Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 14652
Det har kommet opp i NRK i dag at myndighetene har satt ned foten for støttedemonstrasjonene i forbindelse med George Floyds dødsfall. Forbudet gjelder Oslo, Bergen og Trondheim.

Lurer på om noen av dere som i utgangspunktet hadde planlagt å demonstrere skal gjøre det likevel?
Eventuelt hvorfor / hvorfor ikke?
Sist endret av Havskilpadde; 4. juni 2020 kl. 13:46.
Jeg tenker at det kanskje er på tide å tenke på om det går an å demonstrere på en annen måte enn å fysisk samles i gatene. Tanken er kanskje god (for de aller fleste), men vi er uansett midt i en pandemi der større folkeansamlinger bør unngås. Da mener jeg det er kortsiktig og uklokt å trosse myndighetenes forbud.

Det er mange opportunister blant demonstrantene, og Floyds familie har selv sagt at de ikke ønsker situasjonen som pågår nå. Hva oppnår man med demonstrasjonene? Det er noe jeg ønsker å vite mer om.
Hvorfor i all verden vi skal demonstrere pga politivold i gatene i USA er langt forbi min fatteevne.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvorfor i all verden vi skal demonstrere pga politivold i gatene i USA er langt forbi min fatteevne.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle vi demonstrere mot den sovjetiske invasjonen av Afghanistan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot den amerikanske invasjonen av Afghanistan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot apartheid i Syd-Afrika? Hvorfor skulle vi demonstrere mot terrorregimet til Pinochet? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Kinas invasjon av Tibet? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Israels bombing av den palestinske sivilbefolkningen? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Slobodan Milosevic og hans organiserte folkemord på balkan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Assads bruk av kjemiske stridsmidler mot sivile? Hvorfor skulle vi demonstrere mot folkemordet i Rwanda? Hvorfor skulle vi demonstrere mot krgen i Vietnam? Hvorfor skulle vi demonstrere mot burmesiske myndigheters overgrep mot rohyngia-folket? Hvorfor skulle vi demonstrere mot slaveriet i USA? Hvorfor skulle vi demonstrere mot fredsavtalen Chamberlain fremforhandla med Adolf?


Hva er egentlig vitsen med å drive å demonstrere mot alt mulig?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvorfor i all verden vi skal demonstrere pga politivold i gatene i USA er langt forbi min fatteevne.
Vis hele sitatet...
Henviser til et innlegg jeg skrev tidligere i en annen tråd som fint passer her også:

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det handler ikke om å herme etter Amerika, men å utrykke at rasisme og politivold ikke er greit. Når selv andre land demonstrerer på grunn av hvordan politistyrkene i USA opererer så øker dette presset på den amerikanske regjeringen slik at dette forhåpentligvis blir tatt tak i på en bedre måte enn det blir idag.

Ellers så har George Floyd fått en rolle som et eksempel, og hans sak blir nå brukt globalt som en åpning for å demonstrere for at rasisme og politivold ikke er akseptabelt, uansett hvilket land man befinner seg i.
Vis hele sitatet...
Må bare påpeke at tittelen her er en sannhet med modifikasjoner. Grunnloven trumfer korona og vi har forsamlingsfrihet. Som det står i artikkelen:

– Vi har ikke myndighet til å håndheve smittevernsreglene, sier stabssjef i Oslo-politiet Harald Nilssen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor skulle vi demonstrere mot den sovjetiske invasjonen av Afghanistan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot den amerikanske invasjonen av Afghanistan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot apartheid i Syd-Afrika? Hvorfor skulle vi demonstrere mot terrorregimet til Pinochet? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Kinas invasjon av Tibet? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Israels bombing av den palestinske sivilbefolkningen? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Slobodan Milosevic og hans organiserte folkemord på balkan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Assads bruk av kjemiske stridsmidler mot sivile? Hvorfor skulle vi demonstrere mot folkemordet i Rwanda? Hvorfor skulle vi demonstrere mot krgen i Vietnam? Hvorfor skulle vi demonstrere mot burmesiske myndigheters overgrep mot rohyngia-folket? Hvorfor skulle vi demonstrere mot slaveriet i USA? Hvorfor skulle vi demonstrere mot fredsavtalen Chamberlain fremforhandla med Adolf?


Hva er egentlig vitsen med å drive å demonstrere mot alt mulig?
Vis hele sitatet...
Jeg ser hvor du vil hen, og hadde du spurt meg for mange år siden, så ville jeg vært enig med deg. Det står alltid respekt av de som ønsker å stå opp for en sak de brenner for. Spørsmålet mitt er allikevel; Har demonstrasjoner mot Israel bombing av palestinerne noen gang stoppet bombene? Var det demonstrasjoner i Norge som stoppet Milosevic? Var det demonstrasjoner i Norge som stoppet Apartheid? Vil vi begrense vårt forbruk og levestandard fordi barn blir tatt ut av skolen en fredag for å demonstrere for miljøet?

Ikke for å virke arrogant, men svaret min tror jeg enkelt kan tolket til "nei, det gjorde ikke det".
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva er egentlig vitsen med å drive å demonstrere mot alt mulig?
Vis hele sitatet...
Ja, hva er egentlig vitsen med å drive å demonstrere mot alt mulig? Jeg har vært med på noen og har ikke opplevd at det har utrettet noe. Jeg er nysgjerrig på hva demonstrasjonene du henviser til utrettet. Alle dine eksempler ser dessuten ut til å handle om hva andre myndigheter gjør. Våre egne myndigheter gjennom tidene - uavhengig av hvilke parti som har vært ved makten - hører jo ikke på oss.

De som kjemper i USA og Kina fortjener vår støtte, men hva bidrar en demonstrasjon til som ikke et svart profilbilde på Facebook allerede gjør? Jeg vet i hvert fall ikke lenger.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Henviser til et innlegg jeg skrev tidligere i en annen tråd som fint passer her også:
Vis hele sitatet...
Jeg er glad for å se at folk arrangerer protester mot urett og for gode verdier, men jeg vet virkelig ikke om jeg kan se poenget med det lenger. Det er et rituale som sier noe viktig om samfunnets modenhet, men dets virkning samfunnet fremstår i beste fall som veldig svak. Du alluderer til noen bidrag, og det virker mest i overkant optimistisk...
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg ser hvor du vil hen, og hadde du spurt meg for mange år siden, så ville jeg vært enig med deg. Det står alltid respekt av de som ønsker å stå opp for en sak de brenner for. Spørsmålet mitt er allikevel; Har demonstrasjoner mot Israel bombing av palestinerne noen gang stoppet bombene? Var det demonstrasjoner i Norge som stoppet Milosevic? Var det demonstrasjoner i Norge som stoppet Apartheid? Vil vi begrense vårt forbruk og levestandard fordi barn blir tatt ut av skolen en fredag for å demonstrere for miljøet?

