Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 15024
Det er like dumt og ta imot 20K som 50K. Press prisen opp!
Alt denne personen trenger å si til politiet er at det var en annen i familien som kjørte bilen, som han ikke vil si hvem er. Og at han ville betale deg for ikke å gå til politiet sier ingenting om at det var han som kjørte, han ville beskytte den i familien som kjørte eller det var den andre i familien som sendte mld.

Men det er selvfølgelig veldig flott og respektabelt av deg å ville si i fra til politiet, i håp om at denne personen ikke vil påføre skade på andre mennesker ved en senere anledning.

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Men da vi var halvveis til bydelen, fikk jeg en trang til å finne en random person på gata, for så å løpe etter vedkommende og banke h*n helseløs. Fant dessverre ingen... Heldigvis.
Vis hele sitatet...
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Det blir definitivt ikke siste gang jeg tar ecstasy har nå bestilt et RC som ligner, så vi får se
Vis hele sitatet...
Kan du vennligst oppgi ditt fulle navn og adresse her, slik at jeg kan gjøre politiet obs på deg som har slike lyster påvirket av ulovlige rusmidler? Jeg føler det er det eneste riktige å gjøre her, i forhold til risiko for skade på andre mennesker ved en senere anledning.
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Greit nok det.. men hva om det er sønnen til eieren av bilen som er fører? Da kommer di ikke langt...
Vis hele sitatet...
Da spør de eier av bilen hvem som brukte den en gitt dato/klokkeslett. De får et navn, og konfronterer denne personen.
Trådstarter
Hey.
Jeg har fått tilbake kortet som min kjære IRL venn, Skyfx sier.
Jeg har kamera på dashbordet for moro skyld.
Jeg heter Jens Stoltenberg jr, og bor i Stortinggaten 1, 0000 Sosslo.

Fyren fikk seg en smekk, det vet jeg fordi han sendte sms og ba meg dra en viss plass og at han skulle anmelde meg for utpressing!
Sist endret av Rusmisbrukeren; 26. mai 2013 kl. 19:12.
Flott gjort TS. Ren samvittighet er verdt mer enn 20k.

Dersom noen hadde blitt drept i en ulykke med den nevnte sjåføren senere hadde de 20k blitt svært så tyngende..
Sist endret av downing; 26. mai 2013 kl. 19:45.
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Merkelig at datatilsynet skal vurdere lovligheten i år npr du er så sikker

http://www.dinside.no/916236/vurdere...tilsynet-i-aar
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det skal vurderes. Det er lovlig mao.
Sitat av downing Vis innlegg
Flott gjort TS. Ren samvittighet er verdt mer enn 20k.

Dersom noen hadde blitt drept i en ulykke med den nevnte sjåføren senere hadde de 20k blitt svært så tyngende..
Vis hele sitatet...
Har du aldri gjort en feil i livet? Kun fordi den sjåføren gjorde noe dristig og dumt en gang, så betyr ikke det at han kjører som et svin hver dag. Har du aldri vært bak en lastebil eller buss og følte det klø litt i beinet der gasspedalen er?

For alt vi vet kan han ha hatt en god grunn til at han måtte fort forbi, er ikke alltid så lett å bedømme situasjonen når du sitter bak rattet. Har selv hatt en forbikjøring som nesten endte i frontkollisjon og jeg trengte ingen anmeldelse for å innse selv hvor dumt det jeg gjorde var.

Men er igjen litt snodig at det første han gjorde var å tilby han penger for å glemme det. Hvis det var meg vil jeg heller prøvd å forklare han hvor forferdelig lei meg jeg var, og at jeg var takknemlig for at legevakten gjorde det han gjorde. Hvis jeg hadde en god grunn, så kommet med den.
Sist endret av OberstApfel; 26. mai 2013 kl. 20:03.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hey.
Jeg har fått tilbake kortet som min kjære IRL venn, Skyfx sier.
Jeg har kamera på dashbordet for moro skyld.
Jeg heter Jens Stoltenberg jr, og bor i Stortinggaten 1, 0000 Sosslo.

