Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2253
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Denne tråden er forbeholdt diskusjon om fotokonkurranser og fotoredigeringskonkurranser. I første omgang Fotokonkurranse #2 og Fotoredigeringskonkurranse #4. Forslag og diskusjon av regler/betingelser osv.

Fotokonkurransen: Er det interesse for å være med? Hvordan er det med reglene? Går det an å tråle seg gjennom dem? Har jeg glemt noen? Er det for mange? Er oppgaven dårlig?

Fotoredigeringskonkurransen: Er det interesse for den? Er fotografiet dårlig? Trenger dere høyere oppløsning? Er oppgaven dårlig?

Andre spørsmål/forslag?
Sist endret av Jonta; 21. august 2008 kl. 22:25.
Jeg melder interesse for begge konkuransene, med tanke på at jeg har nettopp startet på 1MK så trenger jeg all øvelse jeg kan få.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det er bra. Jeg må få fatt i moderator som kan redigere de første postene. Skal legge inn info om denne tråden og mulighet for forskjellige gratisprogramvarer til redigeringen (GIMP FTW)
Jeg er lett med på redigeringskonkuransen, legger ut bilde når jeg har gjort magi.

Btw, er det premie eller lignende?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Premiebeskrivelse står i første konkurranse: Om ingen melder seg til date/tungekyss/sodomering blir det evig ære og antagelig KP om du gjør en bra nok jobb. Jeg fikk en del rabattkuponger på div. ting i dag, så om du betaler frakt kan jeg sende deg...

Jeg må dessverre ta kveld for i dag. Jeg ber moderator/admin om å redigere begge førsteinnleggene i konkurransene slik at de linker hit (Fjerne PM-oppfordring i første konkurranse), og i tillegg legge til en del lenker til programmer som f.eks. GIMP, paint++ o.l.

Tusen takk
Hadde vært lettere hvis bildet hadde vært litt bedre, men får se hva jeg kan gjøre
Sikkerhetsklarert
Synes du skulle tatt bildet litt lenger unna sånn at man får plass til hele bygningen.
stusser litt over

Å manipulere bildet er absolutt tillatt, men husk at denne konkurransen er en fotografikonkurranse, jeg kommer til å lage en fotomanipuleringskonkurranse når jeg kommer hjem og har valgt bildet jeg kommer til å bruke.
Vis hele sitatet...
på fotokonkurransen.

manipulasjon blir slått hardt ned på i større fotokonkurranser, og blir du tatt i større sammenhenger kan du risikere å aldri få jobb som fotograf igjen. syns derfor man burde kutte ut det der og heller sette noen rammer for hva som kan gjøres i etterkant av opptaket.
Supert at du tar initiativ til en foto og redigeringskonkurranse, ventet på dette! Syntes reglene er veldig bra, ikke for mye og ikke for lite.

Kanskje man skal gjøre det litt som akam.no sin fotokonkurranse? dvs. at vinneren av forrige konkurranse starter en ny og velger tema? Sånn at man får litt kontinuerlige konkurranser? Og i tillegg få opp en poll mot slutten da, men dette er vel kanskje det du har sett for deg?

Igjen, supert at du tar initiativ til dette, skaper litt liv og engasjement i fotograferingsforumet!

EDIT: galningen: Mener du at det ikke er lov å endre kontraster, fargebalanse og lignende? Syntes det hørtes litt rart ut. Eller tenker du på legge til/trekke fra objekter fra fotografiet?
Sist endret av Haavik; 22. august 2008 kl. 00:42.
fargekorrigering og kontrast går ikke under manipulering..

og bortsett fra å ta bort sensorstøv er det ikke lov å klone eller flytte andre ting, som du sier.

blant annet.
jeg vet Reuters har en standard-mal på hva som er lov og ikke, men syns personlig den er for streng igjen
Elemental, "avataren" din, eller pedobear er tegnet i tynne skyer over bygget.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
OK galningen, jeg tenkte å holde denne første konkurransen noenlunde åpen. Vet jo ikke hvor stor interesse det er for dette, så i første omgang tenkte jeg; dess flere dess bedre.

