Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2968
Som tittelen sier, nettet forsvinner nøyaktig hvert 10.minutt, og det er borte i mellom 2-4 sekunder før det kommer tilbake. Det gjelder alle enheter i husstanden. Jeg får feilmelding "destination net unreachable" hvert 10 minutt, når jeg pinger 8.8.8.8 i CMD, og med et nettverksverktøy på Iphone. Problemet oppsto ut av intet for 2-3 dager siden. Jeg får også noen merkelige feilmeldinger i loggen til ruteren:

May 22 17:49:18 netifd: wan6 (24100): Get return 512May/22/2022 17:49:18: ra_detect: Unknown detect status 512 ...
May 22 17:49:21 netifd: wan (24036): Sending renew...
May 22 17:49:30 netifd: wan (24036): Sending renew...
May 22 17:49:30 netifd: wan6 (24100): Get return 512May/22/2022 17:49:30: ra_detect: Unknown detect status 512 ...
May 22 17:49:34 netifd: wan (24036): Sending renew...
May 22 17:49:36 netifd: wan (24036): Sending renew...
May 22 17:49:37 netifd: wan (24036): Sending renew...
May 22 17:49:37 netifd: wan (24036): Lease lost, entering init state
May 22 17:49:37 netifd: Interface 'wan' has lost the connection
May 22 17:49:37 miniupnpd[11365]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May 22 17:49:37 miniupnpd[11365]: ioctl(s, SIOCGIFADDR, ...): Cannot assign requested address
May 22 17:49:37 miniupnpd[11365]: Failed to get IP for interface eth1

fra cmd:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=58
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=16ms TTL=58
Reply from 192.168.100.1: Destination net unreachable.
Reply from 192.168.100.1: Destination net unreachable.
Reply from 192.168.100.1: Destination net unreachable.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=58
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=58

jeg har både restartet og nullstilt ruteren til fabrikkinnstillinger. Jeg har prøvd statisk ip (da kom ikke nettet tilbake av seg selv, etter at det forsvant). Jeg har tatt ut og inn alle kabler og sørget for at de sitter skikkelig. Jeg har prøvd Google sin egen DNS, selvom dette strengt talt ikke skal ha noe å si?

jeg er koblet til med wifi, og når jeg pinger selve ruteren så ser alt helt normalt ut, så ser ut til at problemet ikke er relatert til det trådløse nettet.

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette, men som jeg har forstått det så får man tildelt en IP-adresse av internettleverandøren sin med jevne mellomrom, men det ser ut til at jeg blir påtvunget en ny hvert 10 minutt, og at å bytte til den nye tar 2-5 sekunder? Hvor ofte er det normalt at man får tildelt en ny? Det er mulig jeg er helt på jordet her.

hjelp!
Sist endret av alexguge; 22. mai 2022 kl. 18:23.
Hva sier ISP her da? Er linja di inn til huset stabilt?
Forsøk å kjøre nettet gjennom en VPN. Da jeg for en tid tilbake hadde et veldig ustabilt mobilt bredbånd fra Telia, som jeg brukte på både pcen og mobilen så hjalp det. Det hoppet ofte litt sånn av og på, men ble alltid stabilt når jeg kjørte det gjennom VPN, enten det var Bitdefender VPN elller NordVPN.

Det at det virker som om problemet er relatert til IP-Adresse er bare enda en grunn til å undersøke om det hjelper med VPN. Ville veddet 500 kr på at det vil enten fikse problemet fullstendig eller iallefall sørge for at det blir mer stabilt enn det virker å være nå.

