Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 983
Jeg har akkurat fått installert FreeBSD og sitter å lurer på om det er noen måte å få tilgang til windows-maskinene mine fra FreeBSD.

Har også noen andre spørsmål i samme slengen:
* Jeg har en annen harddisk knyttet til FreeBSD-maskinen, men denne får jeg ikke tilgang til (NTFS er filsystemet på disken).
* Får heller ikke mountet opp CD/DVD-spilleren min
Sist endret av fropal; 15. november 2004 kl. 21:13.
Du kan bruke samba til å få tilgang til windows-shares. Ellers kan du jo bruke de vanlige protokollene.
Trådstarter
22 0
Ja samba har jeg brukt før, hvordan konfigurerer man den for FreeBSD. Er det noen som vet om noen fil man roter rundt i eller noe i den duren?
http://www.freebsd.org/ har det meste du trenger å vite om dette.
Om du ikke greier å sette opp Samba manuelt, og ikke greier å mounte en ntfs disk (lest "man mount" eller fstab ?)... Så er det kanskje litt dumt å begynne med FreeBSD?
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
freebsd kan i og for seg være litt vrien i starten, men den har den beste handbooken jeg har vært borti, noe som gjør at også nye brukere skal kunne få til dette operativsystemet.
men, det som kreves av brukeren da er at han/hun må gidde å leite, de fleste spørsmålene er allerede besvart, både i handbooken og i mailingliste som man enkelt finner ved søk på google.
google.com/bsd er et godt sted å begynne for å sikre bsd-treff.
Trådstarter
22 0
Takker for alle svar, synes manualen for FreeBSD er veldig bra, må sikkert bare lese for å forstå systemet (Det er vel den beste veien å lære på også). Et par ting som ikke er helt oppe å går ennå, men det kommer seg vel til etter hvert. Nå bruker jeg bare windows i nøden
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Bruk FTP du, samba er langt i fra sikkert.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Jeg tror ikke at ftp er noe særlig sikrere enn samba, sånn egentlig.

Dessuen er samba utrolig lett å bruke når man først har fått satt det opp.