Fyren fikk seg en smekk, det vet jeg fordi han sendte sms og ba meg dra en viss plass og at han skulle anmelde meg for utpressing!
Vis hele sitatet...
Ganske rart for en som kjører bil berusa på all slags dop å godte seg over en du "busta" i å krysse dobbelt linja
Sist endret av Spelevinken; 26. mai 2013 kl. 20:09.
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Har du aldri gjort en feil i livet? Kun fordi den sjåføren gjorde noe dristig og dumt en gang, så betyr ikke det at han kjører som et svin hver dag. Har du aldri vært bak en lastebil eller buss og følte det klø litt i beinet der gasspedalen er?
Vis hele sitatet...
Å krysse dobbellinja og cruise forbi en haug biler er ikke en "feil", det viser forutgående null respekt for andre trafikanters sikkerhet som jeg tipper ikke var av en momentan forbigående karakter (en antagelse som også bygges opp av bestikkelsesforsøk med påfølgende trusler).
Sist endret av downing; 26. mai 2013 kl. 20:13.
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Har du aldri gjort en feil i livet? Kun fordi den sjåføren gjorde noe dristig og dumt en gang, så betyr ikke det at han kjører som et svin hver dag. Har du aldri vært bak en lastebil eller buss og følte det klø litt i beinet der gasspedalen er?

For alt vi vet kan han ha hatt en god grunn til at han måtte fort forbi, er ikke alltid så lett å bedømme situasjonen når du sitter bak rattet. Har selv hatt en forbikjøring som nesten endte i frontkollisjon og jeg trengte ingen anmeldelse for å innse selv hvor dumt det jeg gjorde var.

Men er igjen litt snodig at det første han gjorde var å tilby han penger for å glemme det. Hvis det var meg vil jeg heller prøvd å forklare han hvor forferdelig lei meg jeg var, og at jeg var takknemlig for at legevakten gjorde det han gjorde. Hvis jeg hadde en god grunn, så kommet med den.
Vis hele sitatet...
Det er en ting å gjøre en feil, en annen ting å gjøre en feil som kan koste både deg og andre livet. Om folk gjøre slike feil så mener jeg at man burde anmelde det og så får det være opp til domstolen om dette var en viktig nok grunn. (det skal stå om liv, ikke bare at du er forsinket til jobbintervju).

Er du bak en lastebil vil de fleste nok kjøre forbi, de kan være trege og ødelegge sikten. Men første løsning er bare å sakke ned farten i en liten periode og øke avstanden til traileren så har man plutselig mye mer sikt. Det neste er å ta forbikjøringen en plass hvor du faktisk har veldig god sikt. Slik at du er 110% sikker på at det ikke kommer møtende trafikk.

Det er og viktig å huske at det skal bare en feil til for at gjerne flere mennesker kan bli drept i trafikken. Og det å gjøre kritiske feil i trafikken, spesielt ting som er helt unødvendige (som forbikjøringer) burde bli slått hardt ned på.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Da spør de eier av bilen hvem som brukte den en gitt dato/klokkeslett. De får et navn, og konfronterer denne personen.
Vis hele sitatet...
Eier er ikke pliktig til å oppgi dette.
Det er veldig mistenksomt om eieren påstår at noen andre har brukt bilen, men vil ikke si hvorfor.
Sitat av downing Vis innlegg
Flott gjort TS. Ren samvittighet er verdt mer enn 20k.

Dersom noen hadde blitt drept i en ulykke med den nevnte sjåføren senere hadde de 20k blitt svært så tyngende..
Vis hele sitatet...
Faen er det di snakker om a? hva er det å tjene på å melde han?
Nada!! så hva om han krasjer med noen andre? er fortsatt han sin skyld.

Ta de penga fort som faen, og drit i han fyren!
Faen så mange korrupte folk i denne tråden da... Håper virkelig ikke noen av de havner (eller er) i jobb med beslutningsansvar.
Sitat av stukeren Vis innlegg
Faen er det di snakker om a? hva er det å tjene på å melde han?
Nada!! så hva om han krasjer med noen andre? er fortsatt han sin skyld.

Ta de penga fort som faen, og drit i han fyren!
Vis hele sitatet...
har ikke så mye å si hvem sin skyld det er hvis mor og barn ligger døde i en trafikkulykke som skjedde fordi en idiot kjørte på veien. Det er selvfølgelig ikke sikkert han ville kræsjet med noen selv om man ikke anmeldte han, men folk som kjører som idioter har vesentlig større sansynlighet for å havne i dødsulykker og man må få de vekk fra veien.
Å herregud dette må være trolling.

