Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8813
Har nå flere enheter som lades over USB C. Er det slik at alle kan lades fra forskjellige ladere så lenge det er USB C?

Har en HP og som kom med USB C lader som settes tett i 230v og så har jeg mobiler som er usb c som går rett til 5v som ut fra standar mobil lader som er koblet i 230v.

Skjønner jo att hvis Amper er lavere vil det gå tregere men funker det så lenge det er USB C?
Ja du kan lade enheter med usb c port fra alle usb uttak/ladere, ladetiden vil avhenge av hvilken strømstyrke (ampere) usb porten/laderen kan levere
Sist endret av freebird; 14. desember 2019 kl. 00:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja.

Det er ulike utgaver av USB-C Power Delivery. Dingser som t.d. vil ha 20V vil gjerne ikkje lade i heile teke om du forsøker med ein mobillader som kun gir 9V f.eks.

Men det skal altså ikkje skade utstyr. I verste fall fungerer det ikkje.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja.

Det er ulike utgaver av USB-C Power Delivery. Dingser som t.d. vil ha 20V vil gjerne ikkje lade i heile teke om du forsøker med ein mobillader som kun gir 9V f.eks.

Men det skal altså ikkje skade utstyr. I verste fall fungerer det ikkje.
Vis hele sitatet...
Vanlige porter og ladere gir 5 volt, meg bekjent vil alle dingser som kan lades med en usb c ladekabel med usb lades via vanlige ladere og usb porter, dog med redusert ladeevne uten mulighet for hurtigladning men les bruksanvisningen på produktet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freebird Vis innlegg
Vanlige porter og ladere gir 5 volt, meg bekjent vil alle dingser som kan lades med en usb c ladekabel med usb lades via vanlige ladere og usb porter, dog med redusert ladeevne uten mulighet for hurtigladning men les bruksanvisningen på produktet
Vis hele sitatet...
Nei, har sett en god del laptoper med USB-C som ikkje vil lade med mindre dei får 20V.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, har sett en god del laptoper med USB-C som ikkje vil lade med mindre dei får 20V.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over men som jeg nevnte vil meg bekjent alle enheter med usb c som leveres med løs kabel med vanlig usb i andre enden kunne lades i hvilken som helst lader
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tja.

Det er ulike utgaver av USB-C Power Delivery. Dingser som t.d. vil ha 20V vil gjerne ikkje lade i heile teke om du forsøker med ein mobillader som kun gir 9V f.eks.

Men det skal altså ikkje skade utstyr. I verste fall fungerer det ikkje.
Vis hele sitatet...
Men hva om du kjører en 20V laptoplader inn i en mobiltelefon som er beregnet på å lade med 5V. Vil ikke det kunne skade telefonen?
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Men hva om du kjører en 20V laptoplader inn i en mobiltelefon som er beregnet på å lade med 5V. Vil ikke det kunne skade telefonen?
Vis hele sitatet...
Gjør dette selv ofte siden da slipper jeg å ha mer enn en kabel. Det skader ikke telefonen min iallefall. Er vel noe "magic" som justerer spenninga ned tenker jeg. Blir ikke bedre hurtiglader enn en laptop lader!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Som standard leveres det 5V, men enheter kan forhandle seg frem til inntil 20V hvis de trenger det og laderen støtter det: https://www.allaboutcircuits.com/tec...data-transfer/
Sist endret av datagutten; 16. desember 2019 kl. 18:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Så hvis jeg forstår dette rett så kan jeg bruke en lader til en hp pc som lader på 20v til og lade alt av ting som bruker usb-c?

Ser det står nevnt på laderen på komplett.""Avhengig av det enheten trenger, gir den 5 V, 9 V, 10 V, 12 V, 15 V eller 20 V strøm.""

Men hva da hvis man bruker ett adapter fra usb-c til micro ubs eller annen port vil det fortsatt funke?