Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 8206
Professor
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Du snakker om overtro, religion, romvesner og er generelt kritisk til alt som handler om menneskelig kontroll av deg av samfunnet.

Du må gjerne fortsette å rote i harehullet for min del, men på et eller annet tidspunkt bør du oppsøke hjelp.
Vis hele sitatet...

Jeg har ingen behov for å gå tilbake til drømmemaskinen, been there done that.
Jeg beundrer måten du får hard kritikk og latterliggjøring til å bare prelle av deg og fortsetter videre som ingenting
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har det på noko tidspunkt i historia eksistert samfunn som har hatt større grad av individualitet enn dagens vesteuropeiske samfunn?
Vis hele sitatet...
Heh, ja. Den over,under og gjennomreguleringa vi ser av folk nå hadde man jo ikke mulighet til tidligere. Og selv her i Norge er det stor forskjell på muligheter etter hvor man blir plassert på stigen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det å mene at norge er klamt og konformt har en lang intellektuell, litterær og historisk bakgrunn. Her kan man gni seg opp mot noen av norges mest kjente, og stille seg i selskap hvis skuldre andre står på.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det å mene at norge er klamt og konformt har en lang intellektuell, litterær og historisk bakgrunn. Her kan man gni seg opp mot noen av norges mest kjente, og stille seg i selskap hvis skuldre andre står på.
Vis hele sitatet...
Men nå er vi jo blitt en gjeng narsissistiske nyrike Amerikanere
Direktør
Lunar's Avatar
Har opplevd mye av det samme selv i khole.. Men for å koble seg av samfunnet vi lever i så må du gi opp penger og.. Og da trenger du ikke bekymre deg for om du har god nok råd.. Og antakeligivis holder det å koble seg av en stund, si 1 år.. 1 år i naturen så kan du ta det derifra!

Og leve uten det moderne samfunnet handler om å få nok av det å samle mat, jakte, være i naturen, til at du ikke trenger noe mer.. Og det å spise noe du selv har drept eller dyrket gir deg mye en mye bedre grunnfølelse og integritet.. Og du vil være mye nærmere den mangelen du føler på når du tar Ketamin.. Selvom du føler du må ta avstand fra alt, så kan det hende det holder med å få litt av det inn i livet til at du ikke trenger ta avstand fra alt..

Å ha førstekontakt med det du spiser er første steg i en lang reise, ikke spise ting som lever og dør i skjul, kun for å slukke din sult.. Men faktisk føle på respekten og tyngden av liv! Det vil gi deg en helt annen tyngde i livet!

Lykke til! (Selg alt du har, kjøp masse frø og jord, og kanskje en liten tomt midt i skogen uten hytte på?)

Viss ikke, kan du høre på facebook om noen grunneiere vil la deg bo på dems tomt i lavo et års tid.. ?

Er det forresten i følsene, eller i tankene du har problemet mellom deg og samfunnet? (Skjønner det går begge veier) Men er det hovedsaklig det å føle seg bedre, eller er det tanken med samfunnet og at du er en del av et destruktivt samfunn som er problemet?
Sist endret av Lunar; 14. mai 2020 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Henrik Ibsen svarte langt bedre på dette enn hva jeg noensinne kan ha håp om å gjøre, men for å oppsummere mitt eget standpunkt: Jeg vil heller være ulykkelig og velinformert enn å lalle rundt i løgn og selvbedrag - uansett hvor lykkelig jeg måtte bli av det.
Vis hele sitatet...
Du har valget mellom å være lykkelig eller ulykkelig, og du velger ulykkelig, enkelt og greit fordi du vil vite sannheten? Sterkt. Jeg tror det er bedre å ikke vite alt, så lenge det innebærer at man også er uviten om sin egen uvitenhet.
Men altså, vi snakket vel om å ikke vite hele sannheten. Det er et lite hopp opp til løgn og selvbedrag, synes jeg. Selvbedrag er noe annet enn det jeg mente i hvert fall. Jeg er ikke pro-selvbedrag, for å si det sånn. Jeg er pro lykke.
Du drikker aldri for å glemme, antar jeg, Myoxocephalus.

