Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4225
Jeg er avhengig å lese aviser og om jeg klare en dag uten! Har jeg så mye bedre psyke, er det flere som føler det samme?

Og er nyheter dårlig for oss mennesker?
Om man ikke er noe kritisk til alt man leser er det nok dårlig for deg.
Men folk som er kritiske og bruker det til noe positivt, er det nok bra
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kommer an på hva du leser/hører, hvor fra, hva redaksjonen driver med osv.

De fleste medier har et profittmotiv. Det er svært naturlig for mennesker at oppmerksomhet trekkes til negativer. Medier trenger din oppmerksomhet for å tjene penger, og har derfor et visst insentiv til å pushe negative saker og vinklinger. Og dette er, for ordens skyld, medier som "oppfører seg ordentlig". Mange gidder ikke late som engang.

For eksempel, forrige test av luftsirenene ble dekket ca slik

NRK: Sivilforsvaret tester sirener kl xxyy
VG: NÅ: Derfor går flyalarmen!!
Dagbladet: AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ ALARM ALARM ALARM[...]

Forumet støtter ikke krigstyper, gul utheving osv., så min tolkning av dagbladet er dessverre ikke så naturtro som den kunne vært.
Sitat av veerner Vis innlegg
Jeg er avhengig å lese aviser og om jeg klare en dag uten! Har jeg så mye bedre psyke, er det flere som føler det samme?

Og er nyheter dårlig for oss mennesker?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om nyheter er direkte dårlige for mennesket, de fleste nyheter fra anstendige kilder er jo liksom helt innafor.
Men, nyheter som konsept er litt merkelig at man skal interessere seg for, i de aller fleste tilfeller er det hakkende likegyldig for deg som enkeltperson hva som er dagens store sak. Og de nyhetene som er store og viktige nok til at det har innvirking på livet ditt får du garantert vite om før eller senere.
Så om du føler at livet ditt er bedre uten; legg fra deg nyhetene. Les en bok, hør et album, gå en tur, se en film.
Nettaviser og dagsrevyen er for de fleste i landet lite annet enn tidsfordriv, det finnes bedre ting å bruke tiden sin på.
Tror ikke avhengighet av nyheter er tegn på en mye bedre psyke. Ser det på tegn på sløst tid. Ikke at jeg gjør dette selv, men jeg syntes det er bedre bruk av tida hvis man leser noe som en forfatter har tenkt frem og skapt i løpet av lang tid. VG og Dagbladet er junkfood og lureri. Blir du ikke lei av overskriftene som lover noe saftig og motbydelig, men innholdet som aldri leverer?

Det virker som de har deg på kroken, no offense. De har mye manipulerende metoder for å få oppmerksomheta di. Men jeg har sitti på kroken sjæl og det er en lite givende posisjon. Konklusjonen min er at det mest tabloide kan være ganske skadelig for en del folk og totalt ubrukelig for de fleste. Er du typen som bekymrer deg mye så spiller de rett inn i det
Sist endret av Bothrops; 4. august 2022 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nyheter, sosiale medier og det meste av digital input har jeg erfart påvirker meg negativt selv om man ikke tenker over det, merka det først når jeg begynte å stikke ut i marka å "koble av". Jeg får mye lettere angst/bli stressa av å sitte foran en skjerm kontra en stubbe i skogen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nyheter er i mitt syn en kilde til mye dritt. Ja det er mye bra i nyhetsbildet, og man skal jo absolutt være klar over hva som foregår i verden. Likevell blir jeg forbannet over å lese hvor satans mye kjendisvrøl og negativ vinkling man ofte skriver. Reportere er eksperter, ja, på det de skriver om og er flinke til å stille utfordrende spørsmål.

En kommer allikevell ikke utenom at alle og enhver har sitt biassett og en må dermed klare å filtrere objektive informasjonskilder på nettopp det, en objektiv måte, så langt det lar seg gjøre.