Ang. bildet av NTNU: Dette bildet ble tatt med 18-55 mm. kit objektivet som kom med 400D. Hadde jeg gått lenger bak ville trærne fra avenyen tatt for mye plass.

Jeg har sett for meg at vi kunne brukt vinnerbildet i foto til neste redigeringskonkurranse. Hva synes folk?

Holdninger til det å ha med to bilder i redigering?
Sitat av Lunicks
Elemental, "avataren" din, eller pedobear er tegnet i tynne skyer over bygget.
Vis hele sitatet...
Dope. I not fast enough.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Seminy idé: Hva om initiativtakeren til disse konkurransene (les: meg) velger ut ett av de tre bildene som vinner fotokonkurransen til å bli plukket ut til redigeringskonkurransen? (Ikke automatisk førsteplassen, da dette kan være uegnet for redigering).

Det at vinneren av fotokonkurransen velger tema er vidt utbredt, men jeg har fortsatt et par idéer på lur som jeg tror kan funke veldig bra, samt være såpass åpne at fotografer i alle farger, størrelser og fasonger kan være med.

Hva synes folk om tema for redigeringen? Er det bare dumt? Innleggene akkurat nå er ikke så overraskende at det gjør noe. Jeg valgte å ta med et tema etter mal av de foregående redigeringskonkurransene (skrekk og gru f.eks.).

Om det kommer bra innlegg til redigeringskonkurransen har jeg fått beskjed om at universitetsavisa kan bli tipset, så dette kan være en motivator for å legge ned litt arbeid, særlig om man ønsker å få litt oppmerksomhet som f.eks. "bilderedigerer".
Synes det har vært relativt liten aktivitet i disse trådene sammenlignet med f.eks. pose contest-ene.

Høre med en admin elns om å legge det til som en nyhet, da er det sikkert flere som kikker innom.
Veit det er dobbelpost, men relativt skuffende så langt..

Slipp kreativiteten løs folkens
Fotoredigeringa har noen bidrag, men ikke mye aktivitet.
Fotokonkurransen har ETT bidrag. Det er skuff.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=112918
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=112945
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av drittunge
Veit det er dobbelpost, men relativt skuffende så langt..

Slipp kreativiteten løs folkens
Fotoredigeringa har noen bidrag, men ikke mye aktivitet.
Fotokonkurransen har ETT bidrag. Det er skuff.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=112918
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=112945
Vis hele sitatet...
Ditto that. Hva er det folkens? Redigerer og fotograferer dere noe superbra som dere laster opp i siste liten? Vet ikke folk om det?

Jeg må også få gjenta spørsmålene jeg stilte:

Holdninger til det å ha med to bilder i redigering?
Seminy idé: Hva om initiativtakeren til disse konkurransene (les: meg) velger ut ett av de tre bildene som vinner fotokonkurransen til å bli plukket ut til redigeringskonkurransen? (Ikke automatisk førsteplassen, da dette kan være uegnet for redigering). Det at vinneren av fotokonkurransen velger tema er vidt utbredt, men jeg har fortsatt et par idéer på lur som jeg tror kan funke veldig bra, samt være såpass åpne at fotografer i alle farger, størrelser og fasonger kan være med. Hva synes folk om tema for redigeringen? Er det bare dumt? Innleggene akkurat nå er ikke så overraskende at det gjør noe. Jeg valgte å ta med et tema etter mal av de foregående redigeringskonkurransene (skrekk og gru f.eks.). Om det kommer bra innlegg til redigeringskonkurransen har jeg fått beskjed om at universitetsavisa kan bli tipset, så dette kan være en motivator for å legge ned litt arbeid, særlig om man ønsker å få litt oppmerksomhet som f.eks. "bilderedigerer".
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fotoredigeringskonkuransen skuffa meg stort. Det var et par OKish redigeringer der, men fleirtalet var jo slikt en kunne smurt sammen med paint.net og 3 i promille - aka ingenting å poste i en slik konkuranse... Seriøst folkens, legg litt arbeid i det, og få ting som ikkje passer bedre på 4chan enn nFF.