Ikke for å virke arrogant, men svaret min tror jeg enkelt kan tolket til "nei, det gjorde ikke det".
Vis hele sitatet...
Demonstrasjoner i seg selv "stopper" vel ikke rasisme, bombing, eller utslipp. Men ved at ting blir satt i fokus, å at feks myndighetene ser at en stor del av befolkningen demonstrerer for en sak vil jeg tro det kan sette tannhulene i gang, eller værtfall "smøre" dem. snakker på generell basis. Det er vell ikke utenkelig at gjentatte demonstrasjoner for miljøet påvirker forbruk og miljøbevissthet på sikt?
Når en stor gruppe mennesker ytrer meningen sin ved å samle seg i større formasjoner og holde opp skilter og brøle så går det kanskje også opp et lys for folk at de kanskje burde prøve å høre på hva mobben har å si, langt mer enn om alle kun hadde delt meningene sine i stillhet på sosiale medier til sine egne utvalgte kontakter. Det er jo klart, med fredelige virkemidler så kan man ikke tvinge frem endringer slik en muligens kunne gjort ved bruk av våpen, men er det egentlig noen andre fredelige metoder som har et kraftigere budskap enn å samles i store mengder i gatene og hyle i kor at man synes noe er ugreit?
Sitat av Mullah Vis innlegg
Ja, hva er egentlig vitsen med å drive å demonstrere mot alt mulig? Jeg har vært med på noen og har ikke opplevd at det har utrettet noe. Jeg er nysgjerrig på hva demonstrasjonene du henviser til utrettet. Alle dine eksempler ser dessuten ut til å handle om hva andre myndigheter gjør. Våre egne myndigheter gjennom tidene - uavhengig av hvilke parti som har vært ved makten - hører jo ikke på oss.

De som kjemper i USA og Kina fortjener vår støtte, men hva bidrar en demonstrasjon til som ikke et svart profilbilde på Facebook allerede gjør? Jeg vet i hvert fall ikke lenger.

Jeg er glad for å se at folk arrangerer protester mot urett og for gode verdier, men jeg vet virkelig ikke om jeg kan se poenget med det lenger. Det er et rituale som sier noe viktig om samfunnets modenhet, men dets virkning samfunnet fremstår i beste fall som veldig svak. Du alluderer til noen bidrag, og det virker mest i overkant optimistisk...
Vis hele sitatet...
Poenget som jeg ønsket å få frem er at det overhode ikke er overraskende at folk demonstrerer i sympati med bevegelser i utlandet som i utgangspunktet ikke har noe med norske forhold å gjøre, for det har folk gjort til alle tider. Utsagnet " Hvorfor i all verden vi skal demonstrere pga politivold i gatene i USA er langt forbi min fatteevne. " kan helt enkelt besvares med "fordi det er sånt mennesker pleier å gjøre". Det er helt enkelt feil spørsmål å stille. Det var det jeg prøvde å få frem, tydeligvis uten særlig hell. Det betyr ikke at jeg tror at demoer i Norge har vært utslagsgivende for utfallet i de sakene jeg listet opp.

Hvorvidt det funker eller ei er et helt annet og langt mer interessant spørsmål! Tankegangen din har jeg stor forståelse for, men det er fryktelig lett å utvide den. Hva er liksom vitsen med å stemme ved stortingsvalg, for eksempel? Det er ingen av partiene jeg kan si jeg virkelig digger, alle kommer til å innføre ting jeg er motstander av, ingen av de hører spesielt mye på meg og min ene stemme påvirker uansett ingenting. Du skal ikke dra den der veldig langt før du ender opp med total nihilisme.

Personlig pleier jeg ikke å demonstrere særlig mye i gatene, men jeg er glad det skjer. Det er et demokratisk sunnhetstegn. Videre er det gjerne slik at selv om noe er umulig å tallfeste og vanskelig å fatte effekten av, så har den toneangivende stemmen i samfunnet en betydning for hvilken vei vi går. Jevnt over virker det som om apati og håpløshet brer om seg. Det fremstår muligens som et utslag av ren realisme, men jeg er ikke så sikker på om idealistene er så fullstendig på jordet som enkelte skal ha det til likevel.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. juni 2020 kl. 09:54.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg er glad for å se at folk arrangerer protester mot urett og for gode verdier, men jeg vet virkelig ikke om jeg kan se poenget med det lenger. Det er et rituale som sier noe viktig om samfunnets modenhet, men dets virkning samfunnet fremstår i beste fall som veldig svak. Du alluderer til noen bidrag, og det virker mest i overkant optimistisk...
Vis hele sitatet...
Det er lett å bli motløs hvis man ser på den direkte påvirkningskraften til demonstrasjoner. Selv de mest ekstreme demoer når sjelden frem. Altasaken er vel kanskje den største vi har hatt, med sultestreik og sivil ulydighet og the works. Dammen står der, den. Men bevisstheten aksjonen skapte, både på naturvern og urfolkrettigheter, fikk følger på andre måter. Så at en aksjon i Oslo nå påvirker politiet i USA er usannsynlig, men det kan påvirke holdninger i Norge som kan få andre effekter.
Sist endret av *pi; 4. juni 2020 kl. 17:40.
Gotta spread awereness.........and covid.


Nei, vil ikke delta. Drar ned om jeg hører det skjer noe og holder litt avstand, for tror det kan være ganske underholdende.

I stockholm var det noen som demonstrerte mot politivold rettet mot svarte transseksuelle.
Tipper det blir mye nytt og spennende i Oslo også.

Er litt spendt på om jeg får se regnbueflagg og jihad rop i samme demo. DET hadde seriøst vært litt unikt.
Det er ikke lagt ned forbud. Markeringen vil foregå og det er viktig å møte opp! Politiet vil nok bortvise eller løse opp mange for å unngå en stor ansamling av folk i henhold til smittevernet men de aller fleste demonstranter vil være nøye for å overholde avstand og hindre smittespredning. Har man hatt covid symptomer holder man seg selvfølgelig hjemme!

Det vil være en human chain rundt store deler av byen som starter ved ambassaden og det er bedre å komme enn å ikke komme. Husk at helseminister Bent Høie som høyremann er USA supporter og ikke vil sende dårlig inntrykk til myndighetene i USA, men den antirasistiske kampen er mye større enn hva myndighetene kan definere og styre, for rasismen er strukturell og systematisk og det er sånn at undertrykkerne kan ikke bestemme hvordan de undertrykte eller de med solidaritet til de undertrykte kan demonstrere.
Det er gjennom politiske markeringer, kamper og protester undertrykte blir hørt og har fått likestilte rettigheter og mer likestilt menneskesyn tidligere gjennom hele historien. Være seg slaver, kvinnerettsforekjempere, homofile, arbeiderklassen osv.

Denne saken handler ikke bare om George Floyd, heller ikke bare om politivold. Det er en antirasistisk kamp som handler om å vise både samfunnet og systemet at rasisme ikke er noe vi kan akseptere.

Jeg vil si at om man ikke skjønner vitsen med å demonstrere så er det veldig mye man ikke har skjønt gitt..
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvorfor i all verden vi skal demonstrere pga politivold i gatene i USA er langt forbi min fatteevne.
Vis hele sitatet...
For å vise solidaritet. Og fordi politivold og rasisme ikke er et
problem bare i USA. Vi har hatt våre egne drypp av dette her
i Norge også. Rasisme og udemokratisk, autoritær lederstil brer
om seg også i Europa, i land der nordmenn gjerne ferierer og arbeider.

Og ikke minst fordi den amerikanske presidenten har
enorm makt og innflytelse, både på Norge, og verden forøvrig.

Hvis den norske befolkningen stilltiende anerkjenner måten
Trump velger å behandle sine borgere på, sender det signaler
om at politikere med et tilsvarende sinnelag kunne finne på å
gjøre lignende ting hos oss. Vi har slike politikere i Norge, som
attpåtil har sittet flere år i regjering, og som sitter på Stortinget.

