Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2937
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
"Det er avdekket at dette har skjedd både i Oslo, langt nord i Norge, langt sør i landet og vestover, forteller Mattson."

Skjønner ikke hva de mener med langt i nord....

"Ifølge tidsskriftet Brannmannen har TATP like stor sprengkraft som dynamitt, men er langt mer følsomt. Mens dynamitt tåler en fallhøyde på flere meter, tåler TATP en fallhøyde på kun ti centimeter."

Jeg Hater media! De er dumme!

"I et forsøk på å avsløre hvem som er med på denne livsfarlige aktiviteten, overvåker medlemmer av bombegruppen chatterom hvor ungdommer diskuterer hvordan bomber kan lages."

WIP? Viss dere leser dette bombegruppe, så please ikke gjør meg noe. jeg har ikke gjort noe galt! Bare ring 91764917
Men det virker ikke som media har skjønt greia med folk her...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan vel enkelt og greit bekrefte at politiet nok er klar over war is peace, og at en del i politiet surfer innom her med visse mellomrom...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Oida, takk for linken!
All oppmerksomhet til hjemmelaget sprengstoff/TATP i Norge kom jo ikke før ulykken i Oslo 2005, da storebroren klarte å drepe lillebroren sin da han skulle tette igjen et metallrør ved å slå med en hammer(av alle ting).
Fy faen som jeg hater de Darwinkandidatene som trekker oppmerksomhet på oss som faktisk har aktivert hjernen vår.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Skjønner jo de politifolka litt, når det er drittunger som ikke greier å oppføre seg ordentlig som da skader seg og gir et dårlig rykte for oss som holder på med dette for å ha det gøy og ikke for å ødelegge eller drepe! (Ja, Bjølg! akuratt det jeg mener!!!)
Det dro godt i smilebåndet når jeg leste dette:
I et forsøk på å avsløre hvem som er med på denne livsfarlige aktiviteten, overvåker medlemmer av bombegruppen chatterom hvor ungdommer diskuterer hvordan bomber kan lages.

– Men det er uhyre vanskelig å få en oversikt over hvem som er med. Ofte går de under kodenavn, forteller Mattson..
Vis hele sitatet...
Og til til dere hyggelige politifolk / bombegruppe som leser dette: Jeg lager ikke sprengstoff, men holder på med kjemi. ...hvor det kan smelle litt noen ganger. Ta gjerne en tur hjem til meg om dere har lyst så kan jeg vise dere noen kule eksperimenter
Ps. Synes det er bra at dere prøver å fjerne disse Darwinkandidatene som Bjølg kalte de
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Oida, takk for linken!
All oppmerksomhet til hjemmelaget sprengstoff/TATP i Norge kom jo ikke før ulykken i Oslo 2005, da storebroren klarte å drepe lillebroren sin da han skulle tette igjen et metallrør ved å slå med en hammer(av alle ting).
Vis hele sitatet...
Det var lillebroren som drepte seg selv og skadet storebroren hardt. Men hvem faen pakker inn AP i metallrør?! I det hele tatt hvem faen pakker AP inn?! Og hvem faen slår på røret med hammer?!?! Jeg hater Darwinawardsfolk. Grorudfolka, og gutten i sverige i 2004, er ett flott eksempel på slike.
ALT er farlig! Alt krever forhåndsregler. Kjøre bil har masse forhåndsregler, men folk klarer drepe seg selv og andre hele tida forde.
Fallskjermhopping også... Altid pakk skjermen riktig... Pakker du feil, dør du.
Dette blir for dumt...

Skulle vært noe sånn at ikke alle medlemmene fikk tilgang til alle oppskriftene før di hadde bevist for en admin at di hadde litt kunskap om det og fortalte hvordan du skulle behandle det....

