Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2971
Var litt uoppmerksom og installerte Windows 7 32-bit på min 64-bit pc. Har dette egentlig noe å si? Vil jeg oppleve noen negative sider ved dette?

Frister lite å formatere enda en gang!
Lettest forklart, 32bit takler ikke mere enn 4gig RAM, har du mer enn dette så vil 32-bit windows være en bottleneck for rammen din, og du vil ikke ha potensiale til å utnytte mer enn det.
Jeg mener å huske at 32-bit støtter litt mere enn 4 GB minne ved ett eller annet knep, men jeg ville reinnstallert.
Husk å lage ett bilde (backup) eller 3 av innstallasjonen.
Da blir det mindre plunder hvis harddisken dør.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Slike "knep" er generelt ikke noen god idé å stole for mye på. Det er ærlig talt ikke noen god grunn til å bruke x86 hvis du har x64 tilgjengelig eller kan skaffe det.
Slik jeg har blidt fortalt det kan 64 bit systemer flytte 64 bit ut og inn av CPU per FLOP, imens 32 bit systemer kan bare flytte 32 bit per FLOP. Mener også at det brukbare minne ikke er 4 GB men heller 3,6 GB på Win.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hva du måtte mene har ikke så mye å si, MrZone. Greia er at med 32 bit så har du et tilgjengelig adresseområde for minneallokering som er tilsvarende 4 gigabyte med data. Operativsystemet kan ta i nytte PAE for å ta i bruk mer minne med ytterligere abstraksjon og utviding av adresseområdet. Hva operativsystemet har å rutte med etter at booting og lasting av operativsystemet med sin kjerne og sine avhengigheter er med andre ord variabelt. Hvor tror du ellers operativsystemet skulle befinne seg? Inne i skjermen din?

Det virker som du bruker buzzwords for å være "lur". Hva i alle dager slags nytte skulle trådstarter eller noen andre ha, av den første setningen din? Hvis du vil diskutere detaljer rundt systemer så må du gjerne gjøre det, men tro ikke at det ikke er folk på dette bruket som gjennomskuer deg totalt.

La oss heller ikke glemme å høre hva Microsoft selv har å si om trådstarters spørsmål.

Også relatert.
Sist endret av m0b; 25. januar 2014 kl. 01:39.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ettersom eg vet at du benytter deg av Kontakt og du har (12gig)minne å gå på så bør du reinstallere! :P
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Ettersom eg vet at du benytter deg av Kontakt og du har (12gig)minne å gå på så bør du reinstallere! :P
Vis hele sitatet...
Hadde helt glemt tråden!

Men kjører fortsatt 32-bit og Kontakt.. og det kjører helt uten stress!
En negativ side ved 64-bit Windows er:
Hvis du skulle ønske å kjøre gamle 16-bit applikasjoner eller spill vil det ikke funke.
16bit programmer funker ikke på en 64bit CPU selv om man f.eks har win32 på pc'en. Grunnen er ganske enkelt at 64bits cpu'er kan bare kjøre 16bits instruksjoner når den står i real mode, noe den bare gjør i de første sekundene etter at du slår pc'en på.
Man kan jo selvsagt kjøre de i DosBox likevel da, men ikke "på ordentlig"

Den eneste ulempen med win64 som jeg kan komme på i farten, er at viss man har gammel hardware som ikke har drivere for 64bit. F.eks 'Den tapestreameren som [insert name] har lagret 10 år med backup med, som ikke fungerer pga manglende drivere for 64bit' osv...
Utover det, 64 all the way!
Sist endret av varg300; 10. februar 2014 kl. 22:31.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Slik jeg har blidt fortalt det kan 64 bit systemer flytte 64 bit ut og inn av CPU per FLOP imens 32 bit systemer kan bare flytte 32 bit per FLOP.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? FLOP? Mener du FLOPS (FLoating point Operations Per Second), i såfall er du på jordet. Det korrekte svaret hadde vært at CPU'en har registere som er 64-bit store (R[[A/B/C/D]X]/[[D/S]I]/[[B/S]P]) mens 32-bits systemer har 32-bit store registere (E[[A/B/C/D]X]/[[D/S]I]/[[B/S]P]).