Jeg husker godt da Arne Myrdal i Folkebevegelsen Mot Innvandring
skulle holde tale på Youngstorget i Oslo. Folk møtte mannssterke
opp - og vendte ham ryggen i protest mot budskapet han leverte
fra talerstolen. Carl I. Hagen var ikke sen med å kalle demonstrasjonen
for pøbelstreker og lignende ting. Carl I. Hagen fikk heller aldri
oppfylt drømmen sin om å bli statsminister i Norge. Om det ikke
akkurat var denne enkeltsaken som var grunnen til dét, var oppmøtet
den gangen i allefall et tydelig signal til våre egne rasister, som da
altså Hagen forsvarte og forsøksvis legitimerte hver gang temaet
kom på banen i politikken og i media.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
For å vise solidaritet. Og fordi politivold og rasisme ikke er et
problem bare i USA. Vi har hatt våre egne drypp av dette her
i Norge også. Rasisme og udemokratisk, autoritær lederstil brer
om seg også i Europa, i land der nordmenn gjerne ferierer og arbeider.

Og ikke minst fordi den amerikanske presidenten har
enorm makt og innflytelse, både på Norge, og verden forøvrig.

Hvis den norske befolkningen stilltiende anerkjenner måten
Trump velger å behandle sine borgere på, sender det signaler
om at politikere med et tilsvarende sinnelag kunne finne på å
gjøre lignende ting hos oss. Vi har slike politikere i Norge, som
attpåtil har sittet flere år i regjering, og som sitter på Stortinget.

Jeg husker godt da Arne Myrdal i Folkebevegelsen Mot Innvandring
skulle holde tale på Youngstorget i Oslo. Folk møtte mannssterke
opp - og vendte ham ryggen i protest mot budskapet han leverte
fra talerstolen. Carl I. Hagen var ikke sen med å kalle demonstrasjonen
for pøbelstreker og lignende ting. Carl I. Hagen fikk heller aldri
oppfylt drømmen sin om å bli statsminister i Norge. Om det ikke
akkurat var denne enkeltsaken som var grunnen til dét, var oppmøtet
den gangen i allefall et tydelig signal til våre egne rasister, som da
altså Hagen forsvarte og forsøksvis legitimerte hver gang temaet
kom på banen i politikken og i media.
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke så gammel da, men jeg husker godt «gateslaget i Brumunddal». Hvis den noen sinne har vært en demonstrasjon som funket så var det akkurat denne. «Hele» Brumunddal vendte Myrdal ryggen. Før den tid var Brumunddal nærmest kjent for å være et dritt sted med dritt folk(litt spissformulert, mener ikke å tråkke på noen tær!), men det som skjedde var vel nesten magisk. Husker bl.a at fotballdraktene hadde påskriften «vend rasismen ryggen» på ryggen! De brumunddølene som hadde de kjipe holdningene fikk vite på ordentlig at de var i mindretall og så vidt meg bekjent er det ikke et slikt miljø i Brumunddal lengre.
Om det var 50 smittede oppblandet med demonstrantene i Stockholm igår, så er de idag 1000 smittede(grovt anslag)
Sitat av celtseus Vis innlegg
og det er bedre å komme enn å ikke komme.
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt uenig i den uttalelsen. Ikke fordi jeg er uenig i saken, men på grunnlag av at dette vil provosere politiet i Norge uten å sette fingeren på hva de gjør galt. Med andre ord vil de føle seg anklaget for noe de ikke har gjort og dermed distansere seg ytterligere.

La oss ta et oppgjør med hvordan politiet i Norge er "tvunget" til å trakassere de svakeste individene i Norge. De må bruke brutale virkemidler mot psykisk syke og narkomane, gjerne med våpen i hånd.

Jeg synes oppriktig synd på politi hvis samfunnsoppgave er å plage plagede individer, ingen overraskelse at de må se på disse menneskene som skadedyr.

Forøvrig har USA så enorme problemer med menneskeverd at jeg ser ingen annen utvei enn borgerkrig.

Why Nations fail
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Poenget som jeg ønsket å få frem er at det overhode ikke er overraskende at folk demonstrerer i sympati med bevegelser i utlandet som i utgangspunktet ikke har noe med norske forhold å gjøre, for det har folk gjort til alle tider.
Vis hele sitatet...
Ah, ja, jeg ser det nå. Tror du bare mistet meg med det siste retoriske spørsmålet i innlegget ditt. Det virket som om du mente at det første avsnittet besvarte spørsmålet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tankegangen din har jeg stor forståelse for, men det er fryktelig lett å utvide den.
Vis hele sitatet...
Ja, det meste er vel lett å utvide til det ugjenkjennelige på den måten. Jeg tror heldigvis ikke det er grunnlag for den typen fatalisme, som om det å undersøke visse spørsmål fører til nihilisme man ikke kan unnslippe. The slippery slope of cognition

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
jeg er ikke så sikker på om idealistene er så fullstendig på jordet som enkelte skal ha det til likevel.
Vis hele sitatet...
Problemet er ofte alle de andre, ikke idealistene. Lenge leve idealistene, eller i hvert fall frem til det dukker opp en sak hvor vi trenger at noen ofrer alt for oss.

Sitat av supercali Vis innlegg
Jeg er sterkt uenig i den uttalelsen. Ikke fordi jeg er uenig i saken, men på grunnlag av at dette vil provosere politiet i Norge uten å sette fingeren på hva de gjør galt. Med andre ord vil de føle seg anklaget for noe de ikke har gjort og dermed distansere seg ytterligere.
Vis hele sitatet...
Krysser fingrene for at det holdes noen appeller som setter fingeren på det for dem. Her er et interessant innlegg som dukket opp i dag https://www.bt.no/btmeninger/komment...aere-lille-usa
Sist endret av Mullah; 4. juni 2020 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har postet et svart bilde på insta og skrevet «thoughts and prayers» Det betyr at jeg bidrar og er dypt berørt i 25 sekunder før jeg går tilbake til kardashian maraton seeinga.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er lett å bli motløs hvis man ser på den direkte påvirkningskraften til demonstrasjoner. Selv de mest ekstreme demoer når sjelden frem. Altasaken er vel kanskje den største vi har hatt, med sultestreik og sivil ulydighet og the works. Dammen står der, den. Men bevisstheten aksjonen skapte, både på naturvern og urfolkrettigheter, fikk følger på andre måter. Så at en aksjon i Oslo nå påvirker politiet i USA er usannsynlig, men det kan påvirke holdninger i Norge som kan få andre effekter.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det helt motsatt og blir veldig inspirert av den store påvirkningskraften til demonstrasjoner, protester, annen politisk aktivisme og menneskerettsforekjempere. Uten opprør og protester hadde ikke slavene blitt satt fri av det britiske imperiet, kvinner hadde ikke hatt stemmerett eller arbeidsrett, homofili hadde fortsatt vært straffbart og ulovlig slik det var i Norge frem til 1972, arbeiderbevegelsen kjempet i gatene for arbeidsrettighetene vi har i dag, protester og demonstrasjoner førte til at det opprinnelige datalagringsdirektivet ble stoppet, det har ført til mange gjennomslag for miljøbevegelsen, den islandske revolusjonen som kanskje i mine øyne er den mest forbilledlige i nyere tid i hele verden, og for menneskerettigheter verden rundt helt fra slavene, til indianerfolkene til ola nordmann.

Det blir veldig feil, direkte ukorrekt å si at demonstrasjoner ikke fører frem.
Det er mange hva skal man si, lokale saker som dammer, master, bygging og skoger som demonstrasjoner ikke har endret myndighetenes eller kommunens beslutning. Men i saker om menneskerettigheter og menneskesyn har det hatt enorm påvirkningskraft, og kampen mot rasisme er ikke slutt.