Det er alt for enkelt og gå inn her, finne en oppskrift og bruke dette til hærverk!
Skulle satt folk inn i dette og faktisk gjort en insats for og få tilgangen...Blir kanskje mindre folk som gidder og streve vist di bare har interessen for og ødelegge...men vet ikke jeg, bare en mulighet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Djammen Vis innlegg
Dette blir for dumt...

Skulle vært noe sånn at ikke alle medlemmene fikk tilgang til alle oppskriftene før di hadde bevist for en admin at di hadde litt kunskap om det og fortalte hvordan du skulle behandle det....

Det er alt for enkelt og gå inn her, finne en oppskrift og bruke dette til hærverk!
Vis hele sitatet...
Eg ser ekstremt mange problemer med den modellen. For det første kan en gjere feil, og då får en brått et større ansvar. Det vil vi ikkje. For det andre risikerer en da at shitkids finner ei utrygg oppskrift via google, og blåser av seg huet av den grunn - kanskje er det da bedre at han finner litt vettug diskusjon rundt ei oppskrift?

Forøvrig er det der med å stenge tilgang til informasjon etter mi meining en tåpelig utopi i dagens verden. Det hadde gått tre timer fra det var gjennomført til forumet låg ute for nedlasting på norbits.

Så eg kan garantere deg at det du etterspør _ALDRI_ vil skje.
Jeg føler meg relativt trygg, siden jeg alldri gjør hærverk.
Men det er nok WIP politiet snakker om tror jeg, og det er jo nokså mange medlemmer her som ikke har et eneste innlegg, og kanskje kun er ute etter oppskrifter de kan følge uten å ha noe peiling.

Men jeg forstår politiet, men noe blir alikevel ganske uretferdig for de som gjør dette forsvarlig og ikke skader noe, men bare for interessens skyld.
Men det at AP detonerer av å dette ned fra 10 cm, er vel litt drøyt...

Men hvis politiet vil spørre om noe, så kan de vel registrere seg og sende en PM eller noe?
Okay, spurte ikke om det, bare nevnte et lite forslag menmen

btw, AP kan ikke detoneres med en høyde på 10 cm, da er det isåfall ustabilt nok til og detonere mens du tar på det..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Djammen Vis innlegg
Okay, spurte ikke om det, bare nevnte et lite forslag menmen

btw, AP kan ikke detoneres med en høyde på 10 cm, da er det isåfall ustabilt nok til og detonere mens du tar på det..
Vis hele sitatet...
Vell og begrense oppskrifter til de som har bevist seg værdig er jo en ide Litt synd at da er det bare 2% av medlemmene som for tilgang :P Haha greit det egentlig.

Og ja 10 cm fallhøyde? Hva mener du? Dropptest? Neppe. Høres helt idiotisk ut for meg.
Jeg har skutt 3,2g AP som lå i en ballong vakumpakka, med paintballgevær.
Kula veier 3,2 gram og kommer i 300 fps hastighet. Det var ingen detonasjon. Jeg skaut mellom 5 og 10 ganger.

Jeg vet om en som har mista en AP fenghette fra motorsykkel i 80 Km/h, uten detonasjon. Det var en stor fenghette btw...
Men kun å diskutere teorien rundt sprengstoff, som mange av oss for det meste gjør, er vel ikke ulovlig?
Har for min del ikke lastet opp bilder eller videoer av noe som ha med sprengstoff å gjøre, og
prøver bevisst å holde meg ganske "nøytral".
Vil også si min interesse er mye mer rettet mot kjemien og teorien rundt eksplosiver.

