Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  172 19455
Hørte på radioen at de vil lage en ny vaksine innen 6 måneder som skal gjelde for de muterte variantene av corona.

Det skulle også være to vaksiner pr person av den også.

Vet noen om de som allerede er vaksiner med feks Pfizer blir regnet som fullvaksinert når den nye vaksinen kommer?

Eller må vi ta den nye vaksinetypen for å ha coronapass om 6 måneder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er p.t. ukjent. Vi har ikkje nok data på korleis vaksinen fungerer mot omikron.
Det eneste vi aner sålangt er at omikron smitter selv personer med begge vaksinedosene. Skulle det vise seg at folk blir like syke tross at de er vaksinerte eller at omikron gjør at dødstall stiger eller at flere blir innlagte, så må de lage ny vaksine. Problemet da blir jo at det går ennå lengre tid før vi kan legge dette bak oss. Optimister sier par tre måneder før vaksine er klar. Ja ja sier jeg, men det vil gå mye lengre før vaksinen faktisk er mottatt i landet, sendt ut til kommunene og faktisk satt i armen til folk. Siden omikron virker å smitte ennå lettere så vil nok kampen om vaksinedosene bli minst like stor som sist. Og logistikk og praktisk jobb med å rulle ut vaksinen i befolkningen vil ta tid. Nå ryker brått ennå ett år i pandemi begrensninger, der vi kanskje vil se langt strengere tiltak enn det vi fikk føre helgen.
Uvaksinert 👍
Det er jo bare å bli smittet så får man nye 6 mnd grønt pass. For de aller fleste er det jo ikke noe stress. Hvis den nye er mildere enn den første så er det jo i hvertfall ikke noe stress. Kjenner mange uvaksinerte som har hatt delta varianten og influensa er mye værre.
Sitat av daffe Vis innlegg
Det er jo bare å bli smittet så får man nye 6 mnd grønt pass. For de aller fleste er det jo ikke noe stress. Hvis den nye er mildere enn den første så er det jo i hvertfall ikke noe stress. Kjenner mange uvaksinerte som har hatt delta varianten og influensa er mye værre.
Vis hele sitatet...
Spørs vel om ikke det endres ganske så kjapt. Det viser seg at flere har blitt smittet flere ganger. Og nå som det er kjent så kan vi vel ikke kjøre på med en såpass generell regel fremover?
Jeg var lenge optimistisk med tanke på at den første vaksine runden skulle slå ned viruset,
men nå vet jeg ikke lengre. Med mindre hele verden vaksineres samtidig vil det jo hele tiden
dukke opp nye varianter.
Så enten må det bli laget en slags universal vaksine (og jeg kan ikke helt se hvordan det er mulig)
eller så må det bli en årlig/halvårlig vaksinerings syklus.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det eneste vi aner sålangt er at omikron smitter selv personer med begge vaksinedosene. Skulle det vise seg at folk blir like syke tross at de er vaksinerte eller at omikron gjør at dødstall stiger eller at flere blir innlagte, så må de lage ny vaksine. Problemet da blir jo at det går ennå lengre tid før vi kan legge dette bak oss. Optimister sier par tre måneder før vaksine er klar. Ja ja sier jeg, men det vil gå mye lengre før vaksinen faktisk er mottatt i landet, sendt ut til kommunene og faktisk satt i armen til folk. Siden omikron virker å smitte ennå lettere så vil nok kampen om vaksinedosene bli minst like stor som sist. Og logistikk og praktisk jobb med å rulle ut vaksinen i befolkningen vil ta tid. Nå ryker brått ennå ett år i pandemi begrensninger, der vi kanskje vil se langt strengere tiltak enn det vi fikk føre helgen.
Vis hele sitatet...
Ja, vil tro det fungerer som du sier.. så mulig vi har tatt to doser av noe vi egentlig kunne unngått hadde vi fått den som kommer fra start av, men er jo umulig at vi kunne vite dette på forhånd.

Ikke godt si hva vaksineringen kan føre til for kroppen på sikt.

Er nok egoistisk av meg å tenke sånn men på mange måter kunne jeg ønske jeg var i den andre kontrollgruppen (altså ikke vaksinert..) ihvertfall når ting blir som nå, med nye vaksiner osv..
Ganske sikker på jeg nettopp ble frisk fra ormikron og jeg må si det var milde greier.

Nesen rant, øynene rant og ører ble tette. Bryst brann, slim hoste og litt hodeverk men alt i alt mildt ifh til barndoms influensaen.

Covid19 var jævlig. Hodepine og tett alt men verst fordi mat ikke smakte noe.