Én enkelt demonstrasjon er selvsagt ingen tryllestav som løser alt på dagen, man må kjempe for å vinne, man må mobilisere, man må spre kunnskap og få folk til å lytte og lære seg hvorfor saken er viktig. Særlig i saker hvor uretten ikke rammer dem selv personlig er kunnskap viktig, for det er ofte det som gjør folk passive: uvitenhet og privilegier. Det er viktig å kunne se at det ikke dreier seg om en enkelt sak, ett tilfelle, eller saker vi er hjelpesløse i. Det er vi jo ikke, for det er sammen vi er sterke og sammen vi faktisk har fått og fortsetter å få til forandring. Det er viktig å se helheten, som i dette tilfellet handler om strukturell og systematisk rasisme, ikke en enkeltsak, ikke bare om politivold, men om at det er 280% større sjanse for en svart som blir pågrepet blir drept av politiet pga rasistiske profilering enn en hvit som blir pågrepet i USA, til tross for at hvite er oftere bevæpnet. Det er rasistisk profilering som vi også har i Norge, en svart sjåfør, reisende med fly eller gjennom tollen, eller ungdomsgruppe som henger eller ferdes sammen offentlig blir mye mer mistenkeliggjort og utøvd maktmisbruk mot av politiet enn en hvit ungdomsgruppe.
Saken er også mye større enn politiets behandling av svarte, for politiet er mennesker de også og det er minst like rasistiske holdninger blandt alle mulig mennesker i samfunnet. Arbeidsgivere, naboer, forbipasserende, butikkeiere, alle arenaer og til og med blandt venner. Det er det markeringen ønsker å sette en stopper for, det å vise sin støtte til alle utsatt for rasisme, det å ta et aktivt standpunkt mot rasisme, og som du sier det å spre bevissthet.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg har postet et svart bilde på insta og skrevet «thoughts and prayers» Det betyr at jeg bidrar og er dypt berørt i 25 sekunder før jeg går tilbake til kardashian maraton seeinga.
Vis hele sitatet...
Deg om det.. Latterliggjøring er ikke kult når det er ting som tar liv det er snakk om.
Jeg og mange med meg som postet svart bilde poster også mye awareness og får opp øynene til de som er blinde og naive av sin white privelege, mange av oss er også aktivister resten av året og nye aktivister kan bli inspirert av noe så enkelt som et bilde eller noen poster på sosiale medier At du istedet for å ta det alvorlig lener deg tilbake og gir faen er et eksempel på din white privelege og selvopptatthet så forsøket ditt på å latterliggjøre alle som står opp mot rasisme er i bunn og grunn bare en latterliggjøring av deg selv
Har mye viktigere ting å drive med enn å følge med i media, bli hjernevasket, og samle meg i gaten og demonstrere mot POLITIVOLD I ET HELT ANNET LAND!! Jeg har aldri vært i USA, og bor ikke nærme USA, som mange andre i forumet her. Så om det samles 1 person eller hele 5 millioner her i Norge, så har det 0% påvirkning mot politivolden i USA. Det samme gjelder andre brødhuer i europeiske land. 0% vits og påvirkning mot realiteten i USA.

Politivold er dritt, og rasisme i USA. Det er vi alle enig i. Men at folk skal samles rundt i verden for dette, begriper jeg ikke.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Deg om det.. Latterliggjøring er ikke kult når det er ting som tar liv det er snakk om.
Jeg og mange med meg som postet svart bilde poster også mye awareness og får opp øynene til de som er blinde og naive av sin white privelege, mange av oss er også aktivister resten av året og nye aktivister kan bli inspirert av noe så enkelt som et bilde eller noen poster på sosiale medier At du istedet for å ta det alvorlig lener deg tilbake og gir faen er et eksempel på din white privelege og selvopptatthet så forsøket ditt på å latterliggjøre alle som står opp mot rasisme er i bunn og grunn bare en latterliggjøring av deg selv
Vis hele sitatet...
Get outta here. Jeg synes innlegget hans var veldig treffende. Det er jo sånn det er for de fleste.

Bare se på bildene fra demonstrasjonene i Trondheim. Ser ut som de fleste er unge studenter, gjerne uten noe livserfaringer. Eller svarte som er grinete fordi de fikk et stygt blikk fra en dement dame på bussen. Dette blir for tullete for min del. Kos deg i cringetoget.
Forsvant corona i USA?.. plutselig kan de gå tett i tett å demonstrere..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er verdt å sitere Hitchens her. Det er ikkje noko eg har for vane. Det er første gong. Men han har ein utvida versjon av tredje mosebok, 19:18:
Beware the irrational, however seductive. Shun the 'transcendent' and all who invite you to subordinate or annihilate yourself. Distrust compassion; prefer dignity for yourself and others. Don't be afraid to be thought arrogant or selfish. Picture all experts as if they were mammals. Never be a spectator of unfairness or stupidity. Seek out argument and disputation for their own sake; the grave will supply plenty of time for silence. Suspect your own motives, and all excuses. Do not live for others any more than you would expect others to live for you.
Vis hele sitatet...
Å protestere har ein verdi. Det er ei markering av sympati, og det er ei markering av at ein ikkje er einig med Donald Trump. Kor stor den verdien er, kan diskuterast. Men den er større enn å sittje passivt på ræva og ignorere det Trump gjer med USA.
Sitat av Drift Vis innlegg
Get outta here. Jeg synes innlegget hans var veldig treffende. Det er jo sånn det er for de fleste.

Bare se på bildene fra demonstrasjonene i Trondheim. Ser ut som de fleste er unge studenter, gjerne uten noe livserfaringer. Eller svarte som er grinete fordi de fikk et stygt blikk fra en dement dame på bussen. Dette blir for tullete for min del. Kos deg i cringetoget.
Vis hele sitatet...


Snakk om å understreke poenget til han du kritiserer a!
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Å protestere har ein verdi. Det er ei markering av sympati, og det er ei markering av at ein ikkje er einig med Donald Trump. Kor stor den verdien er, kan diskuterast. Men den er større enn å sittje passivt på ræva og ignorere det Trump gjer med USA.
Vis hele sitatet...
Er dette plutselig formålet med demonstrasjonen?

Institusjonalisert rasisme har vært godt kjent i politiet i USA lenge før Trump kom til makten så hvordan man kan legge skylden på ham kan du godt forklare.
At Trump bruker det for å splitte folket etter drapet er en helt annen diskusjon.

Personlig ser jeg ikke nytteverdien av denne demonstrasjonen i Norge.
Hadde man f.eks. lagt spørsmålet om generell bevæpning av politiet til grunne for demonstrasjonen ville jeg ha endret mening.
Om ikke politiet hadde hadde vært bevæpnet så hadde kanskje ett av vitnene til drapet tatt rennefart for så å plante kneet midt i trynet på politimannen istedenfor å risikere å bli skutt i filler så fort vedkommende hadde tatt sitt første skritt for å forhindre det.
Sitat av Drift Vis innlegg
Get outta here. Jeg synes innlegget hans var veldig treffende. Det er jo sånn det er for de fleste.

Bare se på bildene fra demonstrasjonene i Trondheim. Ser ut som de fleste er unge studenter, gjerne uten noe livserfaringer. Eller svarte som er grinete fordi de fikk et stygt blikk fra en dement dame på bussen. Dette blir for tullete for min del. Kos deg i cringetoget.
Vis hele sitatet...
Hvem er det sånn for? Ikke for de fleste jeg kjenner hvertfall. Hva skal du fram til egentlig? Mener du at unge studenter sine holdninger til rasisme er ubetydelig? Isåfall er du jo helt på jordet. Og at kun de med tung livserfaring har innflytelse på samfunnet eller lov til å ytre antirasistiske holdninger? Også helt på jordet.. Hva vet du om dems livserfaring uansett?