At politi griper inn synes jeg er helt greit. Alt for mange skades av uvettig omgang med sprengstoff. Synes derimot det er synd at denne interessen skal være så vanskelig å dyrke.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Uansett om du ikke driver med hærverk, så er det ulovlig å lage og bruke hjemmelaget sprengstoff.
Så ikke tro det at folk vil kunne slippe lett unna hvis politiet finner ut hvor du bor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Uansett om du ikke driver med hærverk, så er det ulovlig å lage og bruke hjemmelaget sprengstoff.
Så ikke tro det at folk vil kunne slippe lett unna hvis politiet finner ut hvor du bor.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er ikkje tankekriminalitet (thought crime) innført som begrep i norsk lov, til tross for at en del i politiet ser ut til å ha et brennande varmt ønske om det.
De fleste brukerne som er registret på WIP i dag er bare småkids som har hørt at det går ann å lage bomber av andre ting enn bakepulver. Jeg sier ikke at dette er tilfelle hos alle brukere, men flertallet av brukerne mener jeg å ha registrert seg av den grunn.

Nå ser jeg på dette som en negativ ting, ettersom WIP ikke er en nettside for å "lage bomber" for meg. For meg er WIP en relativt pålitelig kilde til informasjon innen kjemi og pyro. For min del er jeg ikke særlig interessert i HE, ettersom jeg er skremt av dets krefter. Selvfølgelig er det gøyt at ting smeller - Men hvem ønsker å skade seg?

Det at folk ser på WIP som et "BOMBE-forum" er helt galt! Så og si alle aktive brukere på WIP er pyro- eller kjemiinterreserte med meget gode kunnskaper som ikke brukes til formål som er rettet mot noe eller noen som ville skadet en persons eller statens eiendom. De aktive brukerne på forumet diskuterer og drøfter over nye interessante temaer, både praktisk og teoretisk bruk av kjemi. Når jeg hører om personer som skader seg i kjemi tenker jeg ikke på dette som en katastrofe - En ulykke kan da skje med hvem som helst uansett bakgrunn av erfaring?
- Derimot om en ulykke skulle forekomme pga. for lite sikkerhet, større idioti og ja, enda mer idioti så syntes jeg det er direkte trist. Jeg skal ikke si de fortjener å bli skadet, for det gjør da virkelig ingen. Men å legge skyld på WIP som et "Bombe-forum" fordi noen ungdommer eller voksne for den saks skyld skulle finne seg en oppskrift for så å misbruke den og deretter skade seg pga. deres egen feil er totalt feil og urimelig for alle andre brukere på WIP.

Jeg er selv meget interessert i kjemi, slik som de fleste andre aktive brukerne her inne. Det gjelder da både praktisk og teoretisk kjemi. Jeg er ikke ute etter å sprenge ting, eller brenne noe for den saks skyld. Jeg er interessert i HVA som skjer når en reaksjon starter. Jeg er også meget interessert i alt det andre praktiske som har med kjemi å gjøre - og ikke bare resultatet av reaksjonen - Enten det måtte inkludere smell eller flammer, røyk eller bare vann/oksygen for den saks skyld er jeg mer interessert i hva- og hvorfor dette nemlig skjer.

Men jo, tilbake til det jeg snakket om; WIP står ikke ansvarlig for at personer som ikke er egnet til det som måtte stå på denne siden kan misbruke informasjonen. Informasjonen som står på WIP er iallefall utført av erfarme mennesker, både teoretisk utregnet samt praktisk utført. Det at noen gjør noe feil eller utelater noe er dumt.

Konklusjonen på dette litt lengre innlegget vil da være; En ulykke innen kjemi, pyroteknikk eller HE kan oppstå akkurat som en hvilken som helst ulykke i dagliglivet. En bilulykke er mye mer sannsynlig for å oppstå enn at et vakkert shell sprenger i hånda til en person. Dette kommer jo selvfølgelig ann på hvordan HMS-en er hos denne personen, men er man forsvarlig og forsiktig mener jeg det er farligere å kjøre bil, enn å holde er shell man selv har laget, når man vet hva som er inni - OG som sagt at man ikke har puttet inni noe idiotisk som AP eller noe slikt.