Kjenner ingen som har mistet noe annet enn arbeidstimer fra dette og jeg jobber flere plasser i og utenfor Norge.
Problemet er at folk rammes forskjellig, folk har forskjellig immunforsvar og immunrespons. Noen har underliggende sykdom som gjør at de blir sykere, og noen har også udiagnostisert underliggende sykdom som vil gjøre at de vil bli sykere om de blir smittet. Også viser det seg vel på det lille som er av data sålangt på omikron at også yngre blir såpass dårlige at de blir innlagt.

@Conan. For oss som har fått vaksiner så vil jeg ikke si at det var bortkastet. mRNA vaksinen kunne kanskje heller ikke blitt laget annerledes, om de må endre den nå for at den skal virke på omikron så skjer jo det først etter at omikron er blitt kjent og forskerne og labfolka vet hva som er forskjellen på omikron og tidligere varianter. Kanskje blir det slik at vi må regne med ny vaksine 1 til 2 ganger å året? Ikke ulikt gamlinger som får influensavaksine på høsten?

Jeg tenker at vaksine er greit, for alternativet virker ikke fristende.
Uvaksinert 👍
Utviklingen av mRNA medisin har jo ikke vært noen suksess pga hjelpestoffene (enorme bivirkninger) som gjør at mRNA ikke blir ødelagt før det kommer inn i cellene. Men ved vaksine så brukes jo veldig små mengder i forhold til å bruke det som medisin så de regner med at bivirkningene ikke blir så store. Hvor mange doser er trygt?
https://www.samrc.ac.za/news/tshwane...early-features

Anbefalt lesning fra "Ground Zero" i omicron utbruddet. Les og se om det stemmer overens med hva man leser i norsk media.

Alt tyder på at denne varianten er ekstremt mild. Målestokken for covid i 2021 er sykehusinnleggelser og død, ikke antall positive tester.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Utviklingen av mRNA medisin har jo ikke vært noen suksess pga hjelpestoffene (enorme bivirkninger) som gjør at mRNA ikke blir ødelagt før det kommer inn i cellene. Men ved vaksine så brukes jo veldig små mengder i forhold til å bruke det som medisin så de regner med at bivirkningene ikke blir så store. Hvor mange doser er trygt?
Vis hele sitatet...
Du sier dette i en pandemi der mRNA-baserte vaksiner har vært temmelig viktige, og der de fungerer ganske bra. Hva legger du i "ikke noen suksess", hva baserer du dette på, og hva slags kunnskap har du om dette?

For eksempel: et av selve kjennetegnene på mRNA-vaksiner er at utviklingsprosessen er raskere enn for andre typer, og dette blir også fremhevet som en viktig del av responsen mot pandemien. Den første vaksinen som ble tilgjengelig - Pfizer - er en mRNA-vaksine.

Det er heller ingen tegn jeg vet om på at det skal være noen grense for antall vaksinedoser som er trygge, hvorfor skulle det være det?
Blir nok booster shot hvert halvår de neste 10 årene. Usikker hvor mye de vaksinene egentlig hjelper for å være ærlig.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Blir nok booster shot hvert halvår de neste 10 årene. Usikker hvor mye de vaksinene egentlig hjelper for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Det hjelper vell med at man ungår (iallfall ofte) et mere alvorlig sykdomsforløp.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Blir nok booster shot hvert halvår de neste 10 årene. Usikker hvor mye de vaksinene egentlig hjelper for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Ikke sant. Det er jo ikke trivielt å finne ganske grundige tall om akkurat hvor mye de vaksinene hjelper. Det er ikke sånn at akkurat dette er grundig undersøkt.
Uvaksinert 👍
Sitat av robhol Vis innlegg
Du sier dette i en pandemi der mRNA-baserte vaksiner har vært temmelig viktige, og der de fungerer ganske bra. Hva legger du i "ikke noen suksess", hva baserer du dette på, og hva slags kunnskap har du om dette?

For eksempel: et av selve kjennetegnene på mRNA-vaksiner er at utviklingsprosessen er raskere enn for andre typer, og dette blir også fremhevet som en viktig del av responsen mot pandemien. Den første vaksinen som ble tilgjengelig - Pfizer - er en mRNA-vaksine.

Det er heller ingen tegn jeg vet om på at det skal være noen grense for antall vaksinedoser som er trygge, hvorfor skulle det være det?
Vis hele sitatet...
Det finnes jo ingen godkjent mRNA medisin eller vaksine før disse korona vaksinene kom. Det er forsket mye på medisiner basert på mRNA men bivirkningene av hjelpestoffene er/var for store.
Bare sånn helt sjukt off topic men hvis dere vil trekke litt på smilebåndet under all denne elendigheten, så se South Park Pandemic Special og episoden etter som heter Vaccine special eller noe. Fant det på Apple+ eller paramount+ som har en uke gratis prøve
Sitat av daffe Vis innlegg
Det finnes jo ingen godkjent mRNA medisin eller vaksine før disse korona vaksinene kom. Det er forsket mye på medisiner basert på mRNA men bivirkningene av hjelpestoffene er/var for store.
Vis hele sitatet...
Konspirasjonsteorier er jo alltid eh.. gøy... men selv de mest dimlete teoretikerne pleier være høflige nok til å poste noe som i det minste ligner på dokumentasjon av vrøvlet sitt.

