Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 29904
Jerazol: er nok et meget spesifikt utdrag det der da både Hakon VIIs gate II og Stortinget T også er/har bomberom.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Jerazol: er nok et meget spesifikt utdrag det der da både Hakon VIIs gate II og Stortinget T også er/har bomberom.
Vis hele sitatet...
Mulig, men listen er jo også datert September 1969 så det kan jo ha kommet til flere i etterkant men trodde vel egentlig at iallefall bomberommet på Stortinget T var ganske gammelt.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Kom over et ganske så stor anlegg i dag sammen med Pyromanic, Echuz, peerulvulv og Shorono. Anlegget ligger MIDT i Oslo, og er på mellom 250-300 meter i to parallelle tunneler, med en god del sideganger.
Anlegget hadde originalt 8 innganger/utganger i følge et oversiktskart over anlegget, flere av disse er stengt per dags dato.
På anleggstegningen står det skrevet at en av de lange gangene er ”NEDGANG FRA LANDSFENGSEL”, den tunnelen er stengt flere steder med dører og gitterport.

Anlegget inneholder også blant annet kommandorom, bassengrom(vannreservoar), aggregat+dieseltankrom, mange toalettrom som monteres ved beredskap, og det sto masse løse toaletter i et av rommene.

Om du vet / finner ut hvor dette anlegget er, så vær så snill og ikke skriv det i tråden!




http://farm8.staticflickr.com/7112/7012202955_b0a11871f9_z.jpg
Vis hele sitatet...
Veldig bra! Porten dere kom inn gjennom (regner med der dere går ut på bildet), var den ulåst? Fant stedet etter to forsøk på Finn.no med bruk av Gatebilder

Sitat av Jerazol Vis innlegg
Mulig, men listen er jo også datert September 1969 så det kan jo ha kommet til flere i etterkant men trodde vel egentlig at iallefall bomberommet på Stortinget T var ganske gammelt.
Vis hele sitatet...
Ja, mange nye etter dette (befolkningsvekst + eskalering av Den Kalde Krigen). Ligger f.eks. et meget stort anlegg under Senter Syd på Mortensrud, bygget mift på 90 - tallet. Brukes per i dag som håndballbaner og treningssenter
Sist endret av Delgado; 14. oktober 2012 kl. 11:41.
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Mulig, men listen er jo også datert September 1969 så det kan jo ha kommet til flere i etterkant men trodde vel egentlig at iallefall bomberommet på Stortinget T var ganske gammelt.
Vis hele sitatet...
Åh, jeg trodde det sto 199X på listen

T-banen i Oslo var lenge ikke knyttet sammen, Nationaltheateret og Jernbanetoroget var endestasjoner, så Stortinget er relativt ny. Stasjonen ble bygget i 77, men det var først i 93 den ble en gjennomgangsstasjon på lik linje med andre.

Men bombedørene finnes ved alle tunnlinnganger, også ved rulletrappene, så jeg tipper de kom på plass i 77. Det var tross alt midt i den kalde krigen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Dæshken, Thoryllo! "Små rom," du liksom... hehehe.
Vis hele sitatet...
Hehe ja, så blir bare enda mer nysgjerrig på hva de andre dørene går til.

Sitat av Delgado Vis innlegg
Veldig bra! Porten dere kom inn gjennom (regner med der dere går ut på bildet), var den ulåst? Fant stedet etter to forsøk på Finn.no med bruk av Gatebilder
Vis hele sitatet...
Ved det besøket var faktisk den porten ulåst ja. Som oftest er den låst (smekklås), så da må man vente på en mulighet for å gå inn porten på andre siden av A.F.
Veldig mye bra bilder her! Virkelig flotte steder dere finner fram til!
Kjenner det frister å stikke ut på utforsking nå ja.
hvordan er lovverket rundt bomberom på privat eiendom ? har en kompis som ble fortalt av sin bestefar om et bomberom på naboeiendommen til familiehuset til kompisen min. Vi vet hvor inngangen er, men har ikke vært der eller sett den. Det ligger godt skjult bak en veldig tett klatreplante og den er ikke synlig, men vi vet den er der.
Så vidt vi vet aner ikke de som bor på eiendommen noe om dette siden det har vært mange forskjellige boende i huset siden det ble bygget.

