Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3503
Hei!

Har seg slik at jeg har knust skjermen på min HTC Sensation. Har Chess Forsikring Smart på mitt mobil abonnement

Har så veldig lyst på enten HTC One X eller HTC One S. Er det mulig å lure forsikringsselskapet til å tro at jeg hadde f.eks HTC One X? Kan jo si at jeg mistet telefonen på utenfor ferga eller noe?
Må jeg ha hatt sim kortet i en slik telefon før jeg "mistet" den? Isåfall, holder det at jeg da låner meg en slik telefon for 2-3 dager?

Kan skaffe kvittering av en HTC One X/S ....
Tviler på at det kommer til å fungere. Jeg regner med at et selskap som har kundene sine lagret i en database også lagrer hva slags mobil de innehar. Spesielt når man tilbyr forsikrings avtaler.
Chess forsikring ser hvilken telefonmodell du har/hadde basert på hvilket IMEI som har vært i bruk med ditt SIM-kort. Det er også et kriterium at SIM-kortet ditt stod i telefon når skaden/tapet skjedde, akkurat fordi de skal kunne se hvilken telefon det gjelder. Det betyr også at forsikringen følger SIM-kortet, og hvilken som helst telefon (foruten iPhone), vil være forsikret så lenge SIM-kortet ditt står i den.
hnr
Trådstarter
58 0
Sitat av m0nte Vis innlegg
Chess forsikring ser hvilken telefonmodell du har/hadde basert på hvilket IMEI som har vært i bruk med ditt SIM-kort. Det er også et kriterium at SIM-kortet ditt stod i telefon når skaden/tapet skjedde, akkurat fordi de skal kunne se hvilken telefon det gjelder. Det betyr også at forsikringen følger SIM-kortet, og hvilken som helst telefon (foruten iPhone), vil være forsikret så lenge SIM-kortet ditt står i den.
Vis hele sitatet...
Ok. Så om jeg da får lånt meg en HTC One X for eksempel av en kompis i 2-3 dager, og bruke hans kvittering på kjøpet som kjøpsbevis, så vil jeg få erstattet en ny HTC One X? Sier jo selvfølgelig ifra at jeg har mistet den, ikke stjelt. (for da blir den vel sperret opp mot nett?)

Han har telenor som operatør og bruker forsikringen dems
Sist endret av hnr; 17. april 2012 kl. 19:43.
Sitat av hnr Vis innlegg
Ok. Så om jeg da får lånt meg en HTC One X for eksempel av en kompis i 2-3 dager, og bruke hans kvittering på kjøpet som kjøpsbevis, så vil jeg få erstattet en ny HTC One X? Sier jo selvfølgelig ifra at jeg har mistet den, ikke stjelt. (for da blir den vel sperret opp mot nett?)

Han har telenor som operatør og bruker forsikringen dems
Vis hele sitatet...
IMEI vil bli sperret på nettverket uavhengig om den er stjålet eller mistet. Altså, fult mulig - men da vil kompisen din ende opp med en veldig dyr MP3-spiller
hnr
Trådstarter
58 0
Sitat av m0nte Vis innlegg
IMEI vil bli sperret på nettverket uavhengig om den er stjålet eller mistet. Altså, fult mulig - men da vil kompisen din ende opp med en veldig dyr MP3-spiller
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på at de vil sperre telefonen, selv om den er mistet? Hvorfor skulle de gjøre det om den er borte liksom..
for å forhindre forsikringssvindel?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av hnr Vis innlegg
Er du helt sikker på at de vil sperre telefonen, selv om den er mistet? Hvorfor skulle de gjøre det om den er borte liksom..
Vis hele sitatet...
Sånn at du ikke skal kunne late som du har mistet den og få en ny en?....
De sperrer så klart mobilen og forsikrer seg at den blir ubrukelig før de utleverer ny mobil!
Bare det at det er så enkelt burde være grunn nok til å vite at det ikke funker...
hnr
Trådstarter
58 0
hva kan jeg gjøre da
Ideen din vil ikke funke uansett. Prøver du å gjøre det du nevnte her med kompisen din sitt mobil, vil den bli ubrukelig. De låser mobilen! Forsikringselskapet er ikke så dum hvis man tror det. De forsikrer seg godt at mobilen er helt ubrukelig før de utlevere ny erstattningsvare til eieren.

Det du kan gjøre nå er å bruke ditt forsikring og fikse mobilen og bruke den videre, men jeg vet ikke om det er idiotforsikring du har men jeg regner med det. Har du det så lever det inn og be dem fikse Sensation din.