Sitat av MrZone Vis innlegg
Mener også at det brukbare minne ikke er 4 GB men heller 3,6 GB på Win.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Jeg mener å huske at 32-bit støtter litt mere enn 4 GB minne ved ett eller annet knep, men jeg ville reinnstallert.
Husk å lage ett bilde (backup) eller 3 av innstallasjonen.
Da blir det mindre plunder hvis harddisken dør.
Vis hele sitatet...
Som d13m0b sa så har 32-bits systemer tilgjengelige minne adresser som tilsvarer 4GB.

Kode

2^32 = 4294967296 B
4294967296 / 1024 = 4194304 KB
4194304 / 1024 = 4096 MB
4096 / 1024 = 4 GB
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
En negativ side ved 64-bit Windows er:
Hvis du skulle ønske å kjøre gamle 16-bit applikasjoner eller spill vil det ikke funke.
Vis hele sitatet...
Hvem bruker vel 16-bits applikasjoner.
Sist endret av 0xFF; 10. februar 2014 kl. 23:09.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
En negativ side ved 64-bit Windows er:
Hvis du skulle ønske å kjøre gamle 16-bit applikasjoner eller spill vil det ikke funke.
Vis hele sitatet...
Med en del "twaking" mener jeg å huske, at jeg har klart å kjøre 16 bits programmer.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvem bruker vel 16-bits applikasjoner.
Vis hele sitatet...
Mange det... F.eks. UFO Enemy unknown er jo et bra 16 bits spill!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Med en del "twaking" mener jeg å huske, at jeg har klart å kjøre 16 bits programmer.

Mange det... F.eks. UFO Enemy unknown er jo et bra 16 bits spill!
Vis hele sitatet...
Selve 64-bits CPU'en kan kjøre 16-bits instrukser, det er vel heller operativsystemet som begrenser det. Jeg vet værtfall at man kan bare bruke de 16'en siste bitene i 64-bits registerne (R[[A/B/C/D]X]/[[D/S]I]/[[B/S]P]) ved å bruke registerne ([[A/B/C/D]X]/[[D/S]I]/[[B/S]P]).

Tok også å googlet dette problemet, noen mente det skulle fungere i kompatibilitets modus som Windows XP, andre mente Virtual maskin var veien å gå. Så ved å sette opp VirtualBox med 16-bits system så kan man kjøre disse steinalder programmene.
VRAM teller vel også med i de ~4GB, Så hvis man har et brukbart skjermkort så vil vel det stjele mye?
For deg (trådstarter) som har installert 32-bit og ikke (eller helst ikke) vil formatere igjen, så går dette helt fint. Der har du svaret ditt. Regner med du ikke skal bruke mer en 4GB RAM (det holder jo faktisk til det meste idag).

Så kos deg i windows 32-bit du
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
16-bits programmer er nå såpass gammeldags at jeg ser ingen problemer med å fase støtte av disse over i virtuelle miljøer på dagens datamaskiner. afaik finnes det gode systemer for kjøring av generelle og spesifikke programmer for de fleste kjente plattformer. Og desto eldre og mer utbredt desto bedre og mer optimalisert emulering av virtuelle miljøer/hardware finnes det. DOSBox f.eks
Det er viktig å se seg tilbake, men man kan ikke la fortiden stå i veien for fremskritt i fremtiden dette er for bedrifter med dårlig råd å utdaterte systemer å mase om bakoverkompatibilitet til 80-tallet
Det jeg ville frem til (jeg er ikke en mann av korte konsise formuleringer merker jeg) er vel at manglende støtte for 16 bits programmer neppe kan telles negativt for et operativsystem for almenheten i 2014
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvem bruker vel 16-bits applikasjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker både «16-bits» og «applikasjoner».
Bror parten av alle 32bit windows versjonen støtter ikke PAE og derfor begrenset til å kun støtte 4GB RAM. Er du så heldig at du sitter med:
Windows Server 2008 Datacenter
Windows Server 2008 Enterprice
Windows Server 2003 Datacenter Edition
Windows Server 2003 Enterprice Edition