Mener å huske at problemet var mer fremtredende på laptopen enn på mobilen og chromecasten. Men kan hende at det bare virket sånn, siden jeg brukte pcen mye mer enn jeg brukte mobilen.
Sist endret av einsteindragon; 22. mai 2022 kl. 18:46.
alexguge's Avatar
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva sier ISP her da? Er linja di inn til huset stabilt?
Vis hele sitatet...
De har stengt i helgen, planen er å ringe i morgen. Jeg har Lynet.no
Sitat av alexguge Vis innlegg
De har stengt i helgen, planen er å ringe i morgen. Jeg har Lynet.no
Vis hele sitatet...
Prøv med VPN? Eller har du allerede prøvd? Og den dagen du prøvde, skjedde det noe spesielt denne dagen?
alexguge's Avatar
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Prøv med VPN? Eller har du allerede prøvd? Og den dagen du prøvde, skjedde det noe spesielt denne dagen?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde nå, det hjalp dessverre ikke.
Sitat av alexguge Vis innlegg
Jeg prøvde nå, det hjalp dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Det var leit, jeg var så sikker på at det ville hjelpe.
Hva med den dagen du opplevde problemer med nettet for første gang?; var det noe spesielt som skjedde, eller noe du gjorde, rett før du fikk problemer med nettet?
Sist endret av einsteindragon; 22. mai 2022 kl. 19:38.
Sitat av alexguge Vis innlegg
De har stengt i helgen, planen er å ringe i morgen. Jeg har Lynet.no
Vis hele sitatet...
Off. Jeg har tidligere jobbet som support med en samarbeidspartner av Lynet. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men Lynetkunder hadde mye mer problemer generelt med internett enn andre ISPer, spesielt i borettslag i Oslo (men det er vel der de primært har kunder).

Hvorfor har jeg ikke peiling på. En fiberkabel er jo en fiberkabel, uavhengig om det står "lynet" eller "telenor" på den.
Visst du ikke har funnet ut av det så gå inn på lynet.no, kundeservice og send de en mail. Tilbydere som telenor og telia jobber på kundeservice på Søndager også, så mulig lynet gjør det også. Sånn sett så kan du få svar allerede i kveld. Visst de ikke har lang kø.
I verste fall (visst du ikke får svar i kveld) så får du svar i morgen tidlig en gang mellom kl. 06 og 12.

Beskriv problemet nøye og nevn for de det du allerede har prøvd. Og evt. Om noen av disse tingene gjorde ting bedre, verre eller ikke utgjorde noen forskjell. Nevn det også selv om det bare ble bedre eller verre i 5 sekunder før det gikk tilbake til slik det pleier å være.

Dette er jo noe som skjer hvert 10. Min. Ikke bare hvert 10. Min, men NØYAKTIG hvert 10. Min. Så det er opplagt noe som skjer da som går galt. Kanskje forsøker den å restarte da og at problemet er at noe forhindrer den internett dingedongen i å restarte på korrekt måte.

Løsningen er der garantert allerede og når du finner ut av det så vil du sikkert tenke med engang: Men det visste jeg jo. Hvordan kunne jeg ikke tenke på det med engang?

Prøv å åpne den og se om det er noe løst eller annet galt inni den. Undersøk alle slags crazy hypoteser som dukker opp i hodet ditt, uansett hvor dumme og meningsløse de er.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Off. Jeg har tidligere jobbet som support med en samarbeidspartner av Lynet. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men Lynetkunder hadde mye mer problemer generelt med internett enn andre ISPer, spesielt i borettslag i Oslo (men det er vel der de primært har kunder).

Hvorfor har jeg ikke peiling på. En fiberkabel er jo en fiberkabel, uavhengig om det står "lynet" eller "telenor" på den.
Vis hele sitatet...
Det får meg til å tenke at mange av de problemene lynet kunder kommer med er ikke kunden sin feil, men ting som er lynet sin feil. Kanskje er mange av disse problemene feil i datasystemene deres?
Sist endret av einsteindragon; 22. mai 2022 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slik jeg tolker det så svarer ISPen din av en eller annen grunn ikke på DHCP renew requests.

Skudd i mørket, men har du prøvd å sette ruteren i bridge mode / direktekoble en datamaskin å se om den får samme problem hvert 10. minutt? Kan for alt vi vet være at det er noe buggy DHCP problematikk på ruteren.

Det at problemet oppsto for 2-3 dager siden kan være antydning til at det har vært en endring/vedlikehold hos leverandøren som forårsaker dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Slik jeg tolker det så svarer ISPen din av en eller annen grunn ikke på DHCP renew requests.
Vis hele sitatet...
Er det ISPer som har leasetid som er så kort?
Tror det muligens kan være litt hjelp å få her: https://forums.att.com/conversations...d5f2f606eb31e2
alexguge's Avatar
Trådstarter
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Slik jeg tolker det så svarer ISPen din av en eller annen grunn ikke på DHCP renew requests.

