Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4625
Jeg jobber med IT. De har aldri hatt en dedikert IT-ansatt før, og har 0 peiling selv.
Jeg opplever det som et problem at de blander seg inn i avgjørelsene jeg tar. For eksempel trengte vi flere aksesspunkter. Jeg ble bedt om å gjøre det billigst mulig. Så klart!

Jeg skulle til å kjøpe aksesspunktene da de la merke til at de har både 2.4 og 5 GHz på emballasjen. De ba meg forklare forskjellen, og da jeg gjorde det og oppklarte at 2,4 GHz vil fungere på omtrent alt, mens 5 kunne være for nytt for enkelte enheter, så ble jeg beordret til å gjøre det enda billigere ved å kjøpe kun 2.4 GHz-baserte aksesspunkter, til tross for at de eksisterende kjører 5GHz også.

Senere blir jeg kalt ut til oppdrag pga. mindre netthastighet enn forventet. Jeg ble da bedt om å fikse det, da argumenterte jeg med kjøpet av AP. Da ble jeg bedt om å ta hensyn til slike ting neste gang, og da kjøpte vi en switch og nettverkskabel til den ansatte med hastighetsproblemer.

Da sa jeg «Nå er det nok. Jeg krever å få det fulle ansvaret for IT-systemet her, og at dere ikke justerer anbefalingene mine enda mer ned. Dere skal holde dere unna alt med IT å gjøre og la meg bruke min erfaring til å gi dere en brukervennlig opplevelse, ellers sier jeg opp.»

Har dere noen tanker? Var jeg for kravstor?
Sist endret av FuckaArbeid; 20. juni 2022 kl. 15:37.
Innafor det. Du begrunnet hvorfor du truet med dette på en skikkelig måte. Kan jeg spørre om hva responsen fra dems side ble?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kravstor? Tjeh. Idiot? Ja.

Du kan ikkje diktere ting. Det du kan gjere er å informere om konsekvenser av val. Gjerne skriftleg, slik at når folk klager kan du gå tilbake og vise til dine anbefalinger.
Trådstarter
9 3
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Innafor det. Du begrunnet hvorfor du truet med dette på en skikkelig måte. Kan jeg spørre om hva responsen fra dems side ble?
Vis hele sitatet...
Det blir et møte allerede imorgen, så får vi se
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kravstor? Tjeh. Idiot? Ja.

Du kan ikkje diktere ting. Det du kan gjere er å informere om konsekvenser av val. Gjerne skriftleg, slik at når folk klager kan du gå tilbake og vise til dine anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldingen, det er ikke bare klager det handler om, men at jeg senere blir bedt om å fikse et problem som ikke kan fikses med de ressursene vi har, nettopp fordi de ikke fulgte anbefalingene mine. Det blir da ekstra arbeid etterpå.
Jeg mener at du har den stillingen du har for en grunn. Hvis du ikke blir pånevnt ansvarlig på de områdene stillingen gjelder, så er det ingen grunn for å ha den stillingen tilsatt i bedriften. Jeg skjønner at de vil ha oppsyn i hva du bruker midlene på av oppkjøp osv. Men så lenge du som ansvarlig for IT i bedriften kan forsvare kjøp og bruk av midlene, så mener jeg at bedriften ikke har noen grunn for å blande seg. Jeg mener i værtfall at dette undergraver hva du er tilsatt i bedriften for.

Nå kjenner derimot ikke jeg til mer av historien enn nevnt ovenfor her da.
Sist endret av IW2022; 20. juni 2022 kl. 16:01.
Trådstarter
9 3
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg mener at du har den stillingen du har for en grunn. Hvis du ikke blir pånevnt ansvarlig på de områdene stillingen gjelder, så er det ingen grunn for å ha den stillingen tilsatt i bedriften. Jeg skjønner at de vil ha oppsyn i hva du bruker midlene på av oppkjøp osv. Men så lenge du som ansvarlig for IT i bedriften kan forsvare kjøp og bruk av midlene, så mener jeg at bedriften ikke har noen grunn for å blande seg. Jeg mener i værtfall at dette undergraver hva du er tilsatt i bedriften for.