Fyren ville jo uansett måttet betale 20 000 for idiotkjøringen og TS hadde fått 20 000 for å gjøre ingenting.

Jeg hadde aldri nølt et nanosekund. Eneste jeg ville vurdert var om jeg skulle prøvd å øke summen til 30.
Sitat av eppen Vis innlegg
Faen så mange korrupte folk i denne tråden da... Håper virkelig ikke noen av de havner (eller er) i jobb med beslutningsansvar.
Vis hele sitatet...
Alle er korrupte for den rette pris.
Herregud. Ta imot bestikkelsen, dette blir henlagt mest sannsynlig uansett.
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Ganske rart for en som kjører bil berusa på all slags dop å godte seg over en du "busta" i å krysse dobbelt linja
Vis hele sitatet...
Jeg har ALDRI blitt tatt for å kjøre i beruset tilstand, og blir ikke det med det første

Og til dere herregud-folk:
Jeg valgte å melde ham for å lære ham skikk og bruk av rattet.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg valgte å melde ham for å lære ham skikk og bruk av rattet.
Vis hele sitatet...
Mvh
Fyllekjører
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg har ALDRI blitt tatt for å kjøre i beruset tilstand, og blir ikke det med det første

Og til dere herregud-folk:
Jeg valgte å melde ham for å lære ham skikk og bruk av rattet.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke 20 000 svir mer enn en henlagt sak?
Trådstarter
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Mvh
Fyllekjører
Vis hele sitatet...
Kul duda.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du ikke 20 000 svir mer enn en henlagt sak?
Vis hele sitatet...
Det gjør det sikkert, men jeg tenker at ettersom han ville betale så mye, så har han flere svin i skogen som han også blir tatt for om politiet skulle etterforske saken.
Anyway driter jeg i penger, en lærepenge var nok for ham for denne gang
Litt off-topic, men jeg mottok engang en grei sum for og ikke anmelde en fyr som gidde meg juling uten at noe lå bak det. Var det ulovlig?
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Litt off-topic, men jeg mottok engang en grei sum for og ikke anmelde en fyr som gidde meg juling uten at noe lå bak det. Var det ulovlig?
Vis hele sitatet...
var nokk mere ulovlig det han gjorde
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Litt off-topic, men jeg mottok engang en grei sum for og ikke anmelde en fyr som gidde meg juling uten at noe lå bak det. Var det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Ja - I Norge er det ulovlig å banke opp andre mennesker.
Sitat av Spntneous Vis innlegg
Ja - I Norge er det ulovlig å banke opp andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod, jeg sa jeg skulle ha en sum for og ikke anmelde fyren. Altså han gidde meg juling, jeg fikk penger.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du ikke 20 000 svir mer enn en henlagt sak?
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke - han var villig til å betale 20k for å slippe anmeldelse i utgangspunktet, altså mente han trolig at 20k sviei mindre.

Forøvrig: hensikten til Legevakten var å lære en drittsekk som lekte emd andres liv ei lekse. Hvilken lekse ville han lært av at Legevakten tok imot en bestikkelse for å holde kjeft? Trolig noe slikt som dette; "haha, jeg kan kjøre som en dust og nesten ta livet av andre, og hvis noen ser meg kan jeg bare gi dem litt penger så holder de kjeft. Yeeehaw, lommeboka mi veier mer enn loven, nå skal jeg rægge mer!"

Jeg tror ikke dette ville gjøre veiene noe sikrere.

