Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1595
Portrett tatt med mitt nye Nikon D60 + Sigma 18-50mm f/2,8 Macro

EXIF:

Lukkertid: 1/6 , Blenderåpning: f/2,8 , Brennvidde: 40mm

http://img123.imageshack.us/my.php?image=kusineea3.jpg

Kritikk? Kommentarer?
Er noe søvnig nå så orker ikke å skrive noe lengre utredning, men tror jeg ville croppa det litt, samt jobba littegrann med fargene og fiksa litt med healing brush her og der.

Mulig jeg er litt pirkete, men. Utenom så likte jeg bl.a. komposisjonen din (naturligvis dersom du vil fremheve det du fremhever i bildet.)
overraskende skarpt til å være tatt med 1/6 lukker.

med mindre du mener /60 da

fint lys og fin komp, men kanskje litt daffe farger. hiv på litt ekstra kontrast så blir de bra det her.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Camera Make: NIKON CORPORATION

Camera Model: NIKON D60

Image Date: 2008:08:09 18:48:28

Flash Used: No

Focal Length: 40.0mm

Exposure Time: 0.167 s (1/6)

Aperture: f/2.8

White Balance: Auto


Jeg tror jeg ville croppet vekk litt på venstre side, og heller tatt med litt mer foran henne/til høyre på bildet. Samt kanskje tatt med toppen av hodet, og litt mer av hånda, men ikke nødvendigvis sistnevnte.
Når du først har tatt med så mye av hodet, burde du ikke ha kuttet litt av toppen. Litt blasse farger, og folk har allerede nevnt komposisjonen. Men ikke et altfor dårlig bilde synes nå jeg.
Jeg synes det var et kjempebra portrett!

På den positive siden: Du tar et godt bilde rent teknisk, og har god timing. Bildet er velbalansert og ellers godt komponert.
Bakgrunnen er også fin. Den er litt rotete på en god måte. Det noe der, som skaper liv og dybde, samtidig som det er nøytralt nok til ikke å ta oppmerksomheten bort fra selve motivet.
Selve motivet er også godt fanget synes jeg. Fint at hun gjør noe og ikke bare sitter der.

På den negative siden: Lyssettingen er jeg ikke helt enig i. Selv om skyggene er myke er de for mørke etter min smak. Ørlite blitz hadde nok gjort seg her (og da mener jeg ørlite, bare bittelitt for å fylle ut litt), optimalt en reflektor eller soft-box.
Jeg skulle også likt å sett nøyaktig samme bilde med litt mindre blender (høyere f-tall) for å få begge øynene i fokus.

Eller er jeg enig i etterarbeidet ditt. Ikke alle bilder trenger/blir bedre av økte kontraster, s-formede kurver, kraftig unsharp mask og økt fargemetning. For min del gjør nettopp den lave fargemetningen og tilbakeholdenheten på kontrastene hele bildet. Om du hadde justert ovenfor nevnte ting hadde det sikkert blitt greit nok, men bildet hadde forsvunnet i mengden. Dette stikker seg litt ut.


Forresten, holdt nesten på å glemme: TITS OR GTFO!
energisk skygge trenger ikke mer kontraste nei, det blir bare ekkelt og for mye. elsket også fokuset.
komposisjonen er det jeg ser mest galt med, den sitter ikke helt godt; det blir litt vinglete på en måte. hadde flyttet fokuspunktet mer til venstre (for å oppnå mer harmoni i det gyldne snitt) akkurat nå er det speilet som er der men det er så mørkt at det drar hele bildet ned på høyre side... jeg ville iallefal ha prøvd å flytte litt crope ect.
fint bilde, mye diggere enn det meste jeg tar!
Det meste er egentlig sagt, men en liten kommentar, sånn jentemessig-sminkemessig som ikke var helt logisk. Hun skulle sett i speilet, og ikke på deg. At noen sminker seg og ser andre veien blir litt feil for meg iallefall. Om hun ikke har et tredje øye som følger med hva hun driver med selvsagt.
Trådstarter
Takk for mye god tilbakemelding!

froskenfredrik:

Med tanke på blitz må jeg si at jeg gjerne skulle hatt det, har bestilt men venter på at den kommer i posten. "Pop-up" blitzen, om jeg skal kalle det det, gir et altfor hard lys, så da valgte jeg heller at bildet får bedre farger og dybde, og lar det heller gå på bekostning av fokusen. Gleder meg til å få meg en blitz å prøve ut litt med den.

