Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2129
Hei.
Jeg er en 23 år gammel mann som går på VG1. Jeg leier en rimelig leilighet sammen med kjæresten min.
Siden jeg har ungdomsrett får jeg ikke stipend fra lånekassen (grunnet foreldres inntekt), og jeg får heller ingen støtte fra NAV eller andre sosiale tjenester. Jeg får det høyeste lånet som er litt over 30 000 kr i året.
Jeg har jobbet som vikar på 2 forskjellige resturanter mens jeg går på skole, men grunnet Corona situasjonen og konkurs står jeg nå uten noen som helst inntekt. Det virker også temmelig umulig å finne seg en jobb i disse tider som dere sikkert kan forstå.

Siden jeg har ungdomsrett og er under utdanning har jeg ikke rett på stipend eller støtte fra NAV. Det står i loven at mine foreldre skal forsørge meg til jeg går ut av skole og fortsatt har ungdomsretten. Dette var jeg ikke klar over når jeg søkte skole.

Jeg ønsker overhode ikke å kreve penger fra foreldrene mine, det er rett og slett uaktuelt for meg. Da velger jeg nok heller å droppe skolen for å finne meg en stabil jobb. Vi har et godt familieforhold, og jeg vet de vil hjelpe meg økonomisk hvis jeg spør, jeg vil bare ikke leve på deres inntekt i 2 år framover.

Det er mulig å få stipend hvis jeg kan framvise et skriv fra legen som viser til at jeg ikke kan bo hjemme med foreldrene mine, men dette ville jo vært lureri.

Så jeg lurer på, hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Det står mellom 3 valg slik jeg ser det; Leve på sosialstønad (usikker om jeg får det siden jeg er student), kreve penger av foreldrene mine, eller slutte på skolen.

Jeg har snakket med mange fra både NAV og lånekassen, til og med rådgivere på skolen min, og ingen har kunne svare på hva jeg burde gjøre her.

Setter pris på input
Du kan jo eventuelt flytte hjem.
Trådstarter
2 0
Sitat av moret Vis innlegg
Du kan jo eventuelt flytte hjem.
Vis hele sitatet...
Jeg bor sammen med kjæresten min og har egne møbler, osv. Det er ikke plass til alt dette hjemme.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å leve av staten heller. Jeg regner med at jeg kommer til å ordne meg jobb så fort coronakrisen roer seg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dette er en ekte krise, som fordrer ekte valg. Hvis du kan få en jobb uten å miste retten til videre skolegang, så er det et rasjonelt valg gitt dagens situasjon.
Sist endret av meaculpaUIO; 21. april 2020 kl. 15:29.
Det er når det blåser som værst at en finner sin indre styrke og da gjør man stort sett det man må for å komme gjennom drittværet. Du finner nok en løsning på dette.
BRAND ∞ STRONG
Kjæresten din da, tjener ikke vedkommende noe?
Det vill vell være en faktor ihvertfall for NAV, selv om jeg tror det praktiserer litt ulikt og kan stå på å ha "riktig" veiledere.
Sist endret av vindaloo; 21. april 2020 kl. 18:37.