Avslutningsvis, til alle dere som mener Legevakten opptrer hyklersk pga. sitt eget forhold til rusmidler: hva så? Er det slik at bare helgner skal ha lov til å handle riktig? Det er ikke Legevakten som har straffet noen her, det er det snuten som tar seg av - han har bare henledet deres oppmerksomhet mot et forhold som de bør være klar over, hva de velger å gjøre med saken er det ingen andre som kan påvirke.
Sitat av etse Vis innlegg
har ikke så mye å si hvem sin skyld det er hvis mor og barn ligger døde i en trafikkulykke som skjedde fordi en idiot kjørte på veien. Det er selvfølgelig ikke sikkert han ville kræsjet med noen selv om man ikke anmeldte han, men folk som kjører som idioter har vesentlig større sansynlighet for å havne i dødsulykker og man må få de vekk fra veien.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, så hadde jeg ikke brydd meg om mor og barn blødde ur. Kjipt, men man kan ikke bry seg om alle og en vær. At TS føler at han har et annsvar er bare tull. Ta de jævela 20k og la Idioten som kjørte ta ansvar da han møter på forjengere!
Sitat av stukeren Vis innlegg
Helt ærlig, så hadde jeg ikke brydd meg om mor og barn blødde ur. Kjipt, men man kan ikke bry seg om alle og en vær. At TS føler at han har et annsvar er bare tull. Ta de jævela 20k og la Idioten som kjørte ta ansvar da han møter på forjengere!
Vis hele sitatet...
seriøst? Håper virkelig du troller nå? Er du så egoistisk at du mener det virkelig er bedre at du får usle 20.000 men lar en idiot kjøre på veien og kanskje dreper noen i en trafikk-ulykke? Er et menneskeliv virkelig så lite verd?
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av stukeren Vis innlegg
Helt ærlig, så hadde jeg ikke brydd meg om mor og barn blødde ur. Kjipt, men man kan ikke bry seg om alle og en vær. At TS føler at han har et annsvar er bare tull. Ta de jævela 20k og la Idioten som kjørte ta ansvar da han møter på forjengere!
Vis hele sitatet...
ta deg en bolle og tenk over hva du egentlig mener. Det TS gjorde var det eneste riktige. Værste jeg vet er når andre setter andre folks liv i fare i traffikken uten grunn. Har du lappen? bryr du deg om de bilistene du møter når du er på veien? Er du en som risikerer andre sine liv fordi du gjør en handling som kan føre til skader?



l
Sitat av etse Vis innlegg
seriøst? Håper virkelig du troller nå? Er du så egoistisk at du mener det virkelig er bedre at du får usle 20.000 men lar en idiot kjøre på veien og kanskje dreper noen i en trafikk-ulykke? Er et menneskeliv virkelig så lite verd?
Vis hele sitatet...
ok, vil klarne opp i 2.... 3 ting

1.)jeg bryr meg ikke om mennskeliv går tapt
2.) hvem har sagt at hvis TS ikke melder idioten så blir automatisk en fyr kjørt på
3.) det er virkelig ikke TS til skyld hvis det skjer.

Så jeg sier på ingen måte at det ts har gjort er feil. men det er jo virklig ikke hans ansvar om non dør.

Og nei jeg troller ikke!
Sist endret av stukeren; 27. mai 2013 kl. 19:35.
Sitat av stukeren Vis innlegg
ok, vil klarne opp i 2.... 3 ting

1.)jeg bryr meg ikke om mennskeliv går tapt
2.) hvem har sagt at hvis ts ikke melder idioten så blir automatisk en fyr kjørt opp
3.) det er virkelig ikke TS til skyld hvis det skjer.

Så jeg sier på ingen måte at det ts har gjort er feil. men det er jo virklig ikke hans ansvar om non dør.

Og nei jeg troller ikke!
Vis hele sitatet...
1) Akkurat det jeg synes er latterlig. Greit nok man ikke kan grine og følele seg deppa for hvert menneskeliv som går tapt. Men litt medmenneskelighet burde man forvente om man skal leve sammen i et samfunn.

2) Statistisk sett har folk som kjører som idioter vesentlig større sansynlighet for å drepe noen på veien enn folk som kjører ordentlig. Og desto mer folk kjører som idioter desto større er sansynligheten. Så nei det er ikke 100%, men ved å ta fra han lappen bli sansynligheten vesentlig mindre.

3) Ikke direkte, men indirekte vil jeg si det. Om TS kommer i en situasjon hvor han ser noen kjører som idiot og gjør livsfarlige valg men velger å ikke si ifra -og denne personen så fortsetter å kjøre som en idiot og senere dreper noen vil jeg si at TS han et indirekte ansvar, da han kunne forhindret det hele med å gjøre det som er forventet av han. (og som han gjorde i denne saken).

Det er allerede veldig masse trafikkulykker her i Norge. Og nesten alle kjenner flere som har dødd i trafikken av ulike årsaker. Og da mener jeg at vi burde gjøre det vi kan for å gjøre det tryggere å kjøre på norske veier. En av stegene er å fjerne idiotene fra veien.