Det er umulig for admin/crew på WIP å filtrere informasjon til forskjellige brukere, ettersom de i det tilfellet ville kunne funnet informasjonen på andre FARLIGE sider som AC boken, totse eller rotteneggs. (DISSE NETTSIDENE/BOKEN ER LIVSFARLIGE!!! INFORMASJONEN ER SÅ OG SI ALDRI RETT!)
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
De fleste brukerne som er registret på WIP i dag er bare småkids som har hørt at det går ann å lage bomber av andre ting enn bakepulver. Jeg sier ikke at dette er tilfelle hos alle brukere, men flertallet av brukerne mener jeg å ha registrert seg av den grunn.

Nå ser jeg på dette som en negativ ting, ettersom WIP ikke er en nettside for å "lage bomber" for meg. For meg er WIP en relativt pålitelig kilde til informasjon innen kjemi og pyro. For min del er jeg ikke særlig interessert i HE, ettersom jeg er skremt av dets krefter. Selvfølgelig er det gøyt at ting smeller - Men hvem ønsker å skade seg?

Det at folk ser på WIP som et "BOMBE-forum" er helt galt! Så og si alle aktive brukere på WIP er pyro- eller kjemiinterreserte med meget gode kunnskaper som ikke brukes til formål som er rettet mot noe eller noen som ville skadet en persons eller statens eiendom. De aktive brukerne på forumet diskuterer og drøfter over nye interessante temaer, både praktisk og teoretisk bruk av kjemi. Når jeg hører om personer som skader seg i kjemi tenker jeg ikke på dette som en katastrofe - En ulykke kan da skje med hvem som helst uansett bakgrunn av erfaring?
- Derimot om en ulykke skulle forekomme pga. for lite sikkerhet, større idioti og ja, enda mer idioti så syntes jeg det er direkte trist. Jeg skal ikke si de fortjener å bli skadet, for det gjør da virkelig ingen. Men å legge skyld på WIP som et "Bombe-forum" fordi noen ungdommer eller voksne for den saks skyld skulle finne seg en oppskrift for så å misbruke den og deretter skade seg pga. deres egen feil er totalt feil og urimelig for alle andre brukere på WIP.

Jeg er selv meget interessert i kjemi, slik som de fleste andre aktive brukerne her inne. Det gjelder da både praktisk og teoretisk kjemi. Jeg er ikke ute etter å sprenge ting, eller brenne noe for den saks skyld. Jeg er interessert i HVA som skjer når en reaksjon starter. Jeg er også meget interessert i alt det andre praktiske som har med kjemi å gjøre - og ikke bare resultatet av reaksjonen - Enten det måtte inkludere smell eller flammer, røyk eller bare vann/oksygen for den saks skyld er jeg mer interessert i hva- og hvorfor dette nemlig skjer.

Men jo, tilbake til det jeg snakket om; WIP står ikke ansvarlig for at personer som ikke er egnet til det som måtte stå på denne siden kan misbruke informasjonen. Informasjonen som står på WIP er iallefall utført av erfarme mennesker, både teoretisk utregnet samt praktisk utført. Det at noen gjør noe feil eller utelater noe er dumt.

Konklusjonen på dette litt lengre innlegget vil da være; En ulykke innen kjemi, pyroteknikk eller HE kan oppstå akkurat som en hvilken som helst ulykke i dagliglivet. En bilulykke er mye mer sannsynlig for å oppstå enn at et vakkert shell sprenger i hånda til en person. Dette kommer jo selvfølgelig ann på hvordan HMS-en er hos denne personen, men er man forsvarlig og forsiktig mener jeg det er farligere å kjøre bil, enn å holde er shell man selv har laget, når man vet hva som er inni - OG som sagt at man ikke har puttet inni noe idiotisk som AP eller noe slikt.