Og at du tror at det eneste svarte opplever i Norge er å få et stygt blikk på bussen av en som er dement er du som Mefibon skriver fullstendig uvitende og blendet av ditt privilegie som hvit. Det er helt ok å være uvitende om hvor alvorlig og dagligdags problem rasisme er, alle hvite har vært det på et eller annet nivå på et tidspunkt, og derfor er store bevegelser som dette kjempe bra for å rette mer fokus på det, men er man uinteressert i å sette seg inn i de undertryktes posisjon eller støtte de i kampen for likestilling eller rettere sagt kampen for å ikke bli drept, så er man på undertrykkernes side enten man vil det eller ei. Det finnes lite i en sammenheng som dette som er mer tullete og lavpannet enn at undertrykkere skal uttale seg om hvordan de undertryktes opplevelse skal defineres men gratulerer med å understreke akuratt det Mefibon skrev!
Sist endret av celtseus; 5. juni 2020 kl. 02:44.
celtseus, du fylte opp med det jeg hadde tenkt å komme med som tilsvar men to interessante ting med folk som later til å komme med holdninger som i posten vi begge har sitert er følgende:

1. Privilegier. Hver gang noen i sammenhenger som dette påpeker at å avfeie folk med minoritetsbakgrunns forhold til rasisme som i dette eksemplet eller annen diskriminering forøvrig, mest sannsynlig bare er ei gammal dement dames stygge blikk på bussen er utrolig privilegert å si så går de helt i fistel og det er ikke måte på. Det er liksom som om innvendinger mot deres egen hang til å diktere hva minoriteter faktisk opplever føles som et angrep på dem? Kanskje er det frykten for å tape ansikt, kanskje er det generelt en motvilje mot å forstå? Vet ikke ass, men det er så interessant med disse som prøver å avfeie priviligertkommentaren med å vise seg fra sin mest privilegerte side.

2. Livserfaring. I mange saker er det helt klart viktig med livserfaring, diskriminering er derimot så langt fra å møte de kriteriene som over hode mulig at jeg tror det bare er en kneejerkrespons for å prøve å dekke over sitt eget manglende gangsyn.

Kanskje krasst, men så ignorante poster som det her fortjener det, da AKKURAT sånne type kommentarer og holdninger er det folk nå kjemper i mot, dette er faktisk så godt som et tekstbokeksempel.

Edit: når det kommer til dette med livserfaring så har i det minste babyboomerne vist oss at et levd liv ikke nødvendigvis fører til verken kunnskap eller visdom.
Sist endret av equimanthorn; 5. juni 2020 kl. 03:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drift og hans upvote co er ikke bare uinteressert i å sette seg inn i det, han/de viser han er motstander av og latterliggjør den antirasistiske kampen. Det betyr bare en ting om hvordan type person han og co er... Nuff Said om det. Ser dem klart å tydelig i den andre tråden om temaet og så at rasisme er et problem er hvertfall helt sikkert!.. Så you get the fuck outta here.

Drar definitivt i demoen i morra, snuten har sagt på nyhetene at de er der for å passe på folks sikkerhet forhold til bråk og ikke der for å ta hvert eneste menneske som bryter smittevernreglene. 0.05% i Oslo har vært koronasmitta og med 0,65 person i spredningstall pr syk er det liten sjanse for å få covid der siden man kan uansett anta at de fleste av de 0,05% i Oslo som totalt har vært smitta er friske og uten smittefare nå og at ikke alle smitta møter i demoen heller. Er sikkert fare for noen som er syke uten å vite det men ærlig talt er ikke korona noe som stopper meg i en sak som dette. Heck i USA er det hundretusener som risikerer livet sitt (covid og å bli skutt) ved å bli med på protestene og det sier mye om hvor viktig saken er. See ya!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Deg om det.. Latterliggjøring er ikke kult når det er ting som tar liv det er snakk om.
Jeg og mange med meg som postet svart bilde poster også mye awareness og får opp øynene til de som er blinde og naive av sin white privelege, mange av oss er også aktivister resten av året og nye aktivister kan bli inspirert av noe så enkelt som et bilde eller noen poster på sosiale medier At du istedet for å ta det alvorlig lener deg tilbake og gir faen er et eksempel på din white privelege og selvopptatthet så forsøket ditt på å latterliggjøre alle som står opp mot rasisme er i bunn og grunn bare en latterliggjøring av deg selv
Vis hele sitatet...
Er litt ironisk at du bruker ordet white privelege egentlig paradokset som ligger i dette synet: å være hvit er på en eller annen måte å være medskyldig i et dypt rasistisk tyranni.

Så hvis jeg godtar forutsetningen om white privelege, må jeg også akseptere at jeg bare moralsk "tar feil" på en eller annen måte på grunn av hudfargen jeg ble født med. Hørtes ganske rasistisk ut
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor skulle vi demonstrere mot den sovjetiske invasjonen av Afghanistan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot den amerikanske invasjonen av Afghanistan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot apartheid i Syd-Afrika? Hvorfor skulle vi demonstrere mot terrorregimet til Pinochet? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Kinas invasjon av Tibet? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Israels bombing av den palestinske sivilbefolkningen? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Slobodan Milosevic og hans organiserte folkemord på balkan? Hvorfor skulle vi demonstrere mot Assads bruk av kjemiske stridsmidler mot sivile? Hvorfor skulle vi demonstrere mot folkemordet i Rwanda? Hvorfor skulle vi demonstrere mot krgen i Vietnam? Hvorfor skulle vi demonstrere mot burmesiske myndigheters overgrep mot rohyngia-folket? Hvorfor skulle vi demonstrere mot slaveriet i USA? Hvorfor skulle vi demonstrere mot fredsavtalen Chamberlain fremforhandla med Adolf?


Hva er egentlig vitsen med å drive å demonstrere mot alt mulig?
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig at det kan være det riktig at folk samler seg for å demonstrere mot grums og elendighet som oppstår rundt om i verden. Folk er generelt ikke så flinke med det, da de som regel tenker på sitt og sine. Men jeg mener det er grunn til å være mer forsiktig når man kommer med enkelte påstander som det ikke nødvendigvis finnes tilstrekkelig bevis for. Hva gjelder kommentaren din, vil jeg vise til dette: "Hvorfor skulle vi demonstrere mot Assads bruk av kjemiske stridsmidler mot sivile?" Så vidt jeg vet ut fra det jeg har lest fra ulike kilder, så er det ikke bevisst at det var Assads regime som hadde brukt kjemiske våpen mot sin egen sivilbefolkning.
Sitat av Fenriz Vis innlegg
Er litt ironisk at du bruker ordet white privelege egentlig paradokset som ligger i dette synet: å være hvit er på en eller annen måte å være medskyldig i et dypt rasistisk tyranni.
Vis hele sitatet...
Da legger du noe helt annet i begrepet enn det jeg gjør. Jeg føler eksakt ingen skyld for de gener jeg har, den karrieren mine foreldre har hatt eller noen andre forhold som ligger utenfor min kontroll. Jeg skammer meg ikke over å være hvit, jeg skammer meg ikke over å være mann, og jeg skammer meg ikke over å ha vokst opp i et hjem med velfylte bokhyller. Men er det noen som vil si at denne bakgrunnen ikke har gitt meg en del fordeler? Jeg har aldri måttet overbevise folk om at jeg kan norsk. Men jeg kjenner mennesker med mørk hud som har måttet gjøre det til tross for at de er adoptert og har hatt nesten identisk oppvekst som meg. Jeg har heller aldri planlagt hjemreise fra byen sammen med andre fordi jeg har vært bekymra for å bli voldtatt. La oss sjekke med kvinnene på forumet, har dere noensinne måttet ta slike forbehold? Ingen har noensinne betvilt min faglige kompetanse før jeg har fått anledning til å demonstrere den: Folk antar at jeg kan det som forventes av en person med min stillingstittel inntil det motsatte er bevist. De vil ikke begynne å stille kritiske spørsmål før jeg har gitt indikasjoner på at jeg er udugelig. Faktum er at som hvit mann, så er jeg på en måte defaultverdien; jeg er primært programvareutvikler eller elektriker eller hva det skal være. Kjønn, hudfarge og etnisitet er ikke en del av regnestykket, akkurat slik det skal være. Sånn er det ikke for alle.