Og om folk synes en liten sum penger er viktigere enn å gjøre samfunnet tryggere og jobbe for et bedre samfunn for alle - så blir jeg litt skeptisk på veien samfunnet går. Heldigvis er det veldig mange som er uenige med deg.
Sist endret av etse; 27. mai 2013 kl. 19:42.
Trådstarter
Egentlig kunne jeg tatt de 20k og satt opp streknings-ATK på den aktuelle strekningen, faktisk.. Men dette er bare noe jeg tenker i Stilnoctrus.
Sitat av stukeren Vis innlegg
1.)jeg bryr meg ikke om mennskeliv går tapt
Vis hele sitatet...
Joda, du bare tøffer deg på nettet med care-attitude.. Hvem er det som ikke bryr seg om menneskeliv går tapt? De eneste jeg kan tenke meg er folk som ikke har venner/familie eller folk som er hjernevasket. Psykiske problemer og/eller problemer med selvbilde derimot, det er nok mer sannsynlig. Trenger du en klem?
Sitat av stukeren Vis innlegg
ok, vil klarne opp i 2.... 3 ting

1.)jeg bryr meg ikke om mennskeliv går tapt
2.) hvem har sagt at hvis TS ikke melder idioten så blir automatisk en fyr kjørt på
3.) det er virkelig ikke TS til skyld hvis det skjer.

Så jeg sier på ingen måte at det ts har gjort er feil. men det er jo virklig ikke hans ansvar om non dør.

Og nei jeg troller ikke!
Vis hele sitatet...
Takk for at du presenterer denne trepunktslisten over hvordan man kan bidra til å gjøre verden til et litt mindre trivelig sted. Du fremstår som umoden og lite gjennomtenkt. Hadde du vært ung - det kan det forresten godt hende at du er, jeg håper det - så kunne det unnskyldes, men har du lagt de tidlige tyveårene bak deg så toer jeg mine hender.

Jeg vil imidlertid besvare dine tre utsagn da de ikke bare er umoralske. De er også feilaktige.
1) Jo, jeg tror faktisk du bryr deg om at liv går tapt. Hvis du ser en ettåring som er i ferd med å kravle ut på E6, så vil du gripe inn. Tror jeg. Med mindre du er som han fyren her, da. Jeg velger imidlertid å tro at det er langt mellom slike psykopater, selv om du arbeider hardt for å undergrave mitt positive menneskesyn.
2) Ingen. Det der er et stråmannsargument, og du vet det. Poenget er at den observerte bilføreren hadde bevist at han var villig til å risikere andres liv og helse, og at han var villig til å benytte bestikkelser for å kunne fortsette med det. Altså har denne bilføreren en sviktende virkelighetsoppfatning og en mangel på medmenneskelighet som tangerer din egen. Han er en farlig sjåfør, og har således ingenting på veien å gjøre. Om du ikke evner å se det fra andres perspektiv, så benytt din formidable egosime til å maksimere din egen vinning - du er også tjent med at slike bilister forsvinner fra veiene, da du også kan være blandt de uheldige som blir smadra.
3) Tro det eller ei, men du kan faktisk straffes for å ikke forhindre en ulykke hvis det står i din makt å gjøre det. Du er også pliktig til å anmelde alvorlig kriminalitet. Dette følger av Straffeloven, henholdsvis §387 for å ikke forhindre en ulykke og §139 for å unnlate å anmelde. I tillegg har vi noe som heter rettstradisjon. Dette er forhold som ikke nødvendigvis er nedfelt direkte i lov, men som likevel tillegges stor betydning. Hvis du leser hele straffeloven (det burde alle på freak gjøre, for det hadde forhindret mange dumme spørsmål), så ser man at bestemmelser for å unnlate å hjelpe, unnlate å si i fra og å forhindre myndighetene fra å gjøre jobben sin jevnt over er ulovlig. Jeg tror ikke Legevakten hadde blitt dømt for å ikke si i fra, men det er ikke tvil om hva som etter lovens bokstav er riktig.

En ting du later til å overse er at konseptet om borgerrettigheter er basert på tillitt mellom myndigheter og borgere. Du lever i et samfunn der du er nokså fri, og du har en del rettigheter. Du har også noen plikter. Som vi ser av regjeringens krumspring de siste årene, så arbeider sterke krefter for å uthule borgerrettighetene. At folk forsømmer sine borgerplikter er således med på å gi slike tiltak legitimitet. Eller, sagt på en annen måte: din mangel på moral går utover min frihet.

