Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4375
Hei, lagde denne tråden fordi jeg lurer på hva folk tenker om dette.

Selv mener jeg at det burde være lov å ha slanger,reptiler,amfibier..etc som kjæledyr i Norge sålenge de får rett stell og blir godt tatt vare på.

Hvorfor skal ikke dette være lov når f.eks katter er lov, katter dreper utallige fugler iløpet av et år. Hadde en fuglekasse i hagen med fuglebabyer i, men etter en ukes tid var det ikke noe liv igjen fordi nabokatten hadde tatt begge foreldrene.

http://www.ba.no/nyheter/dyr/article6480845.ece
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10899219
Sist endret av HuskaIkke; 5. februar 2013 kl. 11:38.
Grunnen til at det ikke har vært lov er fordi når loven ble skrevet (på 60-tallet) hadde man ikke godt nok utstyr til å holde disse, og det var dermed for dyrenes eget beste at det ikke var lov.
Det har de sakt lenge, men nå nermer deg seg nok mer enn før hvertfall

edit:
Har selv drevet stort tidligere, nå har jeg ikke mange dyr igjen da jeg prioriterer andre dyr. Jeg håper det blir lovlig for de som vil drive med hobbien sin uten å måtte skjule alt. Men jeg håper virkelig ikke de åpner for salg av herptiler i dyrebutikk.
Sist endret av 0bs; 5. februar 2013 kl. 11:54.
Liker ikke tanken på at en eller anna idiot kan holde en giftig slange i samme bygning som meg. Hva skjer hvis idioten klarer å la "aquarie"døra og vinduet oppe og jeg får besøk av black mamba?
Sitat av spaghetti Vis innlegg
Liker ikke tanken på at en eller anna idiot kan holde en giftig slange i samme bygning som meg. Hva skjer hvis idioten klarer å la "aquarie"døra og vinduet oppe og jeg får besøk av black mamba?
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er ufattelig teit av deg å uttale deg når du ikke har ett SNEV av peiling på hva du prater om.
Det heter terrarie.
Å det vil aldri kunne holdes en svart mamba i norge, lovlig.

INGEN giftige reptiler, eller potensielt farlige reptiler vil bli lovlige i norge.
Det er snakk om en positivliste på rundt 30 arter som mest sannsynlig, vil bli lovlig.

Listen ser slik ut;

Slanger
Kornsnok Pantherophis guttatus (Elaphe guttata)
Kongesnok Lampropeltis getula
Grønn trepyton Morelia viridis
Melkesnok Lampropeltis triangulum
Kongepyton, ballpyton Python regius
Teppepyton Morelia spilota
Kongeboa Boa constrictor
Hagetreboa Corallus hortulanus
Regnbueboa Epicrates cenchria

Øgler
Leopardgekko Eublepharis macularius
Stor daggekko Phelsuma madagascariensis
Kranset gekko Rhacodactylus ciliatus
Perlefirfisle Lacerta lepida
Blåtungeskink Tiliqua scincoides
Pigghaleagam Uromastyx ocellata
Skjeggagam Pogona vitticeps
Dvergvaran Varanus acanthurus
Yemenkameleon Chamaeleo calyptratus
Panterkameleon Furcifer (Chamaeleo) pardalis

Skilpadder
Gresk landskilpadde Testudo hermanni
Leopardskilpadde Geochelone pardalis
Kinesisk trekjølskilpadde Chinemys reevesi

Amfibier
Argentinsk hornfrosk Ceratophrys ornata
Klofrosk Xenopus laevis
Orientalsk klokkerfrosk Bombina orientalis
Whites trefrosk Litoria caeruleas
Melkefrosk Trachycephalus resinifictrix
Trefarget dvergfrosk Epipedobates tricolor
Rødbuket salamander Cynops pyrrhogaster
Ildsalamander Salamandra salamandrar



Ingen av de overnevnte arter er giftige, er potensielt farlige for deg eller andre personer. Det er en grunn til at denne listen er utarbeidet. Tanken bak denne listen er at de ikke skal være til potensiell skade for norsk fauna, de skal ikke være potensielt farlige dyr for mennesker å de skal være generelt lette dyr å ha i forhold til dyrets krav å dyrevelferd. I forhold til noen reptiler som er svært kravstore i forhold til hold, er samtlige av overnevnte arter veldig lette å ha med å gjøre - så lenge man setter seg inn i dyreholdet.