Nå kjenner derimot ikke jeg til mer av historien enn nevnt ovenfor her da.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye mer bak historien, du er akkurat inne på riktig tanke. Takk for bekreftelsen din
Du må bli flinkere til å selge inn din foretrukne løsning. Når de overstyrer deg må du forklare hva konsekvensene kan bli, på sikt vil de forhåpentligvis stole mer på din vurdering.
Jeg synes det er rart at du er IT-ansett og skriver at: "og har 0 peiling selv".
Trådstarter
9 3
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du må bli flinkere til å selge inn din foretrukne løsning. Når de overstyrer deg må du forklare hva konsekvensene kan bli, på sikt vil de forhåpentligvis stole mer på din vurdering.
Vis hele sitatet...
Hm, det var ikke dumt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg synes det er rart at du er IT-ansett og skriver at: "og har 0 peiling selv".
Vis hele sitatet...
De som har 0 peiling
Det er innsalget som er problemet slik jeg ser det, du har jo egentlig solgt det litt inn motsatt av hva som er vanlig i dag. Du argumenterer slik jeg ser det for at 2.4Ghz er viktig og 5Ghz er mindre viktig.

I normale kontornettet med litt nyere klienter og riktig oppsett så vil du knapt nok se klienter på 2.4Ghz.
Du burde puste ut og ikke reagere så kraftig, mann.
Finn ut hvorfor du reagerer slik. Passion for bedriften? Egoet ditt som blir butthurt? Du har litt å jobbe med her, men mye går også å øve deg på å navigere slike situasjoner.
Jobber du med IT vil du møte krav fra utenforstående hele tiden. Det er helt naturlig. De er både brukere og betaler gjerne for systemet.

Her kunne du utrettet mye med å stille spørsmål tilbake.
Her er en eksempeldialog:

Oppdragsgiver: "Kan du legge til noen aksesspunkter? Gjør det billigst mulig!"
Deg: "Billigst mulig over hvilket tidsperspektiv? Ved å kjøpe inn akseesspunkter av høyere kvalitet kan vi drifte med reduserte operasjonelle kostnader. Det er også ofte en tradeoff mellom kost og brukeropplevelse. Er brukeropplevelse viktig for deg?".

Du må også lære deg å forstå hvilke tradeoffs du gjør ved å velge et system foran et annet og hvordan stakeholder forholder seg til det.

Deg: "Vi har 5ghz på eksisterende aksesspunkter. Ved å ikke kjøpe 5ghz på de nye kan vi skape dårlige brukeropplevelser for personer som beveger seg mellom aksesspunkter. Hastigheten kan også oppleves dårligere da teoretisk oppnåelig hastighet er høyere på 5ghz. Skal vi ikke investere det lille ekstra for å unngå dette?"


Det er ofte bedre å gå frem diplomatisk. Hardt mot hardt er den siste løsningen.
Deg: "Det gikk litt over styr her med aksesspunktene. La oss bruke mer tid på å snakke om forventningene vi har til løsningen neste gang. Min filosofi er å skape en god brukeropplevelse, kostnadseffektivt selvfølgelig. Stemmer det overens med din filosofi?".
Jeg solgte ideen til en arbeidplass om NAS istedenfor eksterne hardisker. Dem mente i styret at filserver blir for dyrt og at dagens løsning fungere utmerket.

Da fortalte jeg benefits med disk failure safetly, potensielle risk faktorer og at alle på 8 kontorene kan jobbe i samme system.

Tok også frem showcases på YouTube også hvordan dette spare i lenger løp. Nå sitter vi med et server room og oursourced IT tekniker!

Du må selge ideen og ikke forvente at Ola Nordman vet benefits med 5g og ikke. Daglig leder Ola Nordman kan såvidt bruke Google, dem ser kostnader!

