Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 10885
Folk ler når jeg hyler, skriker å bærer meg over edderkopper, de syns det er morsomt. Det gjør ikke jeg!

Jeg sliter fryktelig med angst for edderkopper. Jeg får hjertebank og begynner å svette, frykten sprer seg i meg, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Dette kan høres litt dumt ut, men jeg sliter med en følelse av at de er ute etter å "ta meg". De er over alt, alltid! Ingen andre jeg kjenner har så mange nærkontaktsopplevelser med de som meg.

Jeg har et stort spindelvev utenfor soveromsvinduet mitt. Oppdaget det sist gang jeg skulle lukke opp vinduet for å lufte. Nå tørr jeg ikke lukke det opp i frykt for at det skal komme en liten smådjevel inn i min lune hule mens jeg ligger å sover. Men jeg tror det var litt for sent, for akkurat i sted oppdaget jeg en stor jævel krypende på den hvite veggen rett med pc'n min, her jeg nå sitter. Helt alene som jeg er må jeg jo bare ta tak i det selv og utslette den!
(Jeg er generelt ikke glad i å drepe, og jeg ville jo egentlig ikke at den skulle dø, bare komme seg ut!)

Jeg tror at fobien min har oppstått pga. diverse hendelser opp igjennom årene som har gjort at jeg bare frykter de mer og mer.

På festival i sommer skulle jeg ta opp telefonen min fra jakkelomma mi, og når jeg skal begynne å taste ser jeg en edderkopp krype på hånden min. Jeg fikk panikk og kastet telefonen fra meg, flere meter, og jeg hylte som en gris på et slakteri som vet at den skal dø! Heldigvis gikk det bra med telefonen, men jeg vet ikke om edderkoppen forsvant!

Andre opplevelser kommer fra rundt om kring, kan sikkert dele 1000 forskjellige skrekkelige opplevelser om dette udyret. Poenget er jo at jeg VET hvorfor jeg frykter de så jævlig, de er småe, ja, men de kan være store og hårete også. Alle edderkopper er for meg like jævlige. De spretter rundt som noen gresshopper og de er intelligente som faen. Også legger de sykt mange egg, og man hører jo skrekkopplevelser om de som får klekket edderkoppegg i ørene sine!!

Jeg ønsker imidlertidig å bli kvitt denne frykten. Vil ikke være "redd", eller gjømme meg fra steder hvor jeg vet det kan være edderkopper. Det er nesten sånn at jeg ikke vil gå i skog, med mindre det er på stier, og jeg vil ikke inn i gamle hus, eller kjellere. = (

Hvordan blir jeg dyrevennlig mot edderkopper og slutter å få panikk?
Tips? Takk for svar !
Sist endret av kn^tte; 26. august 2011 kl. 15:27.
Jeg ble mye bedre ved å bare overbevise meg selv om at det var tåpelig å være redd, og forsiktig presse grensene. Jeg var nok ikke like ille som deg, men jeg har forbedret meg veldig
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg ble mye bedre ved å bare overbevise meg selv om at det var tåpelig å være redd, og forsiktig presse grensene. Jeg var nok ikke like ille som deg, men jeg har forbedret meg veldig
Vis hele sitatet...
Jeg prøver det stadig vekk. Kan beundre edderkopper fra avstand, men jeg må holde øyet med de å passe på hvor de er. Så snart jeg ikke ser de lengre, får jeg panikk, også kan jeg glemme av de, og senere vil den komme springende etter meg bare for å skremme meg!
Kan begynne med å si at edderkoppene er ikke ute etter å ta deg, det er bare at du leter mer etter dem og husker det bedre når du ser/finner dem. Det er generellt somregel edderkopper i et hvert hus, men det er ikke noe folk går rundt og tenker på og ergo virker det ikke like påtrengende.
Jeg vet ikke om dette hjelper eller gjør ting verre, men det har hjulpet for meg. Hvor det er edderkopper er det andre småkryp. Det er en grunn til at edderkoppene bor der de bor, fordi de har tilgang på mat. Jeg har en stor edderkopp som bor på badet, avogtil er den på veggen i kjellerstua, men holder seg stort sett på badet. Den farter sikkert rundt om natten..
Når jeg drepte alle edderkoppene jeg fant ble det til at jeg så munkelus, seler og andre div. dyr rundtomkring. Jeg vil heller ha en edderkopp som sitter stille og styrer med sitt en alt mulig annet rask.
Nå skal det sies at jeg har fått en katt som spiser alt som rører seg, også edderkoppene- men i grunn er edderkopper et "nyttedyr".
Ikke la denne skremme deg!

