Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7204
Hei.
Jeg lurer på om noen kan forklare meg forskjellen på forforsterker, effektforsterker og slutttrin?? Og hvordan man bør koble disse opp i mot hverandre?? Jeg har en vanlig Nad forsterker, men lønner det seg og koble denne opp i mot noen av de 3 andre delene og i hvilken rekkefølge??
Sluttrinn og effektforsterker er det samme.

Forforsterker er primært for å ha inngangsvelger+volumkontroll og øke gain noe der det trengs.

Du får ikke bedre lyd av å introdusere flere ting i signalveien men du kan få mer effekt om du har behov for det for eks.

Du kobler kildene til processor/forforsterker som så er koblet til effektforsterker som igjen er koble til høyttalerene.

Skriver processor/forforsterker siden du gjerne trenger surround decoder el.l. også og evnt andre ting også alt etter hva du ever å oppnå.
Forfor kontrollerer input og volum etc, effekt som ligger i ordet er pure watt og er bare en feit blokk med krefter. Slutttrinn er jeg litt usikker på hva

Stereo forsterkere har både effekt og forfor kobla i ett.

Hvilken NAD?

Bruker selv en NAD 356 (som er stereo men trenger mer watt) med Rotel 1552
Har Nad c 352, Da er det ikke nødvendig med en effektforsterker siden jeg har 6 ohm høyttallere
Om du trenger noe mer kommer helt ann på høyttalerne du skal bruke.

Men sliter du med lite kontroll på lyden under høyt volum så kan det hende at en effektforsterker ee noe å vurdere.
Sitat av Sergantpepper Vis innlegg

Stereo forsterkere har både effekt og forfor kobla i ett.
Vis hele sitatet...
Nei. Stereo forsterkere er 2 kanals effektforsterker, altså høyre og venstre kanal. Kontra monoblock som er mono, altså en kanal.

Du tenker nok på receivere. De har effektforsterkere, forforsterker og evt. signalprocesscorer i samme boks.
Sist endret av _abc_; 26. desember 2019 kl. 19:32.
Ingegrert er forsterker med forforsterker.

Receiver betyr Strengt tatt ikke noe mer enn at den har mottaker i seg om det er TV og/eller radio. Disse er jo som regel integrerte.

NAD c352 er integrert med «pre out» til ekstern forsterker.
Sist endret av Dough; 26. desember 2019 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingegrert er forsterker med forforsterker.

Receiver betyr Strengt tatt ikke noe mer enn at den har mottaker i seg om det er TV og/eller radio. Disse er jo som regel integrerte.

NAD c352 er integrert med «pre out» til ekstern forsterker.
Vis hele sitatet...
Aldri sett en receiver som ikke har forforsterker/forsterker inkludert. Receivere fra gammelt av hadde forforsterker/forsterker samt gjerne FM mottakere, og kanskje AM før det igjen? Den viktigste funksjonen for receiverne var likevel forforsterker biten og forsterkerdelen. Den ga deg muligheten til å justere volumet, velge inngangskanal/kilde og på mer avanserte modeller kunne en også hekte på effekttrinn. Også hadde den radiomottaker. Derav navnet. Så ble det vanlig å inkludere i hjemmekinomodul i receiverne. De ble fortsatt kalt receivere og nå i dagens streame-kultur så har også mange droppet radio-delen men "boksene" kalles fortsatt receivere.

Tv mottaker i selve receiveren har vel ikke vært vanlig vel? Skal ikke utelukke at det har eksistert noen odde modeller med tv tuner inkludert, men det var jo vanlig å overlate tv-tuner-biten til andre kompononeter. Feks videospiller, tv, pvr etc.

Mulig det er jeg som surrer med begrepene her. Men dette er slik jeg har forstått receiverne.

Tror årsaken til receiverne ble så populære og mainstream var at det ble enklere for folket. "One box to rule em all" fremfor mange forskjellige komponenter. Signalkabler, kobling og strekking av ledninger. Men en receiver var det bare å koble til kilder og høyttalerkabler så var ting på plass og en en kunne nyte musikk/hjemmekino/radio.
Sist endret av _abc_; 27. desember 2019 kl. 10:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.