Sitat av Alge Vis innlegg
Jeg beundrer måten du får hard kritikk og latterliggjøring til å bare prelle av deg og fortsetter videre som ingenting
Vis hele sitatet...
Hahaha, jeg tenkte akkurat det samme. Kudos for det. Selv om du er på bærtur Hans Høyhet, så må jeg si du ter deg på en veldig kul måte utover i denne tråden.
Sist endret av TrippyKing; 14. mai 2020 kl. 18:52.
Direktør
Lunar's Avatar
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg har ingen behov for å gå tilbake til drømmemaskinen, been there done that.
Vis hele sitatet...
Kan være en fordel å ta det en siste gang, men i naturen(Barbeint så klart!) Da kanskje du føler deg koblet opp igjen! Men viktig å være jordet når du gjør dette!

Og ikke hør på duster som sier ting sånn han nettopp sa.. Ikke spill med heller!
Professor
Trådstarter
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Heh, ja. Den over,under og gjennomreguleringa vi ser av folk nå hadde man jo ikke mulighet til tidligere. Og selv her i Norge er det stor forskjell på muligheter etter hvor man blir plassert på stigen.
Vis hele sitatet...
Det er jo derfor for eksempel Dag Solstad tviholder med det borgerlige fellesskap og når han blir intervjuet er det ingen som forstår ham, han rett og slett nekter å la seg bli forstått av den allmenne nordmannen. Den allmenne nordmannen forlanger alt for mye, han ligger der på sofaen og ser trash tv og så regner han med at han skal forstå hva Solstad driver med, Solstad er en helt annen livsform, nærmest en alien vil jeg si.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du har valget mellom å være lykkelig eller ulykkelig, og du velger ulykkelig, enkelt og greit fordi du vil vite sannheten? Sterkt. Jeg tror det er bedre å ikke vite alt, så lenge det innebærer at man også er uviten om sin egen uvitenhet.
Men altså, vi snakket vel om å ikke vite hele sannheten. Det er et lite hopp opp til løgn og selvbedrag, synes jeg. Selvbedrag er noe annet enn det jeg mente i hvert fall. Jeg er ikke pro-selvbedrag, for å si det sånn. Jeg er pro lykke.
Du drikker aldri for å glemme, antar jeg, Myoxocephalus.



Hahaha, jeg tenkte akkurat det samme. Kudos for det. Selv om du er på bærtur Hans Høyhet, så må jeg si du ter deg på en veldig kul måte utover i denne tråden.
Vis hele sitatet...


Jeg kan så klart bare svare for meg selv og ikke Myoxocephalus, men oftere enn det motsatte daler han ned fra himmelen og ikke bare tar orda ut av munnen på meg men gjør meg stort sett stum i tillegg, men noe annet enn å godta den hele og fulle sannheten på tross av at det gjør enn ulykkelig oppfatter jeg som intellektuelt uredelig og feigt og aldri så lite egoistisk egentlig. Jeg drikker ikke for å glemme heller, har aldri skjønt meg på det der. Hvis det mot formodning viser seg at alt er skapt av reptiler eller at vi lever i en simulasjon inne i baken på Nils Gunnar Lie så ville jeg føle meg bra lurt om jeg ikke kjente til den fulle og hele sannheten, med ALLE detaljer inkludert. Mitt vitebegjær vil alltid, og da mener jeg alltid overgå mitt ønske om å ha det bra, gitt at det innebærer å vite mindre.