Tar du deg tid til å google overnevnte arter, vil du fort finne ut at alle dyrene som er på positivlisten er harmløse dyr.

[COLOR="Red"]Jeg sier det igjen; Ingen av dyrene som blir lovlige å ha som hobbydyr i norge er giftige eller potensielt farlige dyr![/COLOR]
Sist endret av A-haja; 5. februar 2013 kl. 12:40.
Sitat av spaghetti Vis innlegg
Liker ikke tanken på at en eller anna idiot kan holde en giftig slange i samme bygning som meg. Hva skjer hvis idioten klarer å la "aquarie"døra og vinduet oppe og jeg får besøk av black mamba?
Vis hele sitatet...
Etter det jeg kan se så omfatter listen av foreslåtte dyr ingen giftige slanger. Det er stort sett pyton og boa det går i, så du er fortsatt trygg for kobra og mamba.

Sikler skikkelig på en kamelon selv ass. De er drittkule. Det er forsåvidt leopardgekko også. Gleder meg jeg nå
Sitat av moret Vis innlegg
Sikler skikkelig på en kamelon selv ass. De er drittkule. Det er forsåvidt leopardgekko også. Gleder meg jeg nå
Vis hele sitatet...
Har selv leopardgecko, artige dyr.

Begge kameleonartene er dessverre uoffisielt fjernet fra listen. Det kommer fra kontakter som selv har hatt en fot innenfor hos mattilsynet hele veien.

De er mest sannsynlig fjernet grunnet deres skjøre psyke, samt at de har en del strengere krav til eieren i forhold til f.eks en leopardgecko.
Jeg vil bare ha sjimpanse, og det får jeg vel fremdeles ikke lov til å eie
Sitat av A-haja Vis innlegg
Har selv leopardgecko, artige dyr.

Begge kameleonartene er dessverre uoffisielt fjernet fra listen. Det kommer fra kontakter som selv har hatt en fot innenfor hos mattilsynet hele veien.

De er mest sannsynlig fjernet grunnet deres skjøre psyke, samt at de har en del strengere krav til eieren i forhold til f.eks en leopardgecko.
Vis hele sitatet...
Kjiper'n da, kameloner er knallmorsomme.
Har litt lyst på grønn trepyton og teppepyton også, men slanger er så mye skumlere å holde på med enn øgler. Kunne tenkt meg noe å leke litt rundt med eller ihvertfall holde litt på. Vet ikke helt om jeg hadde taklet å håndtere en slange på egenhånd.
En fargerik slange man ikke risikerer tar med seg et par fingre hadde vært knall
Sitat av moret Vis innlegg
Kjiper'n da, kameloner er knallmorsomme.
Har litt lyst på grønn trepyton og teppepyton også, men slanger er så mye skumlere å holde på med enn øgler. Kunne tenkt meg noe å leke litt rundt med eller ihvertfall holde litt på. Vet ikke helt om jeg hadde taklet å håndtere en slange på egenhånd.
En fargerik slange man ikke risikerer tar med seg et par fingre hadde vært knall
Vis hele sitatet...
GTP er helt utrolige dyr. Noe nydeligere finner man ikke. Tepper er vel også grei forsåvidt, men ikke helt min smak.

Det er vel i grunn en vanesak. Jeg turte ikke å holde noen av dyrene mine den første uken, før jeg mannet meg litt opp.

GTP'er vil du ikke håndtere, den er aggressiv av natur. Kongepythoner/Kornsnoker er jo rolige dyr med få unntak som er aggressive.

Ingen av dyrene på positivlisten kommer til å være i stand til å ta med seg en kvart finger engang, så du har nok ingenting å bekymre deg over!