Såeh, hva legger du til grunn for at du vet mer enn mer eller mindre hele legestanden?
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Blir nok booster shot hvert halvår de neste 10 årene. Usikker hvor mye de vaksinene egentlig hjelper for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
75% reduksjon i smitte og om du blir smittet er det 90% reduksjon i sykehusinnleggelser. Dette er tall fra Delta. Dette hadde du kunnet sjekket selv da tallene er offentlige. I praksis vil det si at risikoen er redusert til ingenting for vaksinerte mens uvaksinerte står for de fleste dødsfallene selv om de er i mindretall.
Sitat av Båbb Vis innlegg
75% reduksjon i smitte og om du blir smittet er det 90% reduksjon i sykehusinnleggelser. Dette er tall fra Delta. Dette hadde du kunnet sjekket selv da tallene er offentlige. I praksis vil det si at risikoen er redusert til ingenting for vaksinerte mens uvaksinerte står for de fleste dødsfallene selv om de er i mindretall.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt sant. Men merkelig at vi daglig nå ser nesten 4-5k smittede pr dag.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Forsåvidt sant. Men merkelig at vi daglig nå ser nesten 4-5k smittede pr dag.
Vis hele sitatet...
Det er ikke merkelig i det hele tatt. Rett før julebordsesongen ble alle nasjonale tiltak fjernet. Stordalen inviterte til smitteparty og folk gikk amok på utesteder. Økningen i smitte var ventet.

Hadde ikke vaksinene bremset smitteøkningen ville vi ha fått en smittekurve og dødstall lik det Sverige hadde på det verste.

Det spennende nå er Omikron. Vaksinene var jo omtrent 90% effektiv mot den originale varianten. Dette ble redusert til 75% da Delta kom og vil gå ytterligere ned med Omikron.

Et lyspunkt er jo at rapporter hittil sier at vaksinerte omtrent ikke merker at de har blitt smittet av Omikron. Medfører det riktighet bør vi bare glemme smittetallene helt og la det stå til.
Sitat av Båbb Vis innlegg
Det er ikke merkelig i det hele tatt. Rett før julebordsesongen ble alle nasjonale tiltak fjernet. Stordalen inviterte til smitteparty og folk gikk amok på utesteder. Økningen i smitte var ventet.

Hadde ikke vaksinene bremset smitteøkningen ville vi ha fått en smittekurve og dødstall lik det Sverige hadde på det verste.

Det spennende nå er Omikron. Vaksinene var jo omtrent 90% effektiv mot den originale varianten. Dette ble redusert til 75% da Delta kom og vil gå ytterligere ned med Omikron.

Et lyspunkt er jo at rapporter hittil sier at vaksinerte omtrent ikke merker at de har blitt smittet av Omikron. Medfører det riktighet bør vi bare glemme smittetallene helt og la det stå til.
Vis hele sitatet...
Nå var det vel Bent Høie og Erna som la opp til den store gjenåpningsfesten. De sa meteren var borte og one night stands var tillatt. Så fulgte den største festhelgen i Oslo siden frigjøringsdagene i mai 1945.
Sitat av hollow Vis innlegg
Nå var det vel Bent Høie og Erna som la opp til den store gjenåpningsfesten. De sa meteren var borte og one night stands var tillatt. Så fulgte den største festhelgen i Oslo siden frigjøringsdagene i mai 1945.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt rett. Stordalen har ikke noe ansvar da han bare fulgte regjeringens anbefalinger.
Blir vel til at alle må ta nye vaksiner for den nye varianten, eller variantene etterhvert som de dukker opp.

Det er det som er ulempen med å drive massevaksinering midt under en global pandemi med ett virus som er i utvikling og som muterer så ofte.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Blir vel til at alle må ta nye vaksiner for den nye varianten, eller variantene etterhvert som de dukker opp.

Det er det som er ulempen med å drive massevaksinering midt under en global pandemi med ett virus som er i utvikling og som muterer så ofte.
Vis hele sitatet...

Synes det er litt merkelig å omtale det som en ulempe. Hvis vi hadde valgt å IKKE massevaksinere, så ville vi fått mer sykdom, som igjen fører til flere mutasjoner raskere, i tillegg til høyere dødstall. Frister ikke veldig for min del.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Blir vel til at alle må ta nye vaksiner for den nye varianten, eller variantene etterhvert som de dukker opp.

