Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1613
Hei! For noen dager siden kom pappa hjem med noe dypfryste sushigreier som jeg absolutt ikke hadde høye forhåpninger til, men det viste seg at sushien var knallgod! Jeg spurte hvor han hadde kjøpt den, og så svarte han bare "Rimi". Han husker hverken pris eller navn, og emballasjen klarte vi selvfølgelig å kaste. Jeg har veldig lyst på slik sushi i morgen i matpausen, og tenkte å kjøpe det, men jeg aner ikke pris. :S Er det noen her som har erfaring med dypfryst sushi(det var forresten 10 biter med sashimi) og hvilken prisklasse det ligger i? Og før det blir nevnt så har jeg prøvd både å google "dypfryst sushi rimi" på tusen forskjellige måter og jeg har lastet ned RIMI+ til iPod Touchen, men varen var ikke inne i databasen. Tenker da at det er et nytt produkt, eller at det kune er et fåtall RIMI-butikker som har det på lager. Noen som vet noe her på forumet?
Det har ikke falt deg inn å dra til samme Rimi butikk som han kjøpte det i?
Dudes ro ned... Kunne godt dratt dit, ligger bare 2,5 kilometer unna.. Jeg fikk idéen nå ikveld, og da tenkte jeg å kanskje spørre noen her om de hadde vært borti noe lignende. Skal uansett dit imorgen, det hadde bare vært greit å vite om det var latterlig dyrt for en med ungdomsskolebudsjett som faktisk bryr seg om sparing...
Det er kun oen butikker har det, og det er ikke alltid de har det inne, såvidt jeg vet. Kiwi har vel også noen varianter, dog kun "fersk". Denne sushien er på ingen måte sammenlignbar, om man er en erfaren sushispiser, men for en amatør som meg, så funker det overraskende ålreit
Vær så snill ikke kjøp dypfryst sushi! Du vet faen ikke hvor lenge de kan ha vært nedfryst! Skal du spise sushi så spis det ferskt!

Kjøp salmalaks fra butikken og kutt dem i små skiver. Risen kan være som regel vanlig ris, men japansk ris egner best med sushiris ettersom den er litt tjukkere og blir lettere klissete. Bland risen med riseddik og la den sto ferdigblandet i 30 min før bruk. Rull og form slik du vil ha risen og føy på med fisken, reker, blekksprut.
Sist endret av Gulingen; 15. desember 2011 kl. 22:54.
Er enig det, Gulingen sier her. Ikke spis nedfryst sushi! Lag den selv eller stikk innom en sushibar/resturant å spis den der.
Mye av fisken man får hos vanlige/dyre sushirestauranter har vært nedfryst før den brukes, bare så det er sagt. Ti biter sashimi koster rundt hundringsen på butikken og det er billigere å lage selv. Det er ikke spesielt vanskelig heller så lenge man får til risen. Vanlig rundkornet grøtris funker helt fint.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mye av fisken man får hos vanlige/dyre sushirestauranter har vært nedfryst før den brukes, bare så det er sagt. Ti biter sashimi koster rundt hundringsen på butikken og det er billigere å lage selv. Det er ikke spesielt vanskelig heller så lenge man får til risen. Vanlig rundkornet grøtris funker helt fint.
Vis hele sitatet...
Virkelig ? Slik jeg har forstått mange som jobber innenfor industrien henter de ofte ferske varer hos lokale fiskere \ fiskerier.

Hvalsashimi skal visstnok være knall for de interesserte, har ikke kommet meg ned på Alex Sushi enda for å prøve selv.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Virkelig ? Slik jeg har forstått mange som jobber innenfor industrien henter de ofte ferske varer hos lokale fiskere \ fiskerier.

Hvalsashimi skal visstnok være knall for de interesserte, har ikke kommet meg ned på Alex Sushi enda for å prøve selv.
Vis hele sitatet...
De fryser ned fisken for å drepe eventuelle bakterier. Tror jeg i hvert fall.
Sitat av Nanarayo Vis innlegg
Er enig det, Gulingen sier her. Ikke spis nedfryst sushi! Lag den selv eller stikk innom en sushibar/resturant å spis den der.
Vis hele sitatet...
Så en reportasje om en av verdens beste sushibarer i verden, denne var i New York. De serverte dypfryst sushi, og at den slettes ikke ble dårkig, tvert imot. De sa at sushien er best dypfryst fordi den holder seg 100% fersk. Gikk vel p nat geo/discovery.

Sitat av Beastie Vis innlegg
De fryser ned fisken for å drepe eventuelle bakterier. Tror jeg i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Fryse for å drepe??
Lol
Jepp, fisken blir dypfryst ned til -40, eller -60, for å drepe parasitter.

Funfact; Når fisken blir fryst ned til denne temperaturen, beholder også fisken bedre på fargen. All laks du får kjøpt i norsk dagligvare, er farget rosa med fargestoff. Hadde ikke dette blitt gjort, hadde laksen blitt omtrentlig hvit i fargen, da frysere i dagligvare somregel ikke holder mindre enn -18.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Fryse for å drepe??
Lol
Vis hele sitatet...
Bakterie var vel kanskje litt feil om jeg tenker meg om. Er vel parasitter de blir kvitt ved frysing.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Fryse for å drepe??
Lol
Vis hele sitatet...
Ja. Fryse for å drepe.

All fisk som skal brukes til sushi må fryses i – 20°C eller lavere i minst ett døgn. Hvis ikke, risikerer du og gjestene dine besøk av to parasitter, som kan forårsake kvalme, store magesmerter og allergiske reaksjoner.
Stadig nye sushi-restauranter popper opp, og enkelte aviser serverer oss sushi-oppskrifter til hjemmebruk.
Men det å behandle rå fisk riktig, er ikke bare enkelt. De to lite vennligsinnede parasittene Anisakis simplex og Pseudoterranova decipiens er å finne i svært mange arter av marine fiskeslag i norske farvann, og det i til dels store konsentrasjoner.


Sakset fra http://matoppskrift.no/sider/artikkel235.asp
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Virkelig ? Slik jeg har forstått mange som jobber innenfor industrien henter de ofte ferske varer hos lokale fiskere \ fiskerier.

Hvalsashimi skal visstnok være knall for de interesserte, har ikke kommet meg ned på Alex Sushi enda for å prøve selv.
Vis hele sitatet...
Jeg leste et intervju med en innehaver av en restaurant i Stavanger som sa at man lynfryser fisken da det gir bedre og jevnere kvalitet på kjøttet. Tunfisk må jo komme frossen til Norge men om man fryser ned fersk norsk oppdrettsfisk vet jeg ikke.
Stikk innom en ferskvarehandel og spør om de har fisk som er "trygg", dvs ferdig nedfryst/opptint, ikke noe problem i Finnmark så da burde det gå stort sett overalt hvor ferskvare selges. 1 kg fersk kveite kostet rundt 100-lappen, fryst på ica var det rundt 200..