For å ta et eksempel fra virkeligheten: Jeg var på et foredrag om kjemiske reaksjoner i stratosfæren. Foredragsholder gikk litt over tiden, og rakk derfor bare to spørsmål fra publikum. Det ene spørsmålet var om hvordan halveringstiden til polyfluorerte alkaner ble påvirket av molekylenes symmetrigrupper. Det andre spørsmålet hun fikk var om hvordan det var å jobbe som minoritetskvinne ved Caltech. Hun var vesentlig mer interessert i å snakke om forskningen sin enn kjønn og etnisk opprinnelse, for å si det veldig forsiktig... Ville en hvit mann blitt spurt om noe tilsvarende? Eller hva med dette eksempelet, om enn ikke selvopplevd: En advokat jeg kjenner var i lag med en kvinnelig ingeniør i et møte med et annet selskap. Det var snakk om en kontraktsinngåelse. Han var der som juridisk bistand, hun som teknisk. Advokaten ble stadig bedt om å bekrefte eller avkrefte om det ingeniøren sa stemte! Tror du det gikk andre veien, og at ingeniøren ble bedt om å ettergå advokatens juridiske innspill? Selvfølgelig ikke. Man skulle jo gjerne tro at de på den andre siden av bordet tok hintet første gangen de fikk svaret "beklager, men denslags detaljer er det hun som har styr på", men de holdt på slik i over en time. Hvor jævlig nedlatende er det ikke å holde på slik? Men det er vanlig. Så vanlig at problemet har nevnt i Teknisk Ukeblad mer enn én gang.

En mørkhudet person har gjerne den mentale merkelappen "neger" inntil han har bevist at han kan sakene sine og blir så redefinert til f.eks "neger som forstår fysikk". Som hvit mann hopper jeg bare over det steget. Og jeg skammer meg ikke over det! Ikke et nanosekund. Jeg er den jeg er, den kompetansen jeg besitter har jeg jobbet hardt for å tilegne meg, og den er min. Jeg fortjener hvert eneste ord jeg har lest av faglitteratur. Men fy faen så glad jeg er for å slippe å bevise at jeg kan det jeg kan, til tross for at jeg har et bestemt kjønn eller en bestemt hudfarge! Det er et privilegium jeg setter umåtelig stor pris på, men helt ærlig synes jeg det burde være alle mennesker forunt. Å anerkjenne at jeg har en fordel som andre mennesker ikke nødvendigvis har er hverken selvutslettende, konspiratorisk eller å påta seg skylda for andre menneskers handlinger.

Sitat av Fenriz Vis innlegg
Så hvis jeg godtar forutsetningen om white privelege, må jeg også akseptere at jeg bare moralsk "tar feil" på en eller annen måte på grunn av hudfargen jeg ble født med. Hørtes ganske rasistisk ut
Vis hele sitatet...
Nei, dette er fullstendig misforstått. Argumenter står på egne bein. Dette fremstår nok en gang som en gedigen misforståelse om ord og begrepers betydning og innhold. Hvis jeg skulle gått ut og sagt at politiet bare er snille og greie uavhengig av hudfarge, så ville de med andre opplevelser ha grunn til å bli provosert. Å sette seg inn i andre mennesker situasjon og innrømme ting kan forholde seg annerledes for de er et tidløst råd.

Sitat av Havskilpadde Vis innlegg
Kan si meg enig at det kan være det riktig at folk samler seg for å demonstrere mot grums og elendighet som oppstår rundt om i verden. Folk er generelt ikke så flinke med det, da de som regel tenker på sitt og sine. Men jeg mener det er grunn til å være mer forsiktig når man kommer med enkelte påstander som det ikke nødvendigvis finnes tilstrekkelig bevis for. Hva gjelder kommentaren din, vil jeg vise til dette: "Hvorfor skulle vi demonstrere mot Assads bruk av kjemiske stridsmidler mot sivile?" Så vidt jeg vet ut fra det jeg har lest fra ulike kilder, så er det ikke bevisst at det var Assads regime som hadde brukt kjemiske våpen mot sin egen sivilbefolkning.
Vis hele sitatet...
Du kan finne kontroverser rundt samtlige momenter jeg listet opp. Heck, det har blitt skrevet bøker om at holocaust ikke skjedde. Hvorvidt det var Assad eller noen andre som stod for gassangrepene er imidlertid totalt irrelevant for argumentet mitt: De menneskene som var overbevist om at Assad gassa de sivile og som lot seg affisere nok til å bli forbanna, de protesterte. Selv om dette altså ikke angikk de personlig. Og selv om skyldspørsmålet altså er kontroversielt i visse kretser. De som protesterte mot Assad var imidlertid tilstrekkelig overbeviste, og mer info trengs ikke for å forklare deres handlinger. På tilsvarende vis er det nå mange som velger å vise sin avsky mot drapet på Floyd og rasisme blant politiet i USA. Denne rasismen er da også kontroversiell all den tid enkelte hevder at den ikke finnes. Der vil jeg innvende at det er ganske lett å vise at de tar feil og at kontroversen hadde opphørt dersom de hadde den intellektuelle redeligheten til å endre standpunkt i møte fakta, men det blir igjen en annen diskusjon.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. juni 2020 kl. 20:34.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Da legger du noe helt annet i begrepet enn det jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du må finne på et nytt uttrykk her også
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du kan finne kontroverser rundt samtlige momenter jeg listet opp. Heck, det har blitt skrevet bøker om at holocaust ikke skjedde. Hvorvidt det var Assad eller noen andre som stod for gassangrepene er imidlertid totalt irrelevant for argumentet mitt: De menneskene som var overbevist om at Assad gassa de sivile, og som lot seg affisere nok til å bli forbanna, de protesterte. Selv om dette altså ikke angikk de personlig. Og selv om skyldspørsmålet altså er kontroversielt i visse kretser. De som protesterte mot Assad var imidlertid tilstrekkelig overbeviste, og mer info trengs ikke for å forklare deres handlinger. På tilsvarende vis er det nå mange som velger å vise sin avsky mot drapet på Floyd og rasisme blant politiet i USA. Denne rasismen er da også kontroversiell all den tid enkelte hevder at den ikke finnes. Der vil jeg innvende at det er ganske lett å vise at de tar feil og at kontroversen hadde opphørt dersom de hadde den intellektuelle redeligheten til å endre standpunkt i møte fakta, men det blir igjen en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Konkret nevnte jeg jo kun dette med Assad, og sa ikke noe om Holocaust osv.

"De som protesterte mot Assad var imidlertid tilstrekkelig overbeviste, og mer info trengs ikke for å forklare deres handlinger." Men her mente jeg jo konkret deg, at det ikke blir helt riktig når du så bastant legger skylden på Assads regime når det finnes så mange uoverensstemmelser. Og konflikten i Syria har nå pågått siden 2011, der både USA og Russland er innblandet på hver sitt vis, så det er ikke så lett å få med seg alt

Når jeg sier følgende så mener jeg ikke nødvendigvis deg: folk generelt er lette på tråden og skal uttrykke seg om mangt og meget på en gang. Alle har visst meninger om alt i våre dager, men ikke alle som har den nødvendige kunnskap. Men når store mengder, gang på gang gjentar uten forbehold det de har hørt andre steder, kan det ha negative virkninger. Slik blir historier skrevet om.