Men ja, helt enig! Skal godt gjøres å være så langt borti natta men bare å fortsette å ture frem, det står det respekt av!
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg kan så klart bare svare for meg selv og ikke Myoxocephalus, men oftere enn det motsatte daler han ned fra himmelen og ikke bare tar orda ut av munnen på meg men gjør meg stort sett stum i tillegg, men noe annet enn å godta den hele og fulle sannheten på tross av at det gjør enn ulykkelig oppfatter jeg som intellektuelt uredelig og feigt og aldri så lite egoistisk egentlig. Jeg drikker ikke for å glemme heller, har aldri skjønt meg på det der. Hvis det mot formodning viser seg at alt er skapt av reptiler eller at vi lever i en simulasjon inne i baken på Nils Gunnar Lie så ville jeg føle meg bra lurt om jeg ikke kjente til den fulle og hele sannheten, med ALLE detaljer inkludert. Mitt vitebegjær vil alltid, og da mener jeg alltid overgå mitt ønske om å ha det bra, gitt at det innebærer å vite mindre.
Vis hele sitatet...
Ja, Myoxocephaluser en smarting, det er jeg helt enig i.

Hmm. Jeg vil ikke si at jeg føler meg verken særlig feig eller egoistisk. Hva jeg vet er vel min sak. Hvis jeg lukker øynene, så går det vel ikke utover noen som helst slik jeg ser det.

Litt av poenget er jo at jeg ville jo aldri kommet dit at jeg følte meg lurt, fordi jeg har valg uvitenhet. Og i det inngår det at man ikke vet at man ikke vet. Men okei, hvis det er sånn at jeg kanskje hadde fått vite noe etter hvert, so be it, jeg hadde i hvert fall hatt det bedre enn deg inntil det punktet da?.
Sist endret av TrippyKing; 14. mai 2020 kl. 19:12.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Ja, Myoxocephaluser en smarting, det er jeg helt enig i.

Hmm. Jeg vil ikke si at jeg føler meg verken særlig feig eller egoistisk. Hva jeg vet er vel min sak. Hvis jeg lukker øynene, så går det vel ikke utover noen som helst slik jeg ser det.

Litt av poenget er jo at jeg ville jo aldri kommet dit at jeg følte meg lurt, fordi jeg har valg uvitenhet. Og i det inngår det at man ikke vet at man ikke vet. Men okei, hvis det er sånn at jeg kanskje hadde fått vite noe etter hvert, so be it, jeg hadde i hvert fall hatt det bedre enn deg inntil det punktet da?.
Vis hele sitatet...


Det hadde du, men til hvilken pris om jeg må få si det. Du hadde kanskje vært mer happy men jeg hadde skjønt greia. En blir vant til det meste og verden er hard nok til å begynne med. Dessuten venner en seg til alt, selv vedvarende ulykke. Er man happy hele tida ville en eventuell avsløring av sannheten til slutt sette deg mye mer ut enn meg sånn som jeg ser det.

Edit: ser ikke på mennesker i seg selv, altså de som deler ditt syn over som feige eller egoistiske, men handlingen synes jeg er litt feig eller egoistisk ja, der burde jeg ha utrykk meg klarere. Man hadde kanskje heller ikke blitt lurt dersom man ikke vet sier du, men det synes jeg da, nettopp fordi man er lykkelig uvitende.
Sist endret av equimanthorn; 14. mai 2020 kl. 19:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg ikke forstår (da med min tankegang), er hvorfor noen mener at vi blir mer og mer automatisert/zombifisert i dagens, samfunn med tv og internett og hva det nå måtte være. Hvermannsen har jo aldrig noen gang hatt bedre innsikt i den store verden omkring seg. Og aldrig hatt bedre tilgang på uavhengig informasjon, til å gjøre opp egene tanker. Som f.eks å sitte på freak og diskutere med random folk. Ja, det er også mye sludder på tv og internett. Men var det virkelig bedre før i tida da? Hvis vi spoler tilbake til vikingtida, så måtte jo folk stort sett bare anta at det høvding sa var sant. Og var nok minst like avhengige av samfunnet for å overleve. Og jeg kan lett se for meg at det var mye vanskeligere å stå utafor samfunnet da, om du hadde litt fargerik tankegang.

