Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2347
Hei, prøvde å google dette men fant ikke svaret på det. La oss si att jeg har en husleie på 8k i måneden, kommunal bolig, men får kun betalt inn 6k.

Kommer manglende beløp som egen faktura eller blir det plusset på neste måneds betaling? Jeg har alltid betalt husleia hver måned, så jeg ser bra ut på papiret. Svarer jeg på mitt eget spm her? Takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ta kontakt med utleigar og forklar situasjonen.

Begge scenarioa du skisserer opp er tenkjeleg. Det er og inkasso e.l.

Det universelle rådet når du skuldar pengar du ikkje kan betale erå snakke med kreditor. Alltid.
Flere scenarier ja. Men med fare for at jeg ikke aner noe om forskjellige kommuner er det likevel stor sannsynlighet at det blir utestående ett krav på 2000,- Ingen ny faktura men purring og inkasso allerede før neste måneds husleie på forfalt krav kan du normalt forvente.

Oppsummert så driver de ikke med kreditt. Som @vidarlo ta kontakt med utleier.
Sist endret av Dough; 26. april 2020 kl. 12:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for input, da skal jeg ta kontakt med kommunen.
Ha en fin dag!
Siden du alltid har klart å betale husleien, men nå var en situasjon der du fikk utbetalt mindre enn leie koster. Har du fått kontroll på inntektsiden? Altså vet du sikkert at du ikke ender med 2000 kr mindre utbetalt enn det leie koster neste måned også? Og måneden etter der igjen? I akutte kriser er det veldig fort å gå fra et optimistisk verdensbilde hard core fornektelse der en ubevist forsøker å finne roen i best case scenarioer som kanskje ikke engang er reelle.

Om årsaken til at du fikk mindre utbetalt enn du har i leie ikke blir et engangstilfelle må du kontakte NAV. Søk om utvidet livsopphold, pluss hjelp til dekning av utestående og framtidige (om det blir aktuelt) samt evt. nødhjelp slik at du overlever fram til neste utbetaling. Om du tenker at dette kan bli vanskelig også fremover så forsøk å få på plass langvarige stønader. Feks bostøtte, eller grunn/hjelp stønad.

Det er ingen skam i å be om hjelp, du fikk tross alt mindre ut enn husleien koster og det er jo fortsatt 3 hele uker igjen til ny utbetaling om du har samme dato som meg.
Sist endret av _abc_; 26. april 2020 kl. 13:10.