Husedderkoppen er ditt beste husdyr.

http://www.dagbladet.no/2011/08/26/t...likk/17833606/
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Takk!
Jeg tror det kan ligge noe i det. Får stadig vekk sånn følelse av at noe smått beveger seg i sidevinkelen. Når jeg snur meg for å se er det OFTE at det er en edderkopp, men av og til kan det bare være en liten flekk eller noe. Stort sett ikke noe å bekymre seg over, men alt for ofte er det edderkopper. Dette var den første jeg fant i leiligheten min! Har ikke sett noen andre kryp, og mistenker han kom seg inn gjennom vinduet. Hvordan skal jeg tørre å åpne vinduet igjen?
synes de store edderkoppene er kule, men de små er så utrolig ekle. ble kvitt en stor del av frykten for et par uker siden da jeg satt på utedo, for optatt med mitt til og bry meg om edderkoppen som drev på 40 cm i fra meg. tror ikkje jeg er så redd for de når jeg er på fjellet eller ute i naturen, de er liksom naturlige der. og om de er ute på plenen bryr jeg meg ikke om, men fremfor vinduet og på i stuen å styr, det liker jeg ikke. men det avtar sikkert, om jeg vil. prøver å bare ikke bry meg og la de styre på men dreper de selfølgelig om jeg ser de og har kjangsen, når de er inne i huset.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av theBeist Vis innlegg
Vet ikke om dette vil hjelpe på noen måte, men jeg syntes edderkopper egentlig er veldig fine (ikke sånn som vi ser de, men sånn som de egentlig ser ut).


(BILDER)
Vis hele sitatet...
JEEZ DUDE/TTE!!
Prøver du å gi meg hjerteklapp!

Kan mod. slette!!??
Nei, det hjalp ikke, og nei, de er ikke fine..
Sist endret av kn^tte; 26. august 2011 kl. 15:50.
uhhh, nærbilde av edderkopper? Jeg er rimelig likegyldige til edderkopper, men det der så bare skummelt ut...
Nydelige bilder theBeist har lagt ut men sånne finnes ikke her hos meg. Kun svarte, hårete, skremmende...

Den eneste måten jeg kan bli kvitt min araknofobi på er vel at alle edderkopper hadde blitt utryddet.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Ikke la denne skremme deg!

Husedderkoppen er ditt beste husdyr.

http://www.dagbladet.no/2011/08/26/t...likk/17833606/
Vis hele sitatet...
Takk!
Jeg har netting jeg kan feste rundt vinduet!
Om du ikke ser at de er fine, tror jeg ikke at du kan se at noe er fint.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av theBeist Vis innlegg
Om du ikke ser at de er fine, tror jeg ikke at du kan se at noe er fint.
Vis hele sitatet...
Det var da en fryktelig dum påstand å komme med.
Dyr med 1000 øyne er ikke vakkert! Jeg skjønner at enkelte kan syns de er fascinerende, for det gjør jeg selv. Men jeg liker ikke nærkontakt med de, og jeg liker ikke å se NÆRBILDER av de.

feks:
http://www.klikk.no/multimedia/archive/00308/Midd_142_jpg_308762b.jpg

gir meg ikke akkurat lyst til å hoppe til sengs..
Sist endret av kn^tte; 26. august 2011 kl. 16:01.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
JEEZ DUDE/TTE!!
Prøver du å gi meg hjerteklapp!

Kan mod. slette!!??
Nei, det hjalp ikke, og nei, de er ikke fine..
Vis hele sitatet...
Hahahaha. Så den reaksjonen komme på lang vei. Blir vel mer som ufrivillig eksponeringsterapi de bildene der.
Sitat av theBeist Vis innlegg
Om du ikke ser at de er fine, tror jeg ikke at du kan se at noe er fint.
Vis hele sitatet...
Tror synet ditt er problemet..
først går du hit.

