Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3155
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hei! Jeg har skal snart lage et tørkeskap fo trøking av blant annet stjerner, og lurer på hva slags materialer man burde bruke, hva man slags element som gir rett temperatur, og hvordan jeg burde konstruere det?

Jeg lurer også på om det vil funke å legge en "torrboll" fra clas ohlson inne i skapet som trekker til seg fukten? Det hadde jo vært greit hvis man ikke har mulighet til å passe på et element.

takk for alle svar
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Har du sett på Passfire? Vet ikke om de har, men det vedder jeg på.
Jeg har brukt ovnen, noen jeg IKKE burde gjøre, men var desperat etter stjerner fort
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kjøp en luftavfukter og bygg noe i tre med gipsplater innvendig. Eller evt hele greia i stein. Du kan også sette i en ovn (oljeradioator, 100W lyspære el., må ikke bli varmere enn 150*C på overflaten) for å varme greia.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Kjøp en luftavfukter og bygg noe i tre med gipsplater innvendig. Eller evt hele greia i stein. Du kan også sette i en ovn (oljeradioator, 100W lyspære el., må ikke bli varmere enn 150*C på overflaten) for å varme greia.
Vis hele sitatet...
Er ikke luftavfuktere dyre? Noen som vet hvor man kan få tak i en billig luftavfukter?
Mente du at jeg kunne sette inne en ovn i tilleg til luftavfukteren, eller istedenfor?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Clas Ohlson selger luftavfukter. Tror den ligger på 300kr.
hva med å bare lage et bord med varmelys over? sånne lilla pærer som avgir varme....disse må jo være geniale å bruke
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Skal du bygge et skap, så må du installere en vifte også, slik at fuktigheten blir ledet bort.
Du trenger ikke store varmekilden. For mye varme fører bare til at stjernene tørker fort på utsiden, og stenger inne fuktighet i stjernene. ("driven in" på godt norsk)
På dager med mye vind har jeg faktisk hatt god erfaring med å legge stjernene ut i skyggen. Da tørker de veldig raskt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Clas Ohlson selger luftavfukter. Tror den ligger på 300kr.
Vis hele sitatet...
Nope, litt over 1000,-, så de er ganske dyre, men den beste måten (etter vakuum) å tørke ting på.

Sitat av cyberthug Vis innlegg
hva med å bare lage et bord med varmelys over? sånne lilla pærer som avgir varme....disse må jo være geniale å bruke
Vis hele sitatet...
Du mener infrarød nå? 100W pære avgir nesten like mye IR(varme) stråling (forsåvidt også en ovn, men litt for mye) så det er ikke mye vits i å bruke mer penger på det?

Sitat av Bang Vis innlegg
Skal du bygge et skap, så må du installere en vifte også, slik at fuktigheten blir ledet bort.
Du trenger ikke store varmekilden. For mye varme fører bare til at stjernene tørker fort på utsiden, og stenger inne fuktighet i stjernene. ("driven in" på godt norsk)
På dager med mye vind har jeg faktisk hatt god erfaring med å legge stjernene ut i skyggen. Da tørker de veldig raskt.
Vis hele sitatet...