Skjønner du nå hvorfor du blir oppfattet som et umodent troll?
orker ikke å lese hele dette, men hvis personen er lastebil sjåfør så mister han jobben ved 3 prikker, noe dette antakeligvis ville gitt, ergo han vil nok punge ut med litt
Sitat av simchris Vis innlegg
Joda, du bare tøffer deg på nettet med care-attitude.. Hvem er det som ikke bryr seg om menneskeliv går tapt? De eneste jeg kan tenke meg er folk som ikke har venner/familie eller folk som er hjernevasket. Psykiske problemer og/eller problemer med selvbilde derimot, det er nok mer sannsynlig. Trenger du en klem?
Vis hele sitatet...
En overbelfoket planet er uenig. Med mindre det virkelig fokuseres på verdensrommet, noe det ikke gjør.

Sporer nok av tråden nå, men i mine øyne et essensielt innspill hvor enn det diskuteres.
Litt skuffende å se at det er så mange umodne innlegg over. Personer som lar seg bestikke er svært korttenkte. Har vedkommende gjort noe som fortjener anmeldelse, skal ikke en pengesum ha noen som helst innvirkning på denne konklusjonen.

Her hadde Legevakten en moralsk plikt til å anmelde føreren, fordi en slik kjørestil er unødvendig og livsfarlig for uskyldige. Selv hvis Legevakten selv hadde vært en verre sjåfør, så hadde det vært riktig å anmelde. Honnør til deg for det.

For øvrig: Å ta imot pengene er potensielt livsfarlig. Det kan jo hende han ville friste med 20k kontant for å komme innen balltreradius til kneskålene til Legevakten,

- peerulvulv
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg hadde tatt i mot de 20k med en gang jeg. Han lærer nok samme leksa uansett om jeg får de pengene eller om det blir anmeldt. Han gjør nok ikke samme feil igjen nå uansett.
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Litt skuffende å se at det er så mange umodne innlegg over. Personer som lar seg bestikke er svært korttenkte. Har vedkommende gjort noe som fortjener anmeldelse, skal ikke en pengesum ha noen som helst innvirkning på denne konklusjonen.

Her hadde Legevakten en moralsk plikt til å anmelde føreren, fordi en slik kjørestil er unødvendig og livsfarlig for uskyldige. Selv hvis Legevakten selv hadde vært en verre sjåfør, så hadde det vært riktig å anmelde. Honnør til deg for det.

For øvrig: Å ta imot pengene er potensielt livsfarlig. Det kan jo hende han ville friste med 20k kontant for å komme innen balltreradius til kneskålene til Legevakten,

- peerulvulv
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Om legevakten brukte et simkort som ikke kan spores til han, og han fikk pengene via nettet, nettside som kan brukes er f.eks Entropay.com
Sist endret av Lounacy; 20. oktober 2013 kl. 14:06.
Sitat av cold Z Vis innlegg
jeg hadde tatt i mot de 20k med en gang jeg. Han lærer nok samme leksa uansett om jeg får de pengene eller om det blir anmeldt. Han gjør nok ikke samme feil igjen nå uansett.
Vis hele sitatet...
Å påstå dette er som å si at en tyv ikke raner igjen etter å ha sluppet unna en stor politijakt. Han kommer til å fortsette som før, uten tvil.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hei.
Kjørte bil igår. Har kamera på dashbordet.
Filmet en farlig trafikksituasjon som JEG måtte sørge for at ikke skjedde. (Forbikjøring av 3 biler over doble sperrelinjer mot en trailer, hvor han måtte presse seg inn foran meg. Hadde ikke jeg slakka farten / hjulpet ham forbi, hadde han vært død.)
Sendte SMS til idioten senere og skrev at jeg filmet det og skal sende opptaket til politiet, samt at han burde bli fratatt kortet.
Fikk til svar at han betaler 20k for at jeg ikke skal gjøre det.
Jeg ba ikke om noe som helst.
Gjør jeg noe ulovlig om jeg takker ja til de 20k? Blir det sett på som utpressing?
Vis hele sitatet...
Er det verdt 20.000,- å la en idiot som han ha lappen?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Litt off-topic, men jeg mottok engang en grei sum for og ikke anmelde en fyr som gidde meg juling uten at noe lå bak det. Var det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Nei, men jævlig feigt kjente jeg
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det verdt 20.000,- å la en idiot som han ha lappen?
Vis hele sitatet...
Jeg så datoen på tråden nå, og så at du hadde meldt han, beklager.
viss han hadde tatt i mot de 20 tusen spenna kunne han erstatta den dataen som morra hans kasta ut i kontainaren hehe.
Må han betale skatt av de pengene hvis han mottok de?
:P
Sitat av kenny Vis innlegg
Må han betale skatt av de pengene hvis han mottok de?
:P
Vis hele sitatet...
Tror det, hvis skatteetaten hadde fått ferten på dem.
Sitat av nomore Vis innlegg
Dette er åpenbart en bestikkelse, og er korrupsjon. Dette er ulovlig.

