Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1584
Hei,

Jeg er i slutten av tyveårene, å har nå snart klart å spare opp en million kroner på kontoen ved hardbarka sparing det siste årene. Det eneste jeg sliter med er hva jeg skal gjøre videre med disse pengene, jeg føler enda ikke at jeg er klar for å "etablere" meg for å kjøpe leilighet. Da jeg enda ikke vett hva jeg vill jobbe med, å vill derfor ikke "knytte" meg til å være avhengig av å ha en jobb i tilfelle jeg skal studere i fremtiden.

Jeg føler også at alderen min begynner å "hente" meg inn, at jeg snart bør komme i gang med studier men klarer liksom ikke helt å bestemme meg om jeg er klar for å studere i frykt for å droppe ut å opparbeide meg studiegjeld til ingen nytte. Jeg var også den type eleven på skolen som måtte gå på grupperommet i min tid til å få ekstrahjelp til skolearbeid da jeg sliter med konsentrasjon/oppmerksomhet til tross får dette har jeg klart å skaffet meg fagbrev og studiekompetanse ( med helt greie karakteren, matten slet jeg en del med) men kunne sikkert fått det til bedre om jeg bare hadde prioritert det mer istedefor gaming. Men jeg tror det er dette som stopper meg for å hoppe på studiet, frykten av å feile.

Jeg begynner snart i ny jobb hvor jeg skal jobbe med typisk lagerarbeid, noe jeg har gjort de siste årene. Om jeg trives i den nye jobben blir jeg nok værende der en liten stund før jeg studere. Men samtidig kjenner jeg på aldersangst mtp på studier, at jeg begynner å bli for gammel osv. Er det noen her som har erfaring med å studere som voksen? Jeg vurdere også å ta opp et mattefag på kveldstid ved siden av 100% stillingsarbeid, noen som har erfaring å kombinere et fag ved siden av jobb?

Det er så mye jeg har lyst å gjøre! Men sliter sånn med å komme i "gang"
Det er mange godt voksne som tar høyere utdanning, så alder har du ingenting å bekymre deg for. Og studielån er det beste lånet du får i Norge, så hvorfor ikke utnytte tilbudet så lenge du har mulighet? Etter du har blitt over 38 år kan du ikke få studielån lenger så vidt jeg husker. Meld deg på noen årsstudium og se hva du liker i første omgang.
Sitat av Naturen Vis innlegg
Er det noen her som har erfaring med å studere som voksen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem. Massevis av godt voksne som tar utdanning.
Etter det jeg har sett av medstudenter så gjør gjerne de eldre det bedre på skolen enn de rett fra VGS også. De er mer konsentrerte på arbeidet, mindre opptatt av fest og baluba, og det å ha hatt jobb der man er i en rutine med 8-16 er fort en fordel.

Sitat av Naturen Vis innlegg
Jeg vurdere også å ta opp et mattefag på kveldstid ved siden av 100% stillingsarbeid, noen som har erfaring å kombinere et fag ved siden av jobb?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er ganske grei skuring. Det er bare å bruke en time eller to du normalt ville brukt på Netflix eller lignende og sette deg med skolearbeid i stedet. Fullt mulig, og mye mer givende.

Vil også nevne at det ikke er noe vits i å hoppe på et studie kun for å gjøre det. Det er ikke en nødvendighet, og det er heller ikke for alle å kjøre et studieløp. Er du fornøyd med situasjonen din behøver du ikke stresse med det.
Sist endret av moret; 31. mai 2022 kl. 21:52.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Det er mange godt voksne som tar høyere utdanning, så alder har du ingenting å bekymre deg for. Og studielån er det beste lånet du får i Norge, så hvorfor ikke utnytte tilbudet så lenge du har mulighet? Etter du har blitt over 38 år kan du ikke få studielån lenger så vidt jeg husker. Meld deg på noen årsstudium og se hva du liker i første omgang.
Vis hele sitatet...
Iirc gir de ut studielån til 65, dog kan du få lavere andel stipend rundt 50. Romslig regelverk så det er bra.

Sier som moret, studier er kanskje ikke veien? Se hva du har gjort. Du er under 30 og har en million i cash. Du fikser livet rett bra ser det ut til. Skulle du likevel finne noe du tenker er spennende kan du jo det deltid? Ved siden av jobb? Da kan du bruke lengre tid og du finner ut om studiet passer deg. Og siden du tar det ved siden av jobb, null lån.
Sist endret av _abc_; 1. juni 2022 kl. 01:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter hva jeg kan se for meg, er vi på vei inn i en global økonomisk krise, kraftigere enn den på 1930 tallet. Mange valutaer raser i verdi og hyper inflasjon nærmer seg et faktum flere steder. Som gutta sier over her er studielån meget gunstig, så å sitte på en million likvide midler ( selv om pengene taper seg i verdi )de neste årene kan bli meget lukrativt om du investerer smart i bolig markedet (utleie f.eks) eller aksjemarkedet etc.
Sitat av SmekeReven Vis innlegg
Etter hva jeg kan se for meg, er vi på vei inn i en global økonomisk krise, kraftigere enn den på 1930 tallet. Mange valutaer raser i verdi og hyper inflasjon nærmer seg et faktum flere steder. Som gutta sier over her er studielån meget gunstig, så å sitte på en million likvide midler ( selv om pengene taper seg i verdi )de neste årene kan bli meget lukrativt om du investerer smart i bolig markedet (utleie f.eks) eller aksjemarkedet etc.
Vis hele sitatet...
Kan du linke til den økonomiske krisen?
BRAND ∞ STRONG
Jeg tror man bla. frykter at Tysklands økonomi skal kollapse og de store ringvirkningene det vil medføre.
Men jeg er åpenbart ingen økonom og får spenna mine fra NAV så ikke ta mitt ord for det.