av Thororo; 26. desember 2018 kl. 23:09.
Virker veldig rart med moms men sikkert som du sier noe de har funnet en måte å gjøre det på. Egenansatt er jo i vinden for tida, de gjør alt og utbetaler lønn. Vaskehjelp virker litt halvveis, ville sjekket dette nærmere.
▼ ... over et år senere ... ▼
Man betaler ikke arbeidsgiveravgift som ENK. Derimot har du ingen sikkerhet og rettigheter ved sykdom, og det er å anbefale å tegne egne forsikringer dersom du hovedsakelig eller i stor grad har din inntekt som selvstendig næringsdrivende. Det samme gjelder pensjon.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt om en selv jobber i sitt eget ENK. Men det er arb.avg. om du leier inn ansatte. Problemet ts vil raskt vil møte rent praktisk er at det koster faktisk litt med forsikringen hos NAV for ENK. Se mer hos NAV og her er kostnadene for denne forsikringen.

Selv om det koster litt så er det faktisk eneste mulighet til å få ut penger/lønn om en som selvstendig næringsdrivende blir syk. Feks korona-isolasjon, eller en ukes lang knallhard influensa. Som du vil se er det flere modeller å velge mellom og selv om det kan virke som "bortkastede penger" de månedene du er frisk og rask vil du rast tenke annerledes om noe uforutsett skulle skje og det blir en lengre sykefravær. Du har også helt rett ang pensjon selv om slikt kanskje er vanskelig å ta inn over seg og forholde seg til tidlig i 20 årene. Men også der finnes det løsninger i form av ymse frivillige pensjonsløsninger, men det spiser jo av netto, eller pengene du får tatt ut. Men hver hundrelapp ekstra per måned når du en gang blir pensjonist blir sikkert veldig kjærkomment som en fremtidig deg vil nok takke for at du var fremsynt.
Sist endret av _abc_; 12. oktober 2020 kl. 13:12.
Sitat av Dough Vis innlegg
Virker veldig rart med moms men sikkert som du sier noe de har funnet en måte å gjøre det på. Egenansatt er jo i vinden for tida, de gjør alt og utbetaler lønn. Vaskehjelp virker litt halvveis, ville sjekket dette nærmere.
Vis hele sitatet...

Vi har regler innen det at man ikke skal betale dobbel moms. Det gjelder både i Norge og innenfor EØS.


Trådstarter, send en Mail til Vaskehjelpen AS å be om alt det du lurer på i form av en «kontrakt» bekreftelse.
Skal jeg garantere deg at alt går som du vil.

Ikke vanskelig å bokføre små vaskejobber. Antar vaskehjelpen AS også har en Mal du kan gå etter vis du har problemer.

Alle kr i + er jo +, stå på!
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette sliter jeg med å forstå. Du skal registere deg som ENK men de betaler moms. Det betyr at de fakturerer kunden og du fakturerer vaskehjelp. Da blir du jo like fort momspliktig når du omsetter for 50.000,- om det er de eller du som betaler moms???
Vis hele sitatet...
Ja slik jeg har forstått det så betaler kunden for tjenestene direkte i appen. Det betyr at det er vaskehjelp AS som mottar hele beløpet først. Så tar de sin "cut" og tydeligvis også mva biten også betaler de resten ut til ENK foretaket til den som utførte oppdraget.

Det kan faktisk være en fordel for de som vasker, da trenger de ikke huske på datoer for moms innbetaling, og de trenger ikke sette av penger til å dekke momsen. Alt de får inn er da "disponible penger". "Disponible" fordi de evt. også må betale for sykeforsikring hos NAV og evt. pensjon før de kan starte å bruke av pengene.

Likevel blir det jo viktig å sette seg inn i regelverket for utgiftsføring og hvordan føre regnskap evt. sette bort den biten slik at alt er i orden i tilfelle bokettersyn. Det er jo også viktig at "utgifter til inntekts ervervelse" blir ført og at kvitteringer spares evt. scannes. Blir det differanse på momsoppgjøret pga investeringer i feks utstyr, kjøretøy, drivstoff etc så skal jo foretaket ha igjen differansen mellom inn/utbetalt moms fra staten.
Sist endret av _abc_; 12. oktober 2020 kl. 13:38.
Om du passerer 50 000 i omsetning så skal du betale moms, dvs. Dine fakturaer til vaskehjelp AS blir + mva.

Moms betales i alle ledd.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Om du passerer 50 000 i omsetning så skal du betale moms, dvs. Dine fakturaer til vaskehjelp AS blir + mva.

Moms betales i alle ledd.
Vis hele sitatet...

Moms blir betalt i alle ledd ja, men én utgående moms blir ikke momset flere ganger under ett salg innen EØS.

Så nei han trenger ikke betale moms på sitt ENK for timene. Han fakturer kun for brukt timer.
Står nok i kontrakt at utleier av tjenester «vaskehjelpen AS» står for all moms da det blir fratrekk fra hver solgte tjeneste hos «trådstarter ENK».


Trådstarter har vel aldri nevnt noe at de betaler moms kanskje ja, såfall må han selv betale moms etter 50.000 ja.
Sist endret av Livsnyter3n; 12. oktober 2020 kl. 20:09.
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Moms blir betalt i alle ledd ja, men én utgående moms blir ikke momset flere ganger under ett salg innen EØS.

Så nei han trenger ikke betale moms på sitt ENK for timene. Han fakturer kun for brukt timer.
Står nok i kontrakt at utleier av tjenester «vaskehjelpen AS» står for all moms da det blir fratrekk fra hver solgte tjeneste hos «trådstarter ENK».


Trådstarter har vel aldri nevnt noe at de betaler moms kanskje ja, såfall må han selv betale moms etter 50.000 ja.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik det funker. Jeg kan ikke si til mine leverandører at de ikke skal fakturere moms til meg fordi jeg ordner det selv.

Alle momspliktige bedrifter SKAL fakturere med moms.

Om jeg leier inn en person til en jobb så sender han meg regning pluss mva, og jeg sender regning til kunden pluss mva. Differansen gjøres opp på MVA meldingen slik at man ikke betaler dobbel moms.
Ganske usympatiske greier, spør du meg, men føyer seg inn i trenden med å skape rettighetsløse leilighetsarbeidere - et "prekariat", som man kaller det. Ville ha unngått det der hvis jeg var trådstarter, og ellers latt være å pushe og normalisere den slags tilværelse <3

Man kan se at de har hatt det morsomt med å finne på navn til seg selv da, "Business Development Manager" ... Yuppies!