Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2376
Jobbet endel timer i Photoshop med bildet etter at jeg skaut det. Hva syns?

Pirk her

Canon 350D, Canon EF 16-35mm / 2,8 L USM
ISO100, Digitalt
Blender f/13
Lukker 1/60s
Brennvidde 35mm
Likte det veldig godt..øynene var så veldig klare
Fengende bilde.. Jeg liker øyne veldig godt så du scorer der -.-
av en eller annen grunn så klarer jeg ikke å stoppe å se på munnen Når jeg ser på øynene så ser jeg liksom bort ::§ spooky
Bildet var veldig fint! Som sagt før var øynene veldig fengende!
OT: Hva betyr egentlig f/13?
Hun hadde deilige øyne!
Som sagt er det veldig pene øyne, men du kunne arbeidet litt med å plassere refleksjonen av softboksen litt bedre. I og med at det kun er den øverste delen av bildet som er skarpt regner jeg med at det er her du vil at vi skal fokusere, og da vil sånne "småfeil" lett kunne ødelegge veldig mye. I tillegg har du stilt altfor mye på sharpnes-filteret og du har fått hvite ringer rundt de sorte øyenvippene hennes, noe som også ødelegger enda mer.

Personlig ville jeg ha prøvd meg med litt større dybdeskarphet slik at munnen også hadde blitt i fokus, det er litt ubehagelig å ikke kunne se skarpt på andre deler enn helt på toppen av bildet.
Sist endret av NoRemorse; 28. mars 2006 kl. 07:58.
Veldig pent bilde, det jeg liker best er at det er balansert, du plasserer henne fint i midten av bildet, noe som skaper ro og ryddighet. Pent blikkfang på øynene. Eneste negative er at det kanskje er gjort litt mye i photoshop. Det perfekte bilde trenger ikke innom der. Men ellers knallbra bilde!
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Pent bilde!

Men hvorfor har du speilvendt både håret og øynene? Det blir litt i overkant symetrisk for min del. Refleksjonen av softboksen blir også veldig unaturlig.
enig med Kakcoo og NoRemorse her, softboksen ødelegger en god del, men ellers er det et flott high-key portrett, og uttrykket hennes er veldig bra.

Sitat av dagan
Eneste negative er at det kanskje er gjort litt mye i photoshop. Det perfekte bilde trenger ikke innom der
Vis hele sitatet...
Og du må for all del ikke høre på dagan, for her uttaler han seg om noe han tydelig vis ikke vet noe om.
Krister's Avatar
Trådstarter
Takk takk! Iarwain f13 betyr "Blender 13".

Sant det Mushy

Det jeg har gjort med bildet er å kutte originalbildet i to og sette sammen to like deler så det skulle bli helt symmetrisk. Etterpå har jeg lagt på panneluggen så jeg skulle ha noe å bryte litt opp med.
NoRemorse, jeg har ikke brukt noe direkte sharpness-filter, men laget flere lag med forskjellige filtre som jeg igjen har blandet inn med soft light osv. Så det skyldes nok mye komprimeringen
Men jeg ville sparket sminkeren. Øyevippene er alt for "stjernete". Se på en kosmetikkreklame for maskara så skjønner du poenget.
Hva er det med beskjæringsmoten for tiden spør jeg? Utsnittene nå for tia er så nære at bildene mister totalt sammenheng.

Dette bildet var greit, men det symmetriprosjektet synes jeg ble litt unaturlig. Fikk med en gang en ekkel følelse av bildet. Selv om jeg mener litt av "jenta" har forsvunnet.

Alt i alt et bra bilde, men mitt tips er å trekke det ut litt mer, litt større utsnitt.

Panneluggen som går både med og mot leseretningen, litt ettersom hvordan man tenker - Veldig bra, gir bildet noe ekstra.

Sitat av Mushy
Og du må for all del ikke høre på dagan, for her uttaler han seg om noe han tydelig vis ikke vet noe om.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? At gode bilder, MÅ gjennom Photoshop for å bli bedre? At de skal gjennom for å klargjøres til sitt bruk(web, trykk osv,) er jo ikke noe galt med. Men å drive å redigere alle bilder hele tiden tror jeg vi tar skade av med tiden.