Selv har jeg kuttet ut bortimot alt av nyheter. Gjør hva du tror er bra.
Det er ingen konspirasjonsteori at noen få råkapitalistiske selskap har indirekte/direkte kontroll over en rekke verdens medier. En blekksprut med tentakler som strekker seg fra de fleste norske mediene til Schibsted og Reuters. Da får man mye vinklede nyheter som tjener de som putter penger i disse mediene sine interesser. Jeg vil anta at redaktørene i norske medier ikke våger å si for mye negativt om sine indirekte arbeidsgivere. Ekte kritisk journalistikk er ofte fraværende, men det finnes.

Jeg har det mye bedre i livet mitt etter at jeg begrenset inntaket av nyheter.
Var avhengig av nyheter før, men slutta for ett og et halvt år siden ca. Føler jeg har blitt vesentlig mindre bekymret av det.
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Om man ikke er noe kritisk til alt man leser er det nok dårlig for deg.
Men folk som er kritiske og bruker det til noe positivt, er det nok bra
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen i hva TS skriver. Men det som går inn på meg mest er når det skjer ting med unger, folk blir drept, broer kollapser og så videre og så videre.

Hva er det å være kritisk til, mener du?
Jeg kuttet ut ALT av nyheter i godt over et år, nærmere 1.5 år, men jeg var totalt avhengig. Så på tv2 nyhetskanalen, BBC, CNN, leste VG, Dagbladet, Aftenposten osv osv, flere ganger om dagen.

Tiden uten nyheter gjorde underverker og nå vurderer jeg å gjøre det samme igjen.

Mine nærmeste vet om det og de vet også å kun fortelle meg det som er viktig å vite.
Media har alltid en agenda, det er å selge/klikk.
Algoritmene og de tilbakestående "journalistene" går bananas i folks svakheter, og det finnes hverken ønske eller evne til å opplyse noen...

Det er ikke noe mer skadelig for deg å se på NRK enn det er for en fra Nord Korea å se på statskanalen deres...
Generelt digitale media har jeg erfart kan ha negativ effekt. Merka det først da jeg kobla av noen dager uti marka med telt å fiskestang. Slapper av mye mer. Digital input påvirker oss mere enn vi tror.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Kjenner meg igjen i hva TS skriver. Men det som går inn på meg mest er når det skjer ting med unger, folk blir drept, broer kollapser og så videre og så videre.

Hva er det å være kritisk til, mener du?
Vis hele sitatet...
Det å ta det inn over seg er unødvendig. Ulykker har alltid skjedd, null poeng i å la nyhetskonsern diktere hvor ofte du eksponeres for dem.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Det å ta det inn over seg er unødvendig. Ulykker har alltid skjedd, null poeng i å la nyhetskonsern diktere hvor ofte du eksponeres for dem.
Vis hele sitatet...
Åja, men da så.
BRAND ∞ STRONG
Syns det er jævlig provoserende at medier som VG, Dagbladet mfl. fortsatt kaller seg selv aviser.
Ja, de har alltid hatt en miks av lett og tungt stoff, underholdning og nyheter, men det de holder på nå er ren søppel.

Ordet "Avis" brukte å ha en hvis tyngde og troverdighet, sa man til noen at "jeg leste det i avisen" var det som regel
et vitnesbyrd på sannhet, riktig nok blåst opp og gjort mer spektakulært i enkelte aviser, men mer eller mindre alltid basert
på noe virkelig. Presenterte de en nyhet om at "Turister løper for livet når steinraset kommer" så ville ha vært en sak om noe som
nylig hadde skjedd og som var lokalt nok til å være av betydning for Norske lesere. I dag derimot kan dette like gjerne eller oftere være en 10 år gammel YouTube video fra Kina. Så prøver de å gjøre noe journalistikk ut av det ved legge på en voice-over, som basically bare er at de beskriver hva vi ser mens vi ser det.

Så på spørsmålet
Sitat av veerner Vis innlegg
..er nyheter dårlig for oss mennesker?
Vis hele sitatet...
vil jeg si; tradisjonelt, nei, dagens falske nyheter, ja.
Sist endret av vindaloo; 18. august 2022 kl. 09:02.