I fotokonkuransen går eg og tygger på et par bilder - usikker på kas eg skal ta...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Defqon
Btw, er det premie eller lignende?
Vis hele sitatet...
Nettopp på IRC:
Sitat av LeChuck
LeTjukk melder seg som premie
Vis hele sitatet...
(Må hentes)
Enig vidarlo, the easy way for deg ville såklart blitt å legge dem ut etterhvert og se hvilket som får best respons (les: KP), men jeg vet du ikke vil ta den. Er det flere mobilbilder du har på lur?

Jeg har en idé jeg synes er ganske flott, men er litt usikker på lyssetting og posisjonering av kamera. Igjen: Hva har folk å si til forksjellige spørsmål?
Sist endret av Jonta; 25. august 2008 kl. 21:17.
Jonta: Syntes det er bra at det er såpass åpent slik at alle kan delta, men en ting, er det ikke bedre at du samler inn bidragene og legger de ut etter innleveringsfristen? Slik at siste mann ikke har best sjangse for å kunne gå ut ifra de tidligre bidragene å komme opp med et bedre eller et mer spennende motiv?

Jobber fortsatt med å finne noe brukbart til fotokonkurransen, men har bandøving nå onsdag å tror jeg kan fange noe bra da, temaet er jo tross alt musikk. Får se hva det blir til
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Haavik
Jonta: Syntes det er bra at det er såpass åpent slik at alle kan delta, men en ting, er det ikke bedre at du samler inn bidragene og legger de ut etter innleveringsfristen? Slik at siste mann ikke har best sjangse for å kunne gå ut ifra de tidligre bidragene å komme opp med et bedre eller et mer spennende motiv?

Jobber fortsatt med å finne noe brukbart til fotokonkurransen, men har bandøving nå onsdag å tror jeg kan fange noe bra da, temaet er jo tross alt musikk. Får se hva det blir til
Vis hele sitatet...
Takk for at du kommer med konstruktiv tilbakemelding Haavik! Begynte nesten å gi opp alt håp. Skal vurdere det. Tok mye utgangspunkt i en fotokonkurransemodell på et annet forum (dedikert til fotografi). Kanskje jeg oppretter en avstemning eller tar det opp med høyere hold. List gjerne opp argumenter for og mot.

Jeg vurderte også å gjøre deltakelsen helt anonym (innsending og "stem på #x"), for å få det mer rettferdig og unngå KP-smisking til mods, VIF, admin o.l. Igjen: kom med argumenter for og imot.

Er det forresten interesse for at vi gjør dette til en regelmessig ting?

Edit: Åja; LeChuck må hentes i Bodø.
Sist endret av Jonta; 25. august 2008 kl. 21:33.
Sitat av galningen
fargekorrigering og kontrast går ikke under manipulering..

og bortsett fra å ta bort sensorstøv er det ikke lov å klone eller flytte andre ting, som du sier.

blant annet.
jeg vet Reuters har en standard-mal på hva som er lov og ikke, men syns personlig den er for streng igjen
Vis hele sitatet...
Dette er ikke fotojournalistikk, men såvidt jeg har forstått en forholdvis åpen fotokonkurranse uten verken pengepremie eller løfte om jobb hos National Geographic, så jeg tror det går greit om noen cloner bort en kvist eller to.
NGC eller Freakforum, jeg er ikke for manipulering i noen fotografi-konkuranse.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av galningen
NGC eller Freakforum, jeg er ikke for manipulering i noen fotografi-konkuranse.
Vis hele sitatet...
Jeg er åpen for all drøfting av regler til fremtidige konkurranser. Hva synes du bør være lov? Fargekorrigering kan jeg tenke meg. Kontrast også. Uskarp maske? Metning...

Som fremtidig krav kan vi kanskje ha med at originalfotografi må fremlegges? Men igjen; det er en ganske uhøytidlig konkurranse, og til nå har jeg hørt interesse fra bare 4-5 stk., men for all del, regler og rammer er bra.
Sitat av Jonta
Er det forresten interesse for at vi gjør dette til en regelmessig ting?
Vis hele sitatet...
Er alltid gøy med konkurranser, og hvis man klarer å dra dette opp til et nivå som f.eks. Pose Contestene tror jeg flere blir interresert.