Det er det som er ulempen med å drive massevaksinering midt under en global pandemi med ett virus som er i utvikling og som muterer så ofte.
Vis hele sitatet...
Vi burde ventet til viruset var ferdig utviklet, liksom?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Det finnes jo ingen godkjent mRNA medisin eller vaksine før disse korona vaksinene kom. Det er forsket mye på medisiner basert på mRNA men bivirkningene av hjelpestoffene er/var for store.
Vis hele sitatet...
Nå, derimot, sitter vi på informasjon og erfaringer som tilsier at mRNA-vaksiner for COVID er trygge, effektive og raskere enn tradisjonelle vaksiner, og har derfor godkjent disse.

Med andre ord: hva nå enn du er skeptisk til, og hva nå enn grunnene dine er til det, er ikke dette en god en.
Sist endret av robhol; 6. desember 2021 kl. 13:18.
Sitat av colakork Vis innlegg
Ganske sikker på jeg nettopp ble frisk fra ormikron og jeg må si det var milde greier.

Nesen rant, øynene rant og ører ble tette. Bryst brann, slim hoste og litt hodeverk men alt i alt mildt ifh til barndoms influensaen.

Covid19 var jævlig. Hodepine og tett alt men verst fordi mat ikke smakte noe.

Kjenner ingen som har mistet noe annet enn arbeidstimer fra dette og jeg jobber flere plasser i og utenfor Norge.
Vis hele sitatet...
Alt du lister opp her høres ut som forkjølelsen meg, min samboer og flere venner av oss hadde nylig. Generelt mer intens enn vanlig sesongforkjølelse men ikke like jævelig som en ordentlig influensa. Og alle vi testet negativt for Corona. Så om du ikke faktisk har testet seg ville jeg vært forsiktig med å tro at det var omikron.
Sist endret av etse; 6. desember 2021 kl. 13:44.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Synes det er litt merkelig å omtale det som en ulempe. Hvis vi hadde valgt å IKKE massevaksinere, så ville vi fått mer sykdom, som igjen fører til flere mutasjoner raskere, i tillegg til høyere dødstall. Frister ikke veldig for min del.
Vis hele sitatet...
Du mener altså det er en fordel å gjøre viruset resistent mot vaksiner istedenfor da eller?
Det blir på samme måte som med antibiotika og grunnen til at man ikke skal ta det hver eneste dag, men kun en liten periode..
Om vaksinen funker så bra, hvorfor blir de som vaksineres smittet på nytt og opptil flere ganger?

Mutasjoner har jo skjedd raskt på løpende bånd samtidig som vi har massevaksinert, så at det vil skje raskere om vi ikke hadde gjort det stemmer ikke. Virus muterer hele tiden i sitt eget tempo for å tilpasse seg.
Vaksiner er jo faktisk en av grunnene til at virus endrer seg og skaper mutasjoner som kan smitte de som allerede er vaksinerte igjen.

Så langt er det heller ingenting som tyder på høyere dødstall, heller motsatt da Omnicron er mindre dødlig enn covid og enn så lenge ikke har særlig alvorlige bivirkninger for folk flest, mer milde forkjølelse/influensalignende symptomer.
Men så spørs det hvor lang tid det tar før det blir mutasjoner som blir verre igjen fordi det på nytt må tilpasse seg.


Sitat av *pi Vis innlegg
Vi burde ventet til viruset var ferdig utviklet, liksom?
Vis hele sitatet...
Leste du at jeg skrev det noe sted? Nei? Nei, da var det ikke det jeg mente heller
Sist endret av Flaffersen; 6. desember 2021 kl. 14:22.
Kan vel spørre seg hvor godt den corona-vaksina egentlig beskytter mot viruset. Svært merkelig at så mange fullvaksinerte ble smittet på det julebordet i Oslo.
Sitat av Kebabsaus Vis innlegg
Kan vel spørre seg hvor godt den corona-vaksina egentlig beskytter mot viruset. Svært merkelig at så mange fullvaksinerte ble smittet på det julebordet i Oslo.
Vis hele sitatet...
De hadde muligens fått noe kraftigere sykdomsforløp uten vaksine. Man blir ikke immun med vaksina, men tåler viruset bedre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Du mener altså det er en fordel å gjøre viruset resistent mot vaksiner istedenfor da eller?
Det blir på samme måte som med antibiotika og grunnen til at man ikke skal ta det hver eneste dag, men kun en liten periode..