Så regner jeg med at du burde dra hit.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Katten dreper alt av insekter. Den jævla edderkoppen kan du ha får deg selv...
Nyttedyr meg i ræva.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
feks:
http://www.klikk.no/multimedia/archive/00308/Midd_142_jpg_308762b.jpg

gir meg ikke akkurat lyst til å hoppe til sengs..
Vis hele sitatet...
Det der er dog litt annerledens, den der er ikke fargerik eller vakker på noen sånn måte. Mens edderkopp bildene jeg posta var vakre som bare det, de har flotte farger, spennende detaljer, de er hårete og fine, osv. Jeg tror at folk flest kan finne de edderkopp bildene vakre, men ikke det bildet ditt av en midd elns.
Få tak i noe angstdempene og deretter ha litt nærkontakt med edderkoppene. De fleste her i Norge biter ikke, og de som gjør det, er ikke giftige.
Min mor likte ikke edderkopper før. Men så begynte hun å plukke opp de minste så større og større. nå liker hun taranteller edderkopper er søte. men av en rar grunn så liker jeg ikke de som er medium størrelse på :P
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av theBeist Vis innlegg
Det der er dog litt annerledens, den der er ikke fargerik eller vakker på noen sånn måte. Mens edderkopp bildene jeg posta var vakre som bare det, de har flotte farger, spennende detaljer, de er hårete og fine, osv. Jeg tror at folk flest kan finne de edderkopp bildene vakre, men ikke det bildet ditt av en midd elns.
Vis hele sitatet...
Midden har i det minste ikke øyne x 1000
Skremmer meg lite.
Poenget er jo at edderkoppene er ufyselige, vi må bare være uenige der. Du sliter tydligvis ikke med fobien slik som jeg gjør.

Sitat av losjien Vis innlegg
Min mor likte ikke edderkopper før. Men så begynte hun å plukke opp de minste så større og større. nå liker hun taranteller edderkopper er søte. men av en rar grunn så liker jeg ikke de som er medium størrelse på :P
Vis hele sitatet...
Medium? dvs. sånn som husedderkopp?
Stefaren min hadde samme problem. Når jeg fikk min første kjæledegge,en rød chilener med navn Solan. Gikk dette gradvis over, han begynte å mate den etterhvert. Forstod mer og mer at den ikke var ute etter å drepe ham. Etter en måned og to våget han til og med og holde den. Jeg forstod ingenting,samme mannen hylte når han så en flue.... Antar at han til slutt innså at den ikke var ute etter å drepe han. Og ikke minst så nytta i den når den spiste ca. Alt vi hadde av insekter... Regner med du mye heller vil ha en edderkopp og to, istedenfor en fluefarm(som jeg forøvrig også har hatt..) det ble mye mindre godtatt..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har lest igjennom alle komentarene dine, og selve innlegge. Jeg har AKKURATT samme problemet som deg... Absoulutt det værste jeg hvet. Eller det er en ting som er verre: http://www.vogsland.no/Fotoalbum/Flo...dderkopper.htm vevkjerringer...
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det var da en fryktelig dum påstand å komme med.
Dyr med 1000 øyne er ikke vakkert! Jeg skjønner at enkelte kan syns de er fascinerende, for det gjør jeg selv. Men jeg liker ikke nærkontakt med de, og jeg liker ikke å se NÆRBILDER av de.

feks:
http://www.klikk.no/multimedia/archive/00308/Midd_142_jpg_308762b.jpg

gir meg ikke akkurat lyst til å hoppe til sengs..
Vis hele sitatet...
Det er da virkelig stor forskjell på en husstøvmidd og en edderkopp.
Sist endret av Kusetjuv; 28. februar 2012 kl. 18:41.
Alt jeg kan si er vel som alle andre slenger; ta deg en joint! Fungerer sikkert å være litt fjern, enten fungerer det eller så blir det stikk motsatt. Se på den lyse siden, snart er det sommer og da får de mat i tilegg!