kan du ha 64GB minne totalt, men hvert enkelt program er begrenset til 32bit addressering (og mye av plassen her igjen er reservert til "kernel split")

Microsoft kilde

kernel split 1
kernel split 2
▼ ... over en uke senere ... ▼
Min gamle laptop (som jeg bruker daglig) har bare 4GB fysisk RAM, og det holder. Har kun vært over grensa og samtidig lagt merke til det én gang før, da et program hadde en "memory leak". Det verste som skjer er at maskina blir veldig treig fordi den skriver RAM til harddisken (pagefile). Tror det kommer til å gå ganske fint, TS Unntaket er om du holder på med f.eks. videoredigering og bruker "RAM preview" eller lignende.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Min gamle laptop (som jeg bruker daglig) har bare 4GB fysisk RAM, og det holder. Har kun vært over grensa og samtidig lagt merke til det én gang før, da et program hadde en "memory leak". Det verste som skjer er at maskina blir veldig treig fordi den skriver RAM til harddisken (pagefile). Tror det kommer til å gå ganske fint, TS Unntaket er om du holder på med f.eks. videoredigering og bruker "RAM preview" eller lignende.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare videoredigering og sånt som bruker mye RAM; selv idler jeg på ca 3-4 GB, og om jeg har oppe noen faner i Chrome kryper det over 5 GB. Det skal også sies at jeg har oppe relativt lite stuff, ihvertfall i forhold til det jeg pleier.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Det er ikke bare videoredigering og sånt som bruker mye RAM; selv idler jeg på ca 3-4 GB, og om jeg har oppe noen faner i Chrome kryper det over 5 GB. Det skal også sies at jeg har oppe relativt lite stuff, ihvertfall i forhold til det jeg pleier.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Jeg har 20 faner, steam (som updater), LoL-client, skype, antivirus ++, og jeg ligger på 2,9GB fysisk minne i bruk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvor mye RAM en bruker skal (i et skikkelig OS) ikke dikteres av hvilke programmer man har oppe. Klart, noen programmer krever mer RAM enn andre (spill, videoredigering, 3d modellering etc), men et ordentlig operativsystem bruker så mye RAM det kan: Det skal fylles opp med ofte brukt data, ting du sannsynligvis vil bruke igjen (cache), slik kan du raskere hente igjen data uten å måtte lese fra disken mer enn nødvendig (noe som er tregt). For hva er vitsen med 16GB ram når du bare bruker f.eks 2,9GB hele tiden?

Windows har i det siste (windows 7 og oppover såvidt jeg vet) begynt å bruke ram fornuftig, slik f.eks linux/unix har gjort i mange herrens år. Det er flere artikler skrevet om dette, f.eks http://lifehacker.com/5958598/know-t...high-ram-usage
Sist endret av Dodecha; 22. februar 2014 kl. 00:19.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Virkelig? Jeg har 20 faner, steam (som updater), LoL-client, skype, antivirus ++, og jeg ligger på 2,9GB fysisk minne i bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg ligger på 2.8gb minne med 5 faner (chrome), malwarebytes pro, NVIDIA GeForce Experience og VMWare Tray.


EDIT: I følge task manager:

2.8gb i bruk, 3.5gb comitted, 5.6gb cached.

Note: Dette er ganske rett etter reboot, hadde en oppdatering istad.
Sist endret av Freddy_fred5; 22. februar 2014 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.