Det er umulig for admin/crew på WIP å filtrere informasjon til forskjellige brukere, ettersom de i det tilfellet ville kunne funnet informasjonen på andre FARLIGE sider som AC boken, totse eller rotteneggs. (DISSE NETTSIDENE/BOKEN ER LIVSFARLIGE!!! INFORMASJONEN ER SÅ OG SI ALDRI RETT!)
Vis hele sitatet...
Jeg er så enig at jeg har lyst til å ta deg i hånda og gratulere for å ha fått utlevert en sunn posrjon med vett.

Jeg tenker i slike baner at de brukerne her inne som utmerker seg, er de som er ute etter å bidra i form av diskusjon, teorier og eksperimentering, og ikke de som bare regger seg for å lære hvordan de lager AP som de før de fant oppskriften trodde var et politisk parti.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så viss bombepatrulien skal starte og banke på dører, så for de begynne med de som mest sannsynlig dreper seg selv først
bomb3rm4n... Bra post!
Bjølg: Takk for det !

Vidarlo:

Går ikke dette på samme prinsippet som loven om hensikt? I det man tenker å utføre en ulovlig handling, har man begått en forbrytelse? Selvom man ikke utfører denne handlingen har hensikten vært ulovlig.

Edit: UP: Takk
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så viss jeg blir sint og tenker jeg skal banke en drittunge, men ikke gjør det, så kommer politiet og sier "Gjort er gjort! You go to jail, bad boy!"
Vil tro loven omfatter alvorligere ting som:"Jeg skal sprenge rådhuset med ettellerannet i morgen", "Jeg skal drepe Ola Nordmann slik og slik". Dvs. at du planlegger å utføre en ulovlig handling, som å stjele Munch bildene, men å trekke seg.

Å banke en drittunge? Det er isåfall ganske impulsivt gjort med mindre du er medlem av B-gjengen eller noe slikt. Da ville jo isåfall hendelsen vært planlagt, right?
I norge kan du planlegge hva som helst f.eks å bombe et eller annet, å rane en bank eller å drepe noen uten å bli straffet for det. Politiet kan selfølgelig prøve å hindre deg før du utfører det, men de kan ikke straffe deg for å ha planlagt noe.
Å ødelegge noe er jo veldig morro, men ødelegg noe gammelt, som du eier, eller en av dine venner som er med eier, det er jo det som er morroa, ikke ødelegge noe som man får politiet etter seg, det er bare kjdelig!

Gammel fryseboks, kjøleskap, vaskemaskin osv... det er morroa med sprengstoff
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
I norge kan du planlegge hva som helst f.eks å bombe et eller annet, å rane en bank eller å drepe noen uten å bli straffet for det. Politiet kan selfølgelig prøve å hindre deg før du utfører det, men de kan ikke straffe deg for å ha planlagt noe.
Vis hele sitatet...
Du kan diskutere det, men ikkje planlegge det. Det er to rimelig distinkte ting. Forsøk skal i utgangspunktet straffast like strengt som gjennomført handling...
Har du bevis på det?
Hørte på nyhetene at man ikke kunne straffes for å planlegge terroraksjoner i Norge, men det kan jo bare være meg som misforsto eller no.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Har du bevis på det?
Hørte på nyhetene at man ikke kunne straffes for å planlegge terroraksjoner i Norge, men det kan jo bare være meg som misforsto eller no.
Vis hele sitatet...
Kjem an på kor langt du er komt i planlegginga. Om du har skaffa utstyret som trengst så er det vel absoulutt gått fra teoretisk diskusjon til forsøk på gjennomføring. Kort sagt er det en glidande overgang.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Har du bevis på det?
Hørte på nyhetene at man ikke kunne straffes for å planlegge terroraksjoner i Norge, men det kan jo bare være meg som misforsto eller no.
Vis hele sitatet...
Så du mener at politiet ikke skal gripe inn før etter en terroraksjon?
Hvis Politiet/kripos har mistanke til en forbrytelse der noen planlegger å sprenge et bygg så tar vi som en selvfølge at de vil gripe inn.