Altså, det eneste jeg prøver å si her, og dette sier jeg til alle inkludert meg selv, at det kan av og til være lurt å vise tilbakeholdenhet om visse opplysninger som vi kommer frem med.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...l-oslo-sentrum

Rolig stemning foreløpig, men kanskje ikke helt ideelt med tanke på smittevern.
BRAND ∞ STRONG
Akkurat tilbake ifra Oslo sentrum.
Har mer oppservert en deltatt ( med tanke på smitte).

Så lite til alt det tullet det antydes til litt lenger opp her.
Folk var rolig og mange så ut til å ha savnet andre folk. Karantene syndrom.
Når det kommer til USA så har du to sider med med irrasjonelle og voldelige grupper som slåss mot hverandre. Om du er en politimann og skyter journalister med gummikuler, kjører på folk dem med vilje eller peppersprayer demonstranter som går vekk fra deg fortjener du fengsel. Om du er en demonstrant og setter fyr på bygninger, brenner ned folks hjem og plyndrer butikker så fortjener du fengsel. Om du støtter politiet i USA og indirekte forsvarer det som politiet har gjort, så burde man ta en runde med seg selv. Samme om du støtter demonstrantene og deres voldelige oppførsel.

I Norge så har det gått stille for seg, og da er det helt greit å demonstrere så lenge det ikke blir til en voldelig bande som skal ut å plyndre.
#Blacklifesmatter spretter opp som troll i eske i tide og utide. Det er en viktig sak, men det blir litt fordumt i mine øyne. Når jeg ser dette må jeg bare spørre meg selv om hvorfor de ikke demonstrerer mot politivold i stede for rasisme
#Whitelifesdefendingblacklifesmatter.
Finnes vel hvite menn som har blitt drept av svarte politimenn på urettferdig og brutalt vis også?

Men hva med politivold og politiets egentlige oppgaver som er å skape trygghet for mannen i gata, ikke bare utføre ordre som om de skulle vært fremmedlegionen. Det er jo HER problemet ligger. At det er en hvit politimann som tar livet av en svart man som må til hver gang det skal settes fokus på politivold forbauser og irriterer meg.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
#Blacklifesmatter spretter opp som troll i eske i tide og utide. Det er en viktig sak, men det blir litt fordumt i mine øyne. Når jeg ser dette må jeg bare spørre meg selv om hvorfor de ikke demonstrerer mot politivold i stede for rasisme
#Whitelifesdefendingblacklifesmatter.
Finnes vel hvite menn som har blitt drept av svarte politimenn på urettferdig og brutalt vis også?

Men hva med politivold og politiets egentlige oppgaver som er å skape trygghet for mannen i gata, ikke bare utføre ordre som om de skulle vært fremmedlegionen. Det er jo HER problemet ligger. At det er en hvit politimann som tar livet av en svart man som må til hver gang det skal settes fokus på politivold forbauser og irriterer meg.
Vis hele sitatet...
De protesterer når hvite amerikanere blir drept også, at du ikke har fått det med deg betyr ikke at det ikke skjer. Grunnen til at mye av dette ender opp i en debatt om rasisme er jo fordi den overdrevne politivolden i USA går ekstra hardt utover svarte amerikanere, nettopp pga rasisme. BLM har konkrete reformer de ønsker å gjøre med politiet, både for å redusere rasismen som er i systemet, og for å begrense politivold. Ta en titt på Campaign Zero for å se hva de faktisk ønsker at skal gjennomføres.
Sitat av Synderen Vis innlegg
De protesterer når hvite amerikanere blir drept også, at du ikke har fått det med deg betyr ikke at det ikke skjer. Grunnen til at mye av dette ender opp i en debatt om rasisme er jo fordi den overdrevne politivolden i USA går ekstra hardt utover svarte amerikanere, nettopp pga rasisme. BLM har konkrete reformer de ønsker å gjøre med politiet, både for å redusere rasismen som er i systemet, og for å begrense politivold. Ta en titt på Campaign Zero for å se hva de faktisk ønsker at skal gjennomføres.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått med meg så mange demonstrasjoner i Norge på grunn av politivold mot hvite i USA nei.
Ja det er et ræva og rasistisk system politiet har for å ta folk i USA. Men jeg mener at det er viktig å skille #Blacklifesmatter fra en debatt om politivold for å unngå å knytte det til et generelt problem som gjelder politiets metoder enten de møter hvite eller svarte (selv om det er hyppigere interaksjoner mellom politiet og svarte). At det er flere svarte som bor i slummen, og at disse blir stoppet, trakassert og ransaket jevnlig er rasisme og latskap fra politiets side. Dette er et økonomisk problem som henger igjen fra da hudfargen bestemte hvor du skulle sitte på bussen, hva slags jobber du ikke fikk, og hvordan skulle bo.

Jeg mener at politivold er en sak verdig å håndtere for seg selv i stede for å reagere på en måte som gjør at man ikke blir hørt. Ved å trekke rasistkortet fordi offeret var svart mister man fort gehør fra meg og mange andre.
Man kan rope rasist så mye man vil, men det hjelper kun å ta tak i selve problemet om man faktisk ønsker en forandring. Vi VET ikke at han ble drept fordi politiet er rasistisk. Vi VET at det er alt for lett å bli væpnet politi i USA, vi VET at de alt for ofte slipper unna med korrupsjon, og vi VET at de har alt for lav terskel og alt for lite konsekvenser å bruke totalt unødvendig og uforsvarlig vold(med mindre det filmes, da blir de tydeligvis suspendert).

Ta denne saken som et eksempel. Slike saker burde ikke ha vært mulig... Og det burde stoppes. Hva vil Blacklifesmatter hjelpe for å få folk til å forstå det? Det er jo omtrent et hån mot offeret slike saker å påstå at det eneste problemet her er rasisme. Saken handler om en politimann som rett og slett dreper en annen mann, mens flere andre fra statelig ansatte står rundt og forsvarer han. Folkene som egentlig skal skape trygghet i gatene...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ta denne saken som et eksempel. Slike saker burde ikke ha vært mulig... Og det burde stoppes. Hva vil Blacklifesmatter hjelpe for å få folk til å forstå det? Det er jo omtrent et hån mot offeret slike saker å påstå at det eneste problemet her er rasisme. Saken handler om en politimann som rett og slett dreper en annen mann, mens flere andre fra statelig ansatte står rundt og forsvarer han. Folkene som egentlig skal skape trygghet i gatene...
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest den siste linken min til Campaign Zero så hadde du sett at de sier ikke at det eneste problemet er rasisme. De tar for seg flere problemer og løsninger, de fleste har ingenting med rasisme å gjøre. Her er et intervju med en av de som var med på å starte det kampanjen som snakker litt om konkrete tiltak de vil ha, ingen som har noe med rasisme å gjøre.
Leste på den lenken før jeg svarte, men problemet er vel at jeg diskuterer #blacklifesmatter demonstrasjonene som blusser opp hver gang en svart mann blir drept av politiet i statene, mens du diskuterer campaign zero, så ikke rart vi ikke er enige.