Om vaksinen funker så bra, hvorfor blir de som vaksineres smittet på nytt og opptil flere ganger?
Vis hele sitatet...
Det finnes kvalitetsdata som viser at vaksinene er effektive, og det er ikke spesielt kontroversielt.
Du kan ikke tilbakevise fakta med "ja, men vaksinen er jo ikke perfekt" og grove misforståelser om biologi. Det bare funker ikke.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Du mener altså det er en fordel å gjøre viruset resistent mot vaksiner istedenfor da eller?
Det blir på samme måte som med antibiotika og grunnen til at man ikke skal ta det hver eneste dag, men kun en liten periode..
Om vaksinen funker så bra, hvorfor blir de som vaksineres smittet på nytt og opptil flere ganger?

Mutasjoner har jo skjedd raskt på løpende bånd samtidig som vi har massevaksinert, så at det vil skje raskere om vi ikke hadde gjort det stemmer ikke. Virus muterer hele tiden i sitt eget tempo for å tilpasse seg.
Vaksiner er jo faktisk en av grunnene til at virus endrer seg og skaper mutasjoner som kan smitte de som allerede er vaksinerte igjen.

Så langt er det heller ingenting som tyder på høyere dødstall, heller motsatt da Omnicron er mindre dødlig enn covid og enn så lenge ikke har særlig alvorlige bivirkninger for folk flest, mer milde forkjølelse/influensalignende symptomer.
Men så spørs det hvor lang tid det tar før det blir mutasjoner som blir verre igjen fordi det på nytt må tilpasse seg.




Leste du at jeg skrev det noe sted? Nei? Nei, da var det ikke det jeg mente heller
Vis hele sitatet...
Her var det ufattelig mange svake forsøk på hersketeknikker, og utrolig mye bristende logikk. Bare for å gjøre det enkelt: virus muterer grunnet feilkopiering. Se på det som om et visst antall kopier fra en kopimaskin får en feil under kopieringen. Hvis 1% av alle kopier får en feil, vil man naturligvis få flere feil jo mer man kopierer. Det samme gjelder virus og mutasjoner. En høyere grad av vaksinering vil gi færre mutasjoner fordi vaksinene fører til lavere grad av smitte, som gir færre kopier av viruset, som gir færre muligheter for feilkopiering (aka mutasjoner). Det er ikke det samme som å si at det ikke kan forekomme mutasjoner, men det sier seg selv at det blir mindre mutasjoner med høyere grad av vaksinering enn det ville vært ellers.

Skeivfordeling av vaksiner globalt og vaksineskepsis er noen av årsakene til at mutasjonene ikke bremser så mye som de kunne. Vaksineresistens er heller en følge av at at vaksinasjonsgraden ikke er høy nok enn at vi bruker vaksiner. Når deler av befolkningen ikke er med og sørger for færrest mulig kopier av viruset får vi et høyere omfang av mutasjoner, som igjen fører til større muligheter for mutasjoner som tilfeldigvis omgår noe av beskyttelsen vaksinene baserer seg på. Da vil dette viruset naturligvis dominere, siden det vil få et større spillerom siden det kan smitte vaksinerte.

Må si jeg kjenner dette diskusjonstemaet er rimelig dødt. Går det an å gjemme en tråd fra forsiden? Har null tro på å overbevise Flaffersen her, men kanskje noen andre blir reddet fra feilinformasjonen
Nye kraftige tiltak imorra ser jeg. Hehe, da er vi pån igjen.

Blir nok en ny tung og trist vinter i vente.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det finnes kvalitetsdata som viser at vaksinene er effektive, og det er ikke spesielt kontroversielt.
Du kan ikke tilbakevise fakta med "ja, men vaksinen er jo ikke perfekt" og grove misforståelser om biologi. Det bare funker ikke.
Vis hele sitatet...
Link gjerne til denne "kvalitetsdataen" du prater om
En vaksine er vel i hovedsak laget for å gjøre folk friske eller?
I dette tilfellet så er jo faktisk det eneste den gjør så folk blir litt mindre syke, altså mildere symptomer. Det er absolutt ikke det samme som å være effektiv.

Tilbakeviser nå ikke fakta heller, her er det du som legger ord i munnen på meg eller virkelig har misforstått noe helt brutalt.
Du linker ikke til disse "superfaktaene" dine som vistnok skal bevise at vaksinen utsletter covid og at man ikke kan bli smittet/syk igjen eller i det hele tatt. Det blir bare alt for dumt og funker ikke

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Her var det ufattelig mange svake forsøk på hersketeknikker, og utrolig mye bristende logikk. Bare for å gjøre det enkelt: virus muterer grunnet feilkopiering. Se på det som om et visst antall kopier fra en kopimaskin får en feil under kopieringen. Hvis 1% av alle kopier får en feil, vil man naturligvis få flere feil jo mer man kopierer. Det samme gjelder virus og mutasjoner. En høyere grad av vaksinering vil gi færre mutasjoner fordi vaksinene fører til lavere grad av smitte, som gir færre kopier av viruset, som gir færre muligheter for feilkopiering (aka mutasjoner). Det er ikke det samme som å si at det ikke kan forekomme mutasjoner, men det sier seg selv at det blir mindre mutasjoner med høyere grad av vaksinering enn det ville vært ellers.