I tillegg kan man jo spekulere i om det var hensikten med meldingen. Om du virkelig hadde tenkt å sende den til Politiet, hvorfor varsle vedkommende om det?
Vis hele sitatet...
Nei, dette er åpenbart ikke en bestikkelse eller korrupsjon, ref. straffelovens §276a som lyder:

§ 276a. For korrupsjon straffes den som
a) for seg eller andre krever, mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag, eller
b) gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag.
Med stilling, verv eller oppdrag i første ledd menes også stilling, verv eller oppdrag i utlandet.
Vis hele sitatet...
Tvert i mot mener jeg personen har tilbydt ham å inngå en frivillig, muntlig avtale, ref. den frie avtaleretten i Norge.

For at det skal være korrupsjon må det være snakk om at han mottar ytelsen i anledning stilling, verv eller oppdrag. Her er det snakk om to privatpersoner som inngår en frivillig avtale. For å sette det på spissen; hvem er den fornærmede part i avtalen som foreslås?

Men: dersom trådstarter hadde selv hadde initert betalingen under press om å anmelde forholdet dersom han ikke fikk betalingen, så ville dette kunne gått under straffelovens §330 om utpressing, hvor det heter:

§ 330. Utpressing
For utpressing straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning tvinger noen til å handle slik at det medfører tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, ved
a) annen ulovlig atferd enn den som rammes av § 327 første ledd, eller
b) utilbørlig å true med anklage eller anmeldelse for noe straffbart, eller med å sette frem en skadelig opplysning.
Straffen for utpressing er bot eller fengsel inntil 3 år.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-030.html

Viktig å ikke uttale seg for bastant på internettforumer, i hvert fall ikke uten å henvise til kilder for påstandene sine.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Nei, dette er åpenbart ikke en bestikkelse eller korrupsjon, ref. straffelovens §276a som lyder:



Tvert i mot mener jeg personen har tilbydt ham å inngå en frivillig, muntlig avtale, ref. den frie avtaleretten i Norge.

For at det skal være korrupsjon må det være snakk om at han mottar ytelsen i anledning stilling, verv eller oppdrag. Her er det snakk om to privatpersoner som inngår en frivillig avtale. For å sette det på spissen; hvem er den fornærmede part i avtalen som foreslås?

Men: dersom trådstarter hadde selv hadde initert betalingen under press om å anmelde forholdet dersom han ikke fikk betalingen, så ville dette kunne gått under straffelovens §330 om utpressing, hvor det heter:



Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-030.html

Viktig å ikke uttale seg for bastant på internettforumer, i hvert fall ikke uten å henvise til kilder for påstandene sine.
Vis hele sitatet...
Det var også noen som spurte om evt. skatteplikt her. Ja, denne summen vil sannsynligvis gå som en "gave" og vil måtte føres opp på selvangivelsen. Alle gaver over 10.000 kr er skattepliktige.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-19640619-014.html
Sist endret av Stormen; 20. oktober 2013 kl. 19:24.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det verdt 20.000,- å la en idiot som han ha lappen?
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som er "badguy" her og ville fått 20 tusen for hver person som fikk ha lappen? Jeg kunne gitt lappen til idiotoer for 20k som deltidsjobb!
Jeg er ikke paranoid, men jeg vil påstå at alle burde skjønne at de pengene ble tilbudt for å møtes, hvorpå han blir truet på livet om han leverer videoen til politiet. Summens størrelse tilsier også det.

Han kunne bedt om å få dem overført på konto, men da får han et forklaringsproblem ovenfor myndighetene.

Moralsk sett skal han levere inn (noe han gjorde).

Innenfor privatlivets rett så skal han ikke gjøre det. Den andre personen velger å kjøre idiot, det er den andre personens valg om han forårsaker ulykke.