Når du kjøper en bil midt i Juli så er webasto kanskje unødvendig, men blir du servert ideen « Se for seg en kald vinter morgen, naboen din skraper sin iskalde bil, men du kan gå rett inn i en varm bil med kaffekoppen »

Da blir 10.000 ekstra putselig verd den ekstra kostnaden.
Generelt ville jeg ikke true med oppsigelse, bare finn deg en ny jobb.
For hvis du blir værende og de fortsetter med samme oppførsel, hva gjør du da ?
Det er helt greit å true med å si opp om en faktisk er villig til å gjøre det. Om det er heldig for deg er verre å svare på, det avhenger helt av hvor lenge du har vært der og hvor mye du har investert i å finne fungerende løsninger. Ingen vil ha en som bare går når det blir problemer, men de som gir seg når de har rett er heller ikke så ettertraktet.

Bit litt fra deg. Minn de på at de har ansatt deg for din kunnskap, om de bare vil ha en dressert ape så finnes det sikkert mange av de på NAV.
Sitat av dggr Vis innlegg
Generelt ville jeg ikke true med oppsigelse, bare finn deg en ny jobb.
For hvis du blir værende og de fortsetter med samme oppførsel, hva gjør du da ?
Vis hele sitatet...
True med oppsigelse burde være siste utvei. Og kun dersom det er noe en er beredt til også å gjennomføre.

Tror nok bare ts ble het i huet og snakket over seg. Han burde nok forsøkt en pragmatisk forklaring som grundig forklarer nedsiden ved innsparelsen.

Kommer han ingen vei feks pga trangt budsjett, vel da er det bare til å stå i det og ta problemene som kommer. Gjerne forklare i plenum hva konsekvensene vil bli og ellers gjøre det sjefen ber om.
Man truer aldri med oppsigelse, det er bare idiotisk.
Hvorfor det? En kollega av meg gikk til sjefen med en liste over ting han mente måtte bli bedre om han skulle fortsette. Et år senere hadde ingenting skjedd og han sa opp jobben. Var han en idiot?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvorfor det? En kollega av meg gikk til sjefen med en liste over ting han mente måtte bli bedre om han skulle fortsette. Et år senere hadde ingenting skjedd og han sa opp jobben. Var han en idiot?
Vis hele sitatet...
Er forskjell på å komme brautene inn døra og spytte ut store krav og en liten trussel, og å banke på døra, ta en rolig prat om hva som er gærnt å hva som vil skje om det ikke blir gjort noe av det.

Dessuten, han ga det 1 år så det er faktisk rimelig.
Vil ikke si du er kravstor, men det er en dum ting å gjøre. Aldri brenn broer i arbeidslivet. Uansett hvor shitty de er. Du vet aldri når du trenger en tjeneste eller hvem som kjenner hvem.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvorfor det? En kollega av meg gikk til sjefen med en liste over ting han mente måtte bli bedre om han skulle fortsette. Et år senere hadde ingenting skjedd og han sa opp jobben. Var han en idiot?
Vis hele sitatet...
Trenger det virkelig en forklaring? Det går ann å både slutte og komme med krav uten at man buser inn på sjefens kontor og truer med å si opp jobben.
Sitat av FuckaArbeid Vis innlegg
Jeg jobber med IT. De har aldri hatt en dedikert IT-ansatt før, og har 0 peiling selv.
Jeg opplever det som et problem at de blander seg inn i avgjørelsene jeg tar. For eksempel trengte vi flere aksesspunkter. Jeg ble bedt om å gjøre det billigst mulig. Så klart!

Jeg skulle til å kjøpe aksesspunktene da de la merke til at de har både 2.4 og 5 GHz på emballasjen. De ba meg forklare forskjellen, og da jeg gjorde det og oppklarte at 2,4 GHz vil fungere på omtrent alt, mens 5 kunne være for nytt for enkelte enheter, så ble jeg beordret til å gjøre det enda billigere ved å kjøpe kun 2.4 GHz-baserte aksesspunkter, til tross for at de eksisterende kjører 5GHz også.

Senere blir jeg kalt ut til oppdrag pga. mindre netthastighet enn forventet. Jeg ble da bedt om å fikse det, da argumenterte jeg med kjøpet av AP. Da ble jeg bedt om å ta hensyn til slike ting neste gang, og da kjøpte vi en switch og nettverkskabel til den ansatte med hastighetsproblemer.