Mindre bleder kan jeg desverre ikke gjøre noe med da objektivet mitt har fast blender, surt i når jeg tenker på det i ettertid, men sånn er nå det. Går kanskje til innkjøp av et nytt objektiv snart, da jeg skal til USA i høstferien og prisene der er mildt sagt greie.

Jonta, Jofx og Viva la Opium:

Når det gjelder beskjæring av bildet har jeg hørt mye snakk om at man burde beholde det originale formatet for å vise at man kan komponere et bra bilde, er dette riktig? Er egentlig litt usikker på det her, men lurer på om jeg kanskje heller burde starte med å lære meg å komponere bra bilder før jeg begynner å beskjære de?

Jeg er forøvrig helt enig i at speilet har litt for mye blikkfang.

Og et lite spørsmål til slutt, hvorfor står det 1/6 lukkertid når det egentlig er 0.167?

Igjen, takk for mye konstruktiv kritikk!
Sitat av Haavik
Og et lite spørsmål til slutt, hvorfor står det 1/6 lukkertid når det egentlig er 0.167?
Vis hele sitatet...
Hehe, fordi lukkertiden er 1/6 av et sekund.
T.d. er 0.167 * 6 nesten nøyaktig ett sekund. (Blir 1.002 sekunder, blir mer nøyaktig ettersom hvor mange desimaler man tar med.)
Sitat av Haavik
Mindre bleder kan jeg desverre ikke gjøre noe med da objektivet mitt har fast blender, surt i når jeg tenker på det i ettertid, men sånn er nå det.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er lett å bli forvirret av hva som er stor og liten blender. Liten blender vil si at blenderen er mer lukket, noe som betegnes av f-tallet. Desto høyere f-tall, desto mindre blender. f/1,4 og f/2,8 er to eksempler på store blendere (lavt f-tall, stor og åpen blender) mens f/11 og f/22 er to små til veldig små blendere (høyt f-tall, liten og lukket/trang blender).

Canon har forøvrig en knapp som gjør at du kan se hvordan dybdeskarpheten arter seg om du blender ned (øker f-tallet, lukker blendere).



Om du trykker inn den med liten blender (høyt f-tall) og ser inn i objektivet vil du se at blenderen lukker seg. Ved å se det i praksis kan lettere få en forståelse av hvordan blenderen fungerer.
den knappen har ikke jeg :/
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det er fordi du bruker Nikon
nei, det gjør jeg ei.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av bavarai
Det er fordi du bruker Nikon
Vis hele sitatet...
I denne tråden ble det første bildet tatt med et *siklesiklesikle* Canon EOS 1D Mark III.
Sitat av Haavik
Jonta, Jofx og Viva la Opium:

Når det gjelder beskjæring av bildet har jeg hørt mye snakk om at man burde beholde det originale formatet for å vise at man kan komponere et bra bilde, er dette riktig? Er egentlig litt usikker på det her, men lurer på om jeg kanskje heller burde starte med å lære meg å komponere bra bilder før jeg begynner å beskjære de?
Vis hele sitatet...
Vel, man kan si at å komponere et bilde også kommer med i PP (Postprocessing), men absolutt, dess mer du gjør rett når du tar bildet, dess mindre trenger du å forandre i PP.
Sitat av galningen
den knappen har ikke jeg :/
Vis hele sitatet...
http://www.itechnews.net/wp-content/...Mark-III-1.jpg <--- Knappen nede til venstre for bajonettfatningen.
javisst! heh, her lærer man noe nytt hver dag