Jeg syntes politivold er helt forferdelig, og måla de har i campaign zero er flotte. Men er mere #Blacklifesmatter på plakatene de demonstrerer med enn campaign zero plakater av det jeg har sett fra demonstrasjonene i Oslo dessverre...
OBOS ansatte som demonstrerte må karantene nå så jeg i media-hvordan vet de vem som deltok?
Det kan ikke obos vite, di må bare stole på at di annsatte er ærlig om di har vært med å demonstrert elr ikke.
Ingenting godt kan komme ut av disse voldelige demonstrasjonene på det mest ubeleilige tidspunktet noensinne. Å demonstrere på dette tidspunkter er i seg selv vold, mye mer voldelig enn denne ene politimannen. Man utsetter langt flere folk for coronasmitte, jeg håper bare det går utover demonstrantene og ikke andre.

Det å gå til kamp mot politiet ved bruk av vold er latterlig, det bare viser at vi trenger ennå strengere regler og mer brutale politistyrker, da alternativet er at samfunnet går i oppløsning og voldelige gjenger med low-men tar over. Begge sider har egne problemer, men i Norge har vi svært lite problemer med polititet relativt til andre land, det å da gå ut å demonstrere anser jeg som en voldshandling og indirekte form for drap.

Se f.eks. oppførselen i Sverige, der politiet er dyktig i sin jobb, voldelige mobber med low-men angriper de. Er det disse villmennene som skal føre vesten videre? Da foretrekker jeg heller korrupte politikere, rasister og Trump. Alternativet er å gå til innkjøp av maskingevær for beskyttelse.
Sist endret av Hans Høyhet; 7. juni 2020 kl. 18:11.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Da legger du noe helt annet i begrepet enn det jeg gjør. Jeg føler eksakt ingen skyld for de gener jeg har, den karrieren mine foreldre har hatt eller noen andre forhold som ligger utenfor min kontroll. Jeg skammer meg ikke over å være hvit, jeg skammer meg ikke over å være mann, og jeg skammer meg ikke over å ha vokst opp i et hjem med velfylte bokhyller. Men er det noen som vil si at denne bakgrunnen ikke har gitt meg en del fordeler? Jeg har aldri måttet overbevise folk om at jeg kan norsk. Men jeg kjenner mennesker med mørk hud som har måttet gjøre det til tross for at de er adoptert og har hatt nesten identisk oppvekst som meg. Jeg har heller aldri planlagt hjemreise fra byen sammen med andre fordi jeg har vært bekymra for å bli voldtatt. La oss sjekke med kvinnene på forumet, har dere noensinne måttet ta slike forbehold? Ingen har noensinne betvilt min faglige kompetanse før jeg har fått anledning til å demonstrere den: Folk antar at jeg kan det som forventes av en person med min stillingstittel inntil det motsatte er bevist. De vil ikke begynne å stille kritiske spørsmål før jeg har gitt indikasjoner på at jeg er udugelig. Faktum er at som hvit mann, så er jeg på en måte defaultverdien; jeg er primært programvareutvikler eller elektriker eller hva det skal være. Kjønn, hudfarge og etnisitet er ikke en del av regnestykket, akkurat slik det skal være. Sånn er det ikke for alle.

For å ta et eksempel fra virkeligheten: Jeg var på et foredrag om kjemiske reaksjoner i stratosfæren. Foredragsholder gikk litt over tiden, og rakk derfor bare to spørsmål fra publikum. Det ene spørsmålet var om hvordan halveringstiden til polyfluorerte alkaner ble påvirket av molekylenes symmetrigrupper. Det andre spørsmålet hun fikk var om hvordan det var å jobbe som minoritetskvinne ved Caltech. Hun var vesentlig mer interessert i å snakke om forskningen sin enn kjønn og etnisk opprinnelse, for å si det veldig forsiktig... Ville en hvit mann blitt spurt om noe tilsvarende? Eller hva med dette eksempelet, om enn ikke selvopplevd: En advokat jeg kjenner var i lag med en kvinnelig ingeniør i et møte med et annet selskap. Det var snakk om en kontraktsinngåelse. Han var der som juridisk bistand, hun som teknisk. Advokaten ble stadig bedt om å bekrefte eller avkrefte om det ingeniøren sa stemte! Tror du det gikk andre veien, og at ingeniøren ble bedt om å ettergå advokatens juridiske innspill? Selvfølgelig ikke. Man skulle jo gjerne tro at de på den andre siden av bordet tok hintet første gangen de fikk svaret "beklager, men denslags detaljer er det hun som har styr på", men de holdt på slik i over en time. Hvor jævlig nedlatende er det ikke å holde på slik? Men det er vanlig. Så vanlig at problemet har nevnt i Teknisk Ukeblad mer enn én gang.

En mørkhudet person har gjerne den mentale merkelappen "neger" inntil han har bevist at han kan sakene sine og blir så redefinert til f.eks "neger som forstår fysikk". Som hvit mann hopper jeg bare over det steget. Og jeg skammer meg ikke over det! Ikke et nanosekund. Jeg er den jeg er, den kompetansen jeg besitter har jeg jobbet hardt for å tilegne meg, og den er min. Jeg fortjener hvert eneste ord jeg har lest av faglitteratur. Men fy faen så glad jeg er for å slippe å bevise at jeg kan det jeg kan, til tross for at jeg har et bestemt kjønn eller en bestemt hudfarge! Det er et privilegium jeg setter umåtelig stor pris på, men helt ærlig synes jeg det burde være alle mennesker forunt. Å anerkjenne at jeg har en fordel som andre mennesker ikke nødvendigvis har er hverken selvutslettende, konspiratorisk eller å påta seg skylda for andre menneskers handlinger.

Nei, dette er fullstendig misforstått. Argumenter står på egne bein. Dette fremstår nok en gang som en gedigen misforståelse om ord og begrepers betydning og innhold. Hvis jeg skulle gått ut og sagt at politiet bare er snille og greie uavhengig av hudfarge, så ville de med andre opplevelser ha grunn til å bli provosert. Å sette seg inn i andre mennesker situasjon og innrømme ting kan forholde seg annerledes for de er et tidløst råd.

Du kan finne kontroverser rundt samtlige momenter jeg listet opp. Heck, det har blitt skrevet bøker om at holocaust ikke skjedde. Hvorvidt det var Assad eller noen andre som stod for gassangrepene er imidlertid totalt irrelevant for argumentet mitt: De menneskene som var overbevist om at Assad gassa de sivile og som lot seg affisere nok til å bli forbanna, de protesterte. Selv om dette altså ikke angikk de personlig. Og selv om skyldspørsmålet altså er kontroversielt i visse kretser. De som protesterte mot Assad var imidlertid tilstrekkelig overbeviste, og mer info trengs ikke for å forklare deres handlinger. På tilsvarende vis er det nå mange som velger å vise sin avsky mot drapet på Floyd og rasisme blant politiet i USA. Denne rasismen er da også kontroversiell all den tid enkelte hevder at den ikke finnes. Der vil jeg innvende at det er ganske lett å vise at de tar feil og at kontroversen hadde opphørt dersom de hadde den intellektuelle redeligheten til å endre standpunkt i møte fakta, men det blir igjen en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Apropos "white privilige", hva tenker du om dette? YouTube-lenke: Man put the white woman on her knees and made her apologize
Sist endret av Havskilpadde; 7. juni 2020 kl. 20:07.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av Havskilpadde Vis innlegg
Apropos "white privilige", hva tenker du om dette? YouTube-lenke: Man put the white woman on her knees and made her apologize
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke meg du spurte, men jeg tenker at videoen er staged, fake, skuespill, whatever. Om det er ekte er det nok ment som en spøk, prank(GONE SEXUALL!11onenone) fra filmerens side, og dama ble satt ut og gjorde noe hun ikke ville gjort om hun ikke hadde blitt overlumpa på den måten.
https://www.reuters.com/article/uk-f...-idUSKBN23B359


VERDICT
False. The man in this video is not a representative of Black Lives Matter.