Men helt ærlig, ta deg en tur til oslo reptilpark eller en dyrebutikk og bli kvitt frykten din ved å holde en eller to.!
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Kan begynne med å si at edderkoppene er ikke ute etter å ta deg, det er bare at du leter mer etter dem og husker det bedre når du ser/finner dem. Det er generellt somregel edderkopper i et hvert hus, men det er ikke noe folk går rundt og tenker på og ergo virker det ikke like påtrengende.
Jeg vet ikke om dette hjelper eller gjør ting verre, men det har hjulpet for meg. Hvor det er edderkopper er det andre småkryp. Det er en grunn til at edderkoppene bor der de bor, fordi de har tilgang på mat. Jeg har en stor edderkopp som bor på badet, avogtil er den på veggen i kjellerstua, men holder seg stort sett på badet. Den farter sikkert rundt om natten..
Når jeg drepte alle edderkoppene jeg fant ble det til at jeg så munkelus, seler og andre div. dyr rundtomkring. Jeg vil heller ha en edderkopp som sitter stille og styrer med sitt en alt mulig annet rask.
Nå skal det sies at jeg har fått en katt som spiser alt som rører seg, også edderkoppene- men i grunn er edderkopper et "nyttedyr".
Vis hele sitatet...
Fant du Seler i huset ditt? Er det Shelob som bor på badet ditt?
Hater edderkopper som pesten, de er faen ikke fine. De fleste møter skjebnen sin mellom norges lover og veggen min. Ekle faenskap.
Edderkopper er fascinerende små dyr; jeg har sittet og observert vakre korsedderkopper konstruere sine avanserte spindelvev ved flere anledninger - for en organisme! Klarer ikke helt å relatere til din situasjon, da jeg har vært fascinert av disse skapningene hele livet. Samtidig har jeg alltid respektert dem, og behandlet dem varsomt - de kan tross alt bite hvis man er dum og åpner for situasjonen. Kanskje du kan kanalisere frykten til fascinasjon? Les deg opp på edderkopper, prøv å anerkjenne det fantastiske ved spinnende edderkopper, deres strategiske plassering av vevene, de avanserte jaktmetodene til bakkedvelende edderkopper - som ulveedderkoppen. Skjønner forsåvidt at de kan virke fryktinngytende - de er høyst effektive jegere, og menneskets forhold til dem, som kan komme til uttrykk både igjennom fascinasjon og frykt, er sikkert forankret i en slags innebygd nevrose mot dem.
Kan jeg spørre om hvordan du fysisk(+ evt psykisk) opplever fobien? -hjertebank?, hodepine?,
-vedvarende stress?

Er dette noe du eventuelt kunne ha gått til psykolog med?, hvis denne frykten er så sterk at den skygger over masse annet?

(ps: mener det ikke det er helt lurt å legge det på nFF, et forum der 16års-freaksa er i majoritet )
Sist endret av aeon_illuminate; 28. februar 2012 kl. 21:27.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Få tak i noe angstdempene og deretter ha litt nærkontakt med edderkoppene. De fleste her i Norge biter ikke, og de som gjør det, er ikke giftige.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Nesten alle av de over 40,000 artene som finnes er giftige, men kun et fåtall er potensielt dødelige.

Jeg sliter for øvrig med det samme som ts. Har en fobi mot edderkopper jeg har hatt med meg siden ungdomsskolen og det virker som det bare blir verre og verre. Jeg tror ikke om noe fremkaller så mye angst, panikk og redsel på samme måte som en stakkars edderkopp gjør for meg.
For min del er det slik at så lenge jeg kan se dem på en viss avstand, så bryr jeg meg ikke\tar et glass over + ark og tar den med ut.

En gang da jeg flytta fra et sted til et annet, hadde jeg noen dekk stående på utsiden av leiligheten. Jeg skulle flytte disse, og mellom de dekka var det tjukt av spindelvev. Det var vel en 4-5 megastore edderkopper der.

Brydde meg ikke stort om det og bare lessa dekka på hengern og dro til det andre stedet.

Skulle bære inn en glass"ramme" til et bord jeg har, da jeg plutselig så den ene av dem kom krypende oppover armen. Slapp rute "pent" ned og pælma kødden borti et hjørne.

2 dager senere var den i andre etasje, i hjørnet på et rom. Det er 2 dører imellom disse rommene som så og si alltid er igjen. De er noen utspekulerte dyr, hevngjerrige.


