Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10818
Fikk øye på noe som tiltrakk seg oppmerksomheta en dag. Ser ut som ei trapp ned i bakken som er blitt stengt. Tenkte umiddelbart at det kunne tilhøre en nedlagt t-banestasjon, men trur heller kanskje den har forbindelse med Stortinget Stasjon. Trakka rundt omkring der på kryss og tvers en kveld, men blir så retningsforvirra under bakken at eg blei ikkje så mykje klokare. Noen som veit noke om det her?


Fra Streetview i 2009:
http://i145.photobucket.com/albums/r205/annikbo/nedgang_oslo01.jpg

Nå:
http://i145.photobucket.com/albums/r205/annikbo/20140127_174746.jpg
Det er dassen til uterestauranten som er der om sommeren.
På folkemunne kalt dasslokket!
Ooh, her har du spesialiteten min

Først og frem henviser jeg til følgende kart: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...stortinget.png som viser daværende Sentrum stasjon sin plassering, og orginale innganger. Observer blant annet den grønne streken mot akersgata/regjeringskvartalet, her ble lastebiler kjørt ned under arbeidet. Observer også at det var en nedgang fra Stortorvet som senere har blitt fjernet.

Du vil se at disse toalettene(det heter "dasslokket") ligger rett oppå "vendesporet" (spor1) på stasjonen, så jeg -tror- dette ble bygget i sammenheng med stasjonen på 70-tallet. Når du går ned fra nedgangen på Egertorget og ser opp gangen "bak" vil du der også se et toalett-område, men det er stengt av. Jeg tror ikke er relatert til dasslokket grunnet høydeforskjellen.

Under byggingen av stasjonen ble det laget en tunell fra området rundt Regjeringskvartalet så de kunne få ned tunge kjøretøy, denne er såvidt jeg vet ikke stengt igjen.

Når du går av et tog som skal snu på Stortinget, så vil det tømmes for folk på spor4, det kjører dermed under Grensen/Grand Hotel, før det igjen ender opp på spor 1, på kartet vist som sporet i bunnen. Under det området finnes det 2 spor totalt, og her parkeres det 12 t-bane vogner hver natt.

I tillegg er Stortinget ganske fasinerende med at hele stasjonen er et gigantisk bomberom. Både i bunnen av rulletrappene, og ved sporene, så kan man se noen -gigantiske- dører, som kan stenges igjen på et døgns varsel. Og med tanke på hvor stasjonen er, så tror jeg de får plass til veldig mange der. (Spesielt siden stasjonen er dobbel så stor, som man kan få inntrykk av)

Følgende blankett som står hengt opp på stasjonen, bekrefter for ordens skyld dette: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2017.58.01.jpg
Sist endret av Ueland; 28. januar 2014 kl. 22:03.
PS: Utenfor Akersgata 28 er det et stort luftehull i veien med gitter oppå, denne går rett ned til en luftesjakt som er rett ved de ene bomberomsportene i vestlig ende av stasjonen, så at "Dasslokket", sammen med dette luftehullet, for eksempel ble brukt for å heise ned utstyr under byggingen hadde ikke overrasket meg.

edit: whops, det ble visst et eget innlegg, fikk feilmelding når jeg prøvde å legge det til over :/
Sist endret av Ueland; 28. januar 2014 kl. 22:09.
Nedgangen på stortorget har en dør med kodelås.
http://kart.finn.no/?lng=10.74486&la...Brukerdefinert
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nedgangen på stortorget har en dør med kodelås.
http://kart.finn.no/?lng=10.74486&la...Brukerdefinert
Vis hele sitatet...
Morsomt
Jeg tipper at den nedgangen ender opp ved den låste delen bak/under rulletrappene på Egertorget.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nedgangen på stortorget har en dør med kodelås.
http://kart.finn.no/?lng=10.74486&la...Brukerdefinert
Vis hele sitatet...
Jeg mener på jeg har hørt at noen har vært der inne, og at det bare var et toalett der, men det kan jo være fjas.