Det er jo også forskjell på manipulering og behandling.
Sist endret av Thedeeq; 28. mars 2006 kl. 10:17.
Krister's Avatar
Trådstarter
Dette er jo såklart en manipulasjon..Syns det er litt kjpt med folk som omtrent nekter å bruke Photoshop eller andre liknende programmer for å jobbe med bildene sine. Hvorfor ikke gå litt videre og gjøre noe enda bedre enn det i utgangspunktet er? Dette her blir jo en blanding mellom fotografi og grafisk arbeid.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Thedeeq: Jeg så du skev noe lignende om utsnitt til det kattebildet. Hva er galt med nært utsnitt? Hvis motivet er maskerte øyne; hvorfor kjøre på med forstyrrende elementer som f.eks. en kropp?
Ikke misforstå meg nå. Om man bruker heltotalt utsnitt for en grunn, er det jo selvfølgelig en helt annen sak.

Hva mener du med det? At gode bilder, MÅ gjennom Photoshop for å bli bedre?
Vis hele sitatet...
Nei. Men om artisten føler at manipulering/redigering må til for å få det uttrykket han ønsker, er det overhodet ikke noe galt i dét.

Dette er for eksempel det kuleste bildet jeg har sett på ei stund. Tror du noen sinne i din lille verden at kunstneren kunne fått dette uttrykket uten valgte utsnitt og redigering i etterkant?
Vær så snill, fortell meg at du ikke trur det!
Sitat av Thedeeq
Hva mener du med det? At gode bilder, MÅ gjennom Photoshop for å bli bedre? At de skal gjennom for å klargjøres til sitt bruk(web, trykk osv,) er jo ikke noe galt med. Men å drive å redigere alle bilder hele tiden tror jeg vi tar skade av med tiden.

Det er jo også forskjell på manipulering og behandling.
Vis hele sitatet...
Dette blir fort dumt Thedeeq. Nå tar du utgansgspunkt i at jeg mente at man MÅ få det gjennom PS. Det er som Kackoo sier, et must når man skal jobbe slik at man får fram sitt budskap, tror du f.eks at trådstarter ville ha fått det til på bildet sitt, om han ikke hadde photoshoppet?

men realiteten er at de bildene jeg har sett er enten forbedret, eller trenger en forbedring i PS - man får ikke perfekte bilder rett fra kameraet, det nekter jeg å være med på. Ta deg en tur på foto.no, så ser du hva jeg mener.
Som mushy sier, Photoshop har nok kommet for å bli innenfor digitalisering av stillbilder. De som knipser et bilde tilsvarende sitt kunsteriske uttrykk, kan likeså ende all verdens urettferdighet. Men som Thedeeq sier, er det en vesentlig forskjell mellom behandling og manipulering. Her har trådstarter vært innom begge, og legger ikke skjul på det.

Alle bilder må nok ikke redigeres, men de fleste har godt av en runde med Curves/Levels, og inntil den dagen at kameraene er så gode at disse hjelpemiddlene ikke trengs, ja da har de godt av PS.

Når det kommer til bilde: Luggen øverst til høyre ville jeg har kvittet meg med, samt at jeg ønsker en noe sterkere kontrast hos leppene. Bortsett fra det var det et veldig tiltalende kontrollert overseksponert bilde.
Men med en så høy blender, skulle en nesten tro at håret i nakken ble skarpere, og bilde ville fått et mer helhetlig preg...
Det er for dumt å si at et bilde ikke kan bli tatt perfekt direkte fra et kamera. Fotografer av en viss kvalitet vil kunne ta perfekte bilder bare ved bruk av kamera. Men de vil ikke klare slike effekter som den Kakcoo viste til (artig bilde forresten).

For en som skal lage billedkunst gjelder helt andre "regler" en for en fotojournalist. Å ta i bruk teknologien for å få sitt utrykk / budskap frem er ikke galt. Så lenge man ikke prøver å forfalske virkeligheten.

Det er jo stor forskjell på behandling og manipulering. Med en behandling, så forbedrer man bare det man har opptak av. Med manipulering så endrer man det som faktisk er der, Et manipulert bilde, gir inntrykk av at noe som ikke finnes, faktisk finnes. Ja, en kunstform men ikke nødvendigvis en bra greie. Manipulering av bilder er heller ikke noe nytt fenomen. Behandling som derimot går ut på og forbedre et bilde ved bruk av filtere etc er ikke manipulering. Hvis jeg legger på et varmefilter på et bilde for at det skal virke varmere, manipulerer jeg det ikke. Jeg ikke rører selve motivet, men fremstiller det i et annet lys, bokstavelig talt.