Hva mener du med å melde seg ut av samfunnet? Om du liker tanken på å overleve aleine i skogen, så må du jo absolut prøve det, selv om jeg trur du innerst inne kommer til å savne litt komfort i det lange løp. Men det er jo fult mulig å skru av tv og internett, uten å gå all in hardcore huleboer og.
https://youtu.be/x3xueXaG2rI

TS, om du virkelig ønsker å leve som en eremitt i skogen så er det ingenting som stopper deg.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
https://youtu.be/x3xueXaG2rI

TS, om du virkelig ønsker å leve som en eremitt i skogen så er det ingenting som stopper deg.
Vis hele sitatet...
Hahahaha, takk for lenken, Skurt! Jeg føler at sannheten er en plass mellom han duden med dreads og reporteren, begge to er latterlig sikre i sin sak.
Reporteren kødder bare i introen. Ser noen av de andre videoene hans så skjønner du at greia hans er å intervjue kronidioter og la dem drite seg ut fullstendig på egenhånd
Direktør
Lunar's Avatar
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det jeg ikke forstår (da med min tankegang), er hvorfor noen mener at vi blir mer og mer automatisert/zombifisert i dagens, samfunn med tv og internett og hva det nå måtte være. Hvermannsen har jo aldrig noen gang hatt bedre innsikt i den store verden omkring seg. Og aldrig hatt bedre tilgang på uavhengig informasjon, til å gjøre opp egene tanker. Som f.eks å sitte på freak og diskutere med random folk. Ja, det er også mye sludder på tv og internett. Men var det virkelig bedre før i tida da? Hvis vi spoler tilbake til vikingtida, så måtte jo folk stort sett bare anta at det høvding sa var sant. Og var nok minst like avhengige av samfunnet for å overleve. Og jeg kan lett se for meg at det var mye vanskeligere å stå utafor samfunnet da, om du hadde litt fargerik tankegang.

Hva mener du med å melde seg ut av samfunnet? Om du liker tanken på å overleve aleine i skogen, så må du jo absolut prøve det, selv om jeg trur du innerst inne kommer til å savne litt komfort i det lange løp. Men det er jo fult mulig å skru av tv og internett, uten å gå all in hardcore huleboer og.
Vis hele sitatet...
Du er definitivt inne på noe.. Verden var ikke bedre før, ikke om man ser innenfor rammene av historien.. Men før vi begynte med kapitalisme, og ga bort livene våre til en gud av papir(pengesedler etc) så vil jeg tro verden var mye bedre, og at man levde mer i nuet..

Men om vi nå kan gå bort fra krig og kapitalisme og bruke ressursene våre på å forske på spirtualitet/ådendelighet eller healing/hva enn man skal kalle alt det der.. Så har vi nå muligheten til å lage et samfunn som er mye bedre enn noe som har vært før vil jeg si..

Men mainstream samfunnet er ikke sunt.. For det går ikke på å lese seg opp å lære og diskutere.. Men heller å konsumere, kjøpe, jobbe og sove.. Får vi endret dette til slik jeg trur og håper de fleste på freak(f.eks) ser på livet, så har vi kommet langt..
Sist endret av Lunar; 14. mai 2020 kl. 21:53.
Jeg anbefaler Dan Ariely for en mer objektiv forståelse, behavioral economics er en måte å kvantifisere psykologien. Det er et fengende emne.