Skeivfordeling av vaksiner globalt og vaksineskepsis er noen av årsakene til at mutasjonene ikke bremser så mye som de kunne. Vaksineresistens er heller en følge av at at vaksinasjonsgraden ikke er høy nok enn at vi bruker vaksiner. Når deler av befolkningen ikke er med og sørger for færrest mulig kopier av viruset får vi et høyere omfang av mutasjoner, som igjen fører til større muligheter for mutasjoner som tilfeldigvis omgår noe av beskyttelsen vaksinene baserer seg på. Da vil dette viruset naturligvis dominere, siden det vil få et større spillerom siden det kan smitte vaksinerte.

Må si jeg kjenner dette diskusjonstemaet er rimelig dødt. Går det an å gjemme en tråd fra forsiden? Har null tro på å overbevise Flaffersen her, men kanskje noen andre blir reddet fra feilinformasjonen
Vis hele sitatet...
Hahahaha, skjerp deg a.
Du er gammel nok til å klare å diskutere, da får du tåle å diskutere uten å grine så fort noen ikke er enig med deg.
Det handler ikke om å skulle overbevise noen som helst.
Sist endret av Flaffersen; 6. desember 2021 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Hahahaha, skjerp deg a.
Du er gammel nok til å klare å diskutere, da får du tåle å diskutere uten å grine så fort noen ikke er enig med deg.
Vis hele sitatet...
Uhhh, what? Leste du innlegget, eller så du bare at det var langt, og antok at det som sto der var klaging? Jeg skjønner ikke hvordan en enkel forklaring av logikken bak mutasjoner er "grining"? Dette her er grunnen til at denne diskusjonen er totalt nytteløst...
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Uhhh, what? Leste du innlegget, eller så du bare at det var langt, og antok at det som sto der var klaging? Jeg skjønner ikke hvordan en enkel forklaring av logikken bak mutasjoner er "grining"? Dette her er grunnen til at denne diskusjonen er totalt nytteløst...
Vis hele sitatet...
Det var ment til det nederste hen skrev, men hey bare lat som at jeg sier noe helt annet og anta at ting er sånn og sånn.

Det som er nytteløst er å ha en diskusjon når man ikke takler at andre har sin mening fordi da er plutselig alt "nytteløst"
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det som er nytteløst er å ha en diskusjon når man ikke takler at andre har sin mening fordi da er plutselig alt "nytteløst"
Vis hele sitatet...
Tror folk takler at du mener hva du vil, men du viser at du ikke forstår helt grunnleggende biologi. Da er det fristende å oppklare. Selv om du kanskje ikke gidder å forholde seg til det, så leser jo andre det du påstår.

Det er ikke sånn at vaksiner får viruset til å mutere. Viruset muterer ikke for å tilpasse seg. Det er en helt blind, tilfeldig prosess. Dette er grunnlaget for evolusjon, og hvis man ikke skjønner det så skjønner man ikke biologi.

Vaksiner og andre miljøfaktorer vil derimot påvirke hvilken variant som får overtaket, men vaksinene skaper ikke flere varianter. Tvert imot, som drewjuice forklarte: Jo flere kopieringer, jo flere mutasjoner. Det er det som er problemet med at den fattige verden er uvaksinert. Det vil stadig komme nye mutasjoner derfra, fordi smitten er så høy.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tror folk takler at du mener hva du vil, men du viser at du ikke forstår helt grunnleggende biologi. Da er det fristende å oppklare. Selv om du kanskje ikke gidder å forholde seg til det, så leser jo andre det du påstår.

Det er ikke sånn at vaksiner får viruset til å mutere. Viruset muterer ikke for å tilpasse seg. Det er en helt blind, tilfeldig prosess. Dette er grunnlaget for evolusjon, og hvis man ikke skjønner det så skjønner man ikke biologi.

Vaksiner og andre miljøfaktorer vil derimot påvirke hvilken variant som får overtaket, men vaksinene skaper ikke flere varianter. Tvert imot, som drewjuice forklarte: Jo flere kopieringer, jo flere mutasjoner. Det er det som er problemet med at den fattige verden er uvaksinert. Det vil stadig komme nye mutasjoner derfra, fordi smitten er så høy.
Vis hele sitatet...
Vaksiner alene er ikke grunnen til at de muterer nei, det har jeg heller aldri sagt.
En av grunnene derimot.... Yeeesus.