Morro å se at det er positiv innstilling til disse fantastiske dyrene også her inne
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg vil bare ha sjimpanse, og det får jeg vel fremdeles ikke lov til å eie
Vis hele sitatet...
Men så kan en sjimpanse røske av deg begge armene vis den vil
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Men så kan en sjimpanse røske av deg begge armene vis den vil
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha Rhesus macaque, Capuchin monkey eller lignende apekatter i ca. samme størrelse... Dette forstår jeg ikke hvorfor er ulovlig(noen som vet?)..
Men legaliseringen av disse herpetilene gir meg fornyet håp om at apekatter også en dag blir legalisert
Sitat av Novice Vis innlegg
Jeg vil ha Rhesus macaque, Capuchin monkey eller lignende apekatter i ca. samme størrelse... Dette forstår jeg ikke hvorfor er ulovlig(noen som vet?)..
Men legaliseringen av disse herpetilene gir meg fornyet håp om at apekatter også en dag blir legalisert
Vis hele sitatet...
Fordi apekatter generelt er flokkdyr, det å ha en enslig apekatt vil være til stor belastning, å du vil få en apekatt som ikke er slik en apekatt skal være.

Apekatter er dyr med stor intelligens, følsomhet og menneskelignende psyke.

En apekatt har ikke noe i ett privat hjem å gjøre.

Her må du gå litt grundigere i deg, så vil jeg tro du også vil forstå at det å ha apekatter hjemme, er dyreplageri.

Om du mot formodning skulle ha plass til store innhegninger, går til innkjøp av flere dyr slik at de har glede av hverandre å dekker de grunnleggende kravene hos en apekatt - så skal jeg ikke si noe.

Det finnes forøvrig apekatter i private hjem i norge den dag i dag, dessverre..

Edit; Om det forøvrig skulle være behov for hjelp rundt herptiler, vil jeg kunne være behjelpsom så langt det lar seg gjøre også her inne, så vell som hos reptilfreaks
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Men så kan en sjimpanse røske av deg begge armene vis den vil
Vis hele sitatet...
Men... Kunne godt tenkt meg en som lille Julius med bleie i Dyreparken. Som kommer og gir deg klemmer og lager faenskap. Når den blir voksen, kan den flytte..
Lurer på hvorfor -mat-tilsynet skal ha noe med dyrehold å gjøre. Dette omhandler kjæledyr, ikke dyr man skal ha for å spise. Hvorfor har vi ikke et annet organ som tar seg av sånne avgjørelser? Rare Norge.

Vil helst ikke ha lovliggjort øgler og slanger i Norge. Noen av dem er giftige og farlige, vil helst ikke ha tilstander hvor sånne kan komme på avveie og snike seg inn i leiligheten min om sommeren! For det finnes sikkert folk som liker å tenke "ååå dere må jo få være frie i guds natur" og slipper dem ut.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Lurer på hvorfor -mat-tilsynet skal ha noe med dyrehold å gjøre. Dette omhandler kjæledyr, ikke dyr man skal ha for å spise. Hvorfor har vi ikke et annet organ som tar seg av sånne avgjørelser? Rare Norge.
Vis hele sitatet...
Mattilsynet har en gjeng veterinærer siden de er ansvarlige for tilsyn med produksjon av kjøtt, egg og melk (og andre morsomme produkter vi lager av våre med-dyr for vår egen forlystelse).
Det er derfor ikke et så langt strekke å be dem også ha overoppsyn med anna dyrehold. En kunne jo hatt en egen kjæledyrsetat, men skal en tenke sånn blir det fort et par tusen ulike offentlige etater. Det er dårlig ressursbruk.

Vil helst ikke ha lovliggjort øgler og slanger i Norge. Noen av dem er giftige og farlige, vil helst ikke ha tilstander hvor sånne kan komme på avveie og snike seg inn i leiligheten min om sommeren! For det finnes sikkert folk som liker å tenke "ååå dere må jo få være frie i guds natur" og slipper dem ut.
Vis hele sitatet...
Les litt lenger opp, lista blir utarbeida med tanke på ikke-farligste og manglende mulighet til å overleve i Norge. Så lenge du ikke prøver å ete froskene og ildsalamanderen skulle du være rimelig trygg.

Og hvis du er bekymra for naturen bør man heller gjøre noe med alle kattene som springer løs.
Okay, det er bare ordbetegnelsen "mattilsynet" som er litt rar. De kunne skrevet "veterinæravdelingen ved mattilsynet" eller noe i den duren. Men fint å få avklart det da.

