Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1551
Hei, er en sak der de som leier hos oss flyttet ut for 1.5 mnd siden. Problemet er at ALLE tingene til personene er der enda, og jeg har sendt de mange meldinger for å fortelle dem at det må hentes snarest. De har nå sagt i 1.5 mnd at de skal hente de snart, men ingenting skjer.

Hva kan jeg gjøre med dette? Planen var at disse rommene skulle taes i bruk av både meg selv og andre, men det går ikke med 1000 ting der.

Tusen takk for alle svar.
Har de betalt alt de skal? I såfall kan du sette skiten på gata med en presenning over og si fra til folka hvor det kan hentes.
Det første du gjør i morgen tidlig er å låne/leie en tilhenger og dumpe dritten på nærmeste fylling. Du kan jo si ifra én dag før du gjør dette, ditt valg!
Gi dem en siste advarsel, og deretter kaste tinga/legge dem ut på finn.no
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Har de betalt alt de skal? I såfall kan du sette skiten på gata med en presenning over og si fra til folka hvor det kan hentes.
Vis hele sitatet...
Er ikke pressening blandt eiendelene ser jeg ingen grunn til å være hygglig å låne de en. får satse på rein og sludd de nermeste dagene
Gi beskjed til dem der du nevner at de har 1 uke på seg å rydde vekk sakene sine, ellers kaster du dem selv! Enkelt og greit!
Jeg kan vel ikke bare sette det midt ute på gata? Jeg vil heller ikke ha det stående i gården min...

Må da vel være en regel som sier noe på dette? Vil ikke ha en stor baksmell.
Enig det Gulingen sier her! Gi dem ett par dagers/ukers frist, og hvis de ennå ikke kommer så kan du bestemme selv hva du vil gjøre av de sakene :P
si at du gir tingene til nav eller noe(frelsesarmeen er det kansje som tar imot ting?) hvis de ikke henter tingene før om 3 dager.

er det store verdier det er snakk om eller er det bare rot som skal kastes uansett?
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Jeg kan vel ikke bare sette det midt ute på gata? Jeg vil heller ikke ha det stående i gården min...

Må da vel være en regel som sier noe på dette? Vil ikke ha en stor baksmell.
Vis hele sitatet...
ring de som averterer etter dødsbo og selg det du kan selge , kast resten. da får du dekket opp litt av leia de skulle betalt for den ekstra 1,5 mnd
Saken er at det er 2 store tver, flere bord, sovesofaer, dataer, komoder og annen shit som tar lang tid å ta ned. Flere av de går ikke alene heller. Jeg vil ikke bruke noen dager på å ta ned shiten deres, så kommer de bare å henter det.
Glem det jeg sa i forrige innlegget, jeg var vel tøff.

Husleieloven:(pdf-link)

Du har ikke lov til å kaste ting eller sette det på gata, men hvis ikke leietaker etter skriftlig advarsel ikke henter tingene etter en rimelig tid kan du selge det og beholde pengene.
Sist endret av DonTomaso; 16. februar 2012 kl. 00:19.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er tekstmeldig eneste måten du har prøvd å kontakte dem på?
Takk for svar folkens!

Når de enderlig tar telefonen så krangler de og sier at det skal hentes. Kommer ikke stort utta det..
Skjønner at du ikke vil ta risikoen ved å ta all jobben med å bære det ned, så kommer de og henter det.

Jeg for min del hadde ringt en instans som vet om lover rundt dette, kanskje politiet kan vise deg videre til riktig instans.

Om jeg visste jeg hadde loven på min side hadde jeg egenhendig bært tinga ut i hengern og kjørt det på fyllinga, etter 1 dags advarsel på telefon. Ihvertfall etter alt bråket du ser ut til å ha hatt med dem...

Ikke selg det til egen vinning, det virker som tyveri. Da er det bedre å kaste det. Så kan evt hvem som helst ta det ut av containeren og hente det, ikke ditt problem lenger.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skjønner at du ikke vil ta risikoen ved å ta all jobben med å bære det ned, så kommer de og henter det.

Jeg for min del hadde ringt en instans som vet om lover rundt dette, kanskje politiet kan vise deg videre til riktig instans.

Om jeg visste jeg hadde loven på min side hadde jeg egenhendig bært tinga ut i hengern og kjørt det på fyllinga, etter 1 dags advarsel på telefon. Ihvertfall etter alt bråket du ser ut til å ha hatt med dem...

Ikke selg det til egen vinning, det virker som tyveri. Da er det bedre å kaste det. Så kan evt hvem som helst ta det ut av containeren og hente det, ikke ditt problem lenger.
Vis hele sitatet...
Som det står i husleieloven som jeg linker til lengre oppe er det ikke lov å kaste det, men det er derimot lov å selge det.
Send skriftlig advarsel med en frist innen en-to ukers tid og håp på at de ikke kommer. Så kan du selge og beholde pengene.
Ja, etter en skriftlig advarsel. Hvor mange må jeg vente før jeg kan selge det etter advarselen og loven er på min side?
Jeg ville pratet med noen fra forliksrådet, er vel der saken blir behandlet om leieren slår seg vrang. Her i bygda er det bare å gå ned på politistasjonen hvor det sitter ei dame fra forliksrådet som er veldig hjelpsom! Kan tenke meg de har peil på lover og regler angående utleie.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Ja, etter en skriftlig advarsel. Hvor mange må jeg vente før jeg kan selge det etter advarselen og loven er på min side?
Vis hele sitatet...
Loven sier "urimelig lenge". Jeg vil si at en og en halv måned etter utflyttingsdato allere er urimelig lenge og mener du kan selge det nå forutsatt at du har skrevet en skikkelig skriftlig advarsel.

Hvis det faktisk er slik at tingene har okkupert en leilighet som du ellers ville ha leidd ut ville jeg ha skrevet et fysisk brev hvor du krever at de henter tingene i løpet av to uker, og at de betaler leie for en ekstra måned. Henter de ikke innen fristen selger du rubb og rake på Finn og beholder alle pengene.
Gjør som de over. Gi dem beskjed om at tingene vil bli fjernet, gi dem en dags varsel og gjennomfør.