At vi bruker sprengstoff med sunn "fornuftighet" er selvsagt riktig, men vi har etter loven ikke lov. Jeg selv kunne sprengt som en patetisk drittunge, rett utenfor et nabolag bare fordi jeg vil skape oppmerksomhet, plage mennesker, politi og presse HMS til det ytterste, men det gjør jeg ikke.

Mange av oss her på WIP har respekt for hva vi holder i hendene, vi vil ha minst oppmerksomhet, men samtidig sprenger vi for å ha det gøy.
Jeg personlig tar båten ut på en øy hvor det ikke bor noen på en radius 1-2km.

At noen ødelegger for oss andre er bare synd.
Visst du tar å ser noen poster over så ser du at jeg skrev at politiet kunne gripe inn før du utfører en eventuell handling, men de kan ikke straffe deg pågrunn av planlegging.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av S3MT3X Vis innlegg
Visst du tar å ser noen poster over så ser du at jeg skrev at politiet kunne gripe inn før du utfører en eventuell handling, men de kan ikke straffe deg pågrunn av planlegging.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan dei. http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-007.html

§ 49. Strafbart Forsøg foreligger, naar en Forbrydelse ei er fuldbyrdet, men der er foretaget Handling, hvorved dens Udførelse tilsigtedes paabegyndt.
Forsøg paa Forseelse er ikke strafbart.
§ 50. Forsøgets Strafbarhed bortfalder, saafremt den skyldige af egen fri Vilje enten afstaar fra den forbryderske Virksomhed, før endnu fuldendt Forsøg foreligger, eller forebygger den Følge, ved hvis Indtrædelse Forbrydelsen vilde være fuldbyrdet, forinden han endnu ved, at den forbryderske Virksomhed er opdaget.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det en helvetes irrelevant diskusjon, og herved rekna som OT i denne tråden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Djammen Vis innlegg
Å ødelegge noe er jo veldig morro, men ødelegg noe gammelt, som du eier, eller en av dine venner som er med eier, det er jo det som er morroa, ikke ødelegge noe som man får politiet etter seg, det er bare kjdelig!

Gammel fryseboks, kjøleskap, vaskemaskin osv... det er morroa med sprengstoff
Vis hele sitatet...
Du synes det er morro og ødelegge ting? Jeg for min del synes det er morro og se resultater. Som retta ladninger og slikt. Eventuelt hvor stort krater du kan lage.

Og som jeg har forstått så driver du og planlegger og sprenge ANFO og slikt Djammen... Håper for guds skyld du ikke kombinerer det med gammel fryseboks, kjøleskap og vaskemaskiner... Du kan drepe deg selv ganske efektivt da. Bare tips liksom. Splinter er ikke kult :P
Muligens at politimannen snakker om et av faremomentene når man lager eksplosivet. At guttene kanskje har fått til dimer istedet for trimer? Derfor den ikke tåler fallet? På en annen side er ikke dimer-AP TATP...
Godt poeng, men som du sier bruker de betegnelsen TATP, som (hvis de har peiling, som jeg frankly tviler på) utelukker dimer-AP. Uansett kan vi trygt konkludere med at de som dør har gjort noe feil et sted, og tatt mindre forhåndsregler enn de skulle. Og da er det selvforskyldt IMHO.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
At de gjør noe feil et sted er vell ikke en overaskelse?
Grorud: Slå på stålrøret med hammer for og få på en kork.
Sverige: Går til bomba fordi den ikke smalt tilfredstillende tidlig.
Djammen: Gikk med 12g APAN i hånda, sammen med idioter, uten og følge med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
At de gjør noe feil et sted er vell ikke en overaskelse?
Grorud: Slå på stålrøret med hammer for og få på en kork.
Sverige: Går til bomba fordi den ikke smalt tilfredstillende tidlig.
Djammen: Gikk med 12g APAN i hånda, sammen med idioter, uten og følge med.
Vis hele sitatet...
Tenker vi lar det bli konklusjon i denne tråden.