Akkurat dette sitatet passer deg (Hans Høyhet):

"Ownership is not limited to material things. It can also apply to points of view. Once we take ownership of an idea — whether it’s about politics or sports — what do we do? We love it perhaps more than we should. We prize it more than it is worth. And most frequently, we have trouble letting go of it because we can’t stand the idea of its loss. What are we left with then? An ideology — rigid and unyielding"
- Dan Ariely

Sjekk ut en kjapp video om arbeid og motivasjon:
https://youtu.be/wfcro5iM5vw

Eller kjøp bøker:

Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions

The Upside of Irrationality: The Unexpected Benefits of Defying Logic at Work and Home

The Honest Truth about Dishonesty: How We Lie to Everyone--Especially Ourselves
Hvis du har sett hvordan det hele henger sammen så vet du da at det ikke er nøye. Ingenting er det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er ironisk med helseplager og null bekymringer og forpliktelser?
Null forpliktelser er det man trenger om han "skal melde seg ut av samfunnet". For min egen del vil jeg fortsatt være en del av samfunnet, til en viss grad Ikke vits å ta en setning ut av kontekst å leke bedreviter. Du er ikke Jesus eller en autoritet med alle svarene, selv om du gjerne liker å tro det. Det er ikke behov for alle i arbeid i dagens samfunn, og har man betydelige helseplager tenker jeg det er en vei å vurdere uten å bli dømt og stigmatisert av rotter som hater jobb-livet sitt og livet generelt. Mange har ikke annet enn jobben sin, og det er trist.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Det er ikke ironisk å ha helseplager, nei. Det er ironisk at du tror du kan melde deg ut av samfunnet ved å gjøre deg 100% avhengig av samfunnet. Jeg er forøvrig veldig glad for at det finnes støtteordninger for dem som av ulike grunner ikke greier å jobbe. Jeg er med andre ord en varm tilhenger av samfunn som konsept.

Men du har rett i at jeg ikke er Jesus. Det skal du ha.
Sist endret av *pi; 15. mai 2020 kl. 01:28.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvis du har sett hvordan det hele henger sammen så vet du da at det ikke er nøye. Ingenting er det.
Vis hele sitatet...
hvilket dop kan man ta for å få denne innsikten da? /s
Professor
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
hvilket dop kan man ta for å få denne innsikten da? /s
Vis hele sitatet...
Dmt kanskje, k?

Jeg vet ikke hvordan alt henger sammen ... ennå, men man kommer nærmere og nærmere ved å kjøre filmruller i hodet og virkelig leve seg inn i filmene, om det er alien invasjon på ketamin eller helvete som åpner seg opp. Selv om denne filmen ikke stemte helt, så har man ved å opplevd filmen som helt reelt åpnet seg opp for å se. Filmprojektoren åpner opp kanaler i skallen, og man blir i stand til å tenke i helt nye baner.

Hvis man holder seg til det norske eventyret kommer man ikke langt, åndelig sett. Det er som å sitte på kinoen å se den samme filmen til man er pensjonist.


Før tv så satt folk i stua å kjørte film i skallen, spør oldemor, og det er svaret på hvorfor folk nå er så zombifiserte, de kan ikke kjøre film i skallen lengre, de får det alt inn via internett og tv, ferdigprogrammert underholdning. Virkelig film der er innlevelsen total.
Sist endret av Hans Høyhet; 15. mai 2020 kl. 08:46.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vel, tenk deg at du er blitt formet av samfunnet og dermed i stor grad er blitt samfunnet, i.e. folk identifiserer seg med jobben sin, med navnet sitt, men bostedet sitt, med landet sitt osv. Når en kaster alt dette overbord, først da begynner man en ekte søken etter hvem man egentlig er, før man ble fortalt av andre hva man er.

Man er blitt ingenting annet enn løgner siden man var barn, vokst opp på løgner, foreldre lyger, lærere lyger, politikere lyger, alle lyger, men de fleste er selfølgelig selv ikke klare over det. De sover, og man selv sover/er fanget i et nett av løgner.