Mener fremdeles man skal være forsiktig med å innføre dyr, de kan gjøre skade på dyr som er naturlig i vår fauna om de slippes løs ... det er klart de dør vel fortere enn våre vanlige dyr, men de kan fremdeles være til skade.

Joda sier meg enig i at løskatter ikke er bra. Men jeg er ikke for kastrering, så derfor mener jeg at folk kan få seg innekatter istedenfor at de skal fly ute og lage masse unger som ingen vil ha og bare skaper problemer.
Sitat av Taurean Vis innlegg

Mener fremdeles man skal være forsiktig med å innføre dyr, de kan gjøre skade på dyr som er naturlig i vår fauna om de slippes løs ... det er klart de dør vel fortere enn våre vanlige dyr, men de kan fremdeles være til skade.
Vis hele sitatet...
Da må du faktisk backe påstanden din på ett eller annet vis.

Du har åpenbart ikke lest deg godt nok opp før du valgte å kommentere.

Å innføre nye dyr - joda, det skal man være forsiktig med.

Men ingen av artene på positivlisten utgjør noen skade for norsk fauna, eller noen av våre dyr. Joda, en slange kan komme til å få fatt på ei rotte eller lignende, men slangen vil dø relativt fort. Enten av våre egne rovdyr, temperaturen eller det faktum at ett fangenskapsfødt herptil ikke har immunforsvar nok til å kunne overleve ute i det fri.
Det har ikke vært gjennom den prosessen ett vilt dyr har.

Derfor vil ett herptil som kommer seg ut i norsk natur pådra seg sykdom og dø relativt fort. Mest sannsynlig av alvorlig lungebetennelse eller tilsvarende.

Det finnes uten tvil herptiler som kan overleve i norsk natur, men ingen slike arter er på positivlisten. Positivliten har tatt stor hensyn til dette punktet hele veien, at det ikke skal være mulig for de å overleve å reprodusere/være til fare for norsk natur. Å det støtter jeg fult å helt ut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
En liten oppdatering fra mattilsynet i saken: Mattilsynet foreslår å tillate privat hold av reptiler og amfibier
Elsker slanger. Har absolutt et ønske om å få meg en slange eller 2, kanskje en øgle en gang i fremtiden. Men er ikke noe jeg haster meg ut i. Syns det er positivt at de begynner å bli litt runde i kantene når det kommer til lovgivningen rundt reptiler i Norge. Må jo si jeg er litt skeptisk også, passer jo ikke helt inn i norsk fauna, men regner med de som bestemmer det her har mer peiling enn meg

En grønn trepyton hadde ikke vært å forakte! Nydelige skapninger.

Offtopic: Når det kommer til giftige slanger, er det umulig å ha de som kjæledyr? Er de for aggresive og uforutsigbare?
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Offtopic: Når det kommer til giftige slanger, er det umulig å ha de som kjæledyr? Er de for aggresive og uforutsigbare?
Vis hele sitatet...
Det finnes jo kjempemange folk som holder giftige slanger som dyr. Kjæledyr er kanskje å dra det litt langt, men jeg kan si såpass at det finnes et par kobraer i norske hjem. Folka som eier disse er som regel temmelig erfarne når det kommer til håndtering av slanger(og litt loco...), men det er ikke slik at de bærer noe videre rundt på kobraen sin liksom. Det er som regel oppbevaring i lukkede terrarier som gjelder.

Det finnes flere direkte livsfarlige slanger som ikke er noe videre agresive og bare angriper om de føler seg truet. Det eneste kjipe er at det er litt vanskelig å vite hva som terger en slange til tider.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Må jo si jeg er litt skeptisk også, passer jo ikke helt inn i norsk fauna, men regner med de som bestemmer det her har mer peiling enn meg

Offtopic: Når det kommer til giftige slanger, er det umulig å ha de som kjæledyr? Er de for aggresive og uforutsigbare?
Vis hele sitatet...
Nei, men at det av den grunn skal være ulovlig skjønner jeg ikke. At man skal ha det i baktanke ved en legalisering ser jeg absolutt behovet for. Det har aldri vært snakk om å inkludere arter som vil kunne overvintre, eller verre - potensielt formere seg i norsk fauna. Dette har vært ett av hovedkriteriene til positivlisten. Samt at det ikke skal være stor smittefare i forhold til salmonella.

