Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1099
Heihei freaks,
har fått en Acer mini-pc av skolen jeg går på. Dessverre så er denne pc en full av virus, shit og masse annet bullshit. Har bestemt meg for å slette alt på den og starte helt på nytt, men er ikke noe pc geni så vet jo ikke om dette er en lur ide?

Spørsmål 1;
Hvordan gjør jeg dette? Må jeg ikke slå den av for så og skru på og trykke på en eller annen knapp?

Spørsmål 2;
Når pcen har starta på nytt, hva er det jeg trenger og laste ned? Virusprogram, java etc. ? Noen linker til gratise programer som er et must?

Spørsmål 3;
Dette kommer selvfølgelig til å fjerne alt virus?

Takker for svar
Sist endret av RandomNykter; 11. mars 2014 kl. 20:19.
http://ninite.com/ Dette er hvertfall en veldig nyttig side når du har fått ny pc
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du trenger ett eller annet installasjonsmedium, en bootbar CD/DVD med Windows/Linux på.

Når du starter maskinen på nytt (ikke bland sammen reboot/omstart, reinstallasjon og formatering, alle er helt forskjellige saker) vil maskinen boote fra plata i stedet for harddisken, derfra kan du installere det nye systemet.
Sist endret av robhol; 11. mars 2014 kl. 20:34.
Sitat av robhol Vis innlegg
Du trenger ett eller annet installasjonsmedium, en bootbar CD/DVD med Windows/Linux på.

Når du starter maskinen på nytt (ikke bland sammen reboot/omstart, reinstallasjon og formatering, alle er helt forskjellige saker) vil maskinen boote fra plata i stedet for harddisken, derfra kan du installere det nye systemet.
Vis hele sitatet...
Denne datamaskinen har ikke noe CD-rom, hva skal jeg gjøre da? Er det ingen måte og bare slette alt utenom Windows?
Bruk google.
Søk etter hvordan man installerer windows fra USB.
Veldig enkelt og mange veiledninger på nettet der du kan finne dette.

Windows skaffer du enten på bukta eller så kjøper du Windows i butikk samt en USB cd'rom.
Sitat av RandomNykter Vis innlegg
Denne datamaskinen har ikke noe CD-rom, hva skal jeg gjøre da? Er det ingen måte og bare slette alt utenom Windows?
Vis hele sitatet...
Jo men da kan du ikke garantere at virusene er borte. Beste er å fjerne alt (formatering). Dette kan du gjøre med en Windows installasjon, om det er Windows du skal ha. Enten last ned fra bukta, eller kjøp en lisens. Du trenger ikke CD-Rom, du kan bruke en USB minnepenn. Microsoft har et eget verktøy til det. http://www.microsoftstore.com/store/...usbdvd_dwnTool men da må du ha en ISO fil med Windows på. Som du enten laster ned fra Microsoft sine sider (da må du kjøpe) eller fra bukta (da "låner" du).
Sist endret av Xernox; 11. mars 2014 kl. 20:46.