Det hjelper å tenke litt på at de er ikke giftige, bare stygge å se på. De vi har her i norge er ikke farlige. Bra vi ikke har sorte enker og sånn drit her.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det hjelper å tenke litt på at de er ikke giftige, bare stygge å se på. De vi har her i norge er ikke farlige. Bra vi ikke har sorte enker og sånn drit her.
Vis hele sitatet...
Prøver en gang til; nei, de er ikke farlige, MEN DE ER giftige. De norske også
Sitat av Judaz Vis innlegg
Prøver en gang til; nei, de er ikke farlige, MEN DE ER giftige. De norske også
Vis hele sitatet...
Mulig litt off topic: Vet du hva denne giften gjør mot mennesker? Bare smerte?
Har lekt en del med edderkopper i løpet av mitt liv, men har aldri opplevd bitt. Noen som har blitt bitt før av en norsk edderkopp som kan sammenligne bittet med et annen type bitt?
Jeg er som deg jeg også. Jeg er sikker på at dersom noen hadde bundet meg fast og kastet en bøtte med "medium store" edderkopper på meg så hadde jeg dødd. Hjertet hadde rett og slett stoppet
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Alt jeg kan si er vel som alle andre slenger; ta deg en joint! Fungerer sikkert å være litt fjern, enten fungerer det eller så blir det stikk motsatt. Se på den lyse siden, snart er det sommer og da får de mat i tilegg!

Men helt ærlig, ta deg en tur til oslo reptilpark eller en dyrebutikk og bli kvitt frykten din ved å holde en eller to.!
Vis hele sitatet...
Jeg kan prøve det. Takk for tips.

Sitat av EoT Vis innlegg
Edderkopper er fascinerende små dyr; jeg har sittet og observert vakre korsedderkopper konstruere sine avanserte spindelvev ved flere anledninger - for en organisme! Klarer ikke helt å relatere til din situasjon, da jeg har vært fascinert av disse skapningene hele livet. Samtidig har jeg alltid respektert dem, og behandlet dem varsomt - de kan tross alt bite hvis man er dum og åpner for situasjonen. Kanskje du kan kanalisere frykten til fascinasjon? Les deg opp på edderkopper, prøv å anerkjenne det fantastiske ved spinnende edderkopper, deres strategiske plassering av vevene, de avanserte jaktmetodene til bakkedvelende edderkopper - som ulveedderkoppen. Skjønner forsåvidt at de kan virke fryktinngytende - de er høyst effektive jegere, og menneskets forhold til dem, som kan komme til uttrykk både igjennom fascinasjon og frykt, er sikkert forankret i en slags innebygd nevrose mot dem.
Vis hele sitatet...
Jeg synes også at de er svært fascinerende og jeg elsker å lese om de, observere de (på trygg avstand), se dokumentarer osv. Jeg vil jo lære min fiende å best mulig å kjenne. Det hjelper dog ikke på å bli kvitt frykten.
Har heldigvis ikke sett noen edderkopper siden i høst, men regner med de dukker opp igjen til våren.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kan jeg spørre om hvordan du fysisk(+ evt psykisk) opplever fobien? -hjertebank?, hodepine?,
-vedvarende stress?

Er dette noe du eventuelt kunne ha gått til psykolog med?, hvis denne frykten er så sterk at den skygger over masse annet?

(ps: mener det ikke det er helt lurt å legge det på nFF, et forum der 16års-freaksa er i majoritet )
Vis hele sitatet...
Hjertebank, kaldsvetting, hyling/skriking, tårekanalene begynner å fosse, jeg kan bli stressa eller paralysert. Det er nok mange ting jeg burde ha gått til psykolog med, men det er ikke noe verre enn at jeg prøve å finne ut av det på egenhånd.

Sitat av Taurean Vis innlegg
For min del er det slik at så lenge jeg kan se dem på en viss avstand, så bryr jeg meg ikke\tar et glass over + ark og tar den med ut.

En gang da jeg flytta fra et sted til et annet, hadde jeg noen dekk stående på utsiden av leiligheten. Jeg skulle flytte disse, og mellom de dekka var det tjukt av spindelvev. Det var vel en 4-5 megastore edderkopper der.

Brydde meg ikke stort om det og bare lessa dekka på hengern og dro til det andre stedet.

