Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1631
Hei!


Jeg har noen spørsmål jeg ikke klarer å finne svar på i Lovdata.no sitt register.

I seinere framtid har jeg planer om å bestille inn diverse kjemikalier fra utlandet for videresalg i norge, da prisene jeg har fått tilbudt fra en leverandør utlandet er meget rimelige etter min betraktning.

I den anledning lurer jeg på hvilke rettslinjer som gjelder ved import og videresalg av følgende kjemikalier tiltenkt KUN lovlig kjemi:

Aluminium - Superfint støv
Magnalium - 50/50 blanding av magnesium/aluminium i finkornete partikler
Red Gum - Tre/blomst art, brukes som bindemiddel i flere kjemiske sammenheng
Kalium Perklorat
Kaliumnitrat
Svovel
Polyisobutylene - 100% gummi
Kull


Hvilke lover og regler gjelder ved import og salg av overnevnte kjemikalier? (ekskludert kaliumnitrat og kull når det gjelder import, da dette kjøpes innenlands)

Hvilke regler må jeg forholde meg til ved videresending av disse kjemikaliene innenlands?

Hva må eventuelt til for å få godkjent import og videresalg? (på de kjemikaliene som krever det)


Kjemikaliene jeg har tenkt å bestille står ikke oppført som ulovlige verken under import, eller eksport i lovdata.no registeret. Ut i fra det jeg vet, er de heller ikke ulovlig å eie kjemikaliene for en vanlig Norsk Statsborger.


Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av dette?
- Jeg har søkt som en helt på mange mange mulige kombinasjoner på www.lovdata.no uten hell.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: drit i kva folk bruker kjemikalier til. Det er ikkje ditt problem i heile tatt, og eg ville tippe at det i verste fall kan gjere deg ansvarleg om nokon skulle finne på å bryte kjøpsvilkåra. Du er også fullstendig klar over at 100% av dei som kjøper vil bryte dei.

2: Du må vere registrert som sjølvstendig næringsdrivande, og betale inn moms på det du sel ut.

3: kontakt en som har litt peiling på jus og import.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Da har du egentlig 2 valg. Kjør enkelt og "ulovlig" (småskala) eller ansett en papirflytter for gode 300 000 i året og følg lovverket.. Har en tendens til å bli fantastisk mye papir når du skal registrere deg som firma.
Vi må ikke betale moms så lenge vi selger som hobbyvirksomhet, dermed ikke være registrert som selvstendig næringsdrivende, mener jeg.

Jeg mener også at så lenge vi skriver i kjøpskontrakten at kjemikaliene ikke må brukes til ulovlig virksomhet, kan ikke vi få skylden om de bryter reglemanget vårt. Vi fratar oss jo alt ansvar i kjøpskontrakten :/ - Men er dette fortsatt tilfelle, Vidarlo?
Very Important Pyrotechnician
Hadde kjørt småskala jeg og. Et av problemene som oppstår når du skal følge alt av regler, er transport innenlands. Posten tillater i utgangspunktet ikke frakt av noe som helst "spennede" MEN det er lov i begrensede mengder -uten at jeg klarte å finne ut nøyaktig hvor mye...
Her har du lesestoff:
http://www.posten.no/NR/rdonlyres/97...ds19122007.pdf
http://oppslagsverket.dsb.no/docweb/...ype=collection
Du kan selvfølgelig bruke andre transporttører enn posten, men det blir fort dyrt.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Jeg mener også at så lenge vi skriver i kjøpskontrakten at kjemikaliene ikke må brukes til ulovlig virksomhet, kan ikke vi få skylden om de bryter reglemanget vårt. NordicChem fratar seg jo alt ansvar i kjøpskontrakten :/ - Men er dette fortsatt tilfelle, Vidarlo?
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at man ikke bare kan avskrive seg ansvaret for lovbrudd eller medvirking til lovbrudd her i Norge, men om (ulovlig?) salg av kjemikalier er medvirking til et lovbrudd eller et lovbrudd i seg selv kan jeg ikke svare på.

Dette er blir skrevet om regler på Sveas juridiske opplysninger angående fyrverkerioppskytning utenom nyttårsaften:

" Den som bruker fyrverkeri og andre pyrotekniske effekter plikter å bruke dette slik det er forutsatt og slik at det ikke gjør skade på personer eller omgivelser, jf. forskriftens § 2-9, første og andre ledd. Husk at det er den som bruker fyrverkeriet som har ansvaret og kan bli erstatningspliktig dersom noe går galt. "

Dette syns jeg burde redegjør for de fleste tilfeller hvor dine kjemikalier blir solgt under vanlige omstendigheter. Men da du ikke eier et eget firma og ikke har godkjent tillatelse til å selge disse kjemikaliene så tror jeg at du vil kunne få litt trøbbel hvis du er riktig uheldig.
Men som Vidarlo sa, snakk med noen som vett nøyaktig hva de prater om i denne saken, det er viktig for din egen del!
Det er jo en smal sak å oppretter et eget firma. Et personlig firma hoss brønøysund registrene koster ikke så mange kroner. Du kan også registrere deg som engelst AS, koster ca 6000 med alt som trengs. Da kan du omsette for 5mill uten regnskapsfører revisor m.m (da står du så og si uten ansvar for det som skjer).
Nå kan jeg ikke akkurat si at 6000 er noe billig for dette småtteriet vi driver heller da.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Nå kan jeg ikke akkurat si at 6000 er noe billig for dette småtteriet vi driver heller da.
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke, men å bli stilt for annsvar kan fort bli dyrt det å, har selv et engelsk as som jen driver. Har ikke problemer med å få tak i varer fra grossister hva det no enn skal være. Ringte til en kjemikalie gross i går, det eneste de ville ha var et org nr. så var det bare å handle.