Vifte er en effektiv måte, men den beste løsningen (mener jeg) er å sette i en luftavfukter i tillegg og holde romtemperatur. Tørr luft er tryggere og bedre enn varm luft.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Nope, litt over 1000,-, så de er ganske dyre, men den beste måten (etter vakuum) å tørke ting på.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på støvsugere er det billigere. Men ekte vakuumpumper er dyre, men det vet du
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tenker på luftavfukter jeg nå da
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Finnes det luftavfuktere i tørketrommler?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, tror de går på varme. Luftavfuktere krever et avløp hvor vann kan tømmes ut. Etter det jeg vet har ikke tørketrommel hverken vanntank eller slange.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Nei, tror de går på varme. Luftavfuktere krever et avløp hvor vann kan tømmes ut. Etter det jeg vet har ikke tørketrommel hverken vanntank eller slange.
Vis hele sitatet...
Eldre tørketromler slipper vannet ut via damp. Nyere tørketromler slipper vannet ut via en vannslange, kansje det er noe der?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
tørketrommel.no -> den veien.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
tror dere såkalte "fuktslukere" fra biltema vil fungere greit til å fjerne fukten fra stjernene? I hver "fuktsluker" er det 350 gram kalsiumklorid. Tre slike poser koster 50 kr.
Tja, CaCl2 er jo utrolig hygroskopisk, så en viss effekt vil det gi uansett. Jeg ville gitt det er forsøk. Bruk mye CaCl2 så regner jeg med at det vil fungere ganske greit. Kanskje ikke like godt som dyre luftavfuktere, men prisen tatt i betraktning, så...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
tror dere såkalte "fuktslukere" fra biltema vil fungere greit til å fjerne fukten fra stjernene? I hver "fuktsluker" er det 350 gram kalsiumklorid. Tre slike poser koster 50 kr.
Vis hele sitatet...
Det var de jeg mente isted, ikke pumper
Men pumper er vel mer nøyaktig.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Eldre tørketromler slipper vannet ut via damp. Nyere tørketromler slipper vannet ut via en vannslange, kansje det er noe der?
Vis hele sitatet...
Godt mulig. Prinsippet bak en vanlig luftavfukter er ihvertfall at lufta kjøles ganske kraftig ned og avgir en hel del av fukten på kjøleelementene (varm luft holder mer fuktighet enn kald) hvor det videre drypper nedi en tank/slange. Tror det heter varmeveksling. Ser på wiki at kondenstørketromler har stort sett det samme så her er det godt mulig noe kan brukes.

http://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8rketrommel
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Jeg bumper denne tråden, regner med det er greit

Jeg planlegger å bygge et tørkeskap, og har fundert litt på hvordan jeg skal ordne luft og varme.

Og jeg kom på noe som umiddelbart virket som en god løsning - En skotørker.
Varmluft som er termostatstyrt til akkurat 40 grader. Strømforbruk på maks 300 watt.
Tørkeren henges enkelt på utsiden av skapet, og man slipper elektriske enheter innvendig. Er bare å lage hull for luftslangene og utblås.

Men det er selvfølgelig en ulempe
Slike skotørkere (i allfall den jeg har) har vanlige varmetråder som kan bli rødglødene.
I teorien kan dermed et insekt eller noe annet rusk sette seg fast i trådene, "ta fyr", løsne, og bli blåst rett i skapet...

Spørsmålet er jo da om disse partiklene i praksis er store og varme nok til å komme helt fram? Kan man sikre seg med f-eks finmasket nett? Og om denne løsningen egentlig er så mye farligere enn f-eks lyspærer og luftavfuktere innvendig i skapet som mange bruker?
Lyspærer kan eksplodere, og luftavfuktere og vifter kan sikkert ta fyr de og.

Skapet bli selvfølgelig å stå i et uthus, men man ønsker ikke et uhell uansett.
Hva er deres synspunkter på dette?
Sjansen for at noe slikt skal skje er jo rimelig liten. Men når det er sagt så kan jo storsett alt skje og det er umulig å sikre seg mot alt. Plutselig så kan lynet slå ned i uthuset og, men sjansen for det er minimal.

Tror du kan bruke et slikt tørkeskap med god samvittighet
Bare en tegning jeg lagde(Vet ikke om den funker i virkeligheten). Den lager en konstant varm strøm.. Idèer?


http://img392.imageshack.us/img392/3801/varmeovndh0.png

Idèen er å få luften til å sirkulere, sant?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva skal du tørke i skapet ditt? Hansker og votter funker det sikekrt bra til, men jeg kan se for meg problemer til BP og andre pyrorelaterte ting.
Bortsett fra selrulla rør osv.
Hva om du legger en skål oppå risten?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Krutt vil tørke fint med varme, mens stjerner og særlig større ting som kometer må få tørke uten varme.
Det som skjer, er at skorpen tørker for fort og danner et tett skall som stenger fuktigheten inne.
Da risikerer man å sitte med stjerner som det tar en evighet å tørke.
Så stjerner kan man bare legge forran en vifte?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Etter min erfaring er kometer som er såpass store som 2- og 3" fine å tørke i romtemperatur. Evt. ute i vinden. En metode jeg bruker for å skjekke om kometer og stjerner er tørre er at jeg legger en komet eller 5 i en plastpose ute i sola, og hvis det ikke kommer noe kondens på posen så er det tørt, og visa versa.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Romtemperatur og vifte er gjerne mer enn godt nok!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hva om du legger en skål oppå risten?
Vis hele sitatet...
Viss det ikke blåser for mye bør jo det gå greit, bortsettfra at det er litt mindre overflate i boks.