Men ifølge kartet, virker det jo ganske sannsynlig.
Sist endret av notwist; 29. januar 2014 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har sett personer som jobber på Stortorvet (blosmtersalg etc) omsommeren komme ut av den døren, så at det er et toalett er ikke usannsynlig
Sitat av notwist Vis innlegg
Jeg mener på jeg har hørt at noen har vært der inne, og at det bare var et toalett der, men det kan jo være fjas.

Men ifølge kartet, virker det jo ganske sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg faktisk du har rett i!
Det stod en "restaurant-trikk" der på nittitallet og jeg tror toalettene deres lå der nede.
Jeg var på den trikken, men husker ikke om jeg gikk på do men jeg leste kommunedelplan i går og der var det nevnt at kommunen hadde lagt disse trikkesporene inn der for å kunne ha en slik serveringstrikk der.
Det stod ingenting om toaletter, men trikker har dårlige muligheter for det ombord, så jeg regner med at de har lagt et der nede.
Torghandlerne får vel også bruke det.
ankibo's Avatar
Trådstarter
Nedtur at det bare er toalett, men veldig interessant det her med Sentrum Stasjon, tilfluktsrom osv! Virker som heile Oslo er reinaste sveitserosten
Sitat av ankibo Vis innlegg
Nedtur at det bare er toalett, men veldig interessant det her med Sentrum Stasjon, tilfluktsrom osv! Virker som heile Oslo er reinaste sveitserosten
Vis hele sitatet...
Neste gang du er på stortinget st. så se nøye etter.
I gulvene er det flere luker, noen doble som kan skjule trapp.
Det er ferdige fundamenter for gjerder, bare og plugge på.
Veggene har også dører som skjules godt i det intrikate mønsteret der.

En kompis av meg var med på å bygge stortinget stasjon.
Han fortalte om en evakuering hvor han klatret langt og lenge før han åpnet en luke og stakk hodet opp, og så rett i fronten på en taxi i full fart.

Noen meter unna fant han en luke som kom opp på fortauet, og ja han fortalte hvor
Vi har faktisk akkurat samme nedgang på torget i Trondheim, var på nittitallet brukt som toaletter, men vet ikke når det ble stengt av og hva som eventuelt befinner seg nedi der! skal ta en tur å se om det er avlåst (noe det trolig er, da Trondheim kjemper kampen mot knarkere og bråkmakere som ofte bunkrer seg på slike steder her i byen)!
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Noen meter unna fant han en luke som kom opp på fortauet, og ja han fortalte hvor
Vis hele sitatet...
Regner nesten med denne ikke kan åpnes utenfra?
Sitat av Ueland Vis innlegg
Ooh, her har du spesialiteten min

Først og frem henviser jeg til følgende kart: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...stortinget.png som /2012-12-06%2017.58.01.jpg[/url]
Vis hele sitatet...

De to øverste røde ringene som viser utganger. Er begge disse i bruk?
Jeg har gått mange ganger til/fra Akersgata, noen ganger Lille grensen.
Men aldri Grensen tror jeg. Er den der?




Forøvrig mangler kartet sporene som kommer fra øst (før de går i sløyfa).
Ble det bygget samtidig eller senere?

Edit.
Ser nå på streetview at Grensen også har nedgang

https://maps.google.no/maps?q=oslo+s...37.62,,0,22.47
Sist endret av Mechie; 30. januar 2014 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av notwist Vis innlegg
Regner nesten med denne ikke kan åpnes utenfra?
Vis hele sitatet...
Han beskrev et helt vanlig kumlokk!
Det var dog under byggeperioden før de største støpene, så mye kan være endret.

Men, det er på sin plass å advare litt mot snoking rundt stortinget st.
Den ligger inntil regjeringskvartalet som har kulverter og gud vet hva under bakken.
Det ene innslaget lå midt i regjeringskvartalet og ikke langt unna bunkeren under r4 som ble bygd ikke lenge etter.

Den bunkeren er beregnet som krigshovedkvarter for regjeringen og har nok både nødutganger og infrastruktur under bakken.

Jeg vil tro at det etter Breivik blir passet godt på og at du risikerer et meget ublidt møte med politi, pst og forsvaret.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Han beskrev et helt vanlig kumlokk!
Det var dog under byggeperioden før de største støpene, så mye kan være endret.