Alternativt kan en se det slik: alle spiller et spill, verden er show business, men for å komme dit må man først konfontrere skyggene sine, og se at alle har løgget til deg, og at ingen egentlig vil ditt beste.
Vis hele sitatet...
Alan Watts går vel dypt inn i de tankene du skriver her og husker ikke helt hva konklusjonen blir. Lurer på om han sier seg enig i at ja, man må langt bort fra alt og alle for å virkelig finne "seg selv", men de fleste som har gjort det, i østlig kultur kommer tilbake og skjønner det at man er i ett med samfunnet og kan leve i begge verdener.
Kan holde å ta litt syre/2cb/sopp alene en gang i blant.
Du er ikke den første som har kommet til denne realiseringen.
Jeg er like dum som trådstarter. Please help us?
Sitat av reklame Vis innlegg
Du snakker om overtro, religion, romvesner og er generelt kritisk til alt som handler om menneskelig kontroll av deg av samfunnet.

Du må gjerne fortsette å rote i harehullet for min del, men på et eller annet tidspunkt bør du oppsøke hjelp.
Vis hele sitatet...
hjelp av hvem da? systemet som bare skal dope en ned osv osv?
funker ikke når man er i den tilstanden, fra egen erfaring er det best å bare stille alle de spørsmåla asap så man blir ferdig med det.
har hvertfall selv opplevd å bli stuck sånn pga misbruk av psykadelika, og jeg måtte innse ting selv gradvis i etterkant for å faktisk komme over det og videre, og den psykologen jeg prøvde snakke med det om bare forverret sinnstilstanden min pga hva jeg trodde om dem igjen.

når jeg ser tilbake på det sier jeg til meg selv at det var en ekte ego-død, for gamle meg døde og en ny ble født, som har alderen med seg men samtidig ble som et barn igjen til ting var gjenlært, i mangel på bedre beskrivelse
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
har hvertfall selv opplevd å bli stuck sånn pga misbruk av psykadelika, og jeg måtte innse ting selv gradvis i etterkant for å faktisk komme over det og videre, og den psykologen jeg prøvde snakke med det om bare forverret sinnstilstanden min pga hva jeg trodde om dem igjen.
Vis hele sitatet...
Du har jo et ansvar selv også, synes du ikke? Hvis du føler behandleren din gjør deg verre, så må du gjøre et eller annet tenker jeg. Si i fra til behandleren. Bytt behandler. Psykologer har ikke noen magisk knapp de trykker på, og det er ikke gitt at du blir frisk bare fordi du har gått til psykolog.. Må gjøre all jobben selv.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du har jo et ansvar selv også, synes du ikke? Hvis du føler behandleren din gjør deg verre, så må du gjøre et eller annet tenker jeg. Si i fra til behandleren. Bytt behandler. Psykologer har ikke noen magisk knapp de trykker på, og det er ikke gitt at du blir frisk bare fordi du har gått til psykolog.. Må gjøre all jobben selv.
Vis hele sitatet...
og noe gjorde jeg, jeg trippa mer for jeg hadde "skjønt det" var jeg sikker på. ikke spør om hva for det vet jeg ikke engang og hadde svart med en lang rant fra himmel til helvete og alt imellom som bare jeg hadde forstått, -om jeg var rusa.

har det helt fint mtp det i dag, men som du sier var det noe jeg måtte gjøre selv, da det var jeg som gikk inn i en ukjent labyrint kun underbevisstheten min visste veien ut av igjen, for å prøve sette no ord på det.
Sjekk ut Where The Wild Men Are with Ben Fogle. Der det er vilje (og jævlig mye arbeidskraft og egeninnsats) er det vei!

Serien finner du på Bbc eller på NRK nett tv under "Eit enklare liv".
Sist endret av celtseus; 17. mai 2020 kl. 22:19.
Kanskje denne kan være til inspirasjon? https://www.nrk.no/osloogviken/xl/by...ruk-1.14898636

Warning: Ikke lest hele.
Sikker på at det er samfunnet det er noe galt med, og at du ikke bare trenger en endring i livet? For meg virker det som du kjeder deg noe voldsomt og at en større endring i livet er noe du leter etter. Kan jo hende jeg er helt på jordet her, men men.