Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1887
Hei, er i en situasjon der samboer skal flytte ut.

Case: Vi kjøpte leilighet sammen der vi eier 50% hver. Vi har hatt kausjonist på lånet, da vi ønsket å pusse opp hele leiligheten.
Jeg har brukt ca 300 tusen på oppussing og henne 100tusen.
Vi har ingen samboerkontrakt som sier hvordan vi skal fordele eventuelt overskudd.

Men hva blir riktig her. Skal jeg ha tilbake mine 300 og hun sine 100 for så å fordele 50/50?
Jeg vil påstå at det høres mest rettferdig ut og klarer dere å bli enig om dette uten noe videre om og men så er det bra.

Jeg er ikke så stabil i lovverket her, men og skulle dere ikke bleie enig er det viktig og dra frem kvitteringer og slikt for å bevise sin andel. Hadde ett vennepar som splittet opp og de ble ikke enige og er bitre uvenner.

Men som sagt er dere enige om det du sier posten din så høres det fornuftig og rettferdig ut.
Måten du skisserer er helt fin så lenge dere begge er fornøyd med den. Du bør være klar over at du gir henne noe gratis avkastning på dine penger, men det er nok ikke snakk om de helt store summene.

Tallmessig eksempel:
Oppussingen økte verdien av leiligheten med 500k, altså 100k utover investeringen. Om man fordeler dette etter investeringsandelen deres skulle du hatt 75k og hun 25k. På nåværende måte får dere 50k hver (utover investeringen), så du gir henne jo da 25k av din fortjeneste.

Med mindre oppussingen har økt verdien med flere hundre tusen utover investeringskostnaden så vil det typisk ikke være verdt å krangle om det.
Hvis dere blir enige om det er det jo kjempefint. Begge får tilbake sin kontantinnsats og begge får ta del av verdistigningen dere sammen har skapt.
Prøv i hvertfall å unngå uvennskap for noen titusentalls kroner. Det er ikke verdt det.
Lån delt på to og plusse på innskudd for å finne prosentdel av eierskap? Hun tjener da litt pga mindre lån i utgangspunktet, samtidig som du får litt igjen for ekstra innskudd.
Enkelt regnestykke du burde få 200.000 mer enn henne siden du brukte 200.000 mer i utgifter til oppussing. Vet ikke om du har direkte krav på det men det burde løse seg hvis dere er venner
Sist endret av Mk1; 7. juni 2022 kl. 23:02.
Takker for svar alle

Vi fikk begge tilbake det vi hadde lagt inn i leiligheten, så delte vi overskuddet 50/50. Jeg syns dette ble mest rettferdig da jeg blir boende i leiligheten, så får hun muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet igjen med en gang.
Hun har også vært veldig flink med selve oppussingen, og stått på veldig godt der.
Skreiv kontrakt på dette i går.
Så bra det ordna seg på en god måte for begge. Slike ting blir vel fort en kilde til konflikt og uenighet.

Bra jobba