Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 693
Hei! Jeg har en brukt stasjonær pc jeg kjøpte av en kamerat for 5000kr for ca 1 år siden. Nå føler jeg det er påtide å oppgradere litt, men vet ikke hva jeg skal kjøpe først siden jeg har ikke alverdens med penger så blir nok en god del mellomrom mellom hver ting jeg oppgraderer!

Specs
GPU: NVidia GTX 680 (7,1 GHz memclock og 1280 MHz core clock)
CPU: Intel i-7 3770k (4,4 GHz)
HK: ASUS Maximus V Extreme
RAM: Corsair 16GB (4x4) 2133 MHz
PSU: Silver Power 840W
SSD: OCZ 240 GB
HDD: Western Digital 2 TB
Skjerm: BenQ XL2411Z (144 Hz)

Så! Hva tror dere jeg trenger å skifte ut her? Vil kunne spille spille de fleste/alle spill på ultra i 1080p, jeg ser ikke at jeg kommer til å bytte oppløsning på enda noen gode år.

GPU og CPU er vannkjølt. Regner ikke med at jeg fortsetter med det når jeg oppgraderer GPU siden det virker stress å sette på waterblocks osv. Må jeg ha ny waterblock (eller hva det heter på CPU) hvis jeg kjøper ny CPU? Eller er det hovedkortet som bestemmer det?

Når/hvis jeg skal kjøpe ny GPU, hva må jeg være obs på i forhold til tilkoblinger/socket/strøm osv der? Er alt likt? Ser også at noen skjermkort trenger 8 pin, er det det samme som å bruke en 6pin (som nå er brukt i min GPU) og en 2pin? (som ikke er i bruk nå, men henger sammen med 6pin'a som er kobla til nå).

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg kan gjøre det jeg allerede har bedre med "tweaks". Har allerede flashet BIOS slik jeg kan gi mer strøm til GPU, men skulle hatt enda mer siden temperaturen ikke er mer enn 54/56 grader når jeg kjører benchmarks, er det noen mulighet til å få det til?

Ble kansje litt rotete, men takker for svar

Glemte nesten det viktigste! Hva skal jeg oppgradere til!? :O (Ser helst at svarene er nøye og ikke minst innholdsrike, liker ikke svar som "Oppgrader GPU.)

Thankyou!
Sist endret av Bloodyhand; 2. desember 2015 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Opprader gpu.

Resten av maskina er fortsatt ganske så bra, trenger ikke noe mer på en god stund enda, kjører selv fortsatt i5 2500k som nesten er klokka istykker (funker enda da, enn å lenge)

Og hvorfor vil du ha høyere temp på gpu? under 60 grader er jo dritbra egentlig, mine 7870 kjører fort opp i 90 grader når jeg spiller, og det med kabinettet vidåpent!

Ang strøm har du nok. 6+2pin=8pin, du vil ikke se noen merkbar forskjell hvis du oppgraderer noe annet en gpu, og cpuen er jo bare å klokke enda litt høyere hvis du trenger flere hestekrefter.