Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1038
Hei, min mor har akkurat kjøpt denne og da lurer jeg på, kan jeg bruke mitt Telenor ring kontant Simkort på denne ?

eller er det en sperre? og hvordan fjerne den sperren?
Står jo at den har NetCom FlexiTalk, så da er den nok låst hos Netcom i 12 måneder tror jeg.
Ingen mobiltelefoner fra NetCom er låst. Eneste unntak er iPhone, som forøvrig alltid er låst til operatøren den kjøpes med, etter Apples retningslinjer. Du kan altså fint bruke denne med ditt SIM-kort fra Telenor.
Du kan bruke et Telenor simkort om 12 måneder
Sitat av QueenOfPanic Vis innlegg
Du kan bruke et Telenor simkort om 12 måneder
Vis hele sitatet...
Feil. Lest svaret mitt over
Sitat av m0nte Vis innlegg
Ingen mobiltelefoner fra NetCom er låst. Eneste unntak er iPhone, som forøvrig alltid er låst til operatøren den kjøpes med, etter Apples retningslinjer. Du kan altså fint bruke denne med ditt SIM-kort fra Telenor.
Vis hele sitatet...
Vi selger ihvertfall telefoner som er låst til NetCom, hvis jeg ikke tar helt feil her.
Glenni, hos oss er det slik at alle telefonene vi fører fra Netcom er ulåste og kan selges uten abbonnement, men da må kunden selvsagt betale fullpris. iPhone selger vi ikke uten abbonnement. Dette varierer kanskje fra kjede til kjede, det vet jeg ingenting om.

Edit: Vi kan ikke selge Netcom mobiler med Telenor abbonnement grunnet forskjellige provisjoner, men å selge de åpne til fullpris er en annen sak.
Sist endret av møkk; 17. april 2012 kl. 00:21.
NetCom selger ingen telefoner som er låst til NetCom. Dette gjelder også for kjeder som selger mobiltelefoner med abonnement fra NetCom, med mindre det spesifikt er oppgitt på esken at telefonen er låst til NetCom i 12 mnd (selv om dette vanligvis også bare er tøv - men det kan forekomme på enkelte modeller).

Møkk: Nå vet jeg ikke hvilken butikk/kjede du jobber i, men jeg tror du har missforstått hvordan provisjon/imei-støtte behandles av Telenor og NetCom m.f. Du kan vel ikke mene at dere fører et varelager for Telenor, et varelager for NetCom osv.?

Når du selger en telefon, måtte det være Telenor, NetCom eller et annet abonnement, blir provisjon og IMEI-støtte beregnet etter opplysningene du registrer i den respektive operatørens bestillingssystemer. Det er alltid en provisjon knytte til prisplanen du selger og binder opp, og av og til knyttet til telefonen du selger (avhenger av om NetCom/Telenor ønsker å være billig på denne modellen). Dette kalles isåfall IMEI-støtte, og beregnes ut i fra hvilket IMEI-nummer du registrer hos dem (telefonmodell identifiseres ved IMEI).

Dermed blir regnestykket slik ved en provisjonsutbetaling: provisjon for abonnement + eventuell IMEI-støtte = det butikken får av Telenor/NetCom/whatever.

Foruten dette kan en kjede f.eks. ha forskjellig pris avhengig av deres innkjøpsavtaler. Dersom Elkjøp har bedre avtaler på innkjøp av Galaxy S2 enn f.eks. Expert, vil telefonen kunne være billigere hos Elkjøp - selv om de begge har like mye utbetalt i provisjon fra operatøren. Igjen, vil det være merkelig å da føre et varelager for f.eks. Telenor og et for NetCom, da jeg da går ut i fra at telefonene kommer fra forskjellige leverandører - og dermed ved forskjellige innkjøpsavtaler.

Jeg sier ikke at det du skriver er feil, men det virker iallefall veldig rart for meg - men igjen vet jeg ikke hvilke avtaler som ligger til grunn for din butikk/kjede.

Sorry for langt innlegg, og tar forbehold om feil
Vi ser ut til å føre ett eget lager for Telenor, og ett eget lager for Netcom. Noen mobiler kommer med Telenor/Djuice klister. Disse er merket fra leverandør. Jeg har blitt fortalt at de er låst til Telenor. Så har vi også en håndfull med telefoner som har blitt merket med Åpen, av sjefen. Disse skal selges med Netcom abbonnement, eller ulåste til fullpris. Jeg får ikke lov å selge en av mobilene merket med Telenor/Djuice med Netcom abbonnement, eller som ulåste mobiler.