Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 905
Til tross for at jeg selv ikke lengre røyker cannabis gjør mye av politiet sin dobbelt rolleblandig meg forbanna. Det med saker hvor de tar fra folk lappen selv om de ikke en gang kjører ruset.

Basert på det hørte jeg et tips fra en diskusjonstråd. Den sa at man kunne konvertere sitt norske bil-sertefikat til et nederlansk. Da ville politiet ikke kunne gjøre noenting da de samme EU-reglene ville gjelde her som der nede.

Det hadde vært interesant og vist om noen av de kloke hodene på freak viste ett eller annet om dette, og om hvor enkelt det eventuelt er å skifte førerkort til nederlansk?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobbet utenlands noen år og da jeg kom tilbake hadde jeg to nye klasser på eu-førerkortet, minibuss og mc. Ble fortalt at jeg ikke trengte gjøre noe i forhold til førerkortet siden det var fra EU. Året etter ble jeg stoppet på mc pga at jeg glemte å bruke blinkelys. Da fikk jeg sjokket, for da ble det sagt at siden det var over ett år siden jeg flyttet hjem så var ikke mitt spanske førerkort gyldig. Fikk maset meg til å få lov til å kjøre mc'n hjem siden jeg trodde jeg kjørte lovlig og fikk faktisk politihale hjem. Dagen etterpå sjekket jeg opp, og fikk beskjed om at jeg måtte ta lappen på mc fordi fristen for konvertering var gått ut. Husker ikke om det var 6 eller 12 måneder.

En EU borger kan kjøre på sitt nasjonale førerkort i Norge. Men nordmenn som har vært bosatt i eu og flytter hjem har en tidsfrist på konvertering.
Pipestilk
Trådstarter
Tusen takk for svar, selv om jeg må si det var en stor skuff i forhold til hva jeg hadde håpet på....