Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1819
Hei


Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal kjøpe inn en del utstyr fra www.kptnaturfag.no.
Siden mistebestilling må være på 1500 kr så fant jeg ut at jeg trenger litt tips om hva som er veldig nødvendig å kjøpe inn og hva f.eks dere synes er kjekkt å ha.
Det eneste jeg har nå er en digital vekt så alle tips og kommentarer er velkomne.

På forhånd takk.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kanskje du kan si hva du har tenkt å lage/ bruke utstyret til?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har bestilt flere ganger fra KPT for under 1500,-.
Høres ut som du blander litt med svenskakemi.
Men i allefall, du har jo en grunn til og kjøpe utstyret? Du må da vite hva du trenger?
Men i allefall, forskjellige begerglass, ett par thermometere, reagensrør kan være nyttig, glassrør, koblinger, gummislange og dråpetellere er bra. Morter og pistil kan også være fint og ha.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Tror det er minimum 500kr som minstebestilling, hvis de ikke har økt da.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg har bestilt flere ganger fra KPT for under 1500,-.
Høres ut som du blander litt med svenskakemi.
Men i allefall, du har jo en grunn til og kjøpe utstyret? Du må da vite hva du trenger?
Men i allefall, forskjellige begerglass, ett par thermometere, reagensrør kan være nyttig, glassrør, koblinger, gummislange og dråpetellere er bra. Morter og pistil kan også være fint og ha.
Vis hele sitatet...

http://kptnaturfag.no/static/salgsbetingelser "Som privatkunde må du gjerne bestille fra KPT Naturfag a.s.
Bestillinger under kr 1000,- ekskl. mva ekspederes ikke. "


Grensa er altså på 1000kr. Litt rart i og med at jeg har handlet for godt under 1000kr to ganger.

En gassbrenner er jo også alltid koselig å ha synes jeg
Trådstarter
OK, takker for svar.

Grunnen til jeg spør er fordi jeg vil ha med det viktigste nå slik at jeg slipper å bestille så mange ganger derifra. (ettersom minstebestilling er på 1000kr)
hejsan!
tänkte på att norge är ju lite dyrare i kant än vad sverige är... nu har jag inte kollat vad detta företag tar för sina grejer...
men jag tycker du skall kolla på sagitta
http://www.sagitta.se/hulab.html
drar en länk till sagittas labbutrustning... jag tycker dessa verkar väldigt bra å billiga...

lycka till...

mvh // c9


hehe.. vad diggar ni min norska då?

hejsan!
mente at norge er litt dyrere i kanten enn Sverige er ... Nå har jeg ikke sjekket hva dette selskapet tar til sine ting ...
men jeg tror du bør sjekke på Sagitta
http://www.sagitta.se/hulab.html
trekker en link til sagittas lab ... Jeg tror disse synes svært godt på billige ...

good luck ...

hehe....

mvh // c9

ps: http://www.sagitta.se/vilkorNOK.php
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Grunnen til jeg spør er fordi jeg vil ha med det viktigste nå slik at jeg slipper å bestille så mange ganger derifra. (ettersom minstebestilling er på 1000kr)
Vis hele sitatet...
Det viktigste? Det kommer jo ann på hva du skal med utstyr. Viss du skal lage PETN og slikt, så trenger du buchnertrakt som noe av det viktigste. Viss du skal destilere sprit og syrer, trenger du slipsett som noe av det viktigste. Osv...

og jeg har bestilt derfra for 300 kroner, 500 kroner værtfall. Mener og huske jeg måtte opp i minst 300 :P
Kan også nevne at jeg aldri har vært over 18 da jeg har bestilt. De har vell drettet seg ut ellernoe? :P Eller har jeg lagd et firma og bestilt gjennom det? :P
Trådstarter
Med det viktigste så mente jeg basic utstyr som måleutstyr, morter, dråpeteller, termometer osv, osv (skulle forklart litt bedre).
Men siden det stod at jeg måtte kjøpe for 1000 kr så tenkte jeg at jeg måtte ha litt hjelp til å finne ut hva mer jeg skulle kjøpe.

Men uansett så har jeg bestillt nå så takk for raske svar
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Trenger hjelp? Bestill det du vet du trenger? Vi vet jo ikke hva DU muligens kan trenge! Vi vet jo ikke enngang hva du holder på med? generel kjemi? Pyroteknikk? HE synteser o.l.?
For å si det sånn; du går ikke på COOP Mega uten å ha en viss idé om hva du har tenkt å kjøpe? Spør deg selv hva du kan har bruk for i fremtida/har bruk for nå, og ikke spør om råd fra noen her inen hva DE mener du har bruk for. Som du ser er Up gira på Buchnertrakt og annet HE-essensielt utstyr, men for alt vi vet kan du ha null bruk for dette.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja. Morra mi klarte komme borte buchnertrakta av porselen, så den knuste, og nå finner jeg ikke det noen steder! Da ble sint! Det er noe av det mest praktiske jeg hadde, men kommer det til nytte for deg?

I allefall, viss du er kjemi intresert, så annbefaler jeg slipsettet dems, pluss ett par thermometere og begerglass og litt annet glassutstyr og koblinger, og forskjellige målepapirer og slikt, og seff dråpeteller.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Morter = IKEA eller noe. Billig!
Termometer = Clasern, Biltema, Jernia el. med mindre du trenger veldig nøyaktighet.
Vekt = nordicchem eller ebay eller weedshop eller noe slikt. 2-300 kroner.
Så sparer du litt penger.
Igjen så er det utrolig viktig å tenke på hva du skal bruke utstyret til.
Jeg, for eksempel, driver masse på med analytisk kjemi o.l., derfor har jeg bruk for en utrolig stabil og nøyaktig vekt. Det samme gjelder termometer og annet måleutstyr.

For å konkludere: Det er mye viktigere for deg selv å kunne svare på spørsmål som "Hva trenger jeg", enn at andre svarer for deg
Trådstarter
Okay, takker for svar:P
Har forresten sett filmene du har laget equilibrium, ser du har lagt ned en god del penger i det!
Det kan man trygt si :P

Det kommer helt an på prioriteringer! Er man en nybegynner innenfor kjemi- faget er det ikke nødvendig med masse fancy utstyr! På egen erfaring kan jeg si at desto mere du blir interessert og setter deg inn i faget, desto bedre utstyr kommer av seg selv (det kan være du må jobbe litt for penger)

Selv startet jeg med glass fra IKEA og te-skjeer. Fungerte kjempefint for de eksperimentene jeg gjorde den gang!

Forresten: Masse lykke til med etablering av ditt eget lille laboratorium!
Du UP: Vet ikke om du så det, men det er en Buchnertrakt i sortementet til siden som c9h1806 refererte til:

http://www.sagitta.se/hulab.html
Se under "Büchnertratt" i menyen. Vet ikke om det er akkurat en slik type du hadde, men det er da en Buchnertrakt.

Art.nr: 84194
Material: Porslin. Glaserad.
Innerdiameter: 90 mm. Volym: 200 ml.
Pris: 89 SEK

Mvh Alex
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Alex... Jeg elsker deg Var en slik ja. 90 ml porselen. Jeg kan ikke ha noe slikt byggesett av plastik til og erstatte porselen buchnertrakta min.
Bare nevner det til dere andre som får lyst til og lage veldig fine sprengstoff, som PETN og RDX etc. Ikke bruk plastikk buchnertrakt, da HNO3'en mest sannsynlig vil drepe plastikken.