*Har du lyst på en ny og annen type mobil så kan du prøve å ødelegge mobilen helt slik at den ikke vil kunne repareres når butikken skal prøve å sjekke den ut. Dynk den i cola og la den være der 24t og deretter tørke den med hårføner. Da er den fucka dødt :P Du kan dermed levere den inn og be dem prøve å reparere den(de vil aldri kunne gjøre det), så da vil de tilby deg ny mobil til samme verdi. HTC Sensation idag ligger vel på 3k++ så da kan du velge ny mobil til den prisen + også kan du føye på med ekstra lapper hvis du vil ha en dyrere mobil. Anbefaler deg å ødelegge den og gjør den ubrukelig og skaff deg ny mobil der du føyer på med noen ekstra 1000- lapper. Blir vel 2-3k ekstra hvis du vil ha HTC One x!
Sist endret av Gulingen; 17. april 2012 kl. 20:52.
Det er slike nisser som deg som gjør slik at vi andre får dyrere forsikring enn nødvendig.
Skaff deg en jobb og tjen penger slik at du kan kjøpe den telefonen du vil!
Bare så det er nevnt; da jeg benyttet meg av Telenors mobilforsikring for noen år siden fikk jeg et brev i posten jeg skulle levere inn hos nærmeste Telenor-forhandler. Jeg fikk velge og vrake blant mobiler, bare jeg holdt meg innenfor en viss sum (kunne evt. betale mellomlegg og gå for en dyrere modell).

Er du sikker på at du får lik telefon igjen om du benytter deg av forsikringen?
IMEI og Mobil type lagres med forsikringen, jobber i NetCom og vet dette er umulig og få igjennom, flere som har prøvd seg mens jeg selv er på jobb, du vill antageligvis bare få vektere, ellers i værste fall politiet kommer og henter deg.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
*klipp*
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik Chess sin forsikring fungerer. Hvilken butikk snakker du forresten om? Man henvender seg til forsikringen per telefon og fyller ut skademelding over telefon. Deretter tas det en beslutning på om telefonen skal sendes til verksted (gjennom dem) for undersøkelser - eller om de bare skal erstatte ny telefon. Man kan da spørre om man kan betale seg opp til en annen modell, men det er ikke sagt at man garantert dette.
Glemte å nevnte at den var slag/klemskadet i hovedkort og knust skjerm, var ikke lønnsom å reparere eller noe sånt.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Det er ikke slik Chess sin forsikring fungerer. Hvilken butikk snakker du forresten om? Man henvender seg til forsikringen per telefon og fyller ut skademelding over telefon. Deretter tas det en beslutning på om telefonen skal sendes til verksted (gjennom dem) for undersøkelser - eller om de bare skal erstatte ny telefon. Man kan da spørre om man kan betale seg opp til en annen modell, men det er ikke sagt at man garantert dette.
Vis hele sitatet...
Sa jo selv at jeg visste ikke helt om koss type forsikring den var, om den var idiotforsikra!!!

Snakker jo om de vanlige kjedene. Har kjøpt mobil fra Elkjøp(HTC Desire) med idiotforsikring. Vraka den etter 2 måneder før forsikringa gikk ut. Verdien på Desiren lå på 3,5k da jeg vraket den og fikk da alternativer å velge enten samme mobil eller ny mobil til den prisen. Ellers kan man legge inn ekstra lapper for å handle dyrere mobil, noe jeg gjordet. Sitter idag med HTC Sensation der jeg bare la inn 2k ekstra.
Sist endret av Gulingen; 17. april 2012 kl. 22:39.
istedefor å bruke masse tid på å klekke ut og gjennomføre en plan om å svindle forsikringa kan du jo jobbe litt og tjene penger til å kjøpe en tlf !
Vil bar nevne at siden forsikringssvindel er ganske enkelt å gjennomføre generelt, så har vi tilsvarende strengere straffer for det, slik at risikoen for å bli tatt blir veid opp av straffenivået av "allmennpreventive hensyn". Dette gjelder for så vidt flere typer vinningskriminalitet. I tillegg har ofte forsikringsselskaper egne etterforskere som tar saker med høy forsikringssum eller sterk mistanke om svindel hvis politiet henlegger.

Sier ikke at du ikke skal gjøre det, er opp til deg, men ta strafferammen i betraktning først

Er lavere straff for å stjele en bil, enn for å svindle den samme bilen.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Sa jo selv at jeg visste ikke helt om koss type forsikring den var, om den var idiotforsikra!!!
Vis hele sitatet...
Akkurat. Derfor forklarte jeg det på en pen og ryddig måte.

Det blir noe annerledes når du er forsikret gjennom butikk/kjede, da det er irrelevant for dem om du får de 3 500,- eller om du kjøper en deg opp til en dyrere modell. De tjener jo egentlig på sistnevnte.

For forsikringsselskapet til Chess, er det ikke de som selger telefoner - ergo har de ingenting på å tjene ved å gi deg muligheten til å kjøpe deg opp. De bruker bare et "gavekort" hos sin leverandør, og deretter blir telefonen shippet til deg med faktura på det gjenværende beløpet. Om du spør derimot, går det som oftest fint å få dette til - som nevnt.