Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 849
Jeg har nettopp lagt inn Debian, og skal starte det, men det får jeg ikke gjort når jeg prøver ”startx”. Da får jeg en feil om at den ikke ville starte den skikkelig, så kan jeg velge om jeg vil få ”maskinen” til å prøve og auto fikse den. Jeg velger her ja, men det fungerer ikke når den er ferdig. Jeg får en lang melding, og på slutten står det ”Fatal error: No screens”

Noen venner av meg sa at jeg burde prøve
Pico /etc/x11/fx86config (Og hvis dette ikke fungerte skulle jeg prøve)
xf86cfg –textmode

Jeg har nå prøvd dette og endret på skjerm innstillingene, korttype og monitor frem og tilbake, men får enda feilen ”Fatal error: No screens”.

Litt informasjon som kanskje kan være til hjelp:

En Laptop av typen E556G

Navn på grafikk kort: ATI MOBILITY RADEON 9600 Series [128 MB]
Ministry of Love
sptz's Avatar
kan du poste logen fra når du prøvde å starte X?

Et skudd i blinde med det funket på laptopen min. Sett 60htz på skjermen. Da greide den å synke.. (lcd skjermer pleier gjerne opperere på den frekvensen)

foresten så fant jeg ikke den laptopen når jeg googlet på den så kan du komme med mer info om den?

En ting som ikke har noe med saken å gjøre men som er litt viktige: Xfree er ut Xorg er inn
Sist endret av sptz; 14. desember 2004 kl. 22:15.
Hvis du legger ut XF86Config fila de og /var/log/X.log fila (nyeste) en plass, så er det enklere å hjelpe.
Skulle kanskje ha sagt at det er en Elitegroup G556E laptop.

Hvordan kan jeg ligge ut den filen ved hjelp av kommandoer da?

Hvis jeg skal eks skal laste den opp til
ftp.home.no
bruker: frazzy
passord:

Eller har dere noen andre ideer på hvordan jeg skal få gitt ut den filen til dere?
Du kan prøve å rekonfigurere X via dpkg, skriv:
dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Ministry of Love
sptz's Avatar
det du kan gjøre for en kjapp og rask midlertidig løsning er å la knoppix gjøre jobben. Boot opp med din knoppix cd, kopier XF86config over på en diskett eller annet passene media (mulig du heller vil laste den opp til www.home.no siden din. du kan hente den ned igjen med ncftp eller annet CL basert ftp program.)

kopier det over til ditt hjemme området og prøv startx.
http://www.home.no/frazzy/torrent/XFree86.0.log
http://www.home.no/frazzy/torrent/XFree86.8.log

Der er de to filene fra Debian installasjonen, jeg får ikke bootet med Knoppix, for å så kopiere over Xfree filen til Debian disken.
Opprinnelig postet av Marjo
Du kan prøve å rekonfigurere X via dpkg, skriv:
dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Vis hele sitatet...
Den kommandoen fungerte ikke

Noen andre?
Kan hende den heter noe annet enn xserver-xfree86. Skriv 'dpkg --get-selections x* > x-pakker.txt", og gi oss x-pakker.txt. :-)
Om du skal kjøre desktop og noe som debian ville da jeg brukt Ubuntu istedenfor.
http://www.ubuntulinux.org/

Fungerer på akkurat samme måte, og du får en fin desktop uten masse feil, som du ofte får når du setter opp selv for første gang

Om du ikke vet det har nFF en artikkel om det her
Hvis du har nvidia kort sA stAr sikkert device som "nv"
bytt til "vesa"
Funket for meg, men bare test det.
Bare for A vaerra sekker!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis du har nvidia kort og bytter til 'vesa' så bruker du ikke riktige drivere og vil dermed ikke få skikkelig 3d-støtte.