Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4288
Hei,

Jeg har en sønn på 5 år som jeg fikk med en eks, og denne dama oppfatter jeg som veldig kontrollerende. I mine øyne forhindrer hun meg i å utvikle forholdet til barnet. Det er mitt eneste barn.

Jeg trenger derfor litt tips på om det finnes gode fedre - grupper hvor jeg kan få litt råd og vink, samt å få en bedre forståelse av hvor gal baby-mama er eller om jeg forventer for mye.

Forsøkte å søke her og på nett..

Much appreciated.. 👨x👦
Det er en gruppe på facebook som jeg vil anbefale deg å sjekke ut.

https://www.facebook.com/groups/pappaklubben

Jeg ville stilt det samme spørsmålet du stilte her, der
BlueAngel's Avatar
Trådstarter
32 6
Bra tips. Takk
Ta kontakt med familievernkontoret
Hm. Hva med ennå en prat med din ex? I en setting der det er rom for samtale uten andre ting som krever noe av dere? Gjerne med en nøytral tredjepart som hxn over sier? Problemene dere har må dere finne veien ut av sammen. Et forum eller et hav av andre som sliter hjelper deg jo ikke med kjerneproblemet, din relasjon til barnets mor. Dere trenger ikke like hverandre lenger, men dere må kunne samarbeide og snakke sammen som voksne mennesker. For det er til barnets beste.

Og på det møtet bør dere ha "tomme hoder". Ikke fordel skyld eller ta opp alt som ikke har virket tidligere. Ha fokus på hva som virke fremover, og hvordan dere skal komme dit. Klare regler og avtaler.
Sist endret av _abc_; 17. juni 2022 kl. 19:38.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dere trenger ikke like hverandre lenger, men dere må kunne samarbeide og snakke sammen som voksne mennesker. For det er til barnets beste.
Vis hele sitatet...
Er dette første gang du har vært borti samlivsbrudd?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dere trenger ikke like hverandre lenger, men dere må kunne samarbeide
og snakke sammen som voksne mennesker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er dette første gang du har vært borti samlivsbrudd?
Vis hele sitatet...
Han sier ikke at det er lett gjør han vel, ei heller at det reflekterer virkeligheten.
Men at det er idealet, at det er det vi burde strekke oss etter.
Ikke minst fordi

Sitat av _abc_ Vis innlegg
..det er til barnets beste.
Vis hele sitatet...
Om "barnets beste" fungerte som argument ville han nepppe trengt å spørre her...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Om "barnets beste" fungerte som argument ville han nepppe trengt å spørre her...
Vis hele sitatet...
Han spør og @_abc_ forklarer.
Om TS tar det til seg eller ikke er en annen sak.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Om "barnets beste" fungerte som argument ville han nepppe trengt å spørre her...
Vis hele sitatet...
nøytral tredjepart, skal jeg tegne og forklare til deg? Du skjønner vel hvorfor jeg sa det? Fordi det er såre følelser på begge sider av bordet. Dersom det har fokus, er det vanskelig å bli konstruktiv og det ender raskt i drittkasting.

En terapeut eller en fra familievernkontoret har jobbet med vanskelige saker før og kan lettere bidra til at fokus er løsning for tiden fremover og ikke velte seg i gammelt agg.

Barnet har jo ikke skyld i bruddet og kan ikke far og mor takle henting/levering uten at det blir helvete er det verst for barnet.

Poenget jeg forsøkte få frem er at det er fort at et dedikert forum blir en ventil heller enn noe som bidrar til en løsning. Dessuten, at han får virtuelle klapp på ryggen og forståelse fra andre i en vanskelig situasjon hjelper kanskje ikke om kommunikasjonen med mor til barnet ikke løses. Og da er feks familievernkontoret en bedre instans.
Sist endret av _abc_; 18. juni 2022 kl. 00:52.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Om "barnets beste" fungerte som argument ville han neppe trengt å spørre her...
Vis hele sitatet...
Å snakke med en profesjonell tredjepart tilstede er et godt tips uansett. Kanskje kan misforstelser oppklares og kommunikasjonen bli bedre, men er hun virkelig helt umulig så har man et vitne på avtaler som er gjort og sikrer at ting ikke blir vridd på i etterkant.