Da sa jeg «Nå er det nok. Jeg krever å få det fulle ansvaret for IT-systemet her, og at dere ikke justerer anbefalingene mine enda mer ned. Dere skal holde dere unna alt med IT å gjøre og la meg bruke min erfaring til å gi dere en brukervennlig opplevelse, ellers sier jeg opp.»

Har dere noen tanker? Var jeg for kravstor?
Vis hele sitatet...
Det virker som at problemet her er at du ikke klarer å kommunisere anbefalingene dine slik at de over deg forstår det.
Om argumentasjonen din ikke var mer enn det du skriver her så hadde jeg også lurt på hva du drev med når utstyret ikke virker som forventet.

Du har jo tross alt argumentert for at eldre enheter ikke støtter 5ghz og dermed argumentert mot din egen anbefaling, du må snu det og fortelle om fordelene.

For eksempel om nettverket gjør at det tar 3 sekunder å laste en nettside og du ønsker å forbedre dette til 1 sekund. Da trenger du bare å presentere ett tall på hvor mye tid de ansatte bruker på å vente på lastingen så kaster de penger etter deg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvorfor det? En kollega av meg gikk til sjefen med en liste over ting han mente måtte bli bedre om han skulle fortsette. Et år senere hadde ingenting skjedd og han sa opp jobben. Var han en idiot?
Vis hele sitatet...
Det er en profesjonell fremgangsmåte. Man fremstiller et sett med behov og dersom de ikke oppfylles vet nærmeste leder hva som kommer til å skje. I tillegg er 1 år en lang nok periode til å rette opp i det organisatoriske og/eller faglige.

TS: spiller man oppsigelseskortet må man være klar for gjennomføring ellers blir man tolket som en tulling eller enda verre; en pushover.
Sist endret av loppetrusa; 20. juni 2022 kl. 20:57.
Sitat av FuckaArbeid Vis innlegg
da kjøpte vi en switch og nettverkskabel til den ansatte med hastighetsproblemer.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare nettverks topologien du har satt opp for bedriften?
@Lykkeleeten: Nå argumenterer du om graden, ikke hvorvidt man bør gjøre det. Og da er jeg også helt enige, reaksjonen slik den er fremstilt her er overdreven og lite produktiv. Men det er helt avhengig av situasjonen og måten det legges frem på. Hvis det TS beskriver er kan en av veldig mange slike hendelser er det ikke urimelig å si "Jeg kan ikke jobbe under disse betingelsene".

Jeg tror mye løser seg om TS bruker mer tid på å selge sine løsninger, og da må han snakke sjefens språk. Og de bryr seg sjelden om gigabit og terrabytes, hva det koster og om det vil øke omsetningen er langt viktigere.
forstår frustrasjonen din men dette kunne kanskje vært lagt frem på en mer saklig måte
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@Lykkeleeten: Nå argumenterer du om graden, ikke hvorvidt man bør gjøre det. Og da er jeg også helt enige, reaksjonen slik den er fremstilt her er overdreven og lite produktiv. Men det er helt avhengig av situasjonen og måten det legges frem på. Hvis det TS beskriver er kan en av veldig mange slike hendelser er det ikke urimelig å si "Jeg kan ikke jobbe under disse betingelsene".

Jeg tror mye løser seg om TS bruker mer tid på å selge sine løsninger, og da må han snakke sjefens språk. Og de bryr seg sjelden om gigabit og terrabytes, hva det koster og om det vil øke omsetningen er langt viktigere.
Vis hele sitatet...
Jeg mener å true direkte med oppsigelse. "Jeg kan ikke jobbe under disse betingelsene" ser jeg mer på som å kreve forbedring. Men nok off-topic nå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sjefen gjennomførte alle endringene jeg krevde, og det varte i to uker før jeg fikk et jobbtilbud et annet sted, så jeg sa opp til slutt.
I det minste har jeg nå forlatt arbeidsplassen med et system som gir sjefen mulighet til å løse de fleste oppgavene jeg fikk, så han tok det ikke særlig tungt.