Når det kommer til giftige slanger, så holdes det, også i norge. Men da av spesielt interesserte, eller komplette idioter.

Når det kommer til de spesielt interesserte, så er de veldig klare over risikoen, å går derfor sikkerhetsmessig til verks. 120% rømningssikkert terrarie, rømningssikkert rom med lås, alt av nødvendig sikkerhetsutstyr ++.

Positivlisten har til nå offisielt vært på rundt 30 arter. Denne har nå blitt kortet drastisk ned.

Den offisielle positivlisten per dags dato;

Slanger;

Grønn trepyton.
Kongeboa.
Kongepyton.
Kongesnok.
Kornsnok.
Melkesnok.
Regnbueboa.
Teppepyton.

Øgler;
Dvergvaran.
Kranset gekko.
Leopardgekko.
Skjeggagam.
Stor daggekko.

Skilpadder;
Gresk landskilpadde.
Kinesisk trekjølskilpadde.
Rødfotet skogskilpadde.


Som man kan se, er det kuttet veldig ned på samtlige. Hos amfibiene har det blitt totalkutt, å ingen frosker eller salamandere er med på listen.

Det verste for nå, er å få opphevet totalforbudet. Så fort det er gjort, vil det nok bli enklere å få gjennom nye arter i framtiden.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Har ingen voldsomt sterke meninger iforhold til dette, men synes kanskje at det er litt rart at dere som snakker om dyreveldferd ikke tenker over hvilke påkjennelser disse dyrene har måtte gå igjennom for å ende opp i Norge.
Fra å bli fanget i det fri og så å bli smuglet over landegrenser i svært trange bur (tipper jeg), for så å ende opp i et lite terrarie på i et hus ganske nærme polarsirkelen.
Alt dette for at noen synes det er morro å eie en reptil.

Så min mening er at hvis dyret er født i det fri så bør det forbli i det fri.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Pope Vis innlegg
Men... Kunne godt tenkt meg en som lille Julius med bleie i Dyreparken. Som kommer og gir deg klemmer og lager faenskap. Når den blir voksen, kan den flytte..
Vis hele sitatet...

Du mener en standard norsk tenåring ? Bortsett fra at idag flytter de ikke ut når de blir voksne..
Derfor er dyra i 99% av tilfellene født i fangenskap
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Derfor er dyra i 99% av tilfellene født i fangenskap
Vis hele sitatet...
Da har jeg plutselig mye mindre problemer med hele opplegget, såfremt dyrene blir tatt godt hånd.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Har selv leopardgecko, artige dyr.

Begge kameleonartene er dessverre uoffisielt fjernet fra listen. Det kommer fra kontakter som selv har hatt en fot innenfor hos mattilsynet hele veien.

De er mest sannsynlig fjernet grunnet deres skjøre psyke, samt at de har en del strengere krav til eieren i forhold til f.eks en leopardgecko.
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg er veldig bra. Har selv holdt min del med kameleoner og det kan på ingen måte sammenlignes med hold av f.eks kornsnok eller leopard gekko. Kameleoner krever mye mer, og jeg har sett en del tilfeller der jeg skulle ønske jeg kunne ta livet av yemen-kameleoner her i norge(for deres eget beste). Eksempler der eier(e) ikke vet hva uv-a/b er,eksempler hvor de blir mata med nyklekka fluer(som bare er et tomt skall,uten noen form for næring... Burde være en slags sertifisering der du gjennomgår en prøve om den arten du vil holde. Bare for å redusere impulskjøp som garantert kommer til og øke drastisk nå... Ja, jeg veit det ikke er midler til dette,men er lov å drømme.
Sitat av spaghetti Vis innlegg
Liker ikke tanken på at en eller anna idiot kan holde en giftig slange i samme bygning som meg. Hva skjer hvis idioten klarer å la "aquarie"døra og vinduet oppe og jeg får besøk av black mamba?
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her, selv om slangen ikke er giftig hadde jeg nok mulig død av et hjerteattakk om jeg hadde våkna med en slange liggende på gulvet.

