Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2520
Hallo.

Jeg har kjøpt meg en bil ifra Sverige, og siden bilen må være registrert i Norge for å få lån på den har jeg lånt penger privat til å kjøpe den, registrert den på en annen person og skal nå "kjøpe" bilen av denne personen med vanlig billån. Kjenner flere som har løst det på denne måten så ikke noe problem der.

Man får jo dårligere rente om man fullfinansierer bilen i motsetning til om man har noe egenkapital, bilen koster 150k ferdig på skilt i Norge, markeds verdi er rundt 250k.

Så det jeg lurer på er om jeg kan late som at bilen selges for f.eks 200k og at jeg "har" 50k selv, da går renta ned ca 1,5 prosentpoeng, skriver da kjøpskontrakt med sum på 200k. Men krever banken bevis for at jeg skal bruke 50k selv eller bare overfører dem 150k til selger med en gang bilen er omregistrert?
kjedelig streiting
Banken krevde i hvert fall ikke meg for bevis, juridisk sett er det vel litt mer i gråsonen da du svindler banken. På en annen side spiller det kanskje ikke så stor rolle dersom de har sikkerhet i noe som er verdt 200k +.
om du skal betale 200 for bilen, og skal bruke 50 selv. så får du låne 150.