Men, det er på sin plass å advare litt mot snoking rundt stortinget st.
Den ligger inntil regjeringskvartalet som har kulverter og gud vet hva under bakken.
Det ene innslaget lå midt i regjeringskvartalet og ikke langt unna bunkeren under r4 som ble bygd ikke lenge etter.

Den bunkeren er beregnet som krigshovedkvarter for regjeringen og har nok både nødutganger og infrastruktur under bakken.

Jeg vil tro at det etter Breivik blir passet godt på og at du risikerer et meget ublidt møte med politi, pst og forsvaret.
Vis hele sitatet...
Den "bunkeren" du linker til et er fjellanlegg som ikke ligger i Oslo...
De fleste vet nok plasseringen så det er ikke noen vits å utdype det nærmere i denne tråden.

Nå er det vel heller ikke dokumentert at det eksisterer et "krigs hovedkvarter" midt i Oslo, samtidig det er lite strategisk å plassere et krigs hovedkvarter under viktig infrastruktur som er bombemål for en angripende fiende.
Jeg husker at en av billettkioskene på stasjonen har også et gammelt kart hengene, det må jeg prøve å få tatt bilde av en dag.

Ettersom spor 1 bare har 1 inngang på stasjonen, finnes det 2 nødutganger på hver ende av perrongen, de må også ende opp et sted. Husker jeg ikke helt feil finnes det og så en nødutgang som er inne i ventilasjonsrommet, som er ment brukt når bomberommet er i aktiv bruk, som ender opp litt foran portene når de er ukket igjen. (mulighet for å komme seg ut om andre utanger er sperret grunnet ruiner foran dører/porter)
Sitat av Espen K Vis innlegg
Den "bunkeren" du linker til et er fjellanlegg som ikke ligger i Oslo...
De fleste vet nok plasseringen så det er ikke noen vits å utdype det nærmere i denne tråden.

Nå er det vel heller ikke dokumentert at det eksisterer et "krigs hovedkvarter" midt i Oslo, samtidig det er lite strategisk å plassere et krigs hovedkvarter under viktig infrastruktur som er bombemål for en angripende fiende.
Vis hele sitatet...
Det er en fordel for deg om du leser linker før du kommenterer!

På 80-tallet ble det bygget et nytt og mer moderne krigshovedkvarter under Einar Gerhardsens plass 1 (R4) i Regjeringskvartalet i Oslo.
Vis hele sitatet...
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det er en fordel for deg om du leser linker før du kommenterer!
Vis hele sitatet...
Har fikset det nå. Den påstanden er fjernet.
Sitat av notwist Vis innlegg
Jeg mener på jeg har hørt at noen har vært der inne, og at det bare var et toalett der, men det kan jo være fjas.

Men ifølge kartet, virker det jo ganske sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Jeg var med Thoryllo, Echuz og Naits (nå Shorono?) på Stortorvet da vi så en blomsterselger som bar ting inn og ut. Jeg spurte om vi fikk lov å titte inn. Han så bare rart på oss og sa at det bare var toalett og Narvesens lager. Vi fikk lov å gå ned, og tok bilder, men vi så ingen inngang til t-banen. Det var 3-5 dører der nede, en del av dem låst.

MEN... dette er samme nedgang som vi ser på bildet til Ueland. Jeg er derfor helt sikker på at dette toalettet fører til stasjonen. Inngangne kan være bak lageret til Narvesen, eller et av de andre dørene. Av samme grunn, tror jeg "Dasslokket" som TS har postet bilde av også har en slik mulighet.

Det skal også sies at disse nedgangene er ganske trange til å være ankomstvei til t-banesystemet. Kanskje derfor de ble avstengt?
ankibo's Avatar
Trådstarter
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Det skal også sies at disse nedgangene er ganske trange til å være ankomstvei til t-banesystemet. Kanskje derfor de ble avstengt?
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme. Slike ting kan jo vere ganske farlig i nødsituasjoner når folk presser på og skal ut.
▼ ... flere år senere ... ▼
I narvesen kiosken ved siden av er det nedgang til hvertfall 3. Etg inne i kiosken, de som jobber der går ikke lengre enn en etg ned..