Skal visst ikke få lov til å ha egen mening jeg, fordi alt dere sier uten å linke til ett fnugg av beviser er jo sant uansett hva...
Sist endret av Flaffersen; 6. desember 2021 kl. 19:27.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Vaksiner alene er ikke grunnen til at de muterer nei, det har jeg heller aldri sagt.
En av grunnene derimot.... Yeeesus.
Vis hele sitatet...
Nei, de er ikke det. Vaksiner gjør ingenting for å få virus til å mutere. Forklar hvordan du tror denne prosessen foregår, da. Nå har du fått vår forklaring to ganger.

Skal visst ikke få lov til å ha egen mening jeg, fordi alt dere sier uten å linke til ett fnugg av beviser er jo sant uansett hva...
Vis hele sitatet...
Du kan mene hva faen du vil for meg, men akkurat dette er ikke et meningsspørsmål. Du misforstår biologien her.
Sist endret av *pi; 6. desember 2021 kl. 19:36.
Hvis du seriøst trenger en kilde på dette, så kan du lese store norske leksikon: https://snl.no/mutasjon
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du seriøst trenger en kilde på dette, så kan du lese store norske leksikon: https://snl.no/mutasjon
Vis hele sitatet...
Det der er ikke en kilde som beviser noe av det du har sagt
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skal visst ikke få lov til å ha egen mening jeg, fordi alt dere sier uten å linke til ett fnugg av beviser er jo sant uansett hva...
Vis hele sitatet...
Det der er virkelig morsomt. At du - som er den som kommer med utallige påstander som går i mot det som nå kan regnes som velkjent og akseptert informasjon, og simpel logikk, uten å komme med en eneste lenke til et eneste bevis - skal dra det kortet der. Det skal faktisk litt til å være så urimelig uten å se det selv, så jeg håper du troller.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det der er ikke en kilde som beviser noe av det du har sagt
Vis hele sitatet...
Får sitere kilden min for deg, da:
Mutasjoner fører til variasjon i naturen. Mutasjoner er derfor en viktig drivkraft i evolusjonen som gjør at organismer kan tilpasse seg endringer i miljøet. I naturen oppstår mutasjoner tilfeldig uten noe bestemt mål. Altså, mutasjoner oppstår ikke fordi organismene trenger en ny egenskap, men det skjer helt naturlig av seg selv. Hvor ofte mutasjoner skjer er forskjellig fra art til art.
Vis hele sitatet...
Dette er ungdomsskolepensum. Mutasjoner skjer ikke fordi organismen trenger en egenskap (f eks å motstå vaksiner), de skjer bare tilfeldig og uten noe mål. Hvor ofte mutasjonen oppstår varierer fra art til art, og det sier vel seg selv at det vil bli flere mutasjoner hvis du har flere reproduksjoner. Sjansen for at en av dem er en supersmittsom, livsfarlig variant er større på en million forsøk enn på hundre forsøk. Enig?


Du gidder ikke forklare en dritt. Ok. Jeg har både forklart og underbygget. Det er jo fristende å tenke at du ikke har noen særlig solide tanker om hvorfor du har rett. Hadde du kunnet sette meg på plass her så antar jeg at du hadde gjort det. Det var egentlig mitt mål her; atandre som leser ikke skal falle for vaksinesvertingen din når de ser at du ikke aner hva du snakker om. Deg anså jeg som en lost case allerede for du begynte med seksuelle hersketeknikker.
Sist endret av *pi; 6. desember 2021 kl. 19:50.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det der er ikke en kilde som beviser noe av det du har sagt
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde skjønt hva en mutasjon er på et grunnleggende nivå, så hadde du sett at dette beviser det, jo. Dette blir nesten som å påstå at kaustisk soda ikke reagerer med saltsyre. Men hver gang en prøver å blande de to, så får en en ganske voldsom reaksjon. Uansett hvordan en prøver. Dette med mutasjoner er egentlig like godt bevist. Men etter en hver slik post, som du kommer med her, så fjerner du mer og mer tvil om du er et nettroll, og da tolket i beste mening. Skal jeg komme med det jeg tror, så er du reinspikka kunnskapsløs på området.



Du får nesten komme med kilder til påstandene dine!..
Da er det iallfall mindre sjanse for at noen tolker deg som et nettroll, selv om du egentlig har malt deg godt inn i det hjørnet nå...