Det er fort gjort når man lærer seg nye ting å kaste alt innom der. Som omtrent i alle andre sammenhenger så er det en ting som er den beste. Å det er den gyldne middelvei. Litt av alt.

^^ Prøver å sette ord på hva jeg mener. Altså MINE personlige meninger omkring manipulering av bilder.

--
Når det gjelder bruk av utsnitt, så er det jo blitt en voldsom mote med ultranære. Skjønner rett å slett ikke hellt greia med det. Ikke i den grad det er i dag.


Sist endret av Thedeeq; 28. mars 2006 kl. 15:45.
Fantastisk fint bilde, bruker det som wallpaper nå Hva er softboks?

Edit: På litt avstand ser det ut som om hun skjeler =/

Offtopic: Holder denne skjønnheten til i moelv? :P
Sist endret av ZrP; 28. mars 2006 kl. 16:11.
Sitat av Thedeeq
Det er for dumt å si at et bilde ikke kan bli tatt perfekt direkte fra et kamera. Fotografer av en viss kvalitet vil kunne ta perfekte bilder bare ved bruk av kamera.
Vis hele sitatet...
tja, her er jeg uenig med deg, men det du skriver om manipulasjon er viktig. Det er mange som fort "glemmer" seg på det punktet.

edit: ZrP, en softbox er en lyskilde/lampe som gir fra seg mykt lys - og refleksjonene fra den kan vi se igjen i øynene hennes.
Sist endret av Keyser Söze; 28. mars 2006 kl. 16:33.
Hvordan definerer du et perfekt bilde? Hvis du skulle prøve, veit det er rimelig vanskelig men.
Sitat av Thedeeq
Hvordan definerer du et perfekt bilde? Hvis du skulle prøve, veit det er rimelig vanskelig men.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer eller mindre et umulig spørsmål, som egentlig bør gå til fotografen av bildet. Det eneste jeg krever er at budskapet til fotografen kommer frem, noe "jeg bare tok det" gidder ikke jeg å høre. Men dette varierer jo fra fotograf til fotograf, og jeg tenker på det fototekniske. Jeg har til gode å se et fototeknisk perfekt bilde komme rett fra kameraet.

har du en annen definisjon på et perfekt bilde?
Krister's Avatar
Trådstarter
Thedeeq, det er ingen kameraer som kan levere 100% perfekte bilder (perfekt!?) i dag...Med perfekt kan man jo si at man har tegning i absolutt alle områder og at ingenting er utbrent. Pluss at fargetonene selvfølgelig er fordelt nøyaktig som det skal være. Man må som regel jobbe litt med bildene sine etter å ha tatt det for å få fram det resultatet man vil ha.
Likte det.. Ble litt i overkant symmetrisk ja, men det var en fet effekt.. Så litt tegnet ut og det liker jeg.. Du har i alle fall i lagt skjul på shoppingen.. Akkurat passe freaky.. Likte det kjempegodt..!
---
Har aldri sett det perfekte bilde, og har ingen formening om hva det er.. Jeg mener motiv og utrykk er milevis mye viktigere en en perfekt eksponering. Når det kommer til photoshopping, så er det vel ingen bilder som ikke ser litt bedre ut etter en tur innom, både sort/hvitt og farger.. Det er ikke alle som ser på photoshop som noe annet enn et manipuleringsverktøy.. Men det er faktisk et digitalt mørkerom også..
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Heihei, bare for å påpeke det åpenlyse: det er sløsing av tid å svare på thedeeqs kverulantholdning rundt noe så subjektivt som estetikk (derfor skal jeg sløse et par minutt på å belyse mitt syn på dette).

Såklart kan man diskutere trender som beskjæring og manipulering, men nå syns jeg det begynner å bli litt for hodeløs diskusjon her. Pr min definisjon er perfekt en utstyrsuavhengig tilstand langt utenfor noe dagens pcskjermer, fotografer og kamera klarer å reprodusere. Det er en følelse av fullkommenhet som man ikke kan forvente at andre enn et individ noensinne vil tilegne et objekt.

Dersom dette er noen(tm)s syn på perfekt skal jeg ikke legge meg mer opp i det enn å si at det er langt fra mitt syn, ei heller tror jeg man kan finne den perfekte nettside/bilde/kjøretøy/dame/[insert random stuff]. Enhver vil finne en ting han/hun ikke liker ved den, enten det være seg budskapet, formålet eller utformingen.