Edit: ville det vært for frekt å ta seg en titt ?
Sist endret av KurtKåreJhonny; 14. oktober 2012 kl. 19:01.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Hehe ja, så blir bare enda mer nysgjerrig på hva de andre dørene går til.


Ved det besøket var faktisk den porten ulåst ja. Som oftest er den låst (smekklås), så da må man vente på en mulighet for å gå inn porten på andre siden av A.F.
Vis hele sitatet...
Andre siden? Gir du et hint om plassering??
▼ ... noen uker senere ... ▼
Denne uken tok jeg en dag fri fra jobben for å gjøre et arkivdykk. Foruten å finne utrolig mye om toalettene under Majorstuhuset (drit kjedelig), fant jeg originalpapirer helt tilbake til 1953 som bekrefter alt det Thoryllo skriver om de røde dørene på National. På den tiden var det en meget høflig skriftlig disputt mellom Holmenkollbanen A/S og Brannvesenet om hvorvidt dørene skulle stå ulåst i fredstid. Disputten dreide seg om økonomi og personer som i vanvare kunne forville seg ned i tilfluktsrommet.

En av de mange andre interessante tingene jeg fant, var at man tidlig i den kalde krigen utstyrte tunnelen med ganske kraftige dører. Ifølge en bok jeg leste om dimensjonering av dører mot atombomber, skal slike dører tåle et trykk på 5 tonn per kvadratmeter. Dørene de bygde på National den gangen kunne tåle over 20 tonn trykk per kvadratmeter, og 7 tonns sug. Til dere som lurer på hvorfor man dimensjonerer for sug, så er det fordi:

Når en atombombe sprenger
1. Spres varmestråling med lysets hastighet. Ting tar fyr.
2. Deretter kommer sjokkbølgen. Det er et lufttrykk som har overlydshastighet som blåser litt av hvert overende.
3. Dette danner et lavtrykk i bombens episenter, som gjør at enorme luftmasser beveger seg i retning bomben. Det er dette suget dørene på National ble dimensjonert for.

Det ble også vedtatt at man skulle bygge disse kraftige dørene i tillegg til de eksisterende bombedørene fra (før?) krigens dager, men jeg fant ikke noen dokumentasjon på om dette ble gjennomført.
Sitat av peerulvulv Vis innlegg
Foruten å finne utrolig mye om toalettene under Majorstuhuset (drit kjedelig),
Vis hele sitatet...

Dasser under hus er da ikke kjedelig :-)
Er det snakk om dasser som ligger i kjelleren i det huset? Og er det toaletter til daglig vanlig bruk eller hva?

Hilsen dritnysjerrig...
Sitat av Mechie Vis innlegg
Dasser under hus er da ikke kjedelig :-)
Er det snakk om dasser som ligger i kjelleren i det huset? Og er det toaletter til daglig vanlig bruk eller hva?

Hilsen dritnysjerrig...
Vis hele sitatet...
Det er snakk om kjelleren til Majorstuhuset, ja. Jeg tror nedgangen til en av urinalene nå går til en restaurant. Det sto at doene skulle bli "modernisert" på 50-tallet. Så jeg vet ikke hva du finner hvis du stikker dit - doskål eller suppeskål...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det mulighet for å bli med på UE?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
http://farm9.staticflickr.com/8101/8526140420_efabf01a18_c.jpg
Her er et forholdsvis nytt bilde jeg tok i et av tilfluktsrommene som er omtalt tidligere i tråden
Lukkertid: 20 sekunder. Alt lys er "malt" med lommelykt.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Damn et fantastisk flott bilde "Fallout Shelter" elsker :-)
UE <3
Lysmaling med lommelykt er en morsom måte å ta bilder på. Får ofte mye interessante lysspill og de er tilnærmelsesvis umulig å replikere :-) Stilig bilde.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Gjort en del research rundt tilfluktsrommene selv, peerulvulv. Og vært i de fleste
Den ene røde bunkerdøren på østgående plattform på nationaltheateret er en nødutgangtunnel som går fra det som tidligere var et gigantisk tilfluktsrommet under Abelhaugen.
Bilde fra innsiden av døren (takk til MrNorUE for låne av Fish eye-objektiv):
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/536540_443206419059016_1874023562_n.jpg
Vis hele sitatet...
FYI: Omtrent rett over hodet ditt og litt opp til venstre står det et overvåkningskamera som er døgnbemannet.