Skulle bære inn en glass"ramme" til et bord jeg har, da jeg plutselig så den ene av dem kom krypende oppover armen. Slapp rute "pent" ned og pælma kødden borti et hjørne.

2 dager senere var den i andre etasje, i hjørnet på et rom. Det er 2 dører imellom disse rommene som så og si alltid er igjen. De er noen utspekulerte dyr, hevngjerrige.


Det hjelper å tenke litt på at de er ikke giftige, bare stygge å se på. De vi har her i norge er ikke farlige. Bra vi ikke har sorte enker og sånn drit her.
Vis hele sitatet...
Det høres ikke ut som du har den største frykten. Hadde jeg sett spindelvev i mellom bildekkene mine hadde jeg hylt som en gris på slakteri for så å ha sprunget fra åstedet, tatt meg en grundig dusj og aldri rørt dekkene igjen før jeg hadde spylt godt av de.

Det med at edderkopper dukker opp på de merkeligste stedene, for å så å bare sitte der i minutter/timer å bare "observere", legge en strategi for å skremme deg på et vis. De er noen smarte små jævler.
For å være helt ærlig er edderkopper på mitt rom jeg ser på noe veldig nyttefullt... de renser på en måte opp i alt annet her

Men, jeg forstår at hvis man har en forbi er det vanskelig å forholde seg til de, men som de fleste fobier er eksponering den kjappeste behandlingsmåten, så hvis du tør en dag, og ta det i ditt eget tempo - prøv å bli kompis med disse fine krypene. De er helt harmløse og ganske hjelpsomme med å filtrere dritt fra rommet ditt =)
Sitat av Freefalling Vis innlegg
For å være helt ærlig er edderkopper på mitt rom jeg ser på noe veldig nyttefullt... de renser på en måte opp i alt annet her

Men, jeg forstår at hvis man har en forbi er det vanskelig å forholde seg til de, men som de fleste fobier er eksponering den kjappeste behandlingsmåten, så hvis du tør en dag, og ta det i ditt eget tempo - prøv å bli kompis med disse fine krypene. De er helt harmløse og ganske hjelpsomme med å filtrere dritt fra rommet ditt =)
Vis hele sitatet...
Samme her. Først tar edderkoppen og rensker huset mitt for alle andre insekter og kryp, så kommer katta mi og tar edderkoppen High five for et clean og koselig hjem!
Har trypophobia, helt usaklig og uforklarlig... nå støter jeg ikke borti det så ofte, siden mønstre av den slags er svært sjeldent å se i menneskehud... (mange synes av (naturlige grunner) at det er ekkelt men jeg klarer det ikke; begynner å fryse, kvalm, følelse av feber.) Har også funnet mønstre i naturen, her i Norge som minner meg om det og skaper dårlige assosiasjoner. Jeg har ikke så mye å si om hva du kan gjøre annet en å tenke over hva/hvilke minner det er som skaper så dårlige assosiasjoner til edderkopper, grave litt der kan jo være smart.

Selv har jeg ikke klart å se hva det er som trigger de dårlige assosiasjonene til fobien, eneste jeg vet er at menneskehjernen oppfatter ting veldig forskjellige. Men som sagt så ser jeg for meg at edderkoppfobi kan være på grunn av gamle minner.

Jeg får frysninger på ryggen og føler jeg får feber bare av å skrive om det. Hadde jeg støtt på denne følelsen ofte, som du kanskje gjør med denne slags fobi, ville jeg gått langt for å bli kvitt den.
Sist endret av Oransje; 29. februar 2012 kl. 03:09.
Jeg har et blandet forhold til edderkopper. Har noen ekle episoder å se tilbake på, men de er i fåtall i forhold til nøytrale og fascinerende situasjoner. Har én som "bor" i hjørnet bak sofaen min, pleier å kaste fluer i nettet dens når jeg finner noen rundt om i huset. Kaller'n for Eddy og den er ikke større enn en tommelfingernegl

Et ekkelt møte med en av disse krabatene hadde jeg for et par år siden; jeg lå i senga mi og strakk meg, putta hånda bak hodet og under toppmadrassen. Synes jeg kjenner noe der og tar frem hånda igjen. Der befinner det seg nå en hvit edderkopp. Fyfaensomjegskvatt! Rista hånda mi i retning ut av senga, men aner ikke hvor den blei av, ikke sett den siden

Til TS: Som med alt annet her i verden handler det om viljestyrke. Enten er du redd eller ikke, bare å bestemme seg. Det er så enkelt.