Sitat av *pi Vis innlegg
Litt usikker på om det er du eller jeg som er useriøs her.
Vis hele sitatet...
Det er ikke jeg!
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
En av tusenvis av kilder, woop woop, fuck you
https://www.npr.org/2021/02/09/96570...=1638792857670
Vis hele sitatet...
Det er fordelaktig om du kan forklare hva du ønsker å underbygge med kilden din, og kanskje gjenta hva som er poenget ditt så vi ikke snakker forbi hverandre. Nå har jeg lest kilden, og det eneste den bekrefter er det som vi har sagt her: At et virus muterer er en kontinuerlig og tilfeldig prosess. At ja, viruset kan mutere og få egenskaper som gjør det mer resistent mot vaksiner (f.eks. endringer i piggprotein som vi har sett nå). Og ja, virus som utvikler seg til å bli mer resistente mot vaksine vil være best tilpasset til å spre seg.

Men dette er ikke grunnlag for å si at vaksinering er bortkastet eller netto negativt. Det poengteres at sykdomsforløp blir mildere. Kroppens immunforsvar vil redusere mengden virus, og kan føre til at viruset ikke spres videre fra en som er blitt infisert. Ergo: Mindre mulighet for mutasjoner, og potensielt risiko for at det spres. Dette er meget positivt.

Det å si at "Nei viruset kan komme til å bli resistent mot vaksinen, så det er best å bare la være" - det er ikke noe god alternativ. Nå tolket jeg tolket det som at du mener massevaksinering er negativt fordi man får nye mutasjoner. Hvis dette ikke er tilfellet, så kan du kanskje korrigere og forklare hva du faktisk mener?
@Flaffersen: Si meg, du leste vel mer enn overskriften? For da ville du sett at den var noe villedende. Det han sier er at virus alltid muterer og kan utvikle "resistens mot vaksinen". Det er helt korrekt, men det betyr ikke at vaksinen forårsaker slike mutasjoner.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skal visst ikke få lov til å ha egen mening jeg, fordi alt dere sier uten å linke til ett fnugg av beviser er jo sant uansett hva...
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er med fakta, det er akkurat hva det e, altså fakta. Uansett hva hvem som helst mener. Fakta er fakta..
(Natur)vitenskapens mål er å finne fakta, og legevitenskapens mål er å handle utifra hva naturvitenskapen sier til vår fordel.

Her ser det ut til at du ikke forstår det mest basale innen denne greinen av vitenskap. Jeg har ikke sett at du har forstått det basale innen andre naturvitenskaper heller. Du har tydeligvis ikke forstått den lenken du delte.

Hva mere finner du på, før du begynner å egentlig skjønne at du driter deg ut? Eller kanskje du bør begynne å lytte til fagfolk eller lese hva andre her skriver? Ellers kanskje tenker du å kjøre løpet helt ut som troll kanskje?..
Uvaksinert 👍
Sitat av Cikey Vis innlegg
Konspirasjonsteorier er jo alltid eh.. gøy... men selv de mest dimlete teoretikerne pleier være høflige nok til å poste noe som i det minste ligner på dokumentasjon av vrøvlet sitt.

Såeh, hva legger du til grunn for at du vet mer enn mer eller mindre hele legestanden?
Vis hele sitatet...
Men det vet jo hele legestanden. Alle vet jo at det ikke finnes noen godkjente medisiner eller vaksiner basert på mRNA før disse hastegodkjente covid vaksinene, finnes vel muligens en medisn basert på siRNA. Alle vet jo også at de som har forsket på/utviklet mRNA medisin har hatt store utfordinger med hjelpestoffene. Det er jo ikke noe konspirasjon det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Men det vet jo hele legestanden. Alle vet jo at det ikke finnes noen godkjente medisiner eller vaksiner basert på mRNA før disse hastegodkjente covid vaksinene, finnes vel muligens en medisn basert på siRNA. Alle vet jo også at de som har forsket på/utviklet mRNA medisin har hatt store utfordinger med hjelpestoffene. Det er jo ikke noe konspirasjon det.
Vis hele sitatet...
Jøssda daffe. "Alle vet"?

Nei, alle veit ikkje kva du vil fram til. Det du gjer her er feigt. Du kaster ut påstander, og på eksplisitt spørsmål kjem du med svada som at alle veit jo det uansett.

Tre gonger har du repetert påstandane dine, utan å vere i stand til å konkretisere ein millimeter. Du har ikkje ein gong forklart relevansen av det du kaster ut!

Og det er ikkje første gang du oppfører deg på det viset. Eg har forsøkt å diskutere medisin med deg før, og modus har vore identisk. Du repeterer ting inntil du innser at det er lite gunstig posisjon, og fordufter frå tråden, for å så dukke opp i neste tråd eit halvår etterpå. Lather, rinse, repeat.

Så host opp koherent argumentasjon og forklar relevansen takk.