Skal ikke si at det er galt å ventilere heller, men at hun graver seg ned i en skyttergrav betyr ikke at ts bør grave seg ned på motstatt side. Det er barnet det går ut over, noen må være den voksne her.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Hva med ennå en prat med din ex? I en setting der det er rom for samtale uten andre ting som krever noe av dere? Gjerne med en nøytral tredjepart som hxn over sier? Problemene dere har må dere finne veien ut av sammen. Et forum eller et hav av andre som sliter hjelper deg jo ikke med kjerneproblemet, din relasjon til barnets mor. Dere trenger ikke like hverandre lenger, men dere må kunne samarbeide og snakke sammen som voksne mennesker. For det er til barnets beste.

Og på det møtet bør dere ha "tomme hoder". Ikke fordel skyld eller ta opp alt som ikke har virket tidligere. Ha fokus på hva som virke fremover, og hvordan dere skal komme dit. Klare regler og avtaler.
Vis hele sitatet...
I noen tilfeller er det dessverre ikke så enkelt. I mitt eget tilfelle var eksen vanskelig å ha med å gjøre fordi hun hadde en kontrollerende atferd. Vi var innom både familievernkontoret og parterapi. Parterapeuten ristet oppgitt på hodet når han måtte stoppe en av tiradene hennes. Har dessverre også ikke helt positiv erfaring med familievernkontoret; jeg måtte fint ta til takke med å ikke ha barna mine til jul 2 år på rad, bare fordi eksen «ikke ville, hun hadde lagt planer». Det hele endte med fordeling av ferie, påske, jul på sikt og skriftlig kommunikasjon. Nå slipper jeg iallefall «det har jeg jo fortalt deg» situasjoner når det egentlig aldri har skjedd.

Jeg er enig med deg i det du sier på et teoretisk nivå, men i praksis er det ikle mulig i alle tilfeller. Noen personer er det vanskelig å samarbeide med uansett.
Sist endret av loppetrusa; 18. juni 2022 kl. 11:36.
Sitat av atom Vis innlegg
I noen tilfeller er det dessverre ikke så enkelt. I mitt eget tilfelle var eksen vanskelig å ha med å gjøre fordi hun hadde en kontrollerende atferd. Vi var innom både familievernkontoret og parterapi. Parterapeuten ristet oppgitt på hodet når han måtte stoppe en av tiradene hennes. Har dessverre også ikke helt positiv erfaring med familievernkontoret; jeg måtte fint ta til takke med å ikke ha barna mine til jul 2 år på rad, bare fordi eksen «ikke ville, hun hadde lagt planer».

Jeg er enig med deg i det du sier på et teoretisk nivå, men i praksis er det ikle mulig i alle tilfeller. Noen personer er det vanskelig å samarbeide med uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå at det er et helvete for de som er i en sånn situasjon. Dog endrer det ikke rådet jeg gir. Og er motpart skikkelig vrang er kanskje siste utvei en vurdering om å søke full omsorg for barnet fordi oppvekstvilkår hos mor er elendige for barnet. Før ting ender der er eneste utvei kommunikasjon og faste bindende avtaler begge parter forholder seg til.

Følelser eller kanskje spesielt sårede følelser er et elendig utgangspunkt for og bli løsningorientert. Det er for lett for den ene eller begge at det ender i drittkasting, eller stillingskrig. To motparter som graver stadig større skyttergroper mens det rippes opp i gammel dritt vil komplisere prosessen. Bruk nøytral tredjepart, som megler og til å dokumentere og bevitne avtaler.

Evt kontakt advokat. Barnet trenger en oppvekst i et evig helvete. Det er skadelig.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Barnet trenger en oppvekst i et evig helvete.
Vis hele sitatet...
Her syns jeg du tar litt hardt i.
Sist endret av vindaloo; 18. juni 2022 kl. 11:52.
Sitat av atom Vis innlegg
I noen tilfeller er det dessverre ikke så enkelt. I mitt eget tilfelle var eksen vanskelig å ha med å gjøre fordi hun hadde en kontrollerende atferd.
Vis hele sitatet...
Desto viktigere å få dokumentert av nøytral part hvem det er som prøver og hvem det er som saboterer. Det er jo ikke fordi det er enkelt at man oppsøker hjelp.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Her syns jeg du tar litt hardt i.
Vis hele sitatet...
Hehe ja hva var det egentlig tenke der?