Add: Jo, anbefaler filmen Arachnophobia for skrekkentusiaster. Skitbra edderkoppfilm! Prøv og sitt barbeint og se den...
Sist endret av Tawon; 29. februar 2012 kl. 03:12.
MEN FAEN DRIT I Å QUOTE DEN EDDERKOPPEN A!
kn^tte, jeg har ikke samme type problem med disse små jævlene som deg, men fy så jævlige dem er. Du er ikke den eneste som kaster telefon om man får et slikt krek på hånda -har skjedd meg to ganger nå. Sånn her er det jeg tenker: "WAAAAAAAAAÆÆSJEDDERKOPP! *tenke 1 sekund* kaste telefon så lang jeg klarer.."

Men, som du sier vil du prøve å bli mindre redd dem. Da vil jeg tro den beste måten er som Astroman nevnte, nemlig eksponeringsterapi. Et tips er å dra til en dyrebutikk å bare se på de store etterkoppene. Etter du føler deg litt mer komortabel med å se på de kan du spørre om du får låv til å holde eller ta på de. Når du har klart dette vil du syntes at de hus-edderkoppene er mye mindre skumle
Når du ikke tørr å åpne vinduet ditt (som maks tar 5 sekunder) så tror jeg det skal litt til for at vi kan hjelpe deg med problemet ditt. Høres ut som en jobb for noen med ekspertise på feltet.
Imponert over at du i det hele tatt tørr å gå ut av huset.
Fun fact: Du spiser gjennomsnittlig 13 edderkopper mens du sover iløpet av et år.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Fun fact: Du spiser gjennomsnittlig 13 edderkopper mens du sover iløpet av et år.
Vis hele sitatet...
Nam, proteiner takk for den du, for en gangs skyld sovner jeg ikke på skolen
Det er en myte fyi.
Har faktisk en bok hjemme, hvor det står om en måte å forbedre fobien på!

Kan skrive av de sidene når jeg kommer hjem, om du ikke har fått hjelp ennå. (Har ikke lest igjennom hele tråden)
Jeg ble kvitt min frykt for eddekopper tidlig. Tror jeg var rundt 12 år gammel når frykten utviklet seg til et hat-forhold hvor jeg ble "da spidahkillah son". Det ble målet i livet mitt, å drepe så mange edderkopper som mulig. Enda er det slik at hvis jeg ser en edderkopp så ser jeg rødt, det krypet må dø.
Prøv å gjør deg selv til "enemy of the spider-state" ved å drepe dem alle.

På den måten gjør du frykt om til hat, og hat er bra.
Araknafobi er en spesifik angsttype og er svært enkelt å bli kvitt; statistisk vil nesten alle som gjennomgår terapi med en psykolog bli helt fin på et par timer. Terapien kan gå ut på å endre hjernens informasjonsstrukturer, som i dette tilfelle blir å ufarliggjøre stimuliet man er redd for. Hver gang du løper fra en edderkopp grunnet angst, vil stressnivået gå ned, men frykten bli negativt forsterket. Systematisk desentifisering / eksponeringsterapi vil endre dette mønsteret, og frykten vil sakte men sikkert bli avbetinget.

Jeg har araknafobi etter en stygg hendelse i barndommen, men ikke så ille at jeg aktivt søker etter edderkopper. Dersom du gjør dette eller frykten generelt tar mye tid, så anbefales det å søke psykolog. Etter en time vil du frivillig ha en edderkopp løpende rundt i håret!
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
, men ikke så ille at jeg aktivt søker etter edderkopper. Dersom du gjør dette eller frykten generelt tar mye tid, så anbefales det å søke psykolog. Etter en time vil du frivillig ha en edderkopp løpende rundt i håret!
Vis hele sitatet...
Nåjaja. . Jeg selv var småredd edderkopper i perioder i barndommen, frykten avtok helt etterhvert, og nå som student synes jeg to.m. de er kule ^^. Men de kan holde seg unna håret mitt. Eller senga mi.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. februar 2012 kl. 10:19.