Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1655
Hei, jeg har en nettbutikk i Norge som er satt under et enkeltmannsforetak. Jeg vil nå ekspandere til Europa og vil trenge et Europeisk VAT nummer for å fortolle en del varer fra Kina. Planen er å oppløse enkeltmannsforetaket i Norge men så etter dette er jeg usikker.

Burde jeg opprette et AS eller et nederlandsk BV også et norsk NUF? Er et AS tilstrekkelig for eksport og import utenfor Norge? Men er det beste valget?

Ønsker jo også å spare så mye skatt og utgifter som mulig. Et BV har 17% selskapsskatt. Er det også andre måter å spare personskatt? Eller er det ingen fordeler med et utlandsk selskap utenom lavere selskap skatt?
Sist endret av KGMK2; 24. april 2020 kl. 19:00.
Kult det går så bra at du utvider. Pass på at du gjør det riktige tingene fremover slik at du ikke skaper hodebry og utgifter ved å spare deg til fant.

Siden du planlegger internasjonal drifte så bør du vel snakke med rådgivere som har erfaring rundt slikt for å sikre at du unngår dobbelbeskatning, at du gjør ting i henhold til regelverk og at du ikke får en kjempesmell fordi du kanskje har gjort ting i feil rekkefølge eller ikke rapportert i rett tid eller glemt å føre opp på et skjema etc. Ta den kostnaden det blir og få profesjonell rådgivning. Skatt er jo faktisk et eget fagfelt, og når du skal operere over landegrenser blir det ennå mer innfløkt og sikkert ennå mer å passe på. Noen utlegg nå kan spare deg masse hodepine, bondeanger og faktisk også utgifter og skatt frem i tid.
Sist endret av _abc_; 24. april 2020 kl. 19:18.