Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1886
Hei.

Det er mitt første år som selvstendig næringsdrivende, og i selve skattemeldingen står det ikke noe angående skatt til gode.

Under ‘Foreløpig oversikt over skatter 2019’ står det kun ett beløp relativt til forskuddstrekk.

Hva er det jeg ikke forstår her?

Til info: Jobbet mesteparten av året ansatt i andre bedrifter, men startet som selvstendig næringsdrivende i nov/des.
Sist endret av tadada; 30. mars 2020 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Samma skjedd her.

Første året som SN. Tar meg heller tid sette meg inn i det i morgen.

Under 50.000 inntekt.

Regner med vi vil få svar fullstendig i august.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 30. mars 2020 kl. 22:25.
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Samma skjedd her.

Første året som SN. Tar meg heller tid sette meg inn i det i morgen.

Under 50.000 inntekt.

Regner med vi vil få svar fullstendig i august.
Vis hele sitatet...
Hadde satt pris på en headsup på hva du finner!
Ikke mer dramatisk enn at det nå er slutt på tiden hvor skatteetaten regner ut estimat for deg på forhånd og gir deg "foreløpig beregnet skatt til gode/skyldig". Det får du ikke så lenge du leverer skattemelding som næringsdrivende. Skatteetaten vet hvor mye skatt du har forskuddsbetalt, men siden de ikke har noen anelse om årsresultatet i foretaket ditt gir det ingen mening å beregne endelig skatt.

Du må selv fylle ut de relevante ekstra dokumentene i skattemeldingen knyttet til foretaket ditt. (Hvilke avhenger av hvor avansert økonomi du har i foretaket ditt). Spander litt tid på å lese deg opp på hva du har anledning til å kostnadsføre og sørg for å dokumentere kostnader i regnskapet ditt, så skal du se at du kan redusere overskudd (og dermed skatt) betydelig.

Dersom du så ønsker å vite hvor det bærer kan du manuelt regne det ut ved å fylle inn verdiene dine her:
https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/
Det @Sucellos sa.

MEN! Om du omsetter under 50.000,- (næringsinntekt) kan du føre dette som næringsinntekt direkte i skattemelding uten å levere næringsoppgave. Velger du å gjøre dette kan du ikke utgiftsføre kostnadet. Du kan dog føre fradrag/godtgjørelse etter statens satser for reise og diett.

For å utgiftsføre må det føres næringsoppgave.
Trådstarter
Spørsmål her, kanskje noen kan svare?

Ønsker å få en noenlunde beregning selv av skatten.

Jeg tjente 200000 i fjor da jeg jobbet ‘vanlig’, også tjente jeg under 50000 grensa som selvstendig næringsdrivende.

Jeg betalte 34% skatt, men i følge skattekalkulatoren så skulle jeg betalt 28000(nærmere 14%).

Betyr det at jeg kan trekke fra 28000 fra det jeg betalte, 68000, og forvente en sum noelunde rundt der? Syns 40000 var veldig mye å få igjen..
Sist endret av tadada; 31. mars 2020 kl. 18:03. Grunn: F
Ja det stemmer nok det for du får 90.000 i minstefradrag.

Bortsett fra at du ikke har ført noe for næring og der kan du regne 36-40%.