Ja spørs vel om ikke noen har rappet et ord fra den linjen. For det er jo utenkelig at jeg skrev feil, adhd og dysleksi har ingen betydning. Tror det er nso som kjeder seg i mexico og er inne og endrer det jeg skriver. Forresten. Jeg tror vi bare gjør det til en fast greie. Er jeg far out i et innlegg, da er det ikke ikke jeg da er det nso som kjeder seg.
Sist endret av _abc_; 18. juni 2022 kl. 14:40.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
nøytral tredjepart
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg var litt flåsete, men på meg hørtes det ut som å si til en på 250kg at de må spise mindre og trene mer. Om det var så enkelt ville man ikke hatt den samtalen. Jeg antar at TS har prøvd dialog, samarbeid og mekling uten hell.

Og da handler det ikke om å fikse situasjonen men om å lære seg å leve med problemet. Fokuser på det som man faktisk kan gjøre noe med, prøv å lev ditt liv som best du kan innenfor de bedritne rammene du har blitt tildelt.
Det viktige er jo at det ikke bli ett ekko kammer men at ma får hjelp.

Har ikke vært derselv, men har fungert som ventil for en kompis som sliter med eksen.

Har styrt han unna en del fallgeue og pekt på ting han faktisk kan gjøre noe med og hvem han burde ta det med.

Alt som avtales skal være skriftlig var noe av de første, alt skal på papiret. Eller i det minste en sms,

Snakk med alle som har med barnet og gjøre, skole, bhg, fotballtrener, la dem vite at du finnes. Så lenge begge har omsorg så har man rett til å vite hvordan barnet har det på skole eller bhg.

Familievernkontoret er gull verdt, de er flinke og kan det her, men noen av dem er dårlige, bytt da megler.

Og skal kontrakter/avtaler lages så er det verdt noen kroner å konsultere en advokat.

Lykke til
Enig der, ekkokammer må man unngå for en hver pris.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei. Ser spørsmålet mitt skapte litt debatt.

For det første så synes jeg det er drøye slutninger som trekkes av de få linjene jeg skriver. Jeg ønsker å utvikle forholdet til mitt barn fordi jeg tror det er det beste for barnet - at det sammenfaller med mitt eget ønske er vel være bra?

Ikke at det betyr noe å få kjeft her, men for å forklare så hadde jeg behov for å lese litt og kanskje diskutere erfaringer. Jeg lar med muligens overkjøre litt mye av mor da jeg kanskje har overdreven respekt mamma-rollen. Sånne ting. Tenker at det kan være nyttig for hen at pappa forsøker å holde seg oppdatert på gode løsninger.

Så den som mente at siden jeg postet et spørsmål her ikke tenkre på barnets beste kan ta seg en bolle! Tipper du er barnløs.

Og når det gjelder famvern-kontoret synes jeg det er veldig bra. Vi har hatt god nytte av det. Man kan være uheldig å treffe noe som jobber der man ikke "viber" med, men generelt et godt tilbud. Selvfølgelig ingen garanti. Lage avtaler og følge de opp er nøkkelen for oss.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Jeg har full forståelse for problemet ditt, er dessverre på samme plass selv!
Ser at det er en stund siden du la ut dette innlegget, og lurer på hvordan det gikk med deg, og hva du gjorde, fant du noen gode forum for fedre?

Vet akkurat hvordan du hadde det i denne situasjonen (tror jeg), har ikke lest alle innleggene her..men at du opplevde å få kjeft er drøyt, og ja..de har nok ikke barn selv!

Norske lover diskriminerer fedre, dette har til og med blitt meldt inn til EFTA- domstolen!
Sist endret av Kjetta77; 10. november 2023 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.