Og det er ikke umulig at slike ting skjer heller http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...artid=10066335
Sitat av A-haja Vis innlegg
Fordi apekatter generelt er flokkdyr, det å ha en enslig apekatt vil være til stor belastning, å du vil få en apekatt som ikke er slik en apekatt skal være.

Apekatter er dyr med stor intelligens, følsomhet og menneskelignende psyke.

En apekatt har ikke noe i ett privat hjem å gjøre.

Her må du gå litt grundigere i deg, så vil jeg tro du også vil forstå at det å ha apekatter hjemme, er dyreplageri.

Om du mot formodning skulle ha plass til store innhegninger, går til innkjøp av flere dyr slik at de har glede av hverandre å dekker de grunnleggende kravene hos en apekatt - så skal jeg ikke si noe.

Det finnes forøvrig apekatter i private hjem i norge den dag i dag, dessverre..

Edit; Om det forøvrig skulle være behov for hjelp rundt herptiler, vil jeg kunne være behjelpsom så langt det lar seg gjøre også her inne, så vell som hos reptilfreaks
Vis hele sitatet...

Men la oss si at man kjøpe TRE apekatter, ville det vært bra da?
Eller forsatt dyreplageri?
Sitat av Echodius Vis innlegg
Men la oss si at man kjøpe TRE apekatter, ville det vært bra da?
Eller forsatt dyreplageri?
Vis hele sitatet...
Fortsatt dyreplageri om du ikke kan gi dem et hjem de hører hjemme og trives i. Altså en skog eller lignende.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Må si meg enig her, selv om slangen ikke er giftig hadde jeg nok mulig død av et hjerteattakk om jeg hadde våkna med en slange liggende på gulvet.

Og det er ikke umulig at slike ting skjer heller http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...artid=10066335
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Slangen kan ikke skade deg.

Å nei, det er ikke umulig. Men å basere loven på at noe slikt kan skje, blir helt felil. Da må vi også ulovliggjøre hunder, katter, burfugler og andre pelsdyr.

Jeg er redd hunder, å jeg har titt å ofte besøk av hunder som har rømt. Jeg er ikke i mot hold av hund av den grunn. Andre skal ikke måtte ''lide'' for mine personlige synspunkter, ihvertfall ikke ett å vagt ett som dette. Jeg er redd hunder, jeg kjøper meg ikke hund.

En hund KAN potensielt drepe ett menneske. Det kan INGEN av dyrene på positivlisten.

Sitat av Echodius Vis innlegg
Men la oss si at man kjøpe TRE apekatter, ville det vært bra da?
Eller forsatt dyreplageri?
Vis hele sitatet...
La oss si du kjøper TRE apekatter, la oss si 2 hunner og 1 han. (Omvendt kan gå galt, samme hvilke dyr det er..)

La oss også si du skaffer ett ufattelig, UFATTELIG stort område, hvor du dekker apenes naturlige behov i form av kosthold, muligheter for mosjon, aktiviteter o.l slikt som apekatter naturlig vil benytte seg av i stor grad - Nei, da syns jeg ikke det er dyreplageri.

Dyreparker verden over gjør det slik. Mange har for små, men fortsatt. Om du skulle skaffe ett tilstrekkelig ( tilstrekkelig i forhold til faktiske behov, ikke i forhold til andre dyreparker)/privatpersoner - Så nei, da kan jeg ikke se ett virkelig stort problem med å kunne holde disse dyrene.

Når vi kommer over til potensielt farlige apekatter, eller andre dyr, ser jeg problemet.
Sist endret av A-haja; 20. februar 2013 kl. 21:12.
Sitat av spaghetti Vis innlegg
Liker ikke tanken på at en eller anna idiot kan holde en giftig slange i samme bygning som meg. Hva skjer hvis idioten klarer å la "aquarie"døra og vinduet oppe og jeg får besøk av black mamba?
Vis hele sitatet...
Lykke til med fordommene dine


Jeg personlig gleder meg litt, har lenge hatt lyst på en gekko