Skudd i mørket, men har du prøvd å sette ruteren i bridge mode / direktekoble en datamaskin å se om den får samme problem hvert 10. minutt? Kan for alt vi vet være at det er noe buggy DHCP problematikk på ruteren.

Det at problemet oppsto for 2-3 dager siden kan være antydning til at det har vært en endring/vedlikehold hos leverandøren som forårsaker dette.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde akkuratt dette, fikk samme resultat, bare at nettverket kom aldri tilbake, akkurat som da jeg testet med statisk IP. Syntes det også var merkelig at da jeg gikk til https://www.lynet.no/id, så fikk jeg bare denne beskjeden: "Kunne ikke identifisere ditt nettverksuttak." Hvis du ringer Lynet og ber om hjelp, så pleier de å be deg koble pcen direkte i uttaket for å gi dem ID til nettverksuttaket, men selv det fungerte ikke? Er nå sykt glad for at jeg har screenshot av den siden fra en annen anledning.

Da jeg prøvde å koble meg på wifi igjen, så påsto ruteren at kabelen fra uttaket ikke var koblet i. Jeg koblet tilbake pcen direkte inn i uttaket, og det virker nå helt dødt. Får absolutt null respons uansett hva jeg gjør, det er som om det er deaktivert.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det ISPer som har leasetid som er så kort?
Vis hele sitatet...
Tvilsomt med vilje.

Sitat av alexguge Vis innlegg
Jeg prøvde akkuratt dette, fikk samme resultat, bare at nettverket kom aldri tilbake, akkurat som da jeg testet med statisk IP. Syntes det også var merkelig at da jeg gikk til https://www.lynet.no/id, så fikk jeg bare denne beskjeden: "Kunne ikke identifisere ditt nettverksuttak." Hvis du ringer Lynet og ber om hjelp, så pleier de å be deg koble pcen direkte i uttaket for å gi dem ID til nettverksuttaket, men selv det fungerte ikke? Er nå sykt glad for at jeg har screenshot av den siden fra en annen anledning.

Da jeg prøvde å koble meg på wifi igjen, så påsto ruteren at kabelen fra uttaket ikke var koblet i. Jeg koblet tilbake pcen direkte inn i uttaket, og det virker nå helt dødt. Får absolutt null respons uansett hva jeg gjør, det er som om det er deaktivert.
Vis hele sitatet...
Null respons, som at det er null ethernet-tilkobling da, eller null respons som i at du har null ip kommunikasjon eller dhcp lease?

Om sistnevnte, kan du jo prøve som en last ditch effort å klone mac-adressen på pcen din til ruteren din, og krysse fingerene på at det evt er noe knot og rot i ip-lease forstatt hengende på mac adressen til ruteren din.
alexguge's Avatar
Trådstarter
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Tvilsomt med vilje.



Null respons, som at det er null ethernet-tilkobling da, eller null respons som i at du har null ip kommunikasjon eller dhcp lease?

Om sistnevnte, kan du jo prøve som en last ditch effort å klone mac-adressen på pcen din til ruteren din, og krysse fingerene på at det evt er noe knot og rot i ip-lease forstatt hengende på mac adressen til ruteren din.
Vis hele sitatet...
null respons som i at ruteren sier "cable status=disconnected".
Sørg for at alt er helt tilkoblet. Se om det er en tilkobling, f.eks. Strømkontakten til en av boksene som sitter i litt løst.
Jeg har 2 internett bokser hvor begge har sin egen strømforsyning. En avlang hvit boks og en svart en som er helt firkantet.
Begge må være helt tilkoblet for at nettet skal funke. Men kobler jeg kun til den hvite så lyser fortsatt alt og det kan se ut som om alt er skikkelig tilkoblet.

Kan det være noe slikt som er problemet, kanskje?
Sist endret av einsteindragon; 23. mai 2022 kl. 00:19.