Kan også ha et annet system enn KP, f-eks. få en mod/admin til å legge ut en poll.
KP-systemet virker litt dårlig etter min mening.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av drittunge
Er alltid gøy med konkurranser, og hvis man klarer å dra dette opp til et nivå som f.eks. Pose Contestene tror jeg flere blir interresert.

Kan også ha et annet system enn KP, f-eks. få en mod/admin til å legge ut en poll.
KP-systemet virker litt dårlig etter min mening.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede presisert at jeg kommer til å legge ut en poll. KP kan folk gi ettersom de har lyst.

Jeg må nesten si meg litt skuffet over deltakelse og engasjement, litt som slashdot (som jeg av en eller annen sær grunn kalte "vidarlo". Datt liksom i hodet mitt ).

Jeg sammenligner det kanskje mest med konkurransene på et fotografiforum: POTN (photography-on-the.net). De har ukentlige fotokonkurranser (Juksemaker Jonta! Du stjal temaet derifra! Ja, kanskje litt. Men det er faktisk sabla vanskelig å finne bra tema som i tillegg ikke er et klisjétema. Husk at det må appellere til mange forskjellige typer fotografer.) og redigeringskonkurranser annenhver dag der vinneren av forrige red-konk legger ut neste bilde som skal redigeres, og velger vinner i den konken. (Sjekk spesielt ut denne)

Vi kan selvfølgelig ikke tvinge noen til å være med, men det hadde vært hyggelig om flere deltok, og det ble lagt mer arbeid i det. Jeg spekulerer selv på foto-konken, og er fortsatt litt usikker, og vet at slashdot også ligger med noen på lur (har jeg skrevet dette før?), så det er bare å hive seg på. Håper linkene hjelper.

Jeg prøver å lage en liste med ting som er lov i PP i foto-konk:

- Cropping
- Rotasjon
- Fargejustering (Samme på hele bildet? Eller kan man justere bare noen farger?)
- Metning (Ditto fargejustering. Åpner jo for delvis farger og resten b/w, men det er en foto-konk.)
- Sette sammen bilder til t.d. panorama. (Om vedtatt (noe jeg synes det bør), burde regelen for å sette dem sammen være slik at dersom man skal justere farger/metning/annet, skal bildet først settes sammen. Dette avhenger selvfølgelig om vi gir tillatelse til selektiv fargejustering).

- Uskarp maske: Denne er jeg usikker på; folk med kompakt eller bridge kan muligens ikke få til bilder som er skarpe nok/skarpe der de vil ha dem, og bokeh der de vil ha det.

Innspill?

(PS: Visste du forresten at nFF har sin egen flickr? Opprettet av Thögermeister)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har ikke tenkt å delta, men lurer på hvorfor uskarp maske ikke er lov? Mange som skrur ned skarpheten på kameraet for å ha større kontroll over dette i etterbehandlingen, samt det brukes en del til kontraster. Om noen ikke har programvaren er det ikke de andres problem. Det er jo stor forskjell i hvilke kameraer personer bruker også. Jeg mener at de samme reglene for avis, burde gjelde her. Altså, alt som ikke regnes som manipulering (fjerne/legge til elementer) Når man tenker seg om, er jo f.eks sort-hvit-bilder kraftig manipulert, men dette er jo tillatt.
Må si meg enig i hva Mushy sier her. Jeg bruker veldig ofte Unsharpen Mask på bildene mine og synes det ofte blir ett mye bedre resultat av det. Uten at jeg vil si at jeg jukser på et bildet fordet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Forstår synspunktene, men fikk ingen input på om dette er lov eller ikke. Skal be moderator om å endre.
Jeg var også med på å velge tema...need...credits...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ja, det var du. Reglene har forresten blitt justert til å inkludere uskarp maske som